FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.04.2024 klo 00:13:35 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Äänestys
Kysymys: Yleisfiilikset Ykkösen seurojen markkinoinnista?
Täyden kympin toimintaa. Menestyskansa ei vaan ymmärrä.
Eteenpäin on menty.
Enpä oikein tiedä.
Peli puhukoon puolestaan.
Väsynyttä puuhastel...

Sivuja: [1] 2 ... 4
 
Kirjoittaja Aihe: Markkinointi Ykkösessä  (Luettu 15371 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Myrsky

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OUL V6


: 21.05.2015 klo 10:40:41

Nyt kun HJK:n kehuttu markkinointi on herättänyt keskustelua, on aika perehtyä myös maailman toiseksi tärkeimmän jalkapallosarjan markkinointiin. Palloliitto ei laita tikkua ristiin Ykkösen suosion kasvattamiseksi, mutta seuroista muutamassa on nähtävissä valoa tunnelin päässä. Mielestäni TPS tekee tällä hetkellä Ykkösen parasta markkinointia, ja myös Oulussa on nähty pilkahduksia paremmasta. Mukaan mahtuu luonnollisesti muutama seura, joita ei voisi vähempää kiinnostaa.

Sosiaalinen media tarjoaa erinomaiset ja ennennäkemättömät työkalut laadukkaan markkinoinnin tekemiseen. Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube antavat seuroille mahdollisuuden "oman median" luomiseen, minkä johdosta ei olla enää sen armoilla mitä sanomalehtien lätkäjätkät kirjoittavat. Toukokuussa 2015 AC Oulu ilmoitti myös WhatsAppiin liittymisestään.

Mika Nurmelan tribuuttivideo viime syksyltä oli mielestäni onnistunut, ja vastaavia toivoisin myös lisää. Video noteraattiin myös etelän mediassa ja katsomossa tuloksena oli viime kauden ennätysyleisö.

« Viimeksi muokattu: 11.06.2015 klo 20:40:22 kirjoittanut Myrsky »
Myrsky

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OUL V6


Vastaus #1 : 21.05.2015 klo 11:13:32

Urheilumarkkinointiosaaminen Suomessa kehittyy hitaasti, mutta varmasti. Tuorein esimerkki erinomaisesta sosiaalisen median hyödyntämisestä nähtiin eilen, kun Sotkamon Jymy teki hyväntuulisen videon, joka levisi nopeasti. YLE Urheilun Facebookissa videosta on tykätty yli 1500 kertaa ja video on katsottu yli 30 000 kertaa.

Uutinen
"En paljon pesiksestä välitä mutta tää oli hauska."


Ennen kaikkea video on hauska ja yllättävä. Ymmärretäänkö näiden elementtien merkitys Ykkösen seurojen markkinoinnissa?
« Viimeksi muokattu: 21.05.2015 klo 11:38:50 kirjoittanut Myrsky »
Willer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS


Vastaus #2 : 21.05.2015 klo 11:55:39

Jotkut ymmärtää jotkut ei...näin se menee sarjatasosta riippumatta. :)

TPS on tällä kaudella aloittanut TPS TV:ssä kotiotteluiden mainosvideot jotka näemmä perustuu enemmän tai vähemmän itseironiaa mun miälest...

http://tpstv.fi/tps-mp-18-5-klo-18-30-tervetuloa-paavo-nurmen-stadionille/

BTW: hyvä topic sillä laadullinen analysointi huomattavasti tärkeämpää kuin tuijottaa sitä kuinka paljon on tykkääjiä/seuraajia/whateva jos viestintä/viestintämarkkinoinnin kohdistaminen ja erityisesti sitouttaminen ei toimi. Eli pitäisi katsoa sitouttamisen ja näkyvyyden kannalta näitä asioita enemmän kuin pelkästään määrällisesti jos ei suuresta massasta huolimatta saavuteta kuin pieni määrä.

Oulun WhatsAp:lle Ylos. Taitaa olla HC Jokereiden lisäksi ainoa joka hyödyntää vai onko muitakin?
« Viimeksi muokattu: 21.05.2015 klo 11:59:50 kirjoittanut Willer »
Myrsky

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OUL V6


Vastaus #3 : 21.05.2015 klo 12:31:25

BTW: hyvä topic sillä laadullinen analysointi huomattavasti tärkeämpää kuin tuijottaa sitä kuinka paljon on tykkääjiä/seuraajia/whateva jos viestintä/viestintämarkkinoinnin kohdistaminen ja erityisesti sitouttaminen ei toimi. Eli pitäisi katsoa sitouttamisen ja näkyvyyden kannalta näitä asioita enemmän kuin pelkästään määrällisesti jos ei suuresta massasta huolimatta saavuteta kuin pieni määrä.

Bravo! Täyttä asiaa.

Oulun WhatsAp:lle Ylos. Taitaa olla HC Jokereiden lisäksi ainoa joka hyödyntää vai onko muitakin?

Jokereilla tuo oli ensimmäisenä käytössä, muita en ole ainakaan huomannut.
Myrsky

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OUL V6


Vastaus #4 : 21.05.2015 klo 18:45:06

JJK:lle kehuja liigaosiossa:

Tässä kohtaa otan esimerkiksi JJK:n, jossa on tällä hetkellä aivan loistava tekemisen meininki markkinoinnin puolelta. Katsomot pullistelevat junioreita, pelaajat tunnetaan, heiltä pyydetään nimikirjoituksia pelin jälkeen ja pelin jälkeen muodostetaan kunniakuja, jossa junnut läpsyttävät jokaista pelaajaa käsiin. Minä väitän että JJK tulee vetämään tulevaisuudessa huomattavasti suurempia yleisömääriä, koska ikäluokka ikäluokan jälkeen katsojat lisääntyvät. Tarkkaan en tiedä miten tähän tilanteeseen on päästy, mutta veikkaan että isosyyllinen on JJK:n lanseeraama juniorikausikortti, jonka jokainen JJK:n juniori pelaaja saa ja muut voivat ostaa 20e hintaan. Fyysinen todiste siitä, että juuri hänet on kutsuttu katsomaan JJK:n pelejä, tähän päälle kun juniori valmentajat kertovat edustusjoukkueesta tietoja jne jne ollaan tilanteessa jossa juniorit oppivat tuntemaan myös suomalaisen jalkapallon ja 10 vuoden päästä voidaan nähdä jotain muuta kuin tämä päivä.

JJK:lla on kyllä loistava tilanne, kun oman kylän pojista koottu nuori joukkue on Ykkösen tasoa Ylos Jos tuolla porukalla pääsisivät Veikkausliigaan joku vuosi, niin aijjai! Siinä olis monella seuralla kateuden aihetta. Vittu, miten hienoa olis, jos joka kaupungissa ois kaupungin ykkösseura täynnä oman kylän poikia; siinä ei paljoa tarvis markkinoida.
Furu

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 22.05.2015 klo 09:16:51

Kyllähän JJK on Ykkösen parhaimpia, ellei jopa paras, tapahtumamarkkinoinnissa. Joka päivä toimistolta päivitetään juttuja someen ja pelaajat tekevät milloin mitäkin jalkatyötä seuransa markkinoinnin eteen. Lisäksi Harjun Pojat heittävät monessa käänteessä lisää vettä kiukaalle ja edarin yhteistyö junioreiden kanssa on valtakunnan ehdotonta eliittiä. Eikä pelien live-striimauksestakaan mitään haittaakaan varmasti ole.

Paljon on Vesalaisen ajoilta jäänyt, mutta paljon on myös virheellisiä rakenteita korjattu. Yrityksille markkinointi on ehkä hieman lopahtanut Vesalaisen ajoilta, mutta niin on sarjatasokin. Viime kotipelissä AM oli alle 1000, mutta kun peli ja kelit koko ajan paranevat, niin ei olisi mikään ihme, jos kauden päätteksi keskiarvo olisi jossain 2000 hujakoilla. Lyhyesti sanottuna hyvin tehdyt pohjatyöt alkavat tuottamaan jo nyt hedelmää.
#10

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JJK


Vastaus #6 : 22.05.2015 klo 09:25:27

Viime kotipelissä AM oli alle 1000, mutta kun peli ja kelit koko ajan paranevat, niin ei olisi mikään ihme, jos kauden päätteksi keskiarvo olisi jossain 2000 hujakoilla. Lyhyesti sanottuna hyvin tehdyt pohjatyöt alkavat tuottamaan jo nyt hedelmää.
Näin. Viimepelinkin yleisölukema olisi ollut pettymys jos vastassa olisi ollut joku "nimekkäämpi" joukkue ja parempi keli. Mutta keli oli umpi paska ja vastassa joku EIF niin paikalla oli kohtalaisen hyvin porukkaa.
Metsurin koira

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 22.05.2015 klo 09:33:41

Hyvänmielen videoista puheenollen:
https://www.facebook.com/video.php?v=10153302774023050
:D Ylos
Myrsky

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OUL V6


Vastaus #8 : 22.05.2015 klo 10:54:40

Hyvänmielen videoista puheenollen:
https://www.facebook.com/video.php?v=10153302774023050
:D Ylos

Huikea video. Näitä lisää! Ylos

Tuon voisi saada jopa trendaamaan myös Suomen ulkopuolella, siinä missä Kuninkaan saksarimaalin tai Pohjanpalon pikahattutempun.
PK-35 Vantaa

Poissa Poissa


Vastaus #9 : 22.05.2015 klo 11:33:41

PK-35 Vantaa on tehnyt muun muassa tällaisia lyhyitä ennakkovideoita kotiotteluistaan - sekä miesten että naisten otteluista.
https://youtu.be/9OychUFvLBA
scud9

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ACO, OTP, AFC Wimbledon, HSV&St.P, Bilbao


Vastaus #10 : 22.05.2015 klo 11:50:18

Yksi ryhmä, mikä on unohdettu ja minkä voisi saada katsomoihin, on puulaakifutaajat. Ainakaan täällä Oulussa ei puulaakifutaajille markkinoida ACOn toimintaa lainkaan ja kuitenkin kiinnostuksen herättäminen tässä jalkapalloa rakastavassa ryhmässä luulisi olevan helppoa.
Tumpero

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS, TPS TV, Casa


Vastaus #11 : 22.05.2015 klo 13:52:19

TPS julkaisi Turun Sanomien välissä yli 20-sivuisen TPS-liitteen. https://www.facebook.com/FCTPS/posts/10152764081426927
Myrsky

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OUL V6


Vastaus #12 : 22.05.2015 klo 15:17:50

TPS julkaisi Turun Sanomien välissä yli 20-sivuisen TPS-liitteen. https://www.facebook.com/FCTPS/posts/10152764081426927

Mahtavaa. Omaa toimintaa tunnetuksi, pelaajien esittelyä ja uusien katsojien tavoittamista. Ylos

Yksi ryhmä, mikä on unohdettu ja minkä voisi saada katsomoihin, on puulaakifutaajat. Ainakaan täällä Oulussa ei puulaakifutaajille markkinoida ACOn toimintaa lainkaan ja kuitenkin kiinnostuksen herättäminen tässä jalkapalloa rakastavassa ryhmässä luulisi olevan helppoa.

Täysin totta. Puulaakin SM-turnauskin järjestetään joka elokuu Oulussa, mutta enpä muista että tuolla olisi laivastonsinistä väriä esillä ollut.
Lapsus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Pyörivä pallo ja toimiva talous


Vastaus #13 : 23.05.2015 klo 13:50:19

Urheilumarkkinointi on kyllä jokseenkin leipääntynyttä. Ei nähdä metsää puilta. Ei olla tarpeeksi innovatiivisia, vaan keskitytään palvelemaan lajifriikkejä. Foorumistit ja perinnepapat käyvät kyllä matseissa hamaan tappiin, vaikka tarjolla ei ole kuin lautakatsomo ja makkarakioski. Se miten houkutellaan paikanpäälle aidosti uusia asiakkata, perheellisiä ja etenkin naisia on sitten hieman vaikeampaa ja vaatii epätavallisempia lähestymisteitä. Lisäksi ei riitä, että paikanpäälle mennään ja koetaan tapahtuma "ihan kivaksi". Siellä pitää olla oikeasti sen verran hauskaa, että kerran kesässä käyvät ihmiset kokevat halua tulla useammin. Liigan puolella HJK:n Sari Mikkonen-Mannila on tuonut paljon positiivista vipinää, etenkin siihen miten keskitytään muuhunkin kuin lajifriikkeihin. Mielestäni Klubilta voisi jokainen ykkösen seura benchmarkata hyviä käytänteitä. Se mikä toimii muualla Suomessa toimii todennäköisesti myös sinun seurassasi.

Yksinkertaisia asioita seurojen pitäisi myös terävöittää, kuten ottelukoosteet, live-lähetykset jne. Sosiaalinen media tarjoaa huikean potentiaalin ja jos verrataan esimerkiksi 20-vuotta taaksepäin niin onhan se edistyksellistä, että pienellä nollabudjettikampanjalla saatetaan onnistua myymään tuhansia lippuja. Somen käytössä tulisi kuitenkin huomioida erityylinen viestintä. Pitää olla viestintä kanavia, joissa raavitaan seuran pintaa ja oleellisia tekemisiä, kuten otteluennakot ja jonkinlaista feel goodia. Lutuurilasseille tulee mielestäni tarjota sitten enemmän tietoa mitä "verhon takana" tapahtuu. Seuratyöntekijät eivät aina jaksa muistaa miten rakkaita seurat ovat kannattajilleen ja miten suuri kiinnostus ja tiedon jano faneilla on seuran arkiseen tekemiseen. Kannattajissa piilee myös suuri voimavara joka voi auttaa esimerkiksi vapaaehtoistyöllä olosuhteiden kehittämisessä tai otteluiden markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Kannattajien tulee silti kokea, että seura arvostaa heidän tekemään työtä, vaikka he tekisivätkin sitä puhtaasti auttaakseen. Mahdollisuuksia on tässä digiajassa oikeasti täysin rajattomasti, joten kannattaa olla ennakkoluuloton ja pitkäjänteinen markkinointinsa kanssa. Kokeilla rohkeasti uutta ja luopua huonoista käytänteistä.

Tätä lukevienkin kannattaa muistaa, että jokaisella peukutuksella, retweettauksella, artikkelijaolla, kommentoinnilla ja sanomisella on hyvän markkinoinnin perustaa rakentava vaikutus.

"Key to success is fun"
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015 klo 13:58:23 kirjoittanut Lapsus »
Latvis

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: MP


Vastaus #14 : 23.05.2015 klo 14:48:25

Mikkelissä homma on varsinkin Kakkosen tasoiseksi seuraksi pyörinyt ihan hyvin. Ja kun kyseessä on jalkapallokaupungin ykkösjalkapalloseura, niin näin sen pitää ollakin. Seura näkyy hyvin katukuvassa, kun mainoksia roikkuu kaduilla ja toreilla. Toki myös perinteisiä "Seuraava ottelu"-mainoskylttejä on ympäri kaupunkia.

Ainut miinus tulee siitä, ettei seura ole Twitterissä. Oikeastaan melko naurettavaa vuonna 2015. Facebookissa kuitenkin hyvää aktiivisuutta matsipäivien ulkopuolella ja keskellä talveakin. Ja myös Mikkelissä tulee aina kauden alkaessa ja loppuessa Länsi-Savon välissä noita isoja MP-liitteitä. Eikä pidä unohtaa viime vuonna ilmestynyttä kauhulyhytelokuvaa, joka keräsi "ensi-iltaansa" hyvin porukkaa, sai näkyvyyttä mm. Maikkarin ja Iltalehden nettiuutisissa ja oli muutenkin hyvä tapa pitää seura ihmisten mielessä tuolloin joskus tammikuussa.

Ja onhan se aika hyvä erimerkki markkinoinnin onnistumisesta, että yleisömäärät ovat usean viime vuoden ajan olleet Kakkosen parhaat. Keskiarvokin taisi parilla viime kaudella olla yli tuhannen. Ja muutamat ilmaislipuilla markkinoidut matsit ovat vetäneet yli 3000 katsojaa, mikä on Kakkosessa aika hyvä määrä, vaikka stadionilla jaettaisiin ilmaisia taulutelkkareita.
Takakentän Beckham

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Monaco Dolphins


Vastaus #15 : 23.05.2015 klo 15:00:03

Seura näkyy hyvin katukuvassa, kun mainoksia roikkuu kaduilla ja toreilla. Toki myös perinteisiä "Seuraava ottelu"-mainoskylttejä on ympäri kaupunkia.
Nuo ovat muuten pirun hyviä mainoksia. Suu auki sai torin reunalla noita lippuja ihmetellä, kun kauden avausmatsin kävin Mikkelissä väijymässä. Harvinaisen näkyvää ja mieleenpainuvaa mainontaa Ykkösen seuralta Ylos
Vihtapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, AS Roma, CSCA Buiucani


Vastaus #16 : 23.05.2015 klo 22:05:17

Nuo ovat muuten pirun hyviä mainoksia. Suu auki sai torin reunalla noita lippuja ihmetellä, kun kauden avausmatsin kävin Mikkelissä väijymässä. Harvinaisen näkyvää ja mieleenpainuvaa mainontaa Ykkösen seuralta Ylos

Kyllä, ilmeisen edullista ja näkyvää mainontaa Mikkelissä ja varmaan tehokastakin. Kannattaisiko Kemissäkin laittaa jotain vastaavaa, esim. kesällä sisäsatamaan terasseltakin nähtäväksi?
primusmoottori

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Anal Creampie Oulu


Vastaus #17 : 23.05.2015 klo 22:38:47

Urheilumarkkinointiosaaminen Suomessa kehittyy hitaasti, mutta varmasti. Tuorein esimerkki erinomaisesta sosiaalisen median hyödyntämisestä nähtiin eilen, kun Sotkamon Jymy teki hyväntuulisen videon, joka levisi nopeasti. YLE Urheilun Facebookissa videosta on tykätty yli 1500 kertaa ja video on katsottu yli 30 000 kertaa.

Uutinen
"En paljon pesiksestä välitä mutta tää oli hauska."


Ennen kaikkea video on hauska ja yllättävä. Ymmärretäänkö näiden elementtien merkitys Ykkösen seurojen markkinoinnissa?

Itse kun seuraan sekä Sotkamon Jymyä, että AC Oulua, niin merkittävin puute ACO:lla on ottelupäivitysten puuttuminen twitteristä. SoJy päivittää treenipelistä hallissa 20-50 twiittiä per matsi, että mikä tilanne, miten ottelu sujuu, mitä juuri tapahtui. Ei luulisi olevan vaikeaa ACO:llakaan. Nyt esim. MIFK-vierasmatsi Suomen Cupissa piti seurata täysin epätietoisena foorumilla. Pelkästään maalit ja vaihdot tuli jostain muusta lähteestä kuin seuralta. Nykyteknologia mahdollistaa myös live-mediana toimimisen, ja se antaa kannattajille ja kiinnostuneille paljon. Vaihtopenkillä ja sen läheisyydessä pörrää kuitenkin aina henkilöitä, joista jollekin voisi sen sosiaalisen median päivittämisen jakaa? Tai sitten joku (matalasti) palkattu mediavastaava, kuten SoJy:llä on.

SoJy on tosiaan aika loistava esimerkki ainakin pohjoisen suomen mittakaavassa about kaikessa. Ottelutapahtumat, fanituotteet, sosiaalinen media... Mutta ACO:llakin on paketti hyvässä jamassa. Lisäksi toiminta tuntuu kehittyvän joka vuosi. Tänä vuonna on selkeästi panostettu fanituotteisiin ja ottelutapahtuman oheismyyntiin. Ylos
elhadjidiouf

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Valkeakosken Haka


Vastaus #18 : 24.05.2015 klo 00:23:32

Muista jengeistä paha sanoa, mutta ainakin Hakalla SoMe-pävittäminen toteutuu 70% vapaaehtoisten henkilöiden toimesta, jotka ei varsinaisesti Hakan palkkalistoille kuulu. Olisikohan tuossa yhteensä noin 7-8 henkilöä mukana, Vastis?
Spekulaattori

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen Maajoukkue


Vastaus #19 : 24.05.2015 klo 13:30:42

Miksei ykkösellä ole Toimitusjohtajaa ja Markkinointijohtajaa, samaan tapaan kuten Veikkausliigassa.. Vai onko?
Willer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS


Vastaus #20 : 24.05.2015 klo 18:36:55

Miksei ykkösellä ole Toimitusjohtajaa ja Markkinointijohtajaa, samaan tapaan kuten Veikkausliigassa.. Vai onko?

Mihin niitä tarvitaan? Eiköhän Palloliiton lukuisista työntekijöistä löydy vastuuhenkilöitä ilman, että joku/jotkut nimetään "johtajiksi".

En tosin tiedä mitä käyttöä näillä johtajilla on edes Veikkausliigassa ja mikä on heidän vastuunsa/tulosvastuunsa joka määrittyy tuohon johtajakäsitteeseen mutta se on sit taas eri juttu.
Vastapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Isabelle Forrerin massiivinen juomapullo


Vastaus #21 : 24.05.2015 klo 18:39:15

Muista jengeistä paha sanoa, mutta ainakin Hakalla SoMe-pävittäminen toteutuu 70% vapaaehtoisten henkilöiden toimesta, jotka ei varsinaisesti Hakan palkkalistoille kuulu. Olisikohan tuossa yhteensä noin 7-8 henkilöä mukana, Vastis?

Tunnukset eri tileille löytyy yhteensä n. 10 ihmiseltä, joista ~puolet on edes jossain määrin aktiivisia. Ja tosiaan, leijonan osa pävityksistä tulee korkeintaan makkarapalkalla.
primusmoottori

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Anal Creampie Oulu


Vastaus #22 : 24.05.2015 klo 19:16:13

merkittävin puute ACO:lla on ottelupäivitysten puuttuminen twitteristä, että mikä tilanne, miten ottelu sujuu, mitä juuri tapahtui.

Luetaanko siellä foorumia vai mitä, mutta tämäkin löytyy tänään MP-vieraspelistä. Ylos

Äffälle patsas.
marcelo vieira da silva

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Morbo


Vastaus #23 : 24.05.2015 klo 19:18:27

Luetaanko siellä foorumia vai mitä, mutta tämäkin löytyy tänään MP-vieraspelistä. Ylos

Äffälle patsas.

Tämä on kyllä pistänyt vituttamaan. Ja kyllä Äffä toden totta taitaa näitä käydä täällä lukemassa :)
Spekulaattori

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen Maajoukkue


Vastaus #24 : 24.05.2015 klo 21:58:29

Mihin niitä tarvitaan? Eiköhän Palloliiton lukuisista työntekijöistä löydy vastuuhenkilöitä ilman, että joku/jotkut nimetään "johtajiksi".

En tosin tiedä mitä käyttöä näillä johtajilla on edes Veikkausliigassa ja mikä on heidän vastuunsa/tulosvastuunsa joka määrittyy tuohon johtajakäsitteeseen mutta se on sit taas eri juttu.

Kehittämään sarjojen näkyvyyttä. Asiansa osaavat "johtajat" varmasti vievät asioita eteenpäin vs perus toimistovirkailija joka on vain pyöritellyt papereita työuran... 

Tuosta olen samaa mieltä eli vastuu/tulosvastuu pitää olla.

 
Sivuja: [1] 2 ... 4
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa