FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.11.2024 klo 22:02:06 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: 60 päivää ja viisi ottelua Väli-Amerikassa (osa 2)  (Luettu 2140 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
roberto carlos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Brasilia, Suomi, Ilves, Mäntän Valo

: 02.05.2015 klo 14:29:59

Guatemalan liigaa Antiguassa

Viikonlopuksi suuntasin Guatemalaan ja Antiguan kaupunkiin. Antigua on myös historiallinen kaupunki ja kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Kaupunkina se oli ihan mukava ja kaiken muun lisäksi siellä tarjoutui tilaisuus nähdä Guatemalan liigan kamppailu Antigua GFC-Halcones. Aurinkoisena lauantai-iltapäivänä lähdin kävelemään kohti stadionia. Matkalla Antiguaan kysyin stadionista bussikuskilta ja hän sanoi sen olevan kaukana keskustasta. Respan tyttö puolestaan kertoi sen olevan hyvin lähellä. Kannatti uskoa naista. Stadion ei todellakaan ollut missään taksimatkan päässä kuten bussikuski kertoi.
 Pensativo- stadionille ei niin vain menty sisään. Olin käynyt läpi kolme turvatarkastusta, ennen kuin pääsin istumaan katsomoon. Otin lipun takasuoralle, koska en pitänyt 40 guetsalin  (4,8e)hintaa pahana. Päätyyn olisi päässyt vielä halvemmalla. Stadionin kapasiteetti on 10.000 henkeä, mutta soccerway-sivuston mukaan siellä oli 567 henkeä tässä matsissa. Kotijoukkue kuuluu liigan parhaimmistoon, kun taas vierailijat majailevat taulukon häntäpäässä. Tämä näkyi myös viheriöllä. Halconesin alakerta ei ollut mikään vakuuttava ja neljästi Antigua GFC rakenteli maaliin johtaneen hyökkäyksen. Tunnelmaltaan vaisuhko matsi päättyi 4-0.

Pensativo-stadion Antiguassa

Ennen ottelua stadionin ulkopuolella käytiin potkukisa, voittajaa haastellaan

Potkukisan voittaja ottelutyttöjen seurassa, kateeksi käy…

Tällä lipulla pääsi takasuoralle katsomaan Guatemalan liigaa

Antigua GFC

Pääkatsomossa oli hyvin tilaa

Puna-asuinen vierailija sai selkäänsä peräti 4-0

Poliiseilla oli helppo päivä, ei mitään hulinointia

https://www.youtube.com/watch?v=U9yGyL9NkWo

Guatemala ei ole niitä kaikkein turvallisimpia maita ja tämä näkyi turvatarkastuksina sekä lukuisina vartijoina määrätyissä paikoissa. Noustessani Guatemala Cityssä linja-autoon minulle tehtiin turvatarkastus, taskut tarkastettiin ja myös reppuuni vilkaistiin, tosin melko huolimattomasti. Matkalla pysähdyimme pienelle tauolle eräänlaiselle matkakeitaalle. Sieltä matkan jatkuessa paikan vartija tarkasti matkustajat. Matkalla eräs mies jäi pois kyydistä. Siinä hän bussin vieressä ihan avoimesti kaivoi pistoolin esille repustaan ja työnsi sen vyön alle. Paidan helma peitoksi ja matka jatkui.
 Päädyin lopulta Puerto Barriokseen, pieneen satamakaupunkiin. Siellä ei ollut hostellia vaan jouduin menemään pieneen hotelliin. Hotellia pyörittävä hieman vanhempi nainen ei paljoa ollut kiinnostunut nimestäni tai muista tiedoista. Hän näytti minulle huoneeni ja kun aioin sulkea oven, niin heti kuului ”money, money”. Huoneeni maksoi jotain parikymppiä meidän rahassa. Enhän minä sinne huoneeseen illalla jäänyt vaan lähdin ”kylille”. Kävelin sataman alueelle ihmettelemään. Sieltä löysin erään baarin. Oviaukolla hetken mietin, rohkeneeko sinne mennä. Siellä oli vähän karumman näköistä porukkaa. Rohkaisin mieleni ja painelin ”rinta kaarella” suoraan tiskille. Hyvin siellä toimeen tuli, vaikka erotuin aika lailla muista asiakkaista. Antiguassa olut maksoi 15 guetsalia ja ”happy hour” hinta oli 10. Ajattelin, että se on halpa hinta. Tässä kippolassa, jossa muuten sai ajaa polkupyörällä sisälle asti, sama pullo maksoi vain 4g ja kympillä sai jo litran. Tätä on turistihinnoittelu.
 Heti seuraavana päivänä jatkoin matkaani moottoriveneellä Livingstonin kautta Rio Dulceen. Se oli aika kaoottinen paikka.  Kaikki elämä oli todella kapean pääkadun varrella ja karjarekkoja meni sitä pitkin melko tiheään tahtiin. Koin sen kaupungin liikenteen hieman vaaralliseksi. Sähkökatkos vielä kruunasi kaiken.Yksi ilta siellä oli ihan tarpeeksi.Nousin aamulla täpötäyteen II-luokan linja-autoon. En päässyt istumaan, mutta ajattelin että ihmisiä on tullut läheiseltä maaseudulta kaupunkiin ja heitä alkaa jäämään pois ihan lähiaikoina. Kun olin kaksi tuntia seisonut käytävällä, niin en enää uskonut teoriaani. Sitten eräs paikallinen heppu päästi minut istumaan kuskin viereen moottorin konepeiton päälle. Ei sekään mitään herkkua ollut, mutta voitti seisomisen.
 Neljän tunnin ”rattoisan matkailun” jälkeen löysin itseni Santa Elenasta. Taksikuskeja oli heti paikalla kyttäämässä saalista. Ensimmäinen kuski pyysi satasta. En suostunut siihen, koska olin hajulla välimatkasta alueelle, missä hostellit sijaitsevat. Eräs kaveri, jonka kanssa olin muutaman sanan vaihtanut matkan aikana halusi auttaa minua. Hän kysyi taksin hintaa toiselta  kuskilta ja nyt se oli enää 20g. Tätä on turistihinnoittelu. Usein taksa ”vedetään hatusta” ja koitetaan ”kepillä jäätä”. Aina pitäisi olla vähän tietoa, mitä taksin pitäisi maksaa. Tietoa löytyy kyllä aika hyvin Lonely Planetista ja netistä, kunhan osaa ja jaksaa etsiä.

Tikalin mayaraunioiden jälkeen Belizeen

Guatemalaan tutustuminen päättyi retkeen Tikaliin, mikä on suurin mayakulttuurin muinaisista kaupungeista. Samassa pikkubussissa matkusti joku suomalainen nuori pariskunta. Yleensä kun siellä päin tapaa maanmiehiä, niin aina juttu luistaa hyvin. Nämä olivat vähän erilaisia reissaajia, pojan kanssa vaihdoin muutaman sanan, mutta tyttö ei puhunut mitään. Kun eivät olleet juttutuulella, niin en minäkään halunnut väkisin heitä häiritä. Tikal oli kyllä hieno paikka vierailla.
 Väli-Amerikan maista Belize on ehkä tuntemattomin, ainakin minulle se oli sitä. Muissa maissahan puhutaan espanjaa, mutta siellä virallinen kieli on englanti. Ennen rajaa tutustuin kanadalaiseen kaveriin, heitä oli muuten aika paljon tien päällä näissä maissa. Hänen kanssaan menimme ”heittämällä” yli rajasta ja siitä lyhyt matka taksilla San Ignacion kaupunkiin. Myöhemmin meidän hostelliin tuli lisää kanadalaisia. Kun eräs heistä kuuli minun olevan suomalainen, niin heti hän ilmoitti olevansa suuri Kimmo Timonen-fani
 San Ignaciossa tuli lähdettyä mukaan ratsastusretkelle. Ikinä ennen en ollut ratsastanut. Olen katsonut kuitenkin paljon ”länkkäreitä” ja Bonanzaa. Niistä saaduilla opeilla hyppäsin satulaan ja ihan hyvin se meni. Belizessä pysähdyin yhdeksi illaksi Corozalin kaupunkiin. Oli kyllä aika kuollut kaupunki, mutta siihen oli syynsä. Tämä maanantai oli joku yleinen vapaapäivä ja lähes kaikki liikeyritykset olivat kiinni. Vain kiinalaisten baarit ja kaupat olivat auki.
 Belizen jälkeen siirryin Meksikoon, Jukatanin niemimaalle. Meksiko on nykypäivänä aika huonossa maineessa, mutta en ajatellut sitä asia sen enempää. Ne alueet, missä käydään huumejengien välistä sotaa ja tehdään ruumiita, sijaitsevat muualla. Enkä aikonut alkaa kilpailemaan minkään jengin markkinoista, joten minä ainakin menin sinne turvallisin mielin. Jostakin maasta on väärin sanoa, että se on vaarallinen. No on toki joitain maita, joita pidän niin vaarallisina kauttaaltaan, että en menisi niihin ollenkaan. Aina pitäisi tarkentaa ne alueet, mitkä ovat oikeasti vaarallisia. Esim. Suomen turistialueista, jos verrataan Helsingin öisiä katuja ja Turun saariston teitä, niin onhan siinä melkoinen ero turvallisuuden kannalta.

Meksikon kakkossarjaa Playa del Carmenissa

Playa del Carmen on monille suomalaisille tuttu rantapaikka, todellinen turistirysä. Minut sinne pysähdytti pitkälti mahdollisuus nähdä meksikolaista jalkapalloa. Kyseessä oli segunda divisioonan kamppailu Inter Playa del Carmen-Ocelotes UNACH. Perjantai-illan pimetessä otin suunnaksi stadionin. Se sijaitsi aivan kaupungin keskustassa. Saavuin paikalle puolisen tuntia ennen ottelun alkua, mutta stadionin ympäristössä mikään ei viitannut siihen, että siellä olisi matsi. Kadulta näin, että jotain pelureita oli viheriöllä. En ollut vieläkään aivan varma, että onko siellä äijät hakemassa lämpöä peliin vai harjoitukset. Pienellä portilla oli joku porttivahti paikalla. Menin siihen kyselemään pelistä. Hän ei tainnut oikein ymmärtää meikäläisen juttuja, mutta päästi kuitenkin sisälle.
 Stadionin sisälle päästyäni tajusin, että tämä portti oli pelaajia varten. Toisessa päädyssä oli isommat portit levällään ja sieltä sai kävellä ihan vapaasti katsomaan kamppailua. Lippuja ei myyty. Puolisen tuntia ennen alkua katsomoon oli vaivautunut vasta noin 30 henkeä. Olen nähnyt Etelä-ja Väli-Amerikassa yli 40 futismatsia, mutta ikinä en ollut nähnyt näin turvatonta stadionia pelaajien kannalta ajatellen. Katsomon edessä oli käytävä, sen viereen oli vedetty kolme muovinauhaa ja sitten alkoikin jo pelialue. Eräs pikkupoika kävi jotain sanomassa vaihtopenkillä istuneelle pelaajalle. Tällainen ei todellakaan ole normaalisti mahdollista. Kyllä yleensä pelialue ja katsomo ovat eristettyjä toisistaan verkkoaidalla ja ompa jossain ollut vallihautakin välissä. Puoliajalla näin ensimmäisen kerran muutaman poliisin kävelevän stadionilla. Ehkä noin 300 katsojaa näki tapahtumaköyhässä kamppailussa vieraiden ottavan 0-1 voiton. Loppukaudesta kotijoukkue pelasi pirteästi ja näytti voittaneen lohkonsa.

Playa del Carmenin stadionilla vain muovinauhat erottivat kentän ja katsojat

Onnistunut matka, mutta futispelit olivat pieni pettymys

Kaiken kaikkiaan olin tyytyväinen matkaani. Jossain vaiheessa oli pientä reissuväsymystä, mutta se on ihan normaalia ja menee nopeasti ohitse. Kahdeksan maata tarjosivat paljon näkemistä ja kokemista. Väli-Amerikassa matkailu on sikäli helppoa, että maat ovat pieniä ja näin ollen välimatkat ihan kohtuullisia. Olin sikäli onnekas, että onnistuin luovimaan yhdeksän viikkoa ilman yhtään jännityksen hetkeä tai ryöstöä. Tottakai kokemuskin tällaisista maista auttaa, mutta hyvää onnea tarvitaan aina.
 Jalkapallon osalta odotin hieman enemmän. Etelä-Amerikan puolella olen tottunut suuriin yleisömääriin ja hyvään tunnelmaan matseissa. Tänä vuonna oli pienempiä kaupunkejakin kyseessä, mutta San Josen  (1,2 milj.) ja Panama Cityn (1,7 milj.) kaltaisissa kaupungeissa olisi voinut olettaa 1000 katsojan rajan rikkoontuvan helposti. Se pitää kuitenkin aina muistaa, että uusi maa, uusi stadion ja uudet joukkueet ovat aina jonkinlainen elämys. Ei ole pakko olla paikalla 40.000 hengen kiihkeänä vellovaa yleisömassaa.
 Jos joku on kiinnostunut lukemaan enemmän Etelä-Amerikkalaisesta futiksesta, niin alla olevasta linkistä löytyy edellinen matkakertomukseni.
http://futisforum2.org/index.php?topic=167786.0
« Viimeksi muokattu: 14.04.2016 klo 11:58:12 kirjoittanut roberto carlos »
Tipi553

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Liverpool FC

Vastaus #1 : 02.05.2015 klo 19:14:45

Upea reissu ja raportti! :)
Queerinho

Poissa Poissa

Vastaus #2 : 02.05.2015 klo 19:37:22

Kiitos todella mielenkiintoisesta matkablogista. Kateeksi käy!
John Eskobar

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP

Vastaus #3 : 02.05.2015 klo 20:09:31

Mielenkiintonen raportti. Oma reissu kulki vastakkaiseen suuntaan, ja aika paljon samoilla mestoilla ollaan näköjään pysähdytty. Itse kun olin Antiquan pelissä niin ei meinannut stadikalle mahtua, mutta ne olikin syyskiekan playoffeja.
Padre

Poissa Poissa

Vastaus #4 : 03.05.2015 klo 11:46:10

Hienon kuuloinen matka, ja kiitos että jaksoit taas kirjoitella.
León

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nettihuligaani

Vastaus #5 : 04.05.2015 klo 19:29:14

Kiitokset minunkin puolesta raportista. Väli-Amerikkaan matkaaminen on melko ennakkoluuloton veto, joten propsit siitä. Pidän peukkuja että saamme lukea tarinointiasi uudelleen mahdollisimman pian. Ylos
Axo

Poissa Poissa

Vastaus #6 : 05.05.2015 klo 09:54:08

Hieno raportti ja selvästi aivan huikea reissu. Laita vaan jatkossakin näitä tulemaan :). Erityiskiitokset hienosta kuvasadosta facebookin puolella. Jos joltakin meni ohi niin linkki oli siis siinä ensimmäisen osan alussa.
Vandit

Poissa Poissa

Vastaus #7 : 13.05.2015 klo 14:53:20

Hieno matkakertomus, minä ainakin otan nämä enemmän kokonaisvaltaisina reissujuttuina joissa futis on tietynlainen sivujuonne. Sinulla kun on mainiosti kiinnostusta futiskulttuuriin niin osaat hyödyntää sitä monella tavalla mm. sosiaalisessa mielessä. Aitous sinulla on se tärkein juttu kaikessa mukana, mitä arvostan kovasti. Helvetin helppoahan se on vaan ottaa rusinat pullasta ja ostaa Viagogosta tiketti Dortmund vs. Bayerniin, mutta se on loppupeleissä useimmille aika teennäistä itsensä huijaamista.

Itse olen ollut Kolumbiassa ja Costa Ricassa, joskus tulevina vuosina olisi kyllä kiinnostusta tehdä reissua ainakin Nicaraguaan, mieluusti samalla reissulla Honduras ja potentiaalisesti Guatemala. Jäi vähän sellainen käsitys jutuistasi että Guatemalassa alkoi olemaan jo turhankin paljon negatiivisia kohtaamisia? Panama on myös kiinnostanut, ihan tärkeä pointti että se on jopa kallis maa suhteessa moneen muuhun. Nythän kun euro rypee vaikeuksissa niin dollari on vahvistunut sellaiset 20-30% suhteessa euroon, tarkoittaa käytännössä sitä että tavallinen suomalainen palkansaaja ottaa sen verran koko ajan takkiin kaukomailla ollessa (ne kun näyttää about kaikki olevan sidoksissa dollariin). Mitä väliamerikan maata erityisesti suosittelet ihan vaan omatoimireissaamisen kannalta jos nyt futis jätetään pois laskuista?

Guatemalaan tutustuminen päättyi retkeen Tikaliin, mikä on suurin mayakulttuurin muinaisista kaupungeista. Samassa pikkubussissa matkusti joku suomalainen nuori pariskunta. Yleensä kun siellä päin tapaa maanmiehiä, niin aina juttu luistaa hyvin. Nämä olivat vähän erilaisia reissaajia, pojan kanssa vaihdoin muutaman sanan, mutta tyttö ei puhunut mitään. Kun eivät olleet juttutuulella, niin en minäkään halunnut väkisin heitä häiritä.

Joo näitä tulee aina välillä, tyypit luulevat olevansa niin ug-trävellereitä ja sitten niitä alkaa vituttamaan kun tulee suomalainen vastaan ja kupla puhkeaa. Tietty jos on kaverilla vielä Suomi-paita niin aina parempi :D Samanlaista vastenmielistä porukkaa ovat mm. saksalaiset jotka ei suostu puhumaan saksaa kaukomailla. Nämä nyt siis yleensä ovat 20-29v naisia.

« Viimeksi muokattu: 13.05.2015 klo 14:56:42 kirjoittanut Vandit »
roberto carlos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Brasilia, Suomi, Ilves, Mäntän Valo

Vastaus #8 : 14.05.2015 klo 17:35:31

Itse olen ollut Kolumbiassa ja Costa Ricassa, joskus tulevina vuosina olisi kyllä kiinnostusta tehdä reissua ainakin Nicaraguaan, mieluusti samalla reissulla Honduras ja potentiaalisesti Guatemala. Jäi vähän sellainen käsitys jutuistasi että Guatemalassa alkoi olemaan jo turhankin paljon negatiivisia kohtaamisia? Panama on myös kiinnostanut, ihan tärkeä pointti että se on jopa kallis maa suhteessa moneen muuhun. Nythän kun euro rypee vaikeuksissa niin dollari on vahvistunut sellaiset 20-30% suhteessa euroon, tarkoittaa käytännössä sitä että tavallinen suomalainen palkansaaja ottaa sen verran koko ajan takkiin kaukomailla ollessa (ne kun näyttää about kaikki olevan sidoksissa dollariin). Mitä väliamerikan maata erityisesti suosittelet ihan vaan omatoimireissaamisen kannalta jos nyt futis jätetään pois laskuista?

Ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa Guatemalasta, kyllä niitä kusetusta yrittäviä taksikuskeja on siellä kaikkialla. Panamassa ja Costa Ricassa ollessani tapasin matkaajia, jotka tulivat toiseen suuntaan ja kehuivat kovasti Guatemalaa. Eikä se aseen näkeminen suuria tunteita herättänyt. Sitä ajattelee vaan, että se ikäänkuin kuuluu sinne. Jos vastaava tapahtuisi Suomessa, niin siihen reagoisi eri lailla. Siinä olet oikeassa, että Panama on kallis maa näihin muihin nähden. Samoin Costa Rica oli hieman kalliimpi. Mitä maata erityisesti suosittelisin? Olipas paha kysymys. Mistään maasta ei jäänyt sellaisia muistoja, että ei ikinä enää tänne. Maat eivät hirveästi eroa toisistaan. Kun rajan ylittää, niin valuutta vaihtuu, mutta muutoin eroa ei hirveästi huomaa. Eikä meikäläisen kokemuksella näistä maista voi tehdä hirveän kattavia analyyseja. Esim. valtaisasta Meksikosta näin vain pienen osan ja Hondurasissa taisin viettää vain kolme yötä. Koska olet jo aiemmin ollut niillä kulmilla, niin sinun on paljon helpompi lähteä liikkeelle kuin ensikertalaisen. Ainakin omien kokemusteni perusteella suosittelen lähtemään sinne.

Sivuja: [1]

Siirry: