FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.04.2024 klo 18:52:50 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 25 [26] 27 ... 34
 
Kirjoittaja Aihe: Uudenmaan NELONEN 2015 - Kaikkien aikojen Nelonen??  (Luettu 157647 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #625 : 02.09.2015 klo 13:32:59

Ja jos dumarit eivät työstään rahaa saisi niin kukahan pelit viheltäisi?

Jonkun pelaajan iskä? Pointti oli, että jos sä saat jostain rahaa niin kyllä sulta sillon on lupa odottaakkin enemmän ja parempaa kun "ilmaiseksi" tekeviltä.
Pasilan kiusaaja

Poissa Poissa


Vastaus #626 : 02.09.2015 klo 21:48:06

Pelin alku oli molemmilta aika tunnustelevaa. Rocky meni 1-0 johtoon tilanteesta, jossa tuomari tulkitsi passiivisen paitsion sääntöä. Tämä maali meni ihan oikein, ja sen totesi Babylonin laitapakkikin. B

Itse en enää pysy sääntömuutoksista perillä, kun niistä ei oikein piiri tai liitto tiedota pelaajille asti.

Ainakin omasta mielestä, jos syötetään paitsiossa olevalle pelaajalle joka juoksee palloa kohti alle viiden metrin päässä pallosta aiheuttaa paitsion. Tuomarin kommentti oli, että pitää koskea palloa. Ainakin itse olin siinä uskossa, että tästä olisi jo luovuttu.

Muutenkin mitä juttelin pelin tuomarin kanssa niin tuli aika mielenkiintoisia tietoja nykyisistä sääntötulkinnoista. Uskon kyseisen tuomarin olevan asioista perillä, koska tietääkseni kaveri on aika aktiivinen erotuomarikerhossa. Eniten ihmetyttää se, että miksi näistä sääntöjen tulkintojen muutoksista ei voi tiedota avoimesti ennen kautta? Nyt mennään jo syyskierroksen puolessa välissä ja pelaajat eivät vieläkään tiedä miten sääntöjä tulkitaan tänä vuona. Touhu alkaa välillä muistuttaa futsalia, mutta siellä sentään viimevuonna tehtiin tulkintaohjeet ilmeiseen maalintekotilanteeseen videoklippeineen (ainakin stadin puolella).
Beaver79

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Heikki Poola, Giuseppe Tortorelli


Vastaus #627 : 02.09.2015 klo 21:56:04

Itse en enää pysy sääntömuutoksista perillä, kun niistä ei oikein piiri tai liitto tiedota pelaajille asti.

Ainakin omasta mielestä, jos syötetään paitsiossa olevalle pelaajalle joka juoksee palloa kohti alle viiden metrin päässä pallosta aiheuttaa paitsion. Tuomarin kommentti oli, että pitää koskea palloa. Ainakin itse olin siinä uskossa, että tästä olisi jo luovuttu.

Muutenkin mitä juttelin pelin tuomarin kanssa niin tuli aika mielenkiintoisia tietoja nykyisistä sääntötulkinnoista. Uskon kyseisen tuomarin olevan asioista perillä, koska tietääkseni kaveri on aika aktiivinen erotuomarikerhossa. Eniten ihmetyttää se, että miksi näistä sääntöjen tulkintojen muutoksista ei voi tiedota avoimesti ennen kautta? Nyt mennään jo syyskierroksen puolessa välissä ja pelaajat eivät vieläkään tiedä miten sääntöjä tulkitaan tänä vuona. Touhu alkaa välillä muistuttaa futsalia, mutta siellä sentään viimevuonna tehtiin tulkintaohjeet ilmeiseen maalintekotilanteeseen videoklippeineen (ainakin stadin puolella).

https://www.palloliitto.fi/sites/default/files/liitteet/jalkapallosaannot_2015_low_1.pdf

Ihan vapaasti on jokaisen luettavissa.
Beaver79

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Heikki Poola, Giuseppe Tortorelli


Vastaus #628 : 02.09.2015 klo 21:58:12

EEK:n sivuilta löytyi myös tuollainen. Sekin Palloliiton tuottamaa materiaalia: http://www.eek.fi/wp-content/uploads/2014/03/erotuomarin_kasikirja_2015_low.pdf
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #629 : 02.09.2015 klo 22:06:07

Voisihan noista sääntöjen muutoksista jotenkin selkeästi ilmoittaa edes sähköpostilla seuroille eikä olettaa, että jokainen pelaaja lukee säännöt aina kauden alkajaisiksi, että onkohan sinne tullut muutoksia..
Beaver79

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Heikki Poola, Giuseppe Tortorelli


Vastaus #630 : 02.09.2015 klo 22:08:23

Voisihan noista sääntöjen muutoksista jotenkin selkeästi ilmoittaa edes sähköpostilla seuroille eikä olettaa, että jokainen pelaaja lukee säännöt aina kauden alkajaisiksi, että onkohan sinne tullut muutoksia..

Ainakin siihen aikaan kun itse olin jojo, niin keväällä tuli kyllä maili piiristä, jossa mainittiin asioita, joita erityisesti alkavalla kaudella painotetaan tuomarityöskentelyssä. Se on sit jojon saamattomuudesta kiinni, että kuinka suuri osa viestinnästä pysähtyy häneen.
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #631 : 02.09.2015 klo 22:16:33

Ainakin siihen aikaan kun itse olin jojo, niin keväällä tuli kyllä maili piiristä, jossa mainittiin asioita, joita erityisesti alkavalla kaudella painotetaan tuomarityöskentelyssä. Se on sit jojon saamattomuudesta kiinni, että kuinka suuri osa viestinnästä pysähtyy häneen.

Okei no sitten. Ylos Ehkä on vaan ollut joko "huolimattomia" jojoja tai hyvin mahdollista, että itseltä mennyt aina sopivasti nämä ilmoitukset toisesta korvasta saman tien ulos.
RTS

Poissa Poissa


Vastaus #632 : 02.09.2015 klo 22:17:54

Jonkun pelaajan iskä? Pointti oli, että jos sä saat jostain rahaa niin kyllä sulta sillon on lupa odottaakkin enemmän ja parempaa kun "ilmaiseksi" tekeviltä.
Ei ole lapsia enkä ole tuomari. Se vaan on tosiasia että joillakin tuomareilla on hällä väliä asenne alasarjojen peleihin mutta kyllä joukkueidenkin pitää katsoa peiliin. Jos hyväksytään hiljaisesti paskan lappaaminen tuomareiden niskaan pelaajien toimesta niin sillä on monesti kauaskantoisia vaikutuksia. Tuomarit lopettavat vuoden kahden jälkeen ja sitten taas koulutetaan uusia. Pitkällä aikavälillä tuomareiden taso laskee kun parhaat nousevat vauhdilla alasarjoista ylöspäin jolloin "huonompi aines" hoitaa alasarjojen pelit...
Pasilan kiusaaja

Poissa Poissa


Vastaus #633 : 02.09.2015 klo 22:28:35

Ainakin siihen aikaan kun itse olin jojo, niin keväällä tuli kyllä maili piiristä, jossa mainittiin asioita, joita erityisesti alkavalla kaudella painotetaan tuomarityöskentelyssä. Se on sit jojon saamattomuudesta kiinni, että kuinka suuri osa viestinnästä pysähtyy häneen.

Tänä vuonna sieltä tulee ainostaan kerran kuussa kehotus katsomaan Haaran videoblogi (tai ainakaan muuta en itse ole saanut).
razou_

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Lahti, FC Babylon, FC Babylon/2, Huuhkajat


Vastaus #634 : 02.09.2015 klo 22:29:04

Ei ole kyllä ainakaan minun sähköpostilootaan mitään kolahtanut.
Beaver79

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Heikki Poola, Giuseppe Tortorelli


Vastaus #635 : 02.09.2015 klo 22:31:17

Palautetta piireihin sitten vain.
BlueJ

Poissa Poissa


Vastaus #636 : 02.09.2015 klo 22:37:50

Sääntökirjasta Kohta 11 - Paitsio.

Pelaajan paitsioasema on tuomittava vain, jos hän erotuomarin mielestä sillä hetkellä, kun hänen kanssapelaajansa koskettaa tai pelaa palloa, aktiivisesti osallistuu pelitapahtumaan:
• vaikuttamalla peliin tai
• vaikuttamalla vastapelaajaan tai
• saamalla etua paitsioasemastaan
Ja sääntökirja lopusta vielä tarkennusta tulkintaan.

"
- peliin vaikuttaminen” tarkoittaa kanssapelaajan syöttämän tai pelattavaksi jättämän pallon pelaamista tai koskettamista
- ”vastapelaajaan vaikuttaminen” tarkoittaa tämän estämistä pelaamasta palloa tai mahdollisuutta pelata palloa peittämällä selvästi vastustajan näkökenttä tai kamppailemalla hänen kanssaan pallosta.

Äkkiä tästä kuvauksesta saa sellaisen mielikuvan, että olen tuomarin tulkinnan kanssa samaa mieltä - ei paitsiota. 5 metrin päässä ei oleminen ei kuulosta kamppailulta.
Vanda

Poissa Poissa


Vastaus #637 : 02.09.2015 klo 23:35:05

Tuolta osin paitsiosääntö on ollut tuon tulkinnan mukainen jo usean vuoden ajan. Pari vuotta sitten tuli pieniä viilauksia paitsiosääntöön ja tässä asioiden selvennykseksi videokin. Toki sääntöä on voitu tulkita väärin, jolloin pelaajat ovat luulleet säännön olevan toisenlainen.
Veloso

Poissa Poissa


Vastaus #638 : 02.09.2015 klo 23:51:05

.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2015 klo 14:02:07 kirjoittanut Veloso »
Nordside

Poissa Poissa


Vastaus #639 : 03.09.2015 klo 02:03:45

Tuohon paitsiotulkintaan voin sen verran koettaa antaa, että kuvatunlaisessa tilanteessa paitsio kyllä käytännössä toteutuu vasta kun paitsioasemassa ollut hyökkääjä koskee palloon.

Lippu voidaan nostaa ennen kosketusta vain silloin (pl. jo mainittu kamppailu vastapelaajan kanssa sekä maalivahdin näkökentän peittäminen) kun paitsioasemassa ollut hyökkääjä on ainoa joka palloon voi ehtiä, eli jos hyökkääjä juoksee selvän etumatkan kera kohti palloa eikä muita hyökkääjiä ole siihen ehtimässä. Muulloin pitää aina odottaa palloon koskemista, jottei pääse syntymään näitä tilanteita jossa avustava seisoo lippu pystyssä kun linjassa ollut hyökkääjä kirmaakin läpiajoon paitsioasemassa olleen sijasta.

Esimerkkitapauksessa paitsion liputtaminen olisi ollut suurimerkityksellinen virhe.

E: Unohtui vielä mainita, että lippu on syytä nostaa ennen hyökkääjän palloon koskemista myös silloin, jos maalivahdin ja paitsioasemassa olleen hyökkääjän kesken syntyy törmäysriski.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015 klo 02:06:33 kirjoittanut Nordside »
Hugh

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ukraina, Kilo IF, Huuhkajat, Helmarit


Vastaus #640 : 03.09.2015 klo 09:05:11

Kyllä tässä piirin viestinnässä olisi tosiaankin kehittämistä. Minua edelleenkin ihmetyttää pelaajan edustusoikeuteen kesäkuussa tehty sääntömuutos, jota aiemmin ihmettelin toisessa topikissa.

Silmiini osui liiton sivuilla seuraava, 8.6. päivitetty dokumentti:
http://www.palloliitto.fi/sites/default/files/liitteet/Palloliitto/kilpailumaaraykset_2015_paivitys_kesakuu.pdf

Tuossa dokumentissa on kirjattu nähdäkseni merkittäviä muutoksia edustusoikeuksiin. Pykälän 14 (Aikuisen pelaajan joukkue) 1. ja 2. momenttia on muutettu siten, että "Aikuinen pelaaja voi pelata seuransa kaikissa aikuisten joukkueissa". Tällaisella muutoksellahan olisi merkittäviä vaikutuksia niihin seuroihin, joilla on yli kaksi divarijoukkuetta tai kaksi jengiä samalla sarjatasolla, koska tähän asti on saanut pelata vain kahdessa, eri sarjatasoilla pelaavassa aikuisten joukkueessa.

Tuon jälkeen piiri vastaili minulle, että 1) sääntömuutoksen myötä yksi pelaaja saa pelata kaikissa (aiemmin vain kahdessa) saman seuran aikuisten joukkueissa, kuitenkin sillä rajoituksella, että joukkueet pelaavat eri sarjatasoilla. Mutta 2) edelleenkin pelaaja voi pelata vain yhdessä joukkueessa samalla sarjatasolla. (tämä kohta 2 on nähdäkseni ristiriidassa yllä mainitun dokumentin sanamuotojen kanssa)

Joka tapauksessa tällä 1)-muutoksellakin on vaikutusta niihin seuroihin, joilla on ainakin kolme eri sarjatasoilla pelaavaa jengiä. Tällaisia porukoitahan Uudenmaan sarjoissa on kuitenkin useita. Piirin sivuilla on kuitenkin edelleen vanha sääntötulkinta, enkä muista saaneeni tästä mitään asiaa selventävää mailia. No, maili on saattanut toki mennä ohi, mutta silti tämä case on melko hämmentävä.
Hugh

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ukraina, Kilo IF, Huuhkajat, Helmarit


Vastaus #641 : 03.09.2015 klo 09:07:49

Tuolta osin paitsiosääntö on ollut tuon tulkinnan mukainen jo usean vuoden ajan. Pari vuotta sitten tuli pieniä viilauksia paitsiosääntöön ja tässä asioiden selvennykseksi videokin. Toki sääntöä on voitu tulkita väärin, jolloin pelaajat ovat luulleet säännön olevan toisenlainen.

Tuohan oli hyvä video. Ylos
Pasilan kiusaaja

Poissa Poissa


Vastaus #642 : 03.09.2015 klo 10:32:52

Tuolta osin paitsiosääntö on ollut tuon tulkinnan mukainen jo usean vuoden ajan. Pari vuotta sitten tuli pieniä viilauksia paitsiosääntöön ja tässä asioiden selvennykseksi videokin. Toki sääntöä on voitu tulkita väärin, jolloin pelaajat ovat luulleet säännön olevan toisenlainen.

Loistavaa, että tälläinen on tehty. Hiukan vaan harmittaa, että näistä ei voida tiedottaa pelaajiakin. Jäisi paljon purnaamista tuomareille pois, kun olisi tietoa vähän miksi pilli soi tai ei soi.
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #643 : 03.09.2015 klo 12:07:02

Loistavaa, että tälläinen on tehty. Hiukan vaan harmittaa, että näistä ei voida tiedottaa pelaajiakin. Jäisi paljon purnaamista tuomareille pois, kun olisi tietoa vähän miksi pilli soi tai ei soi.

Ja yksi isoin asia mikä tuomareiden toiminnassa ehkä vituttaa eniten on, ettei sitten edes ASIALLISESTI kysyttäessä suostuta selittämään mitä teki väärin tilanteessa vaan käsketään parhaimillaan 'menemään vittuun' tai naureskellaan vaan että meneppäs nyt siitä.

Ymmärrän, että tuomarit saattaa nähdä tilanteet erillailla (paremmin, huonommin?) kuin pelaajat ja näitä tulee näkemyseroja, mutta helpottaahan se jo omaakin pelaamista kun tietää mitä on tehnyt ja tietää välttää sitä seuraavissa tilanteissa.

Olen muuten miettinyt, että olisi ihan mielenkiintoista kokeilla tuota tuomarointia edes jonkin aikaa, mutten halua ihn älyttömiä ajallisia ja varsinkaan rahallisia panostuksia siihen pistää kun on todella epätodenäköistä, että asia sen enempää innostaisi. Mikä on minimi 'panostus', että pääsee viheltelemään alempia divareita?
llauri_ul

Poissa Poissa


Vastaus #644 : 03.09.2015 klo 12:38:17

Mikä on minimi 'panostus', että pääsee viheltelemään alempia divareita?
http://www.palloliitto.fi/helsinki/koulutus/erotuomarikoulutus/peruskoulutus
Peruskurssi maksaa sen 25€. Ei muuta kuin kokeilemaan!
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #645 : 03.09.2015 klo 12:56:25

http://www.palloliitto.fi/helsinki/koulutus/erotuomarikoulutus/peruskoulutus
Peruskurssi maksaa sen 25€. Ei muuta kuin kokeilemaan!

Pitääkö dumarin varusteet olla sitten myös vimosen päälle, vai voiko hölkkäillä vanhoissa verkkareissa tms? :D
Beaver79

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Heikki Poola, Giuseppe Tortorelli


Vastaus #646 : 03.09.2015 klo 15:15:51

Pitääkö dumarin varusteet olla sitten myös vimosen päälle, vai voiko hölkkäillä vanhoissa verkkareissa tms? :D

Käy katsomassa kutosesta tuomareiden outfittiä :D Paita + pilli + kortit + jonkinlaiset muistiinpanovälineet lienee minimivarustus. Periaatteessa jalkapallokengätkin, mutta kyllä jotkut surfailee tuolla alimmissa sarjosisa lenkkareissakin. :) Se on toki tyylirike.
Yeah

Poissa Poissa


Vastaus #647 : 03.09.2015 klo 18:09:47

Olen muuten miettinyt, että olisi ihan mielenkiintoista kokeilla tuota tuomarointia edes jonkin aikaa, mutten halua ihn älyttömiä ajallisia ja varsinkaan rahallisia panostuksia siihen pistää kun on todella epätodenäköistä, että asia sen enempää innostaisi.

Varmasti olisi valaisevaa itse kullekin kokeilla. Minä en kyllä ikinä menisi siitä pienestä rahasta kentälle kaikkien sylkykupiksi. Pahimmassa tapauksessa joudut vielä jonkun kuumakallen fyysisen uhkailun kohteeksi. Olenkin aina ihmetellyt mikä motivoi porukkaa ryhtymään tuohon hommaan. Ehkä rakkaus lajiin ja joillakin myös mahdollisuus ansaita taskurahaa. Koiran hommaa enivei ja nostan hattua näille, jotka mahdollistavat sekä junnujen että aikuisten harrastuksen jatkumisen.

llauri_ul

Poissa Poissa


Vastaus #648 : 03.09.2015 klo 19:31:40

Pitääkö dumarin varusteet olla sitten myös vimosen päälle, vai voiko hölkkäillä vanhoissa verkkareissa tms? :D
Erotuomarien peruskurssin osallistumismaksu on 25€ / osallistuja. Osallistumismaksuun sisältyy sääntökirja, pilli, varoituskortit, erotuomariasu ja erotuomarimerkki.
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #649 : 03.09.2015 klo 19:34:04

Uskon, että joillain se on vain puhtaasti rakkaus lajiin ja ovathan jotkut vain luonnostaan sellaisia, että haluavat olla tekemässä päätöksiä, johtajana, yms. Valitettavasti oman kokemuksen mukaan monet ovat mukana vain täyttääkseen jonkun tyhjiön elämässään - kerrankin saa olla diktaattori jolle kukaan ei voi mitään ja mahdollisuus tehdä asioita vaikka ihan vain vittumaisuuttaan.

Yksi aspekti omassa halussa kokeilla touhua olisi juuri se, pystynkö pitämään kiinni tietyistä arvoista vai ottaisiko tuo valta myös minussa yliotteen ja antaisinko punaista korttia jostain loppujen lopuksi pienestä vittuiluata joka on tehty hetken mielijohteesta tunnekuohuissa. :)

Erotuomarien peruskurssin osallistumismaksu on 25€ / osallistuja. Osallistumismaksuun sisältyy sääntökirja, pilli, varoituskortit, erotuomariasu ja erotuomarimerkki.

Asukin?? Olen koko ajan luullut, että tuomari joutuu itse hommaanaan kaikki vaatteet ja varusteet kun joku tuomari vuosia sitten näin sanoi juurikin futisforumilla..

Ei muuten tuossa linkissä ole enää ilmottautumista ja jo menneet päivämäärätkin vielä seuraavan koulutuksen kohdalla. :(
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015 klo 19:37:40 kirjoittanut AndyLove »

 
Sivuja: 1 ... 25 [26] 27 ... 34
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa