haikaran uhri
Poissa
Suosikkijoukkue: Sarjataulukkofetisisti
|
|
: 28.01.2015 klo 00:54:25 |
|
Tänä päivinä kun satoja Suomalaisseurat /-joukkueet ilmoittautuvat sarjaan; monilla paikoilla tehdään vaikeita päätöksiä. Blue Eyes Team (Kolmonen Itä-/Keski-Suomi) ei jatkaa ykkösjoukkueensa toiminta (vetohenkilöiden pula?); Haukiputaan Pallo (Pohjois-Suomi) ei jatkaa Kolmosessa (pelaajien sitoutuminen) vaikka mietti kuitenkin ilmoittautua kahta joukkueetta Neloseen ja Vitoseen; toiset fusioivat (Salon Toverit + IBK MedA); naisten puolesta Petalax IK luopui Ykkösen paikasta ja Ekenäs IF:lläkin, joka oli nousikarsinnassa Naisten Ykköseen, loppuu pelaajia.
Viime vuonna PK-37 on lopun lopuksi jatkanut Kakkosessa, vaikka off-season aiheena oli koko aika mahdollinen luovutaminen. Iisalmelaiset ovat minun mieleestä kuitenkin pärjääneet hyvin (18p, toiseksi viimeinen sija), vaikka putoaminen tulikin.
Mutta otetaan HauPan tilanne: eikö joukkue olisi helposti pärjänyt Kolmosessa, vaikka pelaajat ovat harrastajana mukana? Vai onko se tärkeä näyttää signaalia: "Jos ette halua sitouttua, emme lähtee Kolmoseen!" Onko se myös reiluumpi joukkueen sitoutumille henkilöille?
Minä itse olen aloittanut kolme vuotta sitten toisessa kyläseurassa. Olin pelannut aiemmin vain Saksan 10. tasolla (toiseksi viimeinen) ja totunut siihen, että valmentaja, että joukkue tietää, missä kaverit ovat, kun ei tulee treeneihin. D-junioreista lähtien oli pakko ilmoittaa pois-oloni, vaikka kännykkäitä eikä internet vielä hyvin suosistuneita olleetkaan. Entäs nyt: Tulin maalaisseutuun ja nopeasti olin joukkueen ja jopa seuran johtokunnassa (koska vapaaehtoisia on harvinaisia). Olin melkein alusta lähtien pettynyt uudesta kultuurista: tiesin parempi kuin valmentaja, mitkä joukkueet ovat sarjassa; mutta en tiennyt tuleeko porukka treeneihin, ei edes tuleeko valmentaja treeneihin tai myöhässä, kuka pitäisi vetää treenit hänen sijaisena?? Joskus ennen peli on pidännyt etsiä varastossa vielä vanhoja pelipaitoja, että kaikilla on samanvärinen paita päällä (olin totunut siihen, että kaikki paidat palautetaan pelin jälkeen; olin vaihtopenkkimies-huoltajana Saksassa aina ennen peli laitanut kaikille pelaajille valmiksi penkille); minun uudessa joukkueessa joskus ei kukaan tiennyt, missä laukussa paidat edes ovat. Sitten minusta tuli joukkueenjohtaja ja yritin vaihtaa asioita. Yritin saada joukkue valmiksi ennen kausi; saada selvästi viestiä, kuka on mukana, ettei pelaajapula tulee yllätyksenä. Yritin pitää kirjaa läsnäoloista ja kerroin vaikka kuinka kauan: "laitakaa viesti oletteko mukaan pelissä, treeneissä". En onnistunut hirveän hyvin. Viime kaudella tuli kuitenkin yksi luopunut peli, ja taistelu oli saada kausi kasaan. Nyt sama paska edessä: Vähän paremmalta näyttää, mutta tarpeeksi hyvin?? En tekee ilmoittautumispäätös yksin. Tietenkin vanhat seurajäseneet toivovat että kymmenien vuosien sarjaperinne jatkuu. Itsekin toivoisin näin ja tiedän että se on parempi sarjalle jos on yksi joukkue enemmän mukaan, eikä taas yksi, joka loppuu (sarja-)tehtävänsä. Mutta millä hinnalla? Jos porukka edes riitä, pitääkö taas rukoilla henkilöiden edessä, että he tuleevat pelaamaan; pitääkö luopua sieltä, että tiedetään perjantai-iltana kuka huomenna tulee pelaamaan, ja onko edes 11 pelaajia; pitääkö taas tulla joskus 25km treeneihin ja siellä ei ole kun kaksi kavereita? Pitääkö taas täyttää ottelupöytäkirjan 20min ennen peli, vaikka piirikin toivoisi että se on sähköisenä valmis, sen sijaan että voisi kunnolla valmistua peliin?? Onko enää toivoa muuttua asiat edes hiitasti vai onko kaikki waste of time?? Jos ajaan kuitenkin pelkästään vain suosikkijoukkueen perässä ja lähden heti upoamista laivasta. Miksi mie välittäisin? Unelma oli ehkä liian iso. Miten olen vain voinut ajattella, että voisin ulkopuolisena ihmisena käänttää alueen jalkapallon suuntaa ylösalaspäin?
Mutta takaisin sarjaanilmoittautumiseen: Kannattako ilmoittautua väkisin ("Sarjan alkuun on vielä monta kuukautta") vai antaa signaalin ("Ette ole tarpeeksi sitoutuneet. Emme voi ilmoittautua!") vai onko perinne ja lisäjoukkue sarjaan tärkeämpi? Vai pitäisinkö vain antaa olla, siirtyä päätös toisille ja lähteä?
|