FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.04.2024 klo 18:47:22 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2 ... 6
 
Kirjoittaja Aihe: Nivågruppering vai Nivåseparering  (Luettu 20583 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
defacto

Poissa Poissa


: 04.11.2014 klo 17:57:15

Erittäin hyviä pointteja. 
http://www.safunkarungdomsfotboll.se/fotbollens-lattjo-lajban-lada-del-2/

Näillä näkymin meillä on menty taas vuosikausia metsään.
 
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 04.11.2014 klo 19:03:48

Erittäin hyviä pointteja. 
http://www.safunkarungdomsfotboll.se/fotbollens-lattjo-lajban-lada-del-2/

Näillä näkymin meillä on menty taas vuosikausia metsään.
 

Pointti siinä taisi olla nivåanpassning eli yksilöllisesti tehty tasosovitus riippumatta siitä onko esimerkiksi tasoryhmiä.
Käytännössähän tasoryhmät yleensä tehdään helpottamaan valmentamista. Valmentajan on helpompi ohjata ryhmää, joka on yhtenäisempi.
Oppimista siinä vähemmän ajatellaan. Riskinä on tietenkin, että ryhmän kautta ulosmitaan suoritus, yksilöiden tulevaisuuden kustannuksella.

Oikeastihan pitäisi olla yksilökohtaista toimintaa. Jos pelaajalla on lahjoja ja motivaatiota, miten ohjata? Silloinkaan paras tie ei välttämättä ole yrittää tarjota kaikkea heti kultalusikalla. 7-vuotiaana "eliittiryhmään" ei useinkaan ole optimi lähtökohta. Jos pidemmän tien huipulle aikoo edetä, pitää oppia nöyrä ja ahkera työnteko.  Ongelma on se, että parempiin ryhmiin usein kasautuu se paras valmennuskin. Todennäköisintä on, että siellä sitä yksilöllistä valmennustakin eniten saa.

Ruotsissa on junnufutisvalmentajien koulutus Suomeen verrattuna aika massiivista. Kun valmennusosaaminen on laajempaa, on helpompi alkaa purkaa tiukkoja tasoryhmiä. Vaikka olisit missä ryhmässä tahansa saat yksilöllisempää kehittymistä tukevaa valmennusta! 
koera

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 04.11.2014 klo 19:07:16

Lyhyt referaatti olisi poikaa, ihan vaikka pääpointit ranskalaisin viivoin. On sen verran erikoissanastoa ja pitkähkö pätkä, että uupumus iski ennen puoltaväliä.
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 04.11.2014 klo 20:08:19

Lyhyt referaatti olisi poikaa, ihan vaikka pääpointit ranskalaisin viivoin. On sen verran erikoissanastoa ja pitkähkö pätkä, että uupumus iski ennen puoltaväliä.

Onhan siinä tavaraa.

Alku kuvaa kirjoittajan tietä perinteisen kilpailupainotteisesta futisvalmennuksesta luovaa ongelmanratkaisua painottavaan näkökulmaan.

Kirjoittaja tulee Göteborgin alueelta, jossa näitä oppeja on aloitettu soveltaa jo kymmenkunta vuotta sitten. Nytkin ilmeisesti esimerkiksi pojat pelaavat ikäintegroituneissa joukkueissa 17-19 vuotiaina. Seura ei siis voi ilmoittaa divarisarjoihin tasoryhmiä.

Tukholmassa ja muualla nyt ilmeisesti herätty siihen, että mistä kyse. Tähän asti ei ole ollut tukea seuroille siihen, miten tätä yksilöllisesti sovitettua valmennustapaa voisi soveltaa. Tämä nyt ilmeisesti parantumassa ja sellaiset käsitteet kuin deliberate play, guided discovery, self-determination theory ovat nyt hottia.

Vaikea laittaa tätä koko Ruotsin kontekstiin, mutta jutun perusteella tulokset Göteborgissa ovat olleet hyvät ja muun maan odotetaan ottavan sieltä mallia vaikka toki vastustustakin on.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2014 klo 20:29:42 kirjoittanut zekki »
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #4 : 04.11.2014 klo 22:32:29

Puutteellisen kielitaidon ja (lähinnä) jaksamisen puutteen takia hieman epäselväksi jäi, millaista tasojaottelua jutussa tarkoitettiin. Ja mitä tämä "luova ongelmanratkaisu" futiskontekstissa merkitsee.

Tuskin tätä nyt tarkoitettiinkaan, mutta on vaikea kuvitella minkään teorian tai tutkimuksen pystyvän osoittamaan toteen sitä (tai edes viitteitä siitä), että jalkapallon oppimisen kannalta on hyvä, jos harjoitteissa tai peleissä esim. vasta-alkajia ja himoharjoittelijoita laitetaan vastakkain. Eli omalta osaltani tuo referaattisi meni zekki hieman liian ylimalkaisissa merkeissä, jotta siitä olisin jotain saanut irti...
nozick

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 05.11.2014 klo 09:41:24

Puutteellisen kielitaidon ja (lähinnä) jaksamisen puutteen takia hieman epäselväksi jäi, millaista tasojaottelua jutussa tarkoitettiin. Ja mitä tämä "luova ongelmanratkaisu" futiskontekstissa merkitsee.

Tuskin tätä nyt tarkoitettiinkaan, mutta on vaikea kuvitella minkään teorian tai tutkimuksen pystyvän osoittamaan toteen sitä (tai edes viitteitä siitä), että jalkapallon oppimisen kannalta on hyvä, jos harjoitteissa tai peleissä esim. vasta-alkajia ja himoharjoittelijoita laitetaan vastakkain. Eli omalta osaltani tuo referaattisi meni zekki hieman liian ylimalkaisissa merkeissä, jotta siitä olisin jotain saanut irti...
Minä puhun hyvää ruotsia, enkä minäkään ymmärtänyt koko jutun pointtia. Luovaa ongelmanratkaisua, leikinomaisuutta, pelaajakeskeisyyttä yms. kehuttiin ja tasoryhmiä vastustettiin. En kyllä saanut lainkaan kiinni, että miten kirjoittaja käytännön tasolla organisoisi esimerkiksi 30 pelaajan joukkueen harjoitukset ja pelit.
sateentekijä

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 05.11.2014 klo 10:13:24

Tekstin mukaan tasoryhmittelyä pitäisi käyttää vain äärimmäisessä tapauksessa/ei ollenkaan. Esim. jos joukkueeseen tulee useampi uusi pelaaja kerralla, niin heille voidaan
tehostetusti opettaa perusjuttuja aluksi että pääsevät muiden mukaan.

Itselleni jäi käsitys että treenit vedetään sekaryhmillä, konkreettisia esimerkkejä en löytänyt.
Jossain päin ruotsia (Göteborg?) ilmeisesti kaikkien seuran tietyn ikäluokan joukkueiden tulee pelata samalla sarjatasolla. Tällä
ilmeisesti halutaan estää "huippujoukkueiden" muodostaminen liian nuorena.
Yksi ongelma näiden kovien ryhmien muodostamisessa on kirjoittajan mukaan se että niille ei löydy enää sopivia vastustajia vaan
vastustajia pitää etsiä kauempaa. Sekaryhmä mallissa joukkueet ovat tasaisempia vaikka tasoerot joukkueen sisällä olisivatkin isommat.

Kirjoittaja on mukana tämän seuran toiminnassa: http://www5.idrottonline.se/AzaleaBK-Fotboll/
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 05.11.2014 klo 18:50:26

Puutteellisen kielitaidon ja (lähinnä) jaksamisen puutteen takia hieman epäselväksi jäi, millaista tasojaottelua jutussa tarkoitettiin. Ja mitä tämä "luova ongelmanratkaisu" futiskontekstissa merkitsee.

Tuskin tätä nyt tarkoitettiinkaan, mutta on vaikea kuvitella minkään teorian tai tutkimuksen pystyvän osoittamaan toteen sitä (tai edes viitteitä siitä), että jalkapallon oppimisen kannalta on hyvä, jos harjoitteissa tai peleissä esim. vasta-alkajia ja himoharjoittelijoita laitetaan vastakkain. Eli omalta osaltani tuo referaattisi meni zekki hieman liian ylimalkaisissa merkeissä, jotta siitä olisin jotain saanut irti...

Eihän sieltä suoraan harjoitetasolle juurikaan tullut.

Itse tajusin tämä suunnan ytimen kun aikanani olin vielä valmennustyössä. Samassa seurassa oli valkku, joka oli opettaja koulutukseltaan. Hän kävi poikien kanssa jatkuvasti ja yksilökohtaisesti läpi sitä mitä nämä tekivät, mitä olisivat voineet tehdä jne. Eli pojat joutuivat prosessoimaan sitä mitä tekivät. Samasta asiasta esim. Zlatan kertoi kirjassaan. Hän kävi tilanteita aina itse läpi siinä mielessä, mitä olisi voinut tehdä.

Oma primitiivireaktioni oli ensin, että eihän tallaiseen ole aikaa ja millä kaikkien tilanteeseen jaksaa perehtyä tuolla tarkkuudella. Vähän aikaa pohdittuani totesin, että niin se vain pitäisi tehdä. Luova ongelmaratkaisu kuulostaa turhan hienolta. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että pelaajat alkavat uskoa omaan itseensä kentällä, sieltä ne ratkaisut tulee. Se pelillinen itseluottamus on vuosien harjoittelun tulos.

Kyse ei siis ole mistään tekniikasta vaan aivan uudesta kulttuurista, joka vaatisi seuraltakin tosi paljon. Vanhan liton valkuille se aivan varmasti tuntuu ahdistavalta (tajusin niihin itsekin kuuluvani). Pelaajien ehdoilla meneminen on henkisesti rankka paikka, osalle varmasti ylitsepääsemätön. Jotkut on toki enemmän ihmisvalmentajia luonnostaan. Ottavat ihmisen ensin. Sellaisia kuin vaikka Valakari. Kaikki varmasti oppivat paremmaksi.

Edelleen tuntuu, ettei vieläkään oikein tajuta tämän uuden suunnan pointtia. Kyse ei ole mistään uusista teknikoista vaan ensisijaisesti uudesta kulttuurista. On helppo puhua yksilöllisyydestä, mutta kun oikeasti tulee eteen mitä se tarkoittaa, pieni shokki on luvassa. Pelillinen suoritus on siinä jäävuoren huippu.

PS. Kun tuon edellä olevan tajuaa, tasoryhmä tuntuu "massa-ajattelulta". Pitäisi katsoa pelaajatasolla, mitä milloinkin tarvitaan ja mikä pelaajaa kehittäisi. Tasoryhmänäkökulma ei enää riitä. Se on liian keskiarvoistava.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2014 klo 18:59:33 kirjoittanut zekki »
sateentekijä

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 05.11.2014 klo 23:53:57

Lyhyt referaatti olisi poikaa, ihan vaikka pääpointit ranskalaisin viivoin. On sen verran erikoissanastoa ja pitkähkö pätkä, että uupumus iski ennen puoltaväliä.

Nopea käännös pääkohdista, ranskalainen viiva vastaa kappaletta.

Käytin termiä sekaryhmä tasoryhmän vastakohtaa.

-Joku valmentaja oli ottanut yhteyttä Fredrik Sundqvistiin koska vanhemmat olivat kyseenalaistaneet käytetyn tasoryhmittelyn luettuaan Sundqvistin blogia

-Sundqvist myöntää että tasoryhmittely on houkutteleva ajatus. Tekivät itse samaa hänen toimiessaan valmentajana.
Esim. 12 vuotiaiden ikäluokassa johon tuli useita uusia pelaajia käyttivät tasoryhmittelyä. Myöhemmin todennut että
sille ei ole mitään perustettua lasten kehittymisen kannalta katsottuna. Toimintaa ohjasi enemmän sarjajärjestelmäänn
sisäänrakennettu kilpailuasetelma. Nyt ainoastaan poikkeustapauksissa hyväksyisi tasoryhmittelyn rajoitetun ajan esim. jotta
jotta uudet pelaajat saavat ensin kiinni joukkueen rutiineista.

-Monet valmentajat luulevat että pelaajan täytyy saada sopivan tasoisia haasteita,
jotta kehitys olisi optimaalista. Tämä ajaa tasoryhmien muodostamiseen. Tasoryhmän luullaan
johtavan yksilöille paremmin sopivaan harjoitteluun mikä ei pidä paikkaansa.

-Valmentajille ei anneta koulutuksissa työkaluja yksilöllisen harjoittelun toteuttamiseen
sekaryhmissä.

-Pedagoginen tutkimus pitää tasoryhmittelyä huonona ratkaisuna jossa häviävät kaikki, myös
huiput. Sekaryhmät mahdollistavat paremmin lasten oppimisen omilla ehdoilla/omaan tahtiin.
Viittaukset Jean Coten tutkimuksiin ja Opetushallituksen materiaaliin.

-Lasten kehitys ei ole lineaarista ja kehitystä tapahtuu monilla tasoilla koko ajan. Lapsiryhmät ovat
siksi luonnostaan sekaryhmiä. Lapsille olennaista on kaverit, uteliaisuus, välitön tyydytys, leikki.
Turvallisessa ja hyväksyvässä ympäristössä he alkavat opettelemaan asioita itsestään. Ainoa tapa
toteuttaa tasoryhmittely olisikin sopeuttaa harjoittelumetodien tasoa niin että ne sopivat sekaryhmille.

-Tasoryhmittelyssä lapset joutuvat mukautumaan valmentajien muodostamiin tasojakoihin. Tasoryhmittely
vahvistaa eroja eikä häivytä niitä. Jos parempaan ryhmään laitetaan kaikki vähän paremmat pelaajat ja huonompaan
ryhmään kaikki vähän huonommat niin joukkueiden välinen ero pelitilanteessa on todella suuri.
Valmentajat saavat tästä valheellisen vahvistuksen ajatukselleen että tasoerot ovat suuret ja ryhmien muodostaminen
oikeutettua. Kärsijöitä ovat sekä hyvät että huonot pelaajat. Hyvät jäävät paitsi
sekaryhmän tuomasta erilaisesta ryhmädynamiikasta tasoryhmään verrattuna joka mahdollistaisi kehittymisen
myös muilla tasoilla kuin jalkapallotaidoissa.

-Tasoryhmittely korvattava näillä: Deliberate play, guided discovery, self-determination theor.

-70 lapsen ryhmä voidaan jakaa miljardeilla eri kriteereillä ryhmiin. Nämä eroavaisuudet
tuovat toimintaan monimuotoisuutta joka mahdollistaa lukemattomia erilaisia oppimistilanteita lapsille.
Tasoryhmissä tämä ei toteudu samalla tavalla.

-Sarja ja pelimuodot ovat tärkein tekijä. Niiden pitää tukea sekaryhmien käyttöä.

-Esim Tukholmassa sarjajärjestelmä ajaa tasoryhmiin 10 vuoden iässä.Useat seurat ovat muokanneet
toimintaansa tätä vastaavaksi ja näiden on todella vaikea muuttaa toimintatapaa, koska ovat
asian jo kertaalleen käyneet läpi.

-Aikainen tasoryhmittely peleissä ja suuret pelaajaryhmät vahvistavat tarvetta jaotella lapsia.
Sillä hetkellä paremmuus voi johtua sattumanvaraisesta asiasta (syntymäaika, tausta jne) ja kyseiset erot
eivät näy enää mitenkään kymmenen vuoden kuluttua.

-Tuloksena järjestelmä joka vahvistaa eroja ja jolla on tuhoisa vaikutus. Isossa ryhmässä heikoimpien ja parhaiden
ero joukkueina on suuri. Lapset joutuvat vaihtamaan joukkueita, vahvemmat vahvistuvat ja heikommat joukkueet
joutuvat lopettamaan. Lopputuloksena muutama hyvä joukkue joille on vaikea löytää vastustajia omalta alueelta.

-Pointti on että täysin kilpailuorientoituneessa ympäristössä on vaikea toimia järkevästi. Tällaisessa
ympräristössä tasoryhmittelyssä on lopulta aina kyse (toppning) lyhyellä tähtäimellä vahvojen joukkueiden
muodostamisesta.

-Seuroille pitäisi antaa mahdollisuus sekaryhmien muodostamiseen sarjajärjestelmiä muuttamalla.

-Sundqvist itse käyttänyt tasoryhmittelyä ja kuvitellut tukevansa yksilökohtaista harjoittelua. Käytännössä
ryhmät olivat lähes kiinteitä ja joukkueiden menestys oli tärkeintä.

-Sundqvistin joukkueessa harjoittelua ohjasi voittavan joukkueen pelitavan löytäminen ei niinkään yksilön kehitys.   

-Viimeisen 10 vuoden aikan Göteborgin alueen lasten ja nuorten jalkapallotoiminta on kokenut uudistuksen.
Lasten harjoittelu ja pelimuodot etenevät loogisesti 3v3,5v5,7v7,9v9,11v11

-Tasoryhmien muodostaminen ei enää nykyään mahdollista. Göteborgin alueella seuran kaikki joukkueet täytyy
pelata samalla sarjatasolla. Seurojen täytyy toimia sekaryhmien kanssa tasoryhmien sijaan. Esim.
tunnettu kasvattajaseuraa Qviding FIF toimii sekaryhmillä 14 vuotaiksi asti.

-Jos Sundqvist aloittaisi valmentamisen nyt niin keskittyisi pelissä tapahtuviin ongelmanratkaisutilanteisiin. Luottamus ja
leikin varjolla harjoittelu olisivat tärkeitä. Tasoryhmiä ei tehtäisi periaatteellisista syistä ja koska
sen seurauksena syntyy huonompia pelaajia. Pelissä ei ole rajoituksia jolloin luovuus ja omien ratkaisujen
löytäminen ovat tärkeintä.

-Oleellisinta ovat pelimuodot, kilpailujärjestelmä ja valmentajien koulutus.

-Yläasteen lopulla voidaan käyttää ikäryhmien yhdistämistä toiminnan vahvistamiseksi.
Tämä mahdollistaa toiminnan tarjoamisen myös vanhemmille pelaajille sekä kilpailemisen eri
tasoilla ilman lyhyen tähtäimen huippujoukkueiden muodostamista.
Ikäryhmien yhdistämistä käytetään Göteborgin seudulla.

-Tukholmassa ollaan varovaisesti lähestymässä Göteborgin mallia, 10 vuotta myöhässä.
Heillä edessä sama vastustus, koska uudistuksia on vaikea ymmärtää jos ajattelee täysin kilpailuorientoituneesti.
Uusi Göteborgin malli näyttäisi toimivan, Ruotsin U-19 mestareista viimeisen 4 vuoden aikana 3 on tullut
Göteborgista.




Kaihlamo

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Jalkapallo


Vastaus #9 : 06.11.2014 klo 00:27:55

Mikä ihmeen "Göteborgin"-malli ja miten tämän pitäisi näkyä käytännössä? Viime kesänä kun oltiin Ruotsissa isossa yhden ikäluokan mestaruusturnauksessa mukana niin yksikään isompi Göteborgin alueen seura ei todellakaan pelannut ainakaan siellä sekaryhmillä. Siellä on ihan yhtä tavalla esim. IFK Göteborgilla jo nappuloissa edarit ja mm. oman koulun myötä vielä aikalailla pidemmälle viety akatemiamalli kuin yhdelläkään suomalaisella seuralla.

Lainaus
Tasoryhmittely
vahvistaa eroja eikä häivytä niitä

Jos ajatellaan puhtaasti huippujalkapallon näkökulmasta niin näinhän se kuuluukin mennä. Jos taas halutaan mahdollisimman paljon keskinkertaista massaa niin sekaryhmät varmaan on silloin ihan jees.  
« Viimeksi muokattu: 06.11.2014 klo 00:30:18 kirjoittanut Kaihlamo »
Keijo K. Kojootti

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 06.11.2014 klo 01:34:25

Lainaus
-Sundqvist itse käyttänyt tasoryhmittelyä ja kuvitellut tukevansa yksilökohtaista harjoittelua. Käytännössä ryhmät olivat lähes kiinteitä ja joukkueiden menestys oli tärkeintä.

-Sundqvistin joukkueessa harjoittelua ohjasi voittavan joukkueen pelitavan löytäminen ei niinkään yksilön kehitys.   

Eli veteli itse päin helvettiä menestyksen nälässään ja se tarkoittaa sitä että tasoryhmät myös oikein toteutettuna eivät toimi?
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #11 : 06.11.2014 klo 09:28:30

Se tässä häiritsee, että ei muka ole muuta kuin kaksi vaihtoehtoa. Tasoryhmä tai sitten täysin sattumanvarainen ryhmä. Ei siellä Göteborgin alueellakaan tyhmiä olla, että tehtäisiin mitä tahansa, jos ei käytetä tasoryhmiä. Takuulla siellä mietitään tarkkaankin miten joukkueita muodostetaan. Siis yksilöpohjalta. Lähtökohta ei ole se, että ensin fiksataan tasoryhmä ja sillä sitten mennään vuosikausia.

Ongelma on se, jos tasoryhmästä tulee itsetarkoitus. Yksilön kannalta tasoryhmän pitäisi aina olla välipysäkki kohti seuraavaa taitotasoa. Sitä, että pelataan suunnilleen saman taitotason omaaavien kanssa ei pitäisi ylikorostaa. Pelit tulevat tasaisemmiksi, mutta se on eri asia kehittääkö se yksilöä sinänsä. Samaa voi jauhaa huonolla tai hyvällä tasolla, mutta katseen pitäisi olla aina eteenpäin. Kaikki huippupelaajat ovat kulkeneet läpi enemmän tai vähemmän systemaattisen tasoportaikon ja aina nousseet ITSE seuraavalle tasolle vaikka muu tasoryhmä ei sitä olisi tehnyt. Valmentaja ei tasonnousua voi pelaajan puolesta tehdä.

Suomalaisessa yhtenäisyyttä suosivassa kultuurissa tällainen vain helposti särähtää. Kehittymisvaiheessa yksilöiden pitää pystyä nousemaan yli sen keskimääräisen joukkueen.  Jos tulokselliset tavoitteet painaa liikaa, joukkuetta painotaan liikaa, eikä yksilöt pääse nousemaan.
Snoopy

Poissa Poissa


Vastaus #12 : 06.11.2014 klo 09:44:09

Itse en jaksa edes alkaa perustelemaan sen suuremmin kenttäpelaajien tasoryhmiä, se on kuitenkin omassa ajatuksessa itsestään selvyys. Mutta parhaiten tuo ero näkyy maalivahtien harjoittelussa, jossa tasoryhmän tekeminen on vaikeaa, koska lapsilla maalivahti taidoissa on niin suuret erot. Siellä paremman maalivahdin harjoittelu menee aivan leikkimiseksi, kun parina on tasoa heikompi pelaaja. Kaikista harjoitteista tulee temmoltaan ja suoritustasoltaan heikompia, joka ei todellakaan kehitä pelaajaa millään mittarilla tarpeeksi. Kylä- ja kaupunginosajoukkueissa näkee tämän aivan yhtä selkeästi ja kaikkien parempien pelaajien harjoittelu menee enemmän tai vähemmän surffailuksi, kun vastaan asettuu haastajatason pelaajia..

-Snoopy-
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #13 : 06.11.2014 klo 10:27:34

Itse en jaksa edes alkaa perustelemaan sen suuremmin kenttäpelaajien tasoryhmiä, se on kuitenkin omassa ajatuksessa itsestään selvyys. Mutta parhaiten tuo ero näkyy maalivahtien harjoittelussa, jossa tasoryhmän tekeminen on vaikeaa, koska lapsilla maalivahti taidoissa on niin suuret erot. Siellä paremman maalivahdin harjoittelu menee aivan leikkimiseksi, kun parina on tasoa heikompi pelaaja. Kaikista harjoitteista tulee temmoltaan ja suoritustasoltaan heikompia, joka ei todellakaan kehitä pelaajaa millään mittarilla tarpeeksi. Kylä- ja kaupunginosajoukkueissa näkee tämän aivan yhtä selkeästi ja kaikkien parempien pelaajien harjoittelu menee enemmän tai vähemmän surffailuksi, kun vastaan asettuu haastajatason pelaajia..

-Snoopy-

Menee ja menee. Se on sitten huonoa valmennusta jos menee surffailuksi.  Valmentamisen perusjuttuja on pyrkiä pitämään pelaajien asenne kohdalleen. Ketä vaan on vastassa aina voi oppia ja oma peli on yksilötasollakin tärkeintä.

Mitkä sitten ovat edareiden takana olevia oikeita motiiveja: niille on helpompi pyytää rahaa, niihin helpompi houkutella parempia valmentajia, niille on helpompi saada parempia harjoitusaikoja, niissä on helpompi vaatia pelaajilta enemmän jne.  Olisi parempi puhua näistä suoraan, kuin yrittää perustella sillä, että ne sinänsä auttaisivat pelaajan kehittymistä.

Kaihlamo

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Jalkapallo


Vastaus #14 : 06.11.2014 klo 10:52:06


Mitkä sitten ovat edareiden takana olevia oikeita motiiveja: niille on helpompi pyytää rahaa, niihin helpompi houkutella parempia valmentajia, niille on helpompi saada parempia harjoitusaikoja, niissä on helpompi vaatia pelaajilta enemmän jne.  Olisi parempi puhua näistä suoraan, kuin yrittää perustella sillä, että ne sinänsä auttaisivat pelaajan kehittymistä.



Jos toiminta on laadukasta ja suunnitelmallista seurassa niin se ainut motiivi on juuri se, että kehitysputken päästä tulisi parempia aikuispelaajia. Toki paljon enemmän asioita on mahdollisia nappulaedarien kanssa toteuttaa verrattuna kyläjoukkueisiin, mutta kyllä ne asiat on ennemminkin optimaalista pelaajakehitystä edistäviä ja tukevia eikä varsinaisesti toiminnan motiiveja. Hyvänä esimerkkinä tälläisestä on kansainvälisyys, jota ei ilman edareita tai tasoryhmiä ole mahdollista tai edes järkevää toteuttaa.
Snoopy

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 06.11.2014 klo 10:59:57

Menee ja menee. Se on sitten huonoa valmennusta jos menee surffailuksi.  Valmentamisen perusjuttuja on pyrkiä pitämään pelaajien asenne kohdalleen. Ketä vaan on vastassa aina voi oppia ja oma peli on yksilötasollakin tärkeintä.

Mitkä sitten ovat edareiden takana olevia oikeita motiiveja: niille on helpompi pyytää rahaa, niihin helpompi houkutella parempia valmentajia, niille on helpompi saada parempia harjoitusaikoja, niissä on helpompi vaatia pelaajilta enemmän jne.  Olisi parempi puhua näistä suoraan, kuin yrittää perustella sillä, että ne sinänsä auttaisivat pelaajan kehittymistä.



No kyllä se vain menee, turhaa on ottaa valmennuksen tasoa esille, mikäli kaveri ei pysty palloa palauttamaan tarpeeksi laadukkaasti, niin kyllä vastaanottajalla menee harjoitukseen keskittyminen ja tekemisen laatu huonommaksi. Kun laitetaan 40-50 selkeästi eritasoista pelaajaa samaan ryhmään, jaetaan ne neljään sekaryhmään ja jokaiseen kaksi valmentajaa (mikä nyt on tietenkin utopiaa suurimmaksi osaksi), niin ryhmän keskimääräinen tasojakauma on niin suuri, että parhaimmat ja heikoimmat kärsivät aivan varmasti.

Tee harjoittelusta laadukasta ja mielenkiintoista, tietenkin, mutta kyllä se tulee tehdä ryhmän ehdoilla. Et voi tällaisessa ryhmässä nostaa vaatimustasoa mikäli perusharjoitus on toiselle liian vaikea ja toiselle liian helppo. Harvoin on niin laadukasta harjoitusta jonka voi tehdä täysin yksin, joten vastaanottajan taitotasolla on suuri merkitys.

-Snoopy-
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #16 : 06.11.2014 klo 12:05:04

No kyllä se vain menee, turhaa on ottaa valmennuksen tasoa esille, mikäli kaveri ei pysty palloa palauttamaan tarpeeksi laadukkaasti, niin kyllä vastaanottajalla menee harjoitukseen keskittyminen ja tekemisen laatu huonommaksi. Kun laitetaan 40-50 selkeästi eritasoista pelaajaa samaan ryhmään, jaetaan ne neljään sekaryhmään ja jokaiseen kaksi valmentajaa (mikä nyt on tietenkin utopiaa suurimmaksi osaksi), niin ryhmän keskimääräinen tasojakauma on niin suuri, että parhaimmat ja heikoimmat kärsivät aivan varmasti.

Tee harjoittelusta laadukasta ja mielenkiintoista, tietenkin, mutta kyllä se tulee tehdä ryhmän ehdoilla. Et voi tällaisessa ryhmässä nostaa vaatimustasoa mikäli perusharjoitus on toiselle liian vaikea ja toiselle liian helppo. Harvoin on niin laadukasta harjoitusta jonka voi tehdä täysin yksin, joten vastaanottajan taitotasolla on suuri merkitys.

-Snoopy-

Kyse ei ole siitä, että hierarkinen tasoryhmitys korvattaisiin uudella "demokraattisella" tasoryhmityksellä, jossa olisi eri yksilötasolla olevia pelaajia sekoitettuna aina samassa suhteessa. Sitähän juuri kuvasit. Eikä tavoite ole myöskään "riistää" lahjakkaimpia pelaajia sillä, että heidät pakotettaisiin pelaamaan vain huonommalla tasolla olevien kanssa, jotta "huonommat" kehittyisivät

Kyse on siitä, että yritetään antaa kullekin yksilölle parhaat eväät kehittyä. Tätä voisi verrata vaikka siihen, että jos koulussa on matemaattisesti hyvä oppilas, on parempi yhdistää se, että hän voi omia lahjojaan kehittää siihen, että hän on myös muussa luokan opetuksessa ja toiminnassa mukana.

Futisseurassa voi hyvin käydä, että lahjakas pääpelaaja ei pääse tasoryhmään. Seuraus on se, että hän ei koskaan pääse kehittämään omaa erikoisjuttuaan muissa asioissa parhaiden kanssa, eivätkä nämä muissa asioissa parhaat pääse hyötymään hänen kyvyistään, koska tasoryhmä rakentaa aidan tähän. Vanhemmiten tämä kyky olisi kuitenkin voinut olla se, jolla juuri hänestä olisi voinut tulla hyvä ammattilainen vaikkei kukaan "tasaisesta" tasoryhmästä siihen yltäisikään.

Ryhmittelyjä tehdään ja joudutaan tekemään jatkuvasti. Ongelma on se, kun tasoryhmästä tulee liian kankea ja poissulkeva järjestelmä, joka ei tue yksilöiden kehittymistä. Tasoryhmistä on tullut Suomen uusi Kaikki pelaa juttu. Se, että Kaikki tasoryhmittää ei riitä viemään Suomen futista eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2014 klo 12:07:23 kirjoittanut zekki »
sateentekijä

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 06.11.2014 klo 12:36:31

Tätä voisi verrata vaikka siihen, että jos koulussa on matemaattisesti hyvä oppilas, on parempi yhdistää se, että hän voi omia lahjojaan kehittää siihen, että hän on myös muussa luokan opetuksessa ja toiminnassa mukana.

Seuraus on se, että hän ei koskaan pääse kehittämään omaa erikoisjuttuaan muissa asioissa parhaiden kanssa, eivätkä nämä muissa asioissa parhaat pääse hyötymään hänen kyvyistään, koska tasoryhmä rakentaa aidan tähän.

Tämä on mielestäni nimenomaan tasoryhmäkritiikin ydin jos ajatellaan ainoastaan hyvien pelaajien tuottamista. Jaottelu tehdään muutaman ominaisuuden perustaalla kun oikeasti yksilön kehitys on paljon monisyisempi juttu.
sateentekijä

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 06.11.2014 klo 17:56:05

Täältä löytyy lisää tietoa Göteborgin alueella tehdystä uudistuksesta:
http://www.spelarlyftet.se/

Föreningsstyrka käsite taitaa olla yksi iso idea eli kaikki seuran joukkueet pelaa samalla tasolla 11 vuotiaaksi asti.

IFK Göteborg on tuossa mainittuna:

http://www.spelarlyftet.se/vadhanderizonerna/zon_oster.html
nozick

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 06.11.2014 klo 22:27:16

Kyse on siitä, että yritetään antaa kullekin yksilölle parhaat eväät kehittyä. Tätä voisi verrata vaikka siihen, että jos koulussa on matemaattisesti hyvä oppilas, on parempi yhdistää se, että hän voi omia lahjojaan kehittää siihen, että hän on myös muussa luokan opetuksessa ja toiminnassa mukana.
Kaunis ajatus, mutta mitä tämä tarkoittaisi käytännössä jalkapallokentällä? Sitäkö että jokaista yksittäistä harjoitetta varten tasoryhmät muodostetaan uudestaan, niin että jos päivän teemana on maalinteko, niin parhaat maalintekijät treenaavat yhdessä ja jos päivän teemana on 1v1 pelaaminen, niin vahvimman 1v1 pelaajat harjoittelevat yhdessä?

Tässä on nimittäin parikin ongelmaa: Ensinnäkin tämä vaatii suunnittelua ja pohtimista. En ole ihan varma käyttääkö kaikki se suunnitteluaika käyttään nimenomaan ryhmien muodostamiseen vai johonkin muuhun suunnittelutyöhön. Lisäksi useimmat hyvät pelaajat ovat hyviä kaikissa asioissa ja heikot pelaajat vastaavasti heikompia kaikissa asioissa. Pelaajat jotka vaihtaisivat ryhmää, mikäli tasoryhmittelyä tehtäisiin päivän teeman mukaan olisivat yksittäistapauksia. Useimpia pelaajia tämä ei koskisi.
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #20 : 07.11.2014 klo 00:38:57

Kaunis ajatus, mutta mitä tämä tarkoittaisi käytännössä jalkapallokentällä? Sitäkö että jokaista yksittäistä harjoitetta varten tasoryhmät muodostetaan uudestaan, niin että jos päivän teemana on maalinteko, niin parhaat maalintekijät treenaavat yhdessä ja jos päivän teemana on 1v1 pelaaminen, niin vahvimman 1v1 pelaajat harjoittelevat yhdessä?

Tässä on nimittäin parikin ongelmaa: Ensinnäkin tämä vaatii suunnittelua ja pohtimista. En ole ihan varma käyttääkö kaikki se suunnitteluaika käyttään nimenomaan ryhmien muodostamiseen vai johonkin muuhun suunnittelutyöhön. Lisäksi useimmat hyvät pelaajat ovat hyviä kaikissa asioissa ja heikot pelaajat vastaavasti heikompia kaikissa asioissa. Pelaajat jotka vaihtaisivat ryhmää, mikäli tasoryhmittelyä tehtäisiin päivän teeman mukaan olisivat yksittäistapauksia. Useimpia pelaajia tämä ei koskisi.

Ei sitä tietenkään noin kankeasti kannattaisi toteuttaa. Lähtökohta on, että pitäisi tuntea pelaajat niin hyvin, että voisi yksilöllisesti arvioida mitä kunkin kannattaa treenata. Treenihän on myös kuin peli, ei sinne kannata ketä vaan työntää tekemään mitä vaan. Jos pelaajat tuntee tarkemmin silloin todennäköisesti löytyy muitakin sävyja kuin se, että hyvät on kaikessa hyviä ja huonot huonoja. Valitettavasti suunnitteluakin se vaatisi, eikä siihen nyt mitään tukea ole saatavilla.

Sillä kokemuksella, joka itselleni kertyi junnufutiksen puolelta, en kyllä odota mitään merkittävää muutosta käytännössä. Lähtökohta on aika matalalla.
En siinä mielessä vastusta tasoryhmiä, että on hyvä että on edes joku pieni joukko Suomessa, joka pääsee paremman valmennuksen pariin, valittiin sinne tasoryhmään sitten vaikka arvalla. Tämä edelläoleva lähti siitä, että on paikkoja/maita, jossa nähdään tasoryhmien yli ja tavoitellaan pidemmälle menevää yksilöllistä valmennuksen lähtökohtaa. Suomen futiksen perspektiivistä se on vähänkään laajemmassa mitassa aika kaukana tulevaisuudessa.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #21 : 07.11.2014 klo 08:34:52

Ei sitä tietenkään noin kankeasti kannattaisi toteuttaa. Lähtökohta on, että pitäisi tuntea pelaajat niin hyvin, että voisi yksilöllisesti arvioida mitä kunkin kannattaa treenata. Treenihän on myös kuin peli, ei sinne kannata ketä vaan työntää tekemään mitä vaan. Jos pelaajat tuntee tarkemmin silloin todennäköisesti löytyy muitakin sävyja kuin se, että hyvät on kaikessa hyviä ja huonot huonoja. Valitettavasti suunnitteluakin se vaatisi, eikä siihen nyt mitään tukea ole saatavilla.

Sillä kokemuksella, joka itselleni kertyi junnufutiksen puolelta, en kyllä odota mitään merkittävää muutosta käytännössä. Lähtökohta on aika matalalla.
En siinä mielessä vastusta tasoryhmiä, että on hyvä että on edes joku pieni joukko Suomessa, joka pääsee paremman valmennuksen pariin, valittiin sinne tasoryhmään sitten vaikka arvalla. Tämä edelläoleva lähti siitä, että on paikkoja/maita, jossa nähdään tasoryhmien yli ja tavoitellaan pidemmälle menevää yksilöllistä valmennuksen lähtökohtaa. Suomen futiksen perspektiivistä se on vähänkään laajemmassa mitassa aika kaukana tulevaisuudessa.

Mikä estää toteuttamasta tasoryhmiä niin, että eri tasot saavat saman valmennuksen (siis ei harjoitesisällöllisesti vaan osaamisen kannalta saman)? Tietysti siinä vaiheessa tulee resurssiongelma, jos seuran yhdessä ikäluokassa on pelaajia niin paljon, että niitä kaikkia ei yksi joukkueellinen valmentajia kerrallaan treenaa... Ei pitäisi myöskään olla mitään estettä jakaa ryhmiä harjoituskohtaisesti. Jos treenit on suunniteltu hyvin, niissä on yleensä yksi teema / treenikertakokonaisuus, joten aivan hyvin voidaan räätälöidä esimerkiksi ne parhaat 1v1-pelaajat yhteen, jos teemana on 1v1-pelaamisen jokin osa-alue.

Omassa kuviossani pelaajien määrä on vielä sen verran maltillinen, että 3–4 valmentajan voimin pystymme hyvin vetämään harjoitukset koko porukalle kerralla. Treeneissä tasoryhmäjako tehdään sen mukaan, kuka on paikalla, eli vaihtuvuutta tulee jo sitä kautta. Pelejä varten olemme laatineet kolmelle eri tasolla pelaavalle joukkueellemme neljä "ilmoittautumisryhmää" tason mukaan. Joukkueen A (korkein taso) peleihin saavat ilmoittautua ryhmien 1 ja 2 pelaajat, joukkueen B peleihin ryhmien 2 ja 3 sekä joukkueen C peleihin ryhmien 3 ja 4 pelaajat. Lisäksi ryhmään 1 kuuluvat käyvät silloin tällöin tuuraamassa vanhemman ikäluokan peleissä. Eli ainakin teoriassa kaikille pelaajille pitäisi olla tarjolla kitkaa suurin piirtein suhteessa 25–50–25 % (vahvempi vastus–tasaväkinen vastus–heikompi vastus). Näitä ilmoittautumisryhmiä tarkistetaan kolme kertaa vuodessa (aina kevät-, syys- ja talvikauden alkaessa).

Tämä siis käytännön esimerkki omasta tasoryhmätulkinnastani. Ei ole varmasti monessakaan mielessä täydellinen malli, ja ajan myötä asiat varmasti kiteytyvät vielä, mutta jos tuosta nyt edes se ilo olisi, että toisi tähän keskusteluun yhden uuden näkökulman.
zekki

Poissa Poissa


Vastaus #22 : 07.11.2014 klo 16:05:46

Mikä estää toteuttamasta tasoryhmiä niin, että eri tasot saavat saman valmennuksen (siis ei harjoitesisällöllisesti vaan osaamisen kannalta saman)? Tietysti siinä vaiheessa tulee resurssiongelma, jos seuran yhdessä ikäluokassa on pelaajia niin paljon, että niitä kaikkia ei yksi joukkueellinen valmentajia kerrallaan treenaa... Ei pitäisi myöskään olla mitään estettä jakaa ryhmiä harjoituskohtaisesti. Jos treenit on suunniteltu hyvin, niissä on yleensä yksi teema / treenikertakokonaisuus, joten aivan hyvin voidaan räätälöidä esimerkiksi ne parhaat 1v1-pelaajat yhteen, jos teemana on 1v1-pelaamisen jokin osa-alue.

Omassa kuviossani pelaajien määrä on vielä sen verran maltillinen, että 3–4 valmentajan voimin pystymme hyvin vetämään harjoitukset koko porukalle kerralla. Treeneissä tasoryhmäjako tehdään sen mukaan, kuka on paikalla, eli vaihtuvuutta tulee jo sitä kautta. Pelejä varten olemme laatineet kolmelle eri tasolla pelaavalle joukkueellemme neljä "ilmoittautumisryhmää" tason mukaan. Joukkueen A (korkein taso) peleihin saavat ilmoittautua ryhmien 1 ja 2 pelaajat, joukkueen B peleihin ryhmien 2 ja 3 sekä joukkueen C peleihin ryhmien 3 ja 4 pelaajat. Lisäksi ryhmään 1 kuuluvat käyvät silloin tällöin tuuraamassa vanhemman ikäluokan peleissä. Eli ainakin teoriassa kaikille pelaajille pitäisi olla tarjolla kitkaa suurin piirtein suhteessa 25–50–25 % (vahvempi vastus–tasaväkinen vastus–heikompi vastus). Näitä ilmoittautumisryhmiä tarkistetaan kolme kertaa vuodessa (aina kevät-, syys- ja talvikauden alkaessa).

Tämä siis käytännön esimerkki omasta tasoryhmätulkinnastani. Ei ole varmasti monessakaan mielessä täydellinen malli, ja ajan myötä asiat varmasti kiteytyvät vielä, mutta jos tuosta nyt edes se ilo olisi, että toisi tähän keskusteluun yhden uuden näkökulman.

Hyvä käytännön toteutus, jossa pelaajia ei lukita tasokarsinoihinsa.

Kaikki pohjaa lopulta siihen, kuinka paljon valmennus ja joukkueen johto on valmis näkemään vaivaa.  Se, että tällaisia toteutusmalleja olisi tarjolla, madaltaisi uudistumisen kynnystä. En tiedä mitä SHA koulutuksissa käydään läpi, mutta epäilen että enemmän pelin ja harjoittelun sisäisiä asioita.

Tämäkin rukkasen nyt esittämä hyvä malli katoaa kohta sinne topichistorian syövereihin. Hyvät seurakäytännöt pitäisi saada paremmin esiin.
sateentekijä

Poissa Poissa


Vastaus #23 : 08.11.2014 klo 16:55:50

Hyvä käytännön toteutus, jossa pelaajia ei lukita tasokarsinoihinsa.

Kaikki pohjaa lopulta siihen, kuinka paljon valmennus ja joukkueen johto on valmis näkemään vaivaa.  Se, että tällaisia toteutusmalleja olisi tarjolla, madaltaisi uudistumisen kynnystä. En tiedä mitä SHA koulutuksissa käydään läpi, mutta epäilen että enemmän pelin ja harjoittelun sisäisiä asioita.

Tämäkin rukkasen nyt esittämä hyvä malli katoaa kohta sinne topichistorian syövereihin. Hyvät seurakäytännöt pitäisi saada paremmin esiin.

Samaa mieltä että rukkasen mallin on varmasti keskimääräistä parempi tasoryhmätoteutus, jossa asioita on oikeasti mietitty pelaajan kannalta.
Tasoryhmittely pahentaa blogikirjoituksen mukaan tasoeroja, rukkasen mallissa ei välttämättä ole näin jos siirtymistä ryhmien välillä tapahtuu.

Edelleen ongelma voi olla vastustajien löytäminen parhaalle ja heikoimmalle ryhmälle. Se miten paras ja heikoin ryhmä muodostetaan heijastuu myös muiden alueen seurojen toimintaan.

Blokitekstissä ei ymmärtääkseni kannatettu tasoryhmiä missään muodossa. Harjoitteet pitäisi suunnitella niin että ne voi toteuttaa vaikka
tasoeroja olisikin ryhmän sisällä. Jokainen harjoituskerta aiheuttaa erilaisen oppimistilanteen ja valmentajan pitäisi pystyä tunnistamaan ne.
Listatut Deliberate play, TGFU jne. perustuvat ymmärtääkseni aika paljon erilaisiin peleihin ja leikkeihin, jolloin tasoerot eivät ole niin suuri ongelma.
Veikkaisin myös että ryhmän taserot eivät pitemmän päälle korostu eli vaikka alkutilanteessa olisi haasteita niin pitemmän päälle
pelaajien taso lähenee toisiaan.
Kaihlamo

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Jalkapallo


Vastaus #24 : 08.11.2014 klo 17:23:52

Lainaus
Listatut Deliberate play, TGFU jne. perustuvat ymmärtääkseni aika paljon erilaisiin peleihin ja leikkeihin, jolloin tasoerot eivät ole niin suuri ongelma

Tämän kai on pakko olla jonkunlainen vitsi?

Muutenkin Suomessa pitäisi miettiä malleja, joissa huiput olisi parempia - samalla pitäen mahdollisimman monen harrastajan kiinni jalkapalloharrastuksessa. Oikein tehty tasoharjoittelu ja -pelaaminen tukee juuri näitä molempia ääripään asioita (grassroots/huippujalkapallo). Omien käytännön kokemusten mukaan on mennyt tasan tarkkaan niin, että dropoutia on vähentänyt tasoryhmätoiminta ja lisännyt sekaryhmissä toimiminen.

 
Sivuja: [1] 2 ... 6
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa