Fakta on, että Suomessa on siirryttävä 10 joukkueen pääsarjaan.
Juu ei ole.
Ja kehitettävä ykköstä todella paljon, jotta siitä tulee kilpailukykyinen ja houkutteleva sarja.
Kun tikun nokassa oleva liigakaan ei ole vielä riittävän kilpailukykyinen, niin mikä helvetin veturi ykkönen on?
Sveitsissähän on 8,5 miljoonaa ihmistä, joten siinäkin mielessä 10 joukkueen pääsarja Suomessa tuntuu oikealta. Tosiasiassahan, jos halutaan kilpailla kansainvälisesti, niin lukumäärän pitäisi olla 8.
Sveitsillä on myös jotain muutakin tarjolla kuin 8,5 miljoonaa ihmistä, kuten vaikka ihan eri planeetalta oleva finanssitaloudellinen asema. Siinäkin on pikkaisen eroa että ne 8,5 miljoonaa ihmistä on kahdeksasosalla Suomen pinta-alasta. Jos et meinannut rakentaa mitään kattavaa luotijuna- ja metroverkostoa ympäri Suomen niin se mittakaavaero ei mihinkään katoa.
Näin sivuhuomiona voikin sitten todeta, että kaudella 2011-12 Sveitsin kymmenen joukkueen liigassa yksi joukkue peluutti edustuskelvottomia pelaajia ja menetti 36 pistettä, ja yksi seura perseili talouden kanssa ja jätti sarjan kesken. Kaudella 2004-05 yksi seura perseili talouden kanssa ja jätti sarjan kesken. Että osataan sitä paremmissakin piireissä.
Useissa euroopan maissa myös kakkostaso on arvostettu sarja, hyvänä esimerkkinä Englanti ja Italia. Joten ykkösen kehitys on se, joka tuo tuon maantieteellisen laajuuden.
Tarviiko tässä kohtaa edes tuoda asukaslukuja, pinta-aloja ja maiden sijainteja mukaan jotta tajuat, kuinka hakoteillä menet vertailujesi kanssa?
Nyt ykkönen on jätetty retuperälle. Sitä ei ole brändätty, niin kuin Veikkausliigaa. Löytyykö PAF:ilta rahaa lähteä sponsoroimaan ykköstä. Tällä konseptilla taataan maantieteellinen kattavuus ja terävä kärki pääsarjaan, jolloin päästään edes vähän lähemmäksi äärettömän kovaa kansainvälistä kilpailua, jossa ei kompromissejä tehdä. Ja taistellaan verisesti.
Eli tavoitteena on etsiä Ykköselle sponsori, joka:
a) pitää itseään Veikkausta huonompana sponsorina (joko pienen maan (saman alan ja/tai vähäisemmässä asemassa oleva) monopolitoimija, tai pienemmässä asemassa oleva potentiaalisesti valtakunnallinen toimija)
b) tarjoaa huonompaa pakettiratkaisua kuin Veikkaus tarjoaa liigalle (koska muutenhan kys. sponsori olisi liigan pääyhteistyökumppani)
c) tukee Ykkösen seuroja niin merkittävästi, että niiden toimintaedellytykset muuttuvat huomattavasti paremmiksi (montako sataa donaa per seura pistetään kun Veikkauskin tarjoaa lähinnä paskaa?)
d) saa jotain irti reilusti vähäisemmästä valtakunnallisesta näkyvyydestä (esimerkiksi laajentamalla toimintaansa ykkösessä pelaavissa kaupungeissa ja hakemalla imagobuustia)
e) joka voi edes laillisesti toimia Suomessa (eli PAF on pois näistä spekulaatioista)
Esimerkiksi jos joku Burger King haluaisi avata raflat Kotkaan, Valkeakoskelle, Raaseporiin/Tammisaareen, Pietarsaareen (sekä ehkä Kajaaniin), samalla hakien imagonkohotusta Oulussa, Tampereella (TPV), Porissa (MuSa) (sekä ehkä Jyväskylässä), ja nämä kytkettäisiin Ykköseen jollain tavalla, minkälaisista rahoista puhuttaisiin per seura, kymppitonneja enintään? Ja miten pitkästä sponsorisuhteesta puhutaan, 1-3 vuotta? Kyse olisi kuitenkin pohjimmiltaan paikallisista mainoskampanjoista ykkösen paikkakunnilla, ja jossain kohtaa on mainostettu riittävästi. Paitsi jos yhteistyö sattuisikin osumaan juuri sopivaan koloon jossa hyödyt pysyvät ykköselle ja BK:lle riittävinä myös pidemmällä tähtäimellä.