Möt Häckens nya finländarePublicerad: 10-08-18 av Marcus Jodin
Nya finländaren Kari Arkivuo ställer upp en intervju i spelarnas samlingsrum nere på Gothia Park för att få berätta sin historia. Om vem han är och vilka turer han har tagit som slutade med att han nu representerar utmanaren från Hisingen.
27-årige Arkivuo är uppvuxen i finska Lahtis och debuterade i ligalaget FC Lahti som 17-åring. Efter fem säsonger och 101 matcher i Tipsligan fortsatte karriären i norska Sandefjord. Tre säsonger blev det i Norge, de två första spelades i Tippeligan och det sista året för Kari i Norge spelade laget i näst högsta serien. Under det året steg Sandefjord tillbaka till högsta divisionen men Arkivuo fick erbjudande från holländska Go Ahead Eagles och lämnade den norska klubben. Efter 44 matcher i Holland har vi nu kommit fram till där vi är idag, på Hisingen.
Vem är Kari Arkivuo som person?
- Jag är en ganska tystlåten och lugn person. Det är ganska svårt att svara på, det borde du egentligen fråga någon annan.
Hur är Kari Arkivuo som spelare då?
- Jag är en riktig lagspelare som är både bra offensivt och defensivt. Jag är en fighter med ganska bra teknik.
Hur var dina fem säsonger hemma i Finland och Tipsligan?
- Jag debuterade i a-laget som 17-åring och jag utvecklades mycket under min tid där. Det som är bra med FC Lahti är att de tror på unga spelare och ger unga spelare chansen så det var en bra klubb för mig.
Sedan flyttade du till Norge, vad säger du om din tid där?
- De två första säsongerna var riktigt bra. Jag tycker att Tippeligan höll mycket bra standard. Första säsongen startade bra för mig men sedan blev jag drabbad av skador så jag spelade inte så mycket andra delen av säsongen. Andra säsongen var för mig personligen den bästa men laget föll ju ur Tippeligan då. Sista året, när vi spelade i näst högsta, var lite frustrerande då jag kände att jag klarade av att spela i Tippeligan. Men vi steg tillbaka och vann de flesta av matcherna så det var ju kul.
Sonny Karlsson berättade att Häcken var intresserade av dig när du lämnade Sandefjord, varför blev det Holland istället?
- Det var svårt att välja, jag funderade länge, men jag har alltid gillat holländsk fotboll. Jag var där på provspel under tio dagar och det verkade bra så då blev det Holland för min del.
Det blev en och en halv säsong i Go Ahead Eagles, hur var det i Holland?
- Jag trivdes mycket bra där. När jag var i skick fick jag spela mycket. Vi var väldigt nära på att stiga under andra året jag var där. Vi förlorade i sista matchen i förlängningen mot Willem II så det var riktigt nära.
Sedan blev det då Häcken för din del, varför valde du Hisingen?
- Jag hörde att Häcken spelar en bra fotboll och det är viktigt för mig.
Vad är dina intryck av Häcken så här långt?
- Hittills har allting varit bra. Klubben utvecklas, det ska komma en ny arena, träningsanläggningen är mycket bra. Förra året slutade ju laget på femte plats och i år får vi se, det är en jämn tabell, så allt är möjligt.
Vad kan du tillföra truppen?
- Som jag sa tidigare är jag en lagspelare. Jag är professionell i det jag gör och på träningen kan jag förhoppningsvis visa för de yngre spelarna hur de ska agera.
Vad är dina personliga mål här i Häcken?
- Att ta en plats i startelvan och hjälpa laget till att uppnå våra mål.
Vad är ditt mål med din karriär?
- Jag har inte tänkt så mycket på det nu utan koncentrerar mig på Häcken men om jag spelar bra så finns ju alltid chansen att jag kan spela för en större klubb i framtiden, men nu ligger fokus på Häcken.
http://www.bkhacken.se/index.php/2010/08/mot-hackens-nya-finlandare/