FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.03.2024 klo 15:52:04 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 8 [9] 10
 
Kirjoittaja Aihe: Miten me markkinoisimme suomalaisen seurajalkapallon nousuun?  (Luettu 24768 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Slavia Sofia


Vastaus #200 : 26.11.2015 klo 02:17:44

Tulee SLUSH! mieleen.

Olet tavallaan asian ytimessä. SLUSH!ista olisi useimpien liigaseurojen hyvä ottaa mallia tapahtumana. Organisaatiossa ymmärretään, miten tapahtumaa tehdään, miten tiedotetaan, miten hoidetaan julkisuus ja rahoitus. Sitä yhteisöllisyyden kokemusta unohtamatta.

Junantuomat romantikot voivat harhailla "oman kylän pojista" mutta moni asia kuuluu menneeseen maailmaan.
törömömmö

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Aina laadukkaan keskustelun puolella.


Vastaus #201 : 04.12.2015 klo 00:04:26

Joo, se että mieleen tulee eräs aika maineikas onnistuminen ei ehkä vielä kerro mikä on yhteisen tavoitteen määrittelyssä vikana.

Eli Slushista riippumatta väitän että meidän pitäisi ensin pystyä määrittelemään mitä tarkoittaa suomifutiksen nousu. Sitten voidaan pohtia miten siihen päästäisiin.

Oliko jotain valideja pointteja?
Stadens stolthet

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: De Stjärnprydda


Vastaus #202 : 04.12.2015 klo 00:36:40

Eli Slushista riippumatta väitän että meidän pitäisi ensin pystyä määrittelemään mitä tarkoittaa suomifutiksen nousu. Sitten voidaan pohtia miten siihen päästäisiin.

Oliko jotain valideja pointteja?

Suomifutiksen nousu johtaisi ainakin seuraaviin asioihin:

•Yleinen ilmapiiri muuttuisi suomalaiselle jalkapallolle suotuisammaksi eivätkä satunnaisseuraajat/urheiluruutukansan edustajat vähättelisi pelin tasoa jatkuvasti.
•Kunnat tukisivat jalkapalloon tarvittavien fasiliteettien luomista huomattavasti nykyistä ahkerammin.
•Yleisömäärät kasvaisivat vähintään Ruotsin tasolle (luultavasti toiveajattelua).
•Yhä useammat suuntaisivat jäähallin sijaan paikallisen jalkapalloseuransa kotiotteluihin tai edes katsoisivat otteluita kotonaan laillisilta striimeiltä (tai tulevaisuudessa jopa televisiosta :o)
•Maajoukkueemme pääsee arvokisoihin ja useampi seura taistelee tiukasti pääsystä €ooh-lohkoihin.

Siinä ainakin muutama pointti jos tällaisia edes haettiin :D


JA SUOMIFUTIKSEN MARKKINOINNISTA VIELÄ:

Tällä hetkellä parasta mainosta suomalaiselle jalkapallolle tuottavat suuret ja äänekkäät kannattajaryhmät mm. siitä syystä ettei niihin olla Suomessa totuttu. Ainakin näin alkuun jokaisen Veikkausliigajoukkueen pitäisi saada tuekseen suuri, äänekäs ja uskollinen kannattajaryhmä joka parantaa otteluiden tunnelmaa ja tuo tuulareitakin ottelutapahtumaan.

Muitakin ideoita olisi mutta niistä lisää toiste...
« Viimeksi muokattu: 04.12.2015 klo 00:41:04 kirjoittanut Stadens stolthet »
ginikettu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK (BJK)


Vastaus #203 : 04.12.2015 klo 00:50:21

•Yleinen ilmapiiri muuttuisi suomalaiselle jalkapallolle suotuisammaksi eivätkä satunnaisseuraajat/urheiluruutukansan edustajat vähättelisi pelin tasoa jatkuvasti.
•Kunnat tukisivat jalkapalloon tarvittavien fasiliteettien luomista huomattavasti nykyistä ahkerammin.
•Yleisömäärät kasvaisivat vähintään Ruotsin tasolle (luultavasti toiveajattelua).
•Maajoukkueemme pääsee arvokisoihin ja useampi seura taistelee tiukasti pääsystä €ooh-lohkoihin.
Majuun ei varmaan kannata niin paljon laittaa toivoa - menestyi tai ei.. eikö esim. ruotsissa majun menestys ole vaikuttanut mitättömästi kotimaisen liigan suosioon? Kuntien tuki lienee aika suorassa suhteessa lajin (kotimaisen futiksen) näkyvyyteen. Yleisömäärät nousee näkyvyyden mukana - näin kai ainakin ruotsissa.

Pelin tason vähättely on turhaa.. se on totta, mutta kannattaisi menestysreseptejä apinoida muualta mahdollisimman paljon. ISTV saattaa olla se viisasten kivi - eikö ruotsissa jalkapallon suosion viimeisin nousu lähtenyt aftonbladetin tms otettua liiga "haltuun".
punapaita ja tähti

Poissa Poissa


Vastaus #204 : 04.12.2015 klo 11:43:07

Kolme yleisintä selitystä jotka mä olen kuullut liittyen Ruotsin futiksen vahvaan asemaan tänä päivänä:

-vahvempi kulttuuri/historia jo valmiiksi menneiltä ajoilta
-MM-94:n menestys ja noste
-jalkapallo isosti esillä mediassa

Seurasiko median lisääntynyt kiinnostus sitten nimen omaan MM-huumaa? Joka tapauksessa, median kiinnostus ja yleisön kiinnostus varmasti ovat toisistaan riippuvaisia ilmiöitä ja ruokkivat toisiaan.

Päättyneellä kaudella (tarkastelen tätä nyt peittelemättömän helsinkiläisittäin) oli kyllä selvästi havaittavissa futisbuumia, kiitos Stadin Derbyn. Eihän koko liiga toki sen varassa ole, mutta kyllä imagovaikutus on valtava.

Kärjistäen: ennen liiga ja "suomifutis" oli monelle pelkkää paskaa, ja yhtäkkiä liigalla onkin tarjota kotimaisen palloilun ykköstapahtuma. Moni sellainen tuttuni, joka ei kotimaista futista ole koskaan käynyt katsomassa, kävi katsomassa ainakin yhden derbyistä. Mediassa fiilistellään fanikulttuuria jne. Valtaisa murros tässä on meneillään. 
Stadens stolthet

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: De Stjärnprydda


Vastaus #205 : 04.12.2015 klo 12:01:40

Kärjistäen: ennen liiga ja "suomifutis" oli monelle pelkkää paskaa, ja yhtäkkiä liigalla onkin tarjota kotimaisen palloilun ykköstapahtuma. Moni sellainen tuttuni, joka ei kotimaista futista ole koskaan käynyt katsomassa, kävi katsomassa ainakin yhden derbyistä. Mediassa fiilistellään fanikulttuuria jne. Valtaisa murros tässä on meneillään. 

Ihan hyvä viesti mutta vähän täytyy tarkentaa. Jos puhutaan suomalaisen jalkapallon noususta kokonaisuutena ei Stadin derby riitä siihen yksinään. Muidenkin seurojen täytyisi saada ottelutapahtumansa kiinnostaviksi ja väkeä katsomoihin.

Stadin Derbyille toki Ylos Ylos
Game

Poissa Poissa


Vastaus #206 : 04.12.2015 klo 12:06:58

Muidenkin seurojen täytyisi saada ottelutapahtumansa kiinnostaviksi ja väkeä katsomoihin.

Stadin Derbyille toki Ylos Ylos

Ainakin näin alkuunsa SJK ja VPS voisi nyt kehitellä samanlaisen vastakkainasettelun ja derbymeiningin.

hhudberg
Vastaus #207 : 04.12.2015 klo 12:24:01

Jos puhutaan suomalaisen jalkapallon noususta kokonaisuutena ei Stadin derby riitä siihen yksinään. Muidenkin seurojen täytyisi saada ottelutapahtumansa kiinnostaviksi ja väkeä katsomoihin.

Jos puhutaan suomalaisen jalkapallon noususta kokonaisuutena, pitäisi myös pääkaupunkiseudun joukkueiden saada yleisö kiinnostumaan muistakin derbyistä. Jotain 2000-3000 katsojaa normiottelussa on todella säälittävä määrä tuolla markkina-alueella, eikä sitä voida kyllä vastustajien piikkiin laittaa.

Vaikka yleinen vinkunahan on, että kyllä meillä kävisi katsojia, jos olisi mielenkiintoisempia vastustajia. Eikö sen pitäisi olla nimenomaan kotijoukkue, joka sitä kiinnostusta herättää? Vai mennäänkö siellä tosiaan katsomaan nimenomaisesti aina vierasjoukkuetta?

Stadin derbyille toki Ylos mutta sehän on tapahtuma, joka syntyi täysin ilman seurojen panosta. Ei seurojen tarvinnut tehdä sen eteen yhtään mitään, vaan tapahtuma myi itsestään. Siinä mielessä on aika vaarallinen ajatusmalli, jos siellä kuvitellaan, että nyt me olemme tehneet oman osuutemme.
törömömmö

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Aina laadukkaan keskustelun puolella.


Vastaus #208 : 04.12.2015 klo 12:32:50

Stadens stolthetin lista todella hyvä ja pitkälti samaa mieltä. Suomifutiksen nousu tarkoittaa montaa eri asiaa, jotka ovat yhteydessä toisiinsa ja jotka tukevat toisiaan.

Mitä tulee yleisömääriin, viihdyttävyysmielikuva lienee se tekijä, joka ajaa ihmisiä katsomoihin. Siihen vaikuttavia asioita ainakin:
- pelin ulkonäkö (näennäinen taso ja kentän olosuhteet)
- katsomo-olosuhteet
- muut fanit
- tutut ja tunteita herättävät henkilöhahmot (nimekkäät pelaajat)

Jotenkin pitäisi pystyä kääntämään Adut, Losat ja vaikka Mike Havenaarin kaltaiset flopit voitoksi: Veikkausliiga on liian kovatasoinen sarja näille kavereille. Siitä huolimatta porukka tulee katsomoihin kun osaavat nimetä edes yhden Jaron tai KuPSin pelaajan, ja vieläpä jos osaa muodostaa heistä etukäteen jonkun mielipiteen.
Stadens stolthet

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: De Stjärnprydda


Vastaus #209 : 04.12.2015 klo 12:40:25

Jos puhutaan suomalaisen jalkapallon noususta kokonaisuutena, pitäisi myös pääkaupunkiseudun joukkueiden saada yleisö kiinnostumaan muistakin derbyistä. Jotain 2000-3000 katsojaa normiottelussa on todella säälittävä määrä tuolla markkina-alueella, eikä sitä voida kyllä vastustajien piikkiin laittaa.

Vaikka yleinen vinkunahan on, että kyllä meillä kävisi katsojia, jos olisi mielenkiintoisempia vastustajia. Eikö sen pitäisi olla nimenomaan kotijoukkue, joka sitä kiinnostusta herättää? Vai mennäänkö siellä tosiaan katsomaan nimenomaisesti aina vierasjoukkuetta?

Stadin derbyille toki Ylos mutta sehän on tapahtuma, joka syntyi täysin ilman seurojen panosta. Ei seurojen tarvinnut tehdä sen eteen yhtään mitään, vaan tapahtuma myi itsestään. Siinä mielessä on aika vaarallinen ajatusmalli, jos siellä kuvitellaan, että nyt me olemme tehneet oman osuutemme.


Joo oot kyllä oikeassa, Rödan ja klubin täytyisi saada kerättyä huomattavasti enemmän katsojia kauden aikana. Pk-seudullakin vaan on omat haasteensa vaikka väkeä on paljon...

Pointti siitä että kotijoukkueen kuuluisi herättää se tärkein kiinnostus on erinomainen. Seurojen täytyisi ympäri Suomen (myös Stadissa) onnistua tarjoamaan kaupunkinsa asukkaille eli potentiaalisille katsojille paikallisylpeyden tunnetta. Ihmiset pitäisi saada tuntemaan että he ovat kannattajina/katsojina/sponsoreina tärkeä osa seuraa. Seuran pitäisi merkitä näille "tuulareillekin" paljon enemmän kuin keskivertoseura merkitsee nykytilanteessa.

Plus ihan yksinkertaisesti fasiliteetteja täytyy parantaa. Oluen ja syötävien hintojen roima lasku auttaisi asiaa, ainakin HIFK:n kotiotteluissa safkat ja juomat on aivan törkeissä hinnoissa kun peilataan tuotteiden laatuun. Olen suhteellisen varma että tällaiset parannukset toisivat lisää väkeä katsomoihin.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2015 klo 12:44:54 kirjoittanut Stadens stolthet »
punapaita ja tähti

Poissa Poissa


Vastaus #210 : 04.12.2015 klo 12:45:28


Stadin derbyille toki Ylos mutta sehän on tapahtuma, joka syntyi täysin ilman seurojen panosta. Ei seurojen tarvinnut tehdä sen eteen yhtään mitään, vaan tapahtuma myi itsestään. Siinä mielessä on aika vaarallinen ajatusmalli, jos siellä kuvitellaan, että nyt me olemme tehneet oman osuutemme.


Toki toki. Mutta keskityin lähinnä imagopuoleen, eli nimen omaan "tyhjästä" on tullut valtava imagohyöty tämän tapahtuman myötä. Ennen paskaa, nyt ihan parasta. Tämä on totaalinen kärjistys, mutta kun yhä useampi ihminen ajattelee että kotimainen futis on parhaimmillaan jotain "suurta", niin sillä on suuri merkitys myös katsojamääriin.

Eka derbyn ja ehkä ekan kauden kohdalla tämä tapahtuma saattoi myydäkin itse itsensä, mutta kyllähän derbyn isoin juttu on se hieno tunnelma. Se on nimen omaan rakennettua ja tehtyä kulttuuria, ei mikään itsestään ja seuroista riippumatta syntynyt juttu. Kyllä niitä kuuluisia hihoja kääritään muuallakin kuin toimistoissa ja sikariportaissa.
Dam

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kontrolloimaton kaaos


Vastaus #211 : 04.12.2015 klo 13:10:06



Eka derbyn ja ehkä ekan kauden kohdalla tämä tapahtuma saattoi myydäkin itse itsensä, mutta kyllähän derbyn isoin juttu on se hieno tunnelma. Se on nimen omaan rakennettua ja tehtyä kulttuuria, ei mikään itsestään ja seuroista riippumatta syntynyt juttu. Kyllä niitä kuuluisia hihoja kääritään muuallakin kuin toimistoissa ja sikariportaissa.

Suomalainen nyt vain sattuu olemaan sellainen, että mennään sinne, missä muutkin ovat. Tapahtumien perässä iso osa tuulareista juoksee, eikä pelin vuoksi. Tämän takia Veikkausliigan tolkuton otteluohjelma ampuu itseään jalkaan, kun Derbyjen kaltaiset spektaakkelit olisivat paras mahdollinen näyteikkuna kotimaiselle jalkapallolle. Sen sijaan kentällä nähdään kaksi itsensä jo edellisviikolla puhki juossutta porukkaa ja pelin taso on mitä on.

Tästä huolimatta on hieno nähdä, että yhä useampi helsinkiläinen (tai pääkaupunkiseutulainen) valitsee puolensa kun joukkueet kohtaavat. Näistä asetelmista pitäisi sitä porukkaa saada myös niihin syyskuun sateisiin kamppailuihin niitä jengejä vastaan, joiden petteripennaset ja otsovirtaset eivät sano tuulipukukansalle mitään.
hhudberg
Vastaus #212 : 04.12.2015 klo 14:25:05

Kyllä niitä kuuluisia hihoja kääritään muuallakin kuin toimistoissa ja sikariportaissa.

Toki. Kyllä Helsingin (semi)järjestäytynt kannattajatoiminta on sellaista, josta monen muun paikkaunnan kannattajaporukat saisivat ottaa mallia. Jos kannattajaporukan järjestäytymisaste on sitä luokkaa, että otetaan ehkä pre match pintit OC:n terassilla, mikäli kelit on kohillaan, niin niin...

Tuskin ne tifot, liput, kannattajaporukan omat fanituotteet yms. ihan vain lahjana taivaasta tipahtaa. Mitä enemmän on aktiiveja, niin sitä enemmän voidaan tehdä, ja silti sitä vähemmän jää yksittäisen henkilön vastuulle. Mutta jos ei ole edes mitään mihin ottaa yhteyttä, niin hankala on kenenkään aktivoituakaan.
törömömmö

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Aina laadukkaan keskustelun puolella.


Vastaus #213 : 05.12.2015 klo 12:06:24

Uskaltaisin väittää että suurin osa katsojista ei tunnista pelillisen tason eroa Veikkausliigan huippu- ja rutiinimatsin välillä. Enemmän laatumielikuvaan vaikuttaa nurmikon vehreys, yleisön möykkä ja makkaran oikea lämpötila. Ja jopa hinta. Sama tuote tuntuu laadukkaammalta jos siitä on maksanut 20 euroa kuin jos sen on saanut eurolla.
hhudberg
Vastaus #214 : 05.12.2015 klo 13:42:14

Uskaltaisin väittää että suurin osa katsojista ei tunnista pelillisen tason eroa Veikkausliigan huippu- ja rutiinimatsin välillä.

Ei, mutta katsojat tunnistavat, kun tilanteet pelataan loppuun, kun pelissä on tunnetta, kun jokaisesta pallosta taistellaan, kun yritetään jos on paikka, kun tehdään muutakin kuin vältellään virheitä, kun peli on yksinkertaisesti viihdyttävää.

Viihdyttävä peli ei tietenkään ole sama asia, että peli olisi ammattikatsojan silmiin tasokas. Viihdyttävä peli on usein valmentajan painajainen. Valmentajathan eivät halua, että peleissä tulee tilanteita, koska tilanteet ovat yleensä seuraus jonkun tekemästä virheestä.

Mutta katsojalle on tultava tunne, että joukkue pelaa palkkapussin lisäksi myös heidän eteensä. Tappiotkin on helpompi sietää, jos näkee, että kyllä ne ainakin yritti lisäajan viimeiselle sekunnille saakka. Sillehän ei voi mitään, jos paremmalleen häviää, mutta se pistää vituttamaan, jos kentälle ei jätetä kaikkea. Silloin varmasti miettii, että kannattaako tästä lipusta enää toistamiseen maksaa.

Miten tähän päästään, niin siinä varmasti joukkueen rakentamisella on iso merkitys.


Enemmän laatumielikuvaan vaikuttaa nurmikon vehreys, yleisön möykkä ja makkaran oikea lämpötila.

Tässä puhutaan paketoinnista. Itse tuote on kuitenkin se kentällä tapahtuva jalkapallo.

Näyttävällä ja houkuttelevalla paketoinnilla erotutaan kilpailijoista, joten sillä on tietenkin iso merkitys. Mutta jos se tuote siellä sisällä on lopulta pettymys, niin ei kukaan sitä enää toistamiseen osta.

BaldEagle

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Alisa Vainio


Vastaus #215 : 05.12.2015 klo 14:00:27

Esimerkki Vaasasta. Kaupungissa 25% opiskelijoita, joista suuri osa kansainvälisiä vaihtareita. Vepsun markkinointi näkyy huomattavimmin paikallislehdissä (Pohjalainen & Vasabladet), jotka ovat samalla yhteistyökumppaneita seuran kanssa. Harva opiskelija tilaa paikallislehtiä, eikä seuran (ja Veikkausliigan) uutisointi valtakunnanuutisissa uutisissa niin suurta ole. Urheiluseuran kuuluisi näkyä siellä, missä ihmisetkin ovat. Istun tällä hetkellä parturissa, jonka seinällä on sportin pelipaita ja ohi ajelee takseja, joissa on kiinnitettyinä sportin matchday lippuja katoille.
Moni uudessa paikassa asuva, varsinkin ulkomaalainen on kiinnostunut paikallisesta kulttuurista ja integroitumaan paikallisiin. Vepsu voisi esimerkiksi tehdä yhteistyötä Vaasan opiskelija-asuntosäätiön kanssa ja jakaa kaikile Vaasaan muuttaneille infopaketin seurasta, sekä listan, jossa kerrotaan seuraavat matsipäivät. Esimerkiksi vaihtarit varmasti haluavat myös jonkinlaisen matkamuiston kaupungista. Kuinkahan suuri osa palaa takaisin kotimaahansa ilman vepsun huivia? Niinpä.
hhudberg
Vastaus #216 : 05.12.2015 klo 14:08:20

Urheiluseuran kuuluisi näkyä siellä, missä ihmisetkin ovat. Istun tällä hetkellä parturissa, jonka seinällä on sportin pelipaita ja ohi ajelee takseja, joissa on kiinnitettyinä sportin matchday lippuja katoille.

Niinpä. Vastaavaa kendoesimerkkiä myös esimerkiksi Oulun Kärppien kohdalta.

Törmäsin jokin aika sitten Kärppien fanituotestandiin Kaaresuvannon Nesteellä. Sieltä on 500 km Raksilaan. Kärppien valotaulumainoksia pyörii paitsi Rovaniemen Prisman ja Sampoaukion näytöillä, niin myös Ivalon S-Marketin pihalla. Sieltäkin on 500 km Raksilaan, mutta Kärpät ovat tietoisesti profiloituneet Puolen Suomen joukkueeksi.

Lentopallopuolella Team Lakkapää (PerPo) pelaa osan otteluistaan "maakunnissa" ihan vain sen takia, että saavat laajempaa näkyvyyttä. Lentopallon liigaottelu vaikkapa Sodankylässä on sikäläisittäin jo isompi tapahtuma. Tämä esimerkki ei tietenkään suoraan sovi Veikkausliigaan, mutta kertoo kuitenkin siitä, kuinka tärkeää jalkautuminen yleisön pariin todellakin on.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2015 klo 14:11:36 kirjoittanut hhudberg »
Vlad Kepes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: kulttuurikeynesianismi


Vastaus #217 : 05.12.2015 klo 14:44:02

Niinpä. Vastaavaa kendoesimerkkiä myös esimerkiksi Oulun Kärppien kohdalta.

Törmäsin jokin aika sitten Kärppien fanituotestandiin Kaaresuvannon Nesteellä. Sieltä on 500 km Raksilaan. Kärppien valotaulumainoksia pyörii paitsi Rovaniemen Prisman ja Sampoaukion näytöillä, niin myös Ivalon S-Marketin pihalla. Sieltäkin on 500 km Raksilaan, mutta Kärpät ovat tietoisesti profiloituneet Puolen Suomen joukkueeksi.

Lentopallopuolella Team Lakkapää (PerPo) pelaa osan otteluistaan "maakunnissa" ihan vain sen takia, että saavat laajempaa näkyvyyttä. Lentopallon liigaottelu vaikkapa Sodankylässä on sikäläisittäin jo isompi tapahtuma. Tämä esimerkki ei tietenkään suoraan sovi Veikkausliigaan, mutta kertoo kuitenkin siitä, kuinka tärkeää jalkautuminen yleisön pariin todellakin on.

No ehkä teidän lappalaisten kannattaisi nyt vihdoin ymmärtää, teillä kun on 100 000 000 000 000 000 kilsaa lähimpään sairaalaan, että se henkinen matka sanotaan nyt vaikka Malmilta Myyrmäkeen on monin verroin pidempi kuin teidän fyysiset matkanne?

Koko Lapin maakunnassa asuu vähemmän porukkaa kuin Turun Kaupungissa, vaikka ensimmäinen kattaa neljäsosan Suomen maapinta-alasta, ja toinen on kiilamainen muutaman kilometrin levyinen poronpaska, jossa klikkiydytään ihan eri tavalla. Puhumattakaan siitä että kaupunginosaseuroja on toisiksimainitussa aivan valtavasti.
hhudberg
Vastaus #218 : 05.12.2015 klo 15:14:07

No ehkä teidän lappalaisten kannattaisi nyt vihdoin ymmärtää, teillä kun on 100 000 000 000 000 000 kilsaa lähimpään sairaalaan, että se henkinen matka sanotaan nyt vaikka Malmilta Myyrmäkeen on monin verroin pidempi kuin teidän fyysiset matkanne?

Mitä väliä sillä on? Puhutaan siitä, että joukkue tekee itsensä merkittäväksi siinä omalla ydinalueellaan. Täällä Lapissa haeskellaan ihmisiä 500 km säteellä, ja Kubi tai Hifki vastaavasti ehkä 5 km säteellä. Täysin sama asia.

Vai hakeeko? Ei tästä montaa viikkoa ole, kun käväisin viimeksi Helsingissä. Kyllä siellä takseja ajeleskeli Hifkin tarroissa, mutta hiukan tarkemmin katsottuna ei ne Hifk Fotbollin tarroja ollut. Kendojoukkuetta siinä mainostettiin.

Ehkä teidän hesalaisten jalkapalloihmisten pitäisi vihdoinkin ymmärtää, että monessa muussa lajissa, ja monella muulla paikkakunnalla, markkinointi hoidetaan huomattavasti paremmin.

Mutta myönnetään, onhan Klubilla oma klubimobiili ja nimikkoviinit. Jalkapallokulttuuripäivänä 20 ensimmäiselle gourmethodarit.


törömömmö

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Aina laadukkaan keskustelun puolella.


Vastaus #219 : 05.12.2015 klo 16:10:18

Ei, mutta katsojat tunnistavat, kun tilanteet pelataan loppuun, kun pelissä on tunnetta, kun jokaisesta pallosta taistellaan, kun yritetään jos on paikka, kun tehdään muutakin kuin vältellään virheitä, kun peli on yksinkertaisesti viihdyttävää.

Viihdyttävä peli ei tietenkään ole sama asia, että peli olisi ammattikatsojan silmiin tasokas. Viihdyttävä peli on usein valmentajan painajainen. Valmentajathan eivät halua, että peleissä tulee tilanteita, koska tilanteet ovat yleensä seuraus jonkun tekemästä virheestä.

Miten tähän päästään, niin siinä varmasti joukkueen rakentamisella on iso merkitys.

No se tietty myös. Sanoisin että tässä iso merkitys on myös että liiga on tasainen, otteluilla on merkitystä ja siellä pelaa jengejä jotka herättää tunteita. Tältä osin näen tilanteen olevan suhteellisen hyvä. Ei mun ymmärtääkseni Veikkausliigan keskivertomatsissa sen vähempää ole tunnetta pelaajilla kuin keskivertovalioliigamatsissakaan. Toki vertailu on vaikeaa ja aika harvoin tulee katsottua keskivertovalioliigamatsia.
Vlad Kepes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: kulttuurikeynesianismi


Vastaus #220 : 05.12.2015 klo 16:15:28

Ai niin, sähän olit trolli, ehkä ei pitäisi vastata.

No vastaan kuitenkin. Yritä nyt nunnukamies ymmärtää että siellä loputtomassa porenkusemassa voi helposti saada koko Pohjois-Suomen puolelleen kunhan vaan yrittää nuoleskella kun taas täällä se on mahdotonta.

No nyt kun se on sanottu, Helsingissä tämä on täysin utopistista. On PK:ta (jossa olen itse pelannut), MPS:ää, ponnareita, HerToa, KonTua, PiTaa, LPS:ää jne jne jotka ovat ydinalueillaan merkittäviä seuroja vaikka fyysinen välimatka voi olla pari kilometriä. Joku joka on pelannut HPS:s koko uransa ei luultavasti hyppää HJK:n kelkkaan, mutta Posion Pallon pelaaja voi hypätä RoPSin mukaan, koska "paha etelä".

Saman olen huomannut nyt kun olen asettautunut Turkuun. On TPS ja on anti-TPS, ja näin tulee aina olemaankin. Joskus menneisyydessä ÅIFK oli ruotsinkielisten seura, TPS suomenkielisten porvarien, ja TuTo suomenkielisten työläisten. Varmaan siellä Rovaniemellä oli sama skene, mutta ehkä se nyt vaan muutti olomuotoaan vuosien saatossa. Sitä jos joku sitikka pyörii ympäri Töölöä HIFKin väreissä ei varmasti käännä yhtään päätä.
straiter

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Rotkäppchen Sektkellerei Freyburg


Vastaus #221 : 05.12.2015 klo 16:21:26

Ponnareiden pitämiselle edes vähää alusta merkittävänä seurana :D Ylos
Vlad Kepes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: kulttuurikeynesianismi


Vastaus #222 : 05.12.2015 klo 16:53:39

Ponnareiden pitämiselle edes vähää alusta merkittävänä seurana :D Ylos

Se oli esimerkki.

FCL, jo vuodesta -96, BITCH!
straiter

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Rotkäppchen Sektkellerei Freyburg


Vastaus #223 : 05.12.2015 klo 17:14:03

Se oli esimerkki.

Paska esimerkki. Toki pikkujunnuissa on jonkin verran massaa mutta kasvatustoiminnan tasosta kertonee jotain se, että Nelosessa kyntävä edari koostuu pääasiassa ikälopuista ukoista ja kannattajapohjana on kymmenkunta eläkeläistä. Siihen päälle sitten katsomossa hengailee muutama futiksen suurkuluttaja.
hhudberg
Vastaus #224 : 05.12.2015 klo 17:57:22

No vastaan kuitenkin. Yritä nyt nunnukamies ymmärtää että siellä loputtomassa porenkusemassa voi helposti saada koko Pohjois-Suomen puolelleen kunhan vaan yrittää nuoleskella kun taas täällä se on mahdotonta.

Jännä ajatus, että markkinointi ja jalkautuminen olisi nuoleskelua. Meinaat sitten, että lätkähifkin kolminkertaiset katsojamäärät futishifkiin verrattuna ovat syntyneet nuoleskelulla?


Posion Pallon pelaaja voi hypätä RoPSin mukaan, koska "paha etelä".

Et taida oikeasti tietää, mistä sinä puhut, etkä mihin itse asiassa edes vastaat.

En ole missään vaiheessa käytttäny RoPSia malliesimerkkinä. Sitten jos saadaan koko kauden katsojakeskiarvo pysyväti päälle kolmen tonnin, niin ehkä sitten voisi vähän röyhistellä. Sitä odotellessa.

Käytin esimerkkinä Oulun Kärppiä ja Team Lakkapäätä, ja olen vahvasti sitä mieltä, että jalkapallon puolella olisi paljonkin opittavaa siitä mitä muut tekee. Ehkä sitten etelän taajamissa on enemmän sitä ajatusmallia, että ei pysty, koska me täällä etelässä olemme niin erityisiä ja ongelmamme muutenkin ainutlaatuisia. Onhan meillä metro ja kaikki.

Ja meinaat tosissaan, että jengi raahustaa Napapiirillä johonkin jaro-matsiin tai vaeltaa tuhatpäin Lahteen, koska Klubi ja Kifki? Tai että pelaaja vaihtaa KiPSistä RoPSiin koska Helsinki ja Turku?

Rovaniemi on tuolta maakunnista katsottuna se "paha etelä", jonne valuu kaikki palvelut, markkinointi ja työpaikat. Rovaniemi kuppaa lähikunnat ja omat kylänsä tyhjiksi. Rovaniemeläiset ei ole edes oikeita lappilaisia, vaan jotain wannabe-hesalaisia.

Toki Rovaniemelläkin on parempi kaiku kuin Kemillä, mutta ajatus siitä, että maakunnista tullaan katsomaan RoPSin matseja pelkästään vain sen takia että Rovaniemi vs etelä tuntuu aika kaukaiselta.

 
Sivuja: 1 ... 8 [9] 10
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa