FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.03.2024 klo 07:41:12 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2 ... 10
 
Kirjoittaja Aihe: Miten me markkinoisimme suomalaisen seurajalkapallon nousuun?  (Luettu 24767 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Gesert

Poissa Poissa


: 20.05.2015 klo 23:49:13

Koska yleisömääräkeskustelu tulee aina olemaan vain yleisömäärien itkemistä niin pohditaan täällä miten me nostaisimme suomalaisen seurajalkapallon asemaa kaikilla mittareilla ei vain sillä ainoalla.

Ikävä kyllä tällä hetkellä eletään juuri yhteiskunnassa, jossa ihmisillä ei ole aikaa/halua lukea edes päivän lehteä eikä tänään pelattava kaupungin jalkapallojoukkueen ottelumainos satu välttämättä silmään. Tarvitaan siis jotain parempaa jotain joka tulee kotiin. Maailma on muuttunut eikä enään haluta maksaa mistään yksittäisistä tuotteista ei cd-levyistä, elokuvista ei mistään. Ruokakin ostettaisiin varmaan kuukausimaksulla, jos se olisi mahdollista.

Huomaatteko pointin? Tervetuloa tulevaisuuteen, jossa suurin kuluttajaryhmä alkaakin muodostua kausikortin omistajista (esimerkiksi HIFK joiden peleissä vissiin yli puolet kausikorttilaisia jos otetaan yritysasikkaat pois?) .

Tarvitaan siis uusia vakiokävijöitä, jotka ovat maksaneet etukäteen tapahtumasta ennen kuin tulevat edes otteluun. Tässä kohtaa otan esimerkiksi JJK:n, jossa on tällä hetkellä aivan loistava tekemisen meininki markkinoinnin puolelta. Katsomot pullistelevat junioreita, pelaajat tunnetaan, heiltä pyydetään nimikirjoituksia pelin jälkeen ja pelin jälkeen muodostetaan kunniakuja, jossa junnut läpsyttävät jokaista pelaajaa käsiin. Minä väitän että JJK tulee vetämään tulevaisuudessa huomattavasti suurempia yleisömääriä, koska ikäluokka ikäluokan jälkeen katsojat lisääntyvät. Tarkkaan en tiedä miten tähän tilanteeseen on päästy, mutta veikkaan että isosyyllinen on JJK:n lanseeraama juniorikausikortti, jonka jokainen JJK:n juniori pelaaja saa ja muut voivat ostaa 20e hintaan. Fyysinen todiste siitä, että juuri hänet on kutsuttu katsomaan JJK:n pelejä, tähän päälle kun juniori valmentajat kertovat edustusjoukkueesta tietoja jne jne ollaan tilanteessa jossa juniorit oppivat tuntemaan myös suomalaisen jalkapallon ja 10 vuoden päästä voidaan nähdä jotain muuta kuin tämä päivä.

Nro. 2 Mitä me voimme tehdä tänään? Kausikortin lisäksi pitäisi ehdottomasti tarjota halvempia lippupaketteja, jotka olisivat esimerkiksi aina seuraavalle 4 pelille ja hinta olisi noin 2,5-2,8 ottelun hinta, jolloin yhden ottelun väliin jääminen ei harmita ostajaa vaan paketti kannattaa silti ostaa. Nykyinen teknologia antaa varmasti yksinkertaisen toteutustavan tälle. w-zupista taitaa ainakin löytyä keino tämmöisen toteuttamiselle, joka monella seuralla on jo käytössä?

Lisäksi tällainen ennakkolippujen myynti antaa mahdollisuuden esimerkiksi sille, että kysytään lupa muistuttaa ottelusta 2 päivää ennen peliä sähköpostilla, tekstiviestillä tai millä tahansa. Tietysti tällainen palvelu pitäisi tarjota muutenkin kaikkien käyttöön, sähköpostilistojen aika ei ole ohi koska älypuhelin piippaa edelleen taskussa monella sähköpostin saapuessa.

1)Fyysiset kausikortit junioreille, jossa otteluohjelma.
2)Lippupaketit
3)Sähköposti ja tekstiviesti listat
« Viimeksi muokattu: 20.05.2015 klo 23:51:44 kirjoittanut Gesert »
Dekkis

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Pitkät, kuumat suihkut


Vastaus #1 : 21.05.2015 klo 00:38:15

Menestymällä.
Marquinho

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK & Suomi


Vastaus #2 : 21.05.2015 klo 15:59:08

JJK:lla on kyllä loistava tilanne, kun oman kylän pojista koottu nuori joukkue on Ykkösen tasoa Ylos Jos tuolla porukalla pääsisivät Veikkausliigaan joku vuosi, niin aijjai! Siinä olis monella seuralla kateuden aihetta. Vittu, miten hienoa olis, jos joka kaupungissa ois kaupungin ykkösseura täynnä oman kylän poikia; siinä ei paljoa tarvis markkinoida.
Anonyymi Perkele

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Paikan päällä


Vastaus #3 : 21.05.2015 klo 16:09:00

Turha otsikko, tämä ongelma on jo ratkaistu sanomalehti Kalevan juttutuvalla:

Lainaus
Onneksi AC Oulu ei tule koskaan enää pelaamaan veikkausliigassa. Rahat eikä kyvyt riitä. Faniporukan merkittävimmäksi saavutukseksi jää muun yleisön karkoittaminen katsomosta.

http://www.kaleva.fi/juttutupa/urheilu/mika-vaivaa-ac-oulun-kannattajaryhmaa/2749051
straiter

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Rotkäppchen Sektkellerei Freyburg


Vastaus #4 : 21.05.2015 klo 16:29:08

Sanoisin että pitäisi kääriä hihat ja ryhtyä töihin.
Neeskens

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 21.05.2015 klo 16:34:19

Meidän on panostettava siihen, että suomalaisen seurajalkapalloilun asema nousee.
rangaistuspotku

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 21.05.2015 klo 18:28:58

JJK:lla on kyllä loistava tilanne, kun oman kylän pojista koottu nuori joukkue on Ykkösen tasoa Ylos Jos tuolla porukalla pääsisivät Veikkausliigaan joku vuosi, niin aijjai! Siinä olis monella seuralla kateuden aihetta. Vittu, miten hienoa olis, jos joka kaupungissa ois kaupungin ykkösseura täynnä oman kylän poikia; siinä ei paljoa tarvis markkinoida.

Enpä usko että oman kylän pojat kiinnostaa ketään muita kun näiden poikien vanhempia. Suuri yleisö tulee viihtymään, eikä sille ole väliä missä kukin pelaaja on syntynyt. Rakkaus seuraa kohtaan pitää silti synnyttää, ja siitä tulee se yhteisöllisyys joka peleihin vetää. Eipä se avain menestykseen ole maailmallakaan oman kylän pojat. Valioliigassa ylipäänsä hyvä jos joku pelaajista syntynyt brittein saarilla.
rangaistuspotku

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 21.05.2015 klo 18:31:16

Menestymällä.
Menestyksen ei saisi olla itseisarvo. Ihmisten sitouttaminen suraan ja yhteisöön on avainasia. Tällöin saadaan porukka tulemaan peleihin jopa sarjatasosta ja menestyksestä riippumatta. HJK:kin menestyy joka vuosi, mutta silti vaikea saada ihmiset katsomoon.
Mattmattmatt

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: N1, Klubi


Vastaus #8 : 21.05.2015 klo 20:22:05

Sanoisin että pitäisi kääriä hihat ja ryhtyä töihin.
Sama. Helppoa kuin heinänteko kunhan PUUHASTELU lopetetaan jne.
Ray Clemense
Vastaus #9 : 21.05.2015 klo 23:48:08

Futiksen yhdistäminen väkivaltaan. Sen pitää loppua. Ja tää vitun tuularit vs. oikeenkannattajat. Ilman tuulareita ei katsomot täyty.
FIFA Mafia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Brasilia, Argentiina


Vastaus #10 : 23.05.2015 klo 11:06:15

Yksi "virallinen pelipäivä" per viikko. Esimerkiksi lauantai nyt nimittäin pelejä ollut viime torstaina, tänään lauantaina 1 kpl, huomenna sunnuntaina 2 kpl ja maanantaina taas lisää pelejä.
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Slavia Sofia


Vastaus #11 : 23.05.2015 klo 11:48:01

Ikävä kyllä tällä hetkellä eletään juuri yhteiskunnassa, jossa ihmisillä ei ole aikaa/halua lukea edes päivän lehteä eikä tänään pelattava kaupungin jalkapallojoukkueen ottelumainos satu välttämättä silmään. Tarvitaan siis jotain parempaa jotain joka tulee kotiin. Maailma on muuttunut eikä enään haluta maksaa mistään yksittäisistä tuotteista ei cd-levyistä, elokuvista ei mistään. Ruokakin ostettaisiin varmaan kuukausimaksulla, jos se olisi mahdollista.

Vastaus otsikon kysymykseen: luopumalla boldatusta asenteesta.
FIFA Mafia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Brasilia, Argentiina


Vastaus #12 : 23.05.2015 klo 12:26:56

Vastaus otsikon kysymykseen: luopumalla boldatusta asenteesta.

Ai se onkin noin helppo homma. Eikö tässä maassa pidetä jalkapallo piireissä ihan tahalleen yltiö optimistista ja yltiö positiivista ilmapiiriä yllä? Mitä se kätkee sisäänsä: karmeat olosuhteet, huonot katsojaluvut, olemattoman TV-näkyvyyden ja arvokisamenestyksen, jota ei ole. Lista jatkuu ja jatkuu. Parempi asenne ja hihat heilumaan, vaikka ei tiedetä mitä pitäisi tehdä.
President Kekkonen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit


Vastaus #13 : 23.05.2015 klo 12:52:02

- Maksimimäärä otteluja perjantaille, lauantaille ja sunnuntaille, jolloin sekä kaikinpuolinen saavutettavuus, että myynnit kasvavat
- Kannattajaryhmäkeskeisyydestä seisomakatsomokeskeisyyteen, jolloin yksilöllä on keskimäärin helpompi lähestyä ääneenkannattamista, joka puolestaan on yksi keskeisimmistä edellytyksistä tapahtumien elämyksellisyydelle ja toiminnan kasvulle.
- Median rooli viestintuojana (varsinkin iltapäivälehdet), jolloin yleinen tunnettuus kasvaa & sosiaalinen media (laadukkaasti toteutettuna) halpana tapana seuran omassa viestinnässä.
- Työpanos seurassa toiminnan laadun parantamiseksi ja -ylläpitämiseksi otteutapahtumien osalta

Eli 1. tavoitettavuus, 2. elämyksellisyys, 3. kehittyvä laatu

Keinoja
1. Pelit viikonloppuna. Katsomotoiminnan "kasvottomammaksi" muuttaminen on moninainen asia, johon vaikuttaa mm. seuran panos, kannattajajärjestöjen toiminta ja sen kehittäminen ja mm. median panos (esim. selostajat eivät enää keskity "Stadin Kingien" tms. mainostamiseen pelien aikana, vaan tunnustus tunnelmalle kohdistetaan itse tapahtumaan. Ihan varmasti elämyksellisyyttä on kannattajakatsomon ulkopuolellakin jokaisessa nk. suuressa pelissä ja juuri sitä elämyksellisyyttä kuuluisikin kehittää - kaikki eivät kaipaa seisomakatsomoihinkaan. Markkinointiviestinnästä pitää kehittää edelleen yhä voimakkaampaa - loppujen lopuksi sarjakausi on aikajaksoltaan lyhyt, joten vaiva kannattaa nähdä, sillä talvi on pitkä aika seuraavan rypistyksen suunnittelulle.

2. Ottelutapahtuman elämyksellisyyden parantaminen koostuu ääneenkannatuskatsomotoiminnan kehittämisestä, jossa keskittyisin varsinkin kannattajayhdistysten osaamiseen ja heidän panokseensa, seuran aktiivisuudesta, joka voi sisältää pienten panostusten jatkuvaa lisäämistä (kaiteiden maalausta, tuuliseinien tekoa, lisäpöytien tuomista yms. budjetin rajoissa). Tavoitteena on että toiminta ei tunnu pysähtyneeltä tai itseriittoiselta. Media ja kaikki muutkin toimijaryhmät tapahtumien ympärillä voivat lisätä tarinoiden ja muun ns. hypettämisen määrää tuntuvasti, joka paitsi lisää tunnettuutta, myös mielenkiintoa yksittäisten tapahtumien osalta.

3. Edelleen hieman sama asia; pienten kehitystoimenpiteiden jatkuvaa laadintaa. Suomalaisen futiksen osalta on kyse myös pienellä budjetilla toimimisesta - jolloin toisaalta pienetkin muutokset tulevat saamaan huomionsa!
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015 klo 13:28:49 kirjoittanut President Kekkonen »
reima

Poissa Poissa


Vastaus #14 : 23.05.2015 klo 13:56:15

^^Kaiken kaikkiaan hyvä kirjotus ja eihän tuosta voi olla juurikaan erimieltä. Pieniä asioita.

Tulee mieleen Inter - IFK mariehamn. Miksi se pelataan maanantaina? Lauantaille vierasfanien määrä taatusti suurempi, kotikatsojistakin moni vapaammalla.

Tai joo, yritysvieraat niin. Ollaan umpikujassa kunnes joku viitsii päästää irti.
reima

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 23.05.2015 klo 13:59:05

Älyttömintä tuo kannattajien ja tuularien jakaminen leireihin. Kuka siitä hyötyy? Vielä älyttömämpää asettaa/asettua johonkin mahdollisimman erillisimpään nurkkaan, että hajurako olis mahdollisimman suuri. Eristysnauha käyttöön katsomossa. Mvnt?
Thalian

Poissa Poissa


Vastaus #16 : 23.05.2015 klo 16:38:56

Tulee mieleen Inter - IFK mariehamn. Miksi se pelataan maanantaina? Lauantaille vierasfanien määrä taatusti suurempi, kotikatsojistakin moni vapaammalla.

Vieraskannattajien määrä on niin marginaalinen että niiden takia ei kannata yhdenkään pelin ajankohtaa lähteä asemoimaan.
President Kekkonen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit


Vastaus #17 : 23.05.2015 klo 17:19:21

Vieraskannattajien määrä on niin marginaalinen että niiden takia ei kannata yhdenkään pelin ajankohtaa lähteä asemoimaan.
Sama, sen sijaan kotikannattajien määrään ja rahankulutukseen ajakohta viiikonloppuna vaikuttaa yhtä lailla. Vieraskannattajat ovat kuitenkin plussaa joka saavutetaan myös helpommin viikonloppuisin.

Mutta kaiken kaikkiaan; minusta ongelma ei ole yleisömäärässä. Vähäisempikin yleisömäärä riittää kyllä elämykseen kun kiinnostavuus, tunnelma yms. on kunnossa (lue: Suomen Cupin finaali, aladivaripaikallispelit yms.).
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015 klo 17:25:29 kirjoittanut President Kekkonen »
Knossos
Vastaus #18 : 23.05.2015 klo 18:04:21

- Maksimimäärä otteluja perjantaille, lauantaille ja sunnuntaille, jolloin sekä kaikinpuolinen saavutettavuus, että myynnit kasvavat

Eikö suurin osa peleistä pelata jo nyt viikonloppuina? Arkipelejä taas on pakko pelata, jos halutaan pelata yli yhden pelin viikkotahdilla, mikä Suomen kesän lyhyydestä johtuen on välttämätöntä.

Lauantaipelejä ei tarvitse lisätä, koska fakta on, ettei päivä empiiristen havaintojen perusteella sovi suurelle yleisölle. Kuten Thalian totesi, jonkin pienen ryhmän ehdoilla toimiminen ei yleensä ole järkevää.
rangaistuspotku

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 23.05.2015 klo 18:12:26

Eikö suurin osa peleistä pelata jo nyt viikonloppuina? Arkipelejä taas on pakko pelata, jos halutaan pelata yli yhden pelin viikkotahdilla, mikä Suomen kesän lyhyydestä johtuen on välttämätöntä.

Lauantaipelejä ei tarvitse lisätä, koska fakta on, ettei päivä empiiristen havaintojen perusteella sovi suurelle yleisölle. Kuten Thalian totesi, jonkin pienen ryhmän ehdoilla toimiminen ei yleensä ole järkevää.

Lauantai on pelipäivistä se ehkä kaikkein huonoin: pitää käydä kaupassa, siivota, viettää aikaa perheen kanssa ja käydä anoppia tai äitiä katsomassa.  Lisäksi jos viikonloppuun osuu joku reissu niin ei peliin pääse. Sunnuntai-ilta on paras ajankohta: Suurimmalla osalla vapaapäivä ja viikonlopun "velvollisuudet" hoidettu, reisssuistakin kotiuduttu.
Knossos
Vastaus #20 : 23.05.2015 klo 18:18:12

Lauantai on pelipäivistä se ehkä kaikkein huonoin: pitää käydä kaupassa, siivota, viettää aikaa perheen kanssa ja käydä anoppia tai äitiä katsomassa.  Lisäksi jos viikonloppuun osuu joku reissu niin ei peliin pääse. Sunnuntai-ilta on paras ajankohta: Suurimmalla osalla vapaapäivä ja viikonlopun "velvollisuudet" hoidettu, reisssuistakin kotiuduttu.

Siksi onkin hienoa, että sunnuntaista on tehty runkopelipäivä.



Lähde: https://twitter.com/oskarikarppinen/status/600594400016732160
President Kekkonen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit


Vastaus #21 : 23.05.2015 klo 18:24:09

Lauantai on pelipäivistä se ehkä kaikkein huonoin: pitää käydä kaupassa, siivota, viettää aikaa perheen kanssa ja käydä anoppia tai äitiä katsomassa.  Lisäksi jos viikonloppuun osuu joku reissu niin ei peliin pääse. Sunnuntai-ilta on paras ajankohta: Suurimmalla osalla vapaapäivä ja viikonlopun "velvollisuudet" hoidettu, reisssuistakin kotiuduttu.
...siksi ihmetyttääkin, miten jääkiekossa runkopelipäivä on typerästi lauantai. Jaa, mutta taitaakin olla niin, että hoki on viihde-hapatusta ja ohjelma tehty pelaajien kuormituksen välttämiseen keskittymisen sijaan liiketoiminnan ja asiakkaiden tyytyväisyyden/viihtyvyyden ehdoilla.

Onks tässä nyt taas joku mökkeilyperuste tms. - kelle tätä oikein tehdään? Ei se määrä, vaan laatu!
(mutta toisaalta tunnustan ja nostan kädet pystyyn, että mulle ei varmaankin useimmista muista poiketen tärkeitä ole HJK:n tai edes oman seuran euromenestys, vaan paikallistapahtuman jatkuva laatu ja viihde, jonka luo aidosti hakeudun.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015 klo 18:29:00 kirjoittanut President Kekkonen »
Knossos
Vastaus #22 : 23.05.2015 klo 18:27:49

...siksi ihmetyttääkin, miten jääkiekossa runkopelipäivä on typerästi lauantai. Jaa, mutta taitaakin olla niin, että hoki on viihde-hapatusta ja ohjelma tehty pelaajien kuormituksen välttämiseen keskittymisen sijaan liiketoiminnan ja asiakkaiden tyytyväisyyden/viihtyvyyden ehdoilla.

Sunnuntai on Veikkausliiga-seuroille niiden omien kokemustensa perusteella liiketoiminnallisesti paras ja katsojille parhaiten sopiva päivä. Piste.
President Kekkonen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit


Vastaus #23 : 23.05.2015 klo 18:30:54

...nykymallillahan Veikkausliigan rakenteelliset ongelmat ratkeavat, kuten kaikki indikaattorit meille näyttävät Ylos

En kannata mitään radikaaleja muutoksia - Veikkausliigan ongelmat ovat ihmisten asenteellisuudessa. Markkinoinnilliset haasteet ovat siis siinä, miten toimintaa saataisiin kasvamaan (kuten topicin otsikko kertoo) - ei kuinka nykyinen tilanne saataisiin säilymään. Mielestäni optimaalisimpaan asiakasryhmään keskittymisessä ei ole mitään väärää, varsinkin jos sen voitaisiin osoittaa tuovan pitkällä aikavälillä mmuiden asiakasryhmien kiinnostuksen lisääntymistä.

Mikä tämä asiakasryhmä sitten olisi? Tuskin se olisi yritykset, kuten tällä hetkellä. Tuovatko ne seuroille uskottavuutta, tapahtumiin elämyksellisyyttä ja pitkäjänteistä kehitystä? Mielestäni on turha väheksyä ääneenkannattajien roolia jalkapallon kasvussa. Kyse on yhdestä, jollei kaikkein tärkeimmästä yksittäisestä tekijästä, joka vaikuttaa toiminnan kasvuun.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015 klo 18:37:02 kirjoittanut President Kekkonen »
Knossos
Vastaus #24 : 23.05.2015 klo 18:32:49

...nykymallillahan Veikkausliigan rakenteelliset ongelmat ratkeavat, kuten kaikki indikaattorit meille näyttävät Ylos

Indikaattorit näyttävät, että lauantai on sysipaska pelipäivä. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

 
Sivuja: [1] 2 ... 10
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa