Lohko Kakkonen p max p.
------------------------------
1 Skotlanti 12 15
2 Suomi 7 10
3 Romania 7 10
4 Tanska 10 13
5 Venäjä 6 9
6 Italia 9 12
7 Belgia 11 14
8 Itävalta 10 13
Suomelle riittää tasuri Espanjaa vastaan varmistamaan 2-lohkon kakkospaikka ja pääsy vähintään jatkokarsintaan. Tilanne on kuitenkin se, että nähdyn kaltaisella pelillä Portugali tulee nappaamaan Irlannilta 3 pistettä ja nousee tasapisteissä Suomen ohi, jos Espanja voittaa. Todennäköisyydet ovat valitettavasti kallellaan Suomen kannalta ikävämpää lopputulosta kohti, mutta ainahan jalkapallossa on kaikki mahdollista.
Suomen pitäisi kuitenkin yhtäkkiä saada kenttäpelinsä huomattavasti parempaan tasapainoon ja kun puolustuslinjastakin taitaa Tuija Hyyrynen jäädä sivuun, niin onhan tuossa AJ:lla melkoinen vuori kiivettäväksi tiistai-iltaan mennessä. Tia Hälinen on näköjään kutsuttu hätiin, mutta en tiedä tuoko hänkään ratkaisua puolustuksen ja keskikentän pelinrakentelun ja ryhmittymisen ongelmiin.
Portugali-pelissä kaikki Korpelan pitkät avaukset päätyivät viimeistään toisen kosketuksen jälkeen Portugalille, mikä kadotti Suomen peliotteen yllättävän nopeasti. Lisäksi avaavat syötöt ja keskialueen peliä edistävät syötöt olivat laadultaan kammottavia, vastaanottajalle vaikeita ja suuntautuivat aivan liian usein suoraan vastustajille. Niistä lähtivät myös kohtalokkaat Portugalin viimeisiin kahteen maaliin johtaneet tilanteet, vaikka virheitä tehtiin myös puolustuslinjassa. Suomen pakka ei pysynyt tiiviinä oikein kumpaankaan suuntaan, osin siksi, että pitkää palloa roiskimalla keskikenttä ei vaan ehtinyt tukemaan, osin siksi, että puolustuslinjan ja keskikentän väli pääsi syystä tai toisesta venymään. Portugalin paketti oli sen sijaan tiivis, liikkuva ja kompakti, jolloin he saivat paikallisen ylivoiman halutessaan mihin tahansa osaan kenttää.
Jonkilaista reagointia näyttää olevan tulossa valmennuksen taholta, mutta enpä tiedä mihin johtaa:
https://www.palloliitto.fi/uutiset/maajoukkueet/iina-salmi-tekee-nousuaan-helmaripaitaan
Iina Salmi tekee nousuaan Helmaripaitaan
Salmi odottaa kamppailua Espanjaa vastaan mielenkiinnolla. Kilpailu pelipaikoista Suomen keskikentällä on kovaa. Portugalia vastaan urakoinut Nora Heroum on tiistaina sivussa korttitilin täyttymisen vuoksi. Samasta syystä perjantaina huilannut Adelina Engman puolestaan palaa kokoonpanoon. - Olen tyytyväinen, että pääsin taas maajoukkueen mukaan. Olen omasta mielestäni onnistunut harjoituksissa. Toivon, että saisin vastuuta tiistaina.
- Meillä on keskikentälle tarjolla hyvin erityylisiä pelaajia, kilpailu on kovaa. Meidän on ollut pakko päästä yli perjantain pettymyksestä, eihän siinä muu auta. Seuraava peli on edessä pian ja se pitää hoitaa hyvin. Tietysti pettymys oli kova, mutta nyt ajatellaan tiistaita ja kuinka onnistumme siinä. Espanja on taitava joukkue. Meidän tulee puolustaa tiiviisti ja reagoida tilanteisiin, mitä saamme.
Joukkueella on vielä luja usko kisapaikkaan ja Espanjan kaatumiseen:
https://www.palloliitto.fi/uutiset/maajoukkueet/sallstrom-pystymme-haastamaan-espanjan
Sällström: ”Pystymme haastamaan Espanjan”
- Perjantain pelin ajatteleminen tuntuu edelleen pahalta. On vaikea käsittää ja sulattaa, että siinä kävi niin, Linda Sällström manasi. - Olimme 2-0-johdossa ja sitten he yhtäkkiä voittivat pelin 3-2. Se on aivan käsittämätöntä. Meillä oli paikkoja enemmänkin, myös minulla. Siitä olisi pitänyt tehdä maali. Olen todella pettynyt omaan suoritukseeni.
- Odotin Portugali-peliä pitkään ja valmistauduin huolella. Tunne treeneissä oli lupaava ja kaikki meni hyvin. Sitten kun peli tuli, niin tuntui, etten saanut tavallista syöttöä omille. Minun oli vaikea päästä otteluun kiinni. Tein aivan liikaa helppoja virheitä, olen pettynyt omaan suoritukseeni. Toisaalta kahta tuollaista peliä ei voi tulla peräkkäin, hän sadatteli.
Suomi olisi voitolla käytännössä varmistanut paikkansa ensi kesän Hollannin EM-lopputurnaukseen. Mahdollisuus on edelleen olemassa, mutta joukkueen pitää ottaa Espanjalta pisteitä. Suomi sijoittuisi lohkossaan toiseksi myös, jos Portugali häviäisi tiistain pelissään Irlannille. - Minun maailmassani ei ole sitä ajatusta, että emme olisi ensi kesänä EM-kisoissa. Mitä sitten tekisin koko ensi kauden, jos en saa valmistautua ja mennä kisoihin? Meillä on edelleen mahdollisuus päästä kisoihin ja me myös menemme sinne. Uskon, että koko joukkue ajattelee näin. Espanja saa vastaansa kiukkuisen ryhmän!
Suomi kohtaa siis tiistaina Espanjan Estadio Municipal de Butarquella. Kotijoukkue varmisti lohkovoiton torstaina murskaamalla Montenegron 13-0-lukemin. Espanja ei ole menettänyt karsinnoissa vielä pistettäkään. Suomen joukkue voitti Helsingissä 2-1.
- Espanja on taitava joukkue ja he olivat siinä pelissä meitä parempia. Tämä on kuitenkin jalkapalloa, kuka tahansa voi voittaa. Emme me heitä niin paljon jäljessä ole, ettemme voisi voittaa. Varsinkin kun olemme nyt näin latautuneita. Uskon todellakin, että pystymme haastamaan Espanjan. Meillä on omat vahvuutemme. Pidämme puolustuksen tiiviinä. Saumoja vastahyökkäyksiin tulee varmasti ja niistä paikoista pitää onnistua. Eihän meidän tarvitse peliä hallita. Se kenellä on pallo eniten ei aina voita, vaan se joka tekee maalit, Sällström totesi.
Lycka till.