Myrsky
Poissa
Suosikkijoukkue: OUL V6
|
|
Vastaus #50 : 07.07.2015 klo 19:14:09 |
|
|
|
|
|
tuuma
Poissa
|
|
Vastaus #51 : 07.07.2015 klo 23:15:25 |
|
PK-35 tekee tällä hetkellä parempaa jälkeä kuin vuosikymmeneen. Instagramissa ja Twitterissä ihan raikas meno ja Youtubesta löytyy koosteet, lehdistötilaisuudet ja ottelumainokset.
Heti kun palkataan henkilö tällaisiin tehtäviin se näkyy. Mutta se vaatii että tämän henkilön pitää pystyä tekemään markkinointia kokopäiväisesti, ei muiden toimien ohella.
|
|
|
|
TZagallo
Poissa
Suosikkijoukkue: Eilen, tänään, huomenna
|
|
Vastaus #52 : 08.07.2015 klo 19:23:47 |
|
Esimerkiksi TPS:llä nähdäkseni kukaan ei saa seuralta korvausta twitterin tai facen päivityksestä, eikä TPS TV ole (juuri?) millään tasolla seuran rahoittama.
|
|
|
|
pyry
Poissa
Suosikkijoukkue: Start 09.08.1942
|
|
Vastaus #53 : 08.07.2015 klo 22:10:31 |
|
Esimerkiksi TPS:llä nähdäkseni kukaan ei saa seuralta korvausta twitterin tai facen päivityksestä, eikä TPS TV ole (juuri?) millään tasolla seuran rahoittama.
On hyvä kun talkoohommiin löytyy tällaisia intohimoisia, osaavia ja vastuuntuntoisia tekijöitä. Tätä ei kuitenkaan kannata olettaa normiksi. Monilla paikkakunnilla tällaista porukkaa ei yksinkertaisesti pyöri seuran liepeillä, jolloin on vaikea nähdä että talkoolaisten jälki voisi olla kovin korkeatasoista tai edes tasalaatuista.
|
|
|
|
Lapsus
Poissa
Suosikkijoukkue: Pyörivä pallo ja toimiva talous
|
|
Vastaus #54 : 15.07.2015 klo 11:00:30 |
|
Seurojen päästyä tientynlaisen puuhasteluvaiheen yli saattaa markkinoinnin kaavamaisuus tietyllä tavalla alkaa ärsyttämään. Hyväksi todettuja asioita toistetaan, jolloin tietynlainen kotikutoisuus ja uudet raikkaat ideat jäävät taka-alalle. Olennaista tietysti on, että seura tuottaa peleistään raportteja, ennakoita, videoita, pelaaja-esittelyitä. Mutta tuodaanko tunnetta ja fiilistä tarpeeksi esille? Jalkapalloseuratoiminta on muutakin, kuin ottelutapahtumat ja niiden ympärillä pyöriminen. Joskus olisi mukava kuulla kuulumisia arkisesta tekemisestä, kuten treeneistä ja joukkuehengestä (hassuttelua, keskenäistä kisailua jne).
Seurat voisivat myös aktiivisemmin opastaa ihmisiä ns. "kannattajakatsomoihin". Faniporukka, joka tuntee toisensa ja parhaimmissa tapauksissa pyörittää toimintansa tukena yhdistystä saattaa vaikuttaa joillekkin ihmisille salaseuralta, johon ei voi mukaan mennä ilman kaveria porukassa, vaikka eihän asia niin ole. Kannattajaporukoilla ei ole samanlaista tavoittavuutta, kuten seuralla, joten edes kerran kesässä olisi mielestäni oleellista tehdä facebooksivuille tms päivitys, että mistä katsomon osastä kannattajakatsomon löytää ja miten matalalla kynnyksellä sinne uskaltaa mukaan.
|
|
|
|
KipeKemi
Poissa
Suosikkijoukkue: Kotikaupunkien seuroja
|
|
Vastaus #55 : 16.07.2015 klo 02:04:22 |
|
Seurat voisivat myös aktiivisemmin opastaa ihmisiä ns. "kannattajakatsomoihin". Faniporukka, joka tuntee toisensa ja parhaimmissa tapauksissa pyörittää toimintansa tukena yhdistystä saattaa vaikuttaa joillekkin ihmisille salaseuralta, johon ei voi mukaan mennä ilman kaveria porukassa, vaikka eihän asia niin ole. Kannattajaporukoilla ei ole samanlaista tavoittavuutta, kuten seuralla, joten edes kerran kesässä olisi mielestäni oleellista tehdä facebooksivuille tms päivitys, että mistä katsomon osastä kannattajakatsomon löytää ja miten matalalla kynnyksellä sinne uskaltaa mukaan.
Minulle on jäänyt käsitys, että kunhan painat sinne ääntä kohti ja yrität edes vähän alusta ja esim. tauolla tai pelin jälkeen kysyt joltain, että mikäs tässä on homman nimi, niin uskoisin, että tämä uusi tulokas saa varsin lämpimän vastaanoton.
|
|
|
|
Lapsus
Poissa
Suosikkijoukkue: Pyörivä pallo ja toimiva talous
|
|
Vastaus #56 : 16.07.2015 klo 02:09:05 |
|
Minulle on jäänyt käsitys, että kunhan painat sinne ääntä kohti ja yrität edes vähän alusta ja esim. tauolla tai pelin jälkeen kysyt joltain, että mikäs tässä on homman nimi, niin uskoisin, että tämä uusi tulokas saa varsin lämpimän vastaanoton.
Niin siis pointti oli, että kyllä siellä lämpimän vastaanoton saa, kunhan ottaa asiakseen liittyä seuraan.
|
|
|
|
dunu
Poissa
Suosikkijoukkue: Turun Palloseura
|
|
Vastaus #57 : 16.07.2015 klo 08:38:46 |
|
Kun kannattajakatsomossa hilluu samat heput matsista toiseen, niin luonnollisesti he tutustuvat toisiinsa. Silloin ulkopuoliset saavat helposti sisäänpäinkääntyneen kuvan kannattajaryhmästä, vaikka näin ei ole.
Isompaan kannattajamassaan on luonnollisesti helpompaa tulla kokeilemaan ja hivuttautua takavasemmalle, mutta kun katsomossa hengailee muutama kymmentä, pahimmillaan kymmenkunta, niin kyllä jokaista uutta naamaa vilkuillaan suhteellisen pitkään. Massa siis ruokkii itseään, joka johtaakin usein noidankehään: Pieni porukka -> vaikea saada uusia.
Seurat voivat totta kai markkinoida kannattajakatsomoita aktiivisemmin sekä ryhmät itse tietenkin. Kynnys tulla kuitenkaan yksin katsomoon on korkea, vaikka kuinka kaivaisit alamäkeä kohti katsomoa. Usein uudet kävijät tulevatkin kaveriporukassa tai nykyisin jo katsomossa olevan kutsumana.
Seuran markkinoinnin kautta uutena kannattajakatsomoon tulevat liittyvät esimerkiksi kausikorttikampanjaan. Kun se kortti kerran jo löytyy, niin alkuakaudesta näkyy useammin uusia henkilöitä. Kesken kauden harvemmin tulee lisää täysin uutta väkeä. Valitettavan usein satunnaiskävijätkin katoavat kokonaan kuvasta, jos he eivät pääse riittävän nopeasti sisään ryhmään.
Oma-aloitteellisuus on merkittävässä osassa kannattajakatsomoon tulemista. Ei kukaan sinua kotoa hae. Omien kokemusteni mukaan kädestä pitäen "repiminen" on tehokas keino uusien saamisessa. On monia ihmisiä, joilla jyskyttää takaraivossa mukaan liittyminen, mutta kynnys tulla mukaan on turhan korkea. Kun jo katsomossa oleva, mieluiten jo ennestäänkin tuttu hyypiö sitten houkuttelee mukaan, niin todennäköisyys saada uusi tekijämies porukkaan kasvaa huomattavasti.
Sitten tietenkin se itsestäänselvyys, eli itse tekeminen ratkaisee. Aivan sama mitä seura lässyttää tai sosiaalisessa mediassa hekumoidaan. Jos katsomossa on paska meininki, niin sinne on vaikea saada edes omia mukaan. Kun meno pidetään porukan koosta riippumatta korkealla tasolla, niin saa ylärivin Ykäkin tiivistää tilaa illasta toiseen.
|
|
« Viimeksi muokattu: 16.07.2015 klo 08:40:53 kirjoittanut dunu »
|
|
|
|
|
Myrsky
Poissa
Suosikkijoukkue: OUL V6
|
|
Vastaus #58 : 27.08.2015 klo 01:33:06 |
|
TPS taitaa olla Ykkösen seuroista ainoa, joka järjestää Instagramissa ns. haltuunottopäiviä. Yksi pelaaja päivittää fiidiä päivän ajan - persoonat tutuksi katsojille.
|
|
|
|
Seatbelt
Poissa
Suosikkijoukkue: 1922, Hedelmäkorit
|
|
Vastaus #59 : 27.08.2015 klo 02:21:17 |
|
Yksi pelaaja päivittää fiidiä päivän ajan - persoonat tutuksi katsojille.
Ovat olleet kyllä hyviä piristäviä juttuja seuran markkinoinnin lisänä Useampi pelaaja on ottanut suht letkeästi haltuunottopäivän ja esimerkiksi twitteristäkin tuttua Oskari Forsmanin porilaista sielunmaisemaa kuvaavat hashtagit vähintäänkin hymyilyttivät herran haltuunottopäivänä.
|
|
|
|
Myrsky
Poissa
Suosikkijoukkue: OUL V6
|
|
Vastaus #60 : 12.09.2015 klo 02:55:25 |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.09.2015 klo 03:17:30 kirjoittanut Myrsky »
|
|
|
|
|
Myrsky
Poissa
Suosikkijoukkue: OUL V6
|
|
Vastaus #61 : 15.09.2015 klo 00:25:17 |
|
Some-kanavat auttavat yrityksiä rikastuttamaan ja muokkaamaan brändimielikuviaan. Suljettu muuttuu avoimeksi, tylsä jännittäväksi, etäinen läheiseksi ja kuiva viihdyttäväksi. Omalla äänellä viestitty sisältö tuo yritykset lähemmäksi kuluttajaa ja paljastaa persoonallisia osaajia ja kiinnostavia yksityiskohtia yrityskilpien takana. Some-palveluiden kautta myös yritysviestinnästä tulee moniäänistä vuoropuhelua, jossa työntekijät johtoportaasta rivityöläisiin voivat tuoda pakettiin oman arvokkaan lisänsä. Miten some muuttaa suljetun avoimeksi? http://digitalistnetwork.com/miten-muuttaa-suljetun-avoimeksi/
|
|
« Viimeksi muokattu: 15.09.2015 klo 00:29:06 kirjoittanut Myrsky »
|
|
|
|
|
Myrsky
Poissa
Suosikkijoukkue: OUL V6
|
|
Vastaus #62 : 15.09.2015 klo 00:43:14 |
|
Kaleva kirjoittaa tärkeästä aiheesta: Kun urheilijat tulivat lähelle katsojia. "Sosiaalinen media on mullistanut maailmaa – myös urheilupuolella. Vielä kymmenen, kaksikymmentä tai kolmekymmentä vuotta sitten urheilijat näyttäytyivät myyttisinä hahmoina, joiden elämää seurattiin vain lehtien palstojen ja Urheiluruudun kautta. Joku saattoi joskus nähdä Kärppien kakkosketjun laitahyökkääjän tai OTP:n topparin Jumprun tiskillä lauantai-iltana. Nyt somen myötä moni urheilija on näyttänyt, että mielipiteitä ja elämää urheilun ulkopuolella löytyy."Ykkösen mielenkiintoisimmat persoonat top-5? Kannustetaanko seuroissa avoimuuteen, tiedon jakamiseen ja jalkapallotoiminnan kasvattamiseen?
|
|
|
|
marcelo vieira da silva
Poissa
Suosikkijoukkue: Morbo
|
|
Vastaus #63 : 15.09.2015 klo 01:01:59 |
|
Joukkueita tarkemmin seuraavat oppivat ajan mittaan tunnistamaan lähes kaikkien pelaajien persoonan, mutta pelaajien tuominen nimenomaan tuulipukukansan huulille olisi tärkeää. Ilmeisesti myös hankalaa, koska juuri mitään ei asian eteen tehdäkään kuin harvoissa seuroissa edes Veikkausliiga-tasolla. Klubinkin puolelta lähinnä seurasta jossain määrin irrallinen Pääty-TV ainoana Suomessa kehumisen arvoinen. Tulee katsottua kaikki videot, vaikka Klubi sinänsä ei europelien ulkopuolella juuri kiinnostakaan.
Tepsin haltuunottopäivät on kiva (ja ilmainen) temppu, mutta Instagramissakin Tepsiä seuraavat lähinnä nuoret ja lapset (sinänsä tärkeä kohderyhmä), jotka seuraavat joukkuetta muutenkin ja ovat perillä asioista.
AC Oulusta mieleen tulee Aciaa-lehti, jossa ensimmäisellä kaudella oli mm. mukavia "kaksintaisteluita", joissa päästiin pintaa syvemmälle. Lehden nykytasosta ei mitään tietoa. ACO:n Twitter puolestaan yksi Ykkösen heikoimmista.
|
|
|
|
Myrsky
Poissa
Suosikkijoukkue: OUL V6
|
|
Vastaus #64 : 15.09.2015 klo 01:38:02 |
|
Joukkueita tarkemmin seuraavat oppivat ajan mittaan tunnistamaan lähes kaikkien pelaajien persoonan, mutta pelaajien tuominen nimenomaan tuulipukukansan huulille olisi tärkeää. Ilmeisesti myös hankalaa, koska juuri mitään ei asian eteen tehdäkään kuin harvoissa seuroissa edes Veikkausliiga-tasolla. Klubinkin puolelta lähinnä seurasta jossain määrin irrallinen Pääty-TV ainoana Suomessa kehumisen arvoinen. Tulee katsottua kaikki videot, vaikka Klubi sinänsä ei europelien ulkopuolella juuri kiinnostakaan. Näin. Jos siis tavoitteena on kasvattaa omaa markkina-aluetta ja saada uusia ihmisiä katsomoon. Vähemmän sisäpiirejä, ja enemmän avoimuutta ja rohkeutta. Pääty-TV on tosiaan hienosti avannut tarinoita seuran, pelaajien ja valmennuksen taustalla, ja vahvistanut sidettä kannattajiin. Tepsin haltuunottopäivät on kiva (ja ilmainen) temppu, mutta Instagramissakin Tepsiä seuraavat lähinnä nuoret ja lapset (sinänsä tärkeä kohderyhmä), jotka seuraavat joukkuetta muutenkin ja ovat perillä asioista. Instagramissa on nykyään myös paljon nuoria aikuisia. Tarkkoja statseja ei tähän hätään löydy, mutta uskoisin että myös 80-lukulaiset tavoittaa hyvin. AC Oulusta mieleen tulee Aciaa-lehti, jossa ensimmäisellä kaudella oli mm. mukavia "kaksintaisteluita", joissa päästiin pintaa syvemmälle. Lehden nykytasosta ei mitään tietoa. ACO:n Twitter puolestaan yksi Ykkösen heikoimmista. Aiempina kausina ACIAA oli saatavilla myös otteluissa nettiversion lisäksi. Myös joissain sponssipaikoissa, kuten Amarillossa, lehti on ollut esillä. Tällä kaudella säästösyistä jäljellä on enää tuo nettiversio. Usein lehteen johtava linkki on "piilotettu" otteluennakon loppuun, eikä sitä ole erikseen jaettu esim. Twitterissä. Jos oletetaan, että otteluennakko luetaan 200-300 kertaa, niin jokainen voi laskea montako uutta katsojaa tavoitetaan ACIAA-lehden välityksellä. Ihan hyviä juttuja siellä on ollut mm. Ojaselta ja Steniukselta. Mainitsemasi kaksintaistelut olivat tosiaan mainio idea silloin joskus, ja toivat pelaajia lähemmäs kannattajia.
|
|
|
|
lindros
Poissa
Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat
|
|
Vastaus #65 : 21.09.2015 klo 20:50:42 |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.09.2015 klo 20:53:45 kirjoittanut lindros »
|
|
|
|
|
Myrsky
Poissa
Suosikkijoukkue: OUL V6
|
|
Vastaus #66 : 14.10.2015 klo 09:11:19 |
|
17 Retweet + 27 favorite Myös twiittiin merkitty 101 Great Goals laittoi Aallon maalin kiertoon, seuraajia 159 000.
|
|
|
|
|
|
TZagallo
Poissa
Suosikkijoukkue: Eilen, tänään, huomenna
|
|
Vastaus #69 : 05.11.2015 klo 18:53:18 |
|
Ja tulos oli aivan priimaa.
|
|
|
|
Lapsus
Poissa
Suosikkijoukkue: Pyörivä pallo ja toimiva talous
|
|
Vastaus #70 : 27.12.2015 klo 13:52:07 |
|
Pakko kyllä kehua KPV:n tämän vuotista joulukalenteria facebookissa! Paljon mielenkiintoista ja osallistavaa sisältöä. Varmasti oli myös seuralle näkyvyydeltään vuoden paras some-kuukausi.
|
|
|
|
EIF Fotboll
Poissa
Suosikkijoukkue: Ekenäs Idrottsförening Ab
|
|
Vastaus #71 : 28.12.2015 klo 14:04:08 |
|
Tietääkö kukaan jos Ykköseen on tulossa joku vastaava juttu kun VL eli IS-tv? Vai mennäänkö vielä omilla viritelmillä?
|
|
|
|
marcelo vieira da silva
Poissa
Suosikkijoukkue: Morbo
|
|
Vastaus #72 : 28.12.2015 klo 14:16:28 |
|
Tietääkö kukaan jos Ykköseen on tulossa joku vastaava juttu kun VL eli IS-tv? Vai mennäänkö vielä omilla viritelmillä?
Toiveikas olen, että Huuhkaja-TV, Veikkaus-TV ja muutamien joukkueiden kotistriimit mahdollistavat suurimman osan peleistä katsomisen livenä.
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.12.2015 klo 15:47:16 kirjoittanut marcelo vieira da silva »
|
|
|
|
|
Paska
Poissa
Suosikkijoukkue: Atletico Malmi, Atletico Akatemia
|
|
Vastaus #73 : 28.12.2015 klo 15:06:56 |
|
Tietääkö kukaan jos Ykköseen on tulossa joku vastaava juttu kun VL eli IS-tv? Vai mennäänkö vielä omilla viritelmillä? Palloliittohan teki sopparin Alma Median kanssa, eli uskoisin, että IS-TV ei pelejä näytä. Sen sijaan kuten ylempänä Marcelo totesi, Huuhkaja-TV ja Veikkaus-TV niitä varmasti näyttävät, kuten myös joukkueet omissa striimeissään. Voi olla, että pyrkivät keskittämään pelejä enemmän yksittäiseen tiettyyn kanavaan.
|
|
|
|
Tölkkivaari
Paikalla
Suosikkijoukkue: #TunnenSielläTyyppejä
|
|
Vastaus #74 : 28.12.2015 klo 18:51:02 |
|
Koko rahalla vaan Makran "jalkapalloperhekanavaa"
|
|
|
|
|
|