Hmmm...
Ehkä tässä voisi kääntää vähän keskustelua tuosta suuntanumerosta. Mitkä ovat mielestänne ensimmäisiä asioita, joita isolle kentälle siirryttäessä pitää taktiikasta opettaa? Ikäluokka on siis yleisesti tuossa vaiheessa noin D13. Oletuksena on, että taustoja on tehty jo ennen tätä eivätkä sanat ensimmäinen puolustaja, toinen puolustaja, ohjaaminen, tukeminen, pelin avaaminen, peliasento, ensimmäinen kosketus, murtautuminen, triggeri (mitä sanaa muuten käytätte vai käytättekö?) jne ole kkoonaan uusia tuttavuuksia.
Ensimmäinen askel olisi minusta opettaa puolustuslinjan toiminta. Tämä elementti toistuu jokaisen joukkueen puolustamisessa. Se on melko helppo opettaa ja omaksua. Tämä puoltaa myös 4-4-2 ryhmitystä, koska keskikentällä on ryhmityksessä toinen selkeä linja. Tähän on myös suhteellisen helppoa myöhemmin liittää kahden hyökkääjän liikkeen ja vastuiden opastaminen, kun siirrytään joukkueprässin opettamiseen.
Toinen opetettava asia on hankalampi päättää. Joku valmentajista tahtoo heti perään opettaa joukkueprässin, koska se on looginen askel linjojen toiminnasta ja sillä tehdään tulosta, kun vastustajat eivät vielä osaa. Toinen haluaa ottaa ensin pelinavauksen ja kun se opitaan, opettaa joukkueprässin, jotta puolustuslinja joutuu oikeasti koetukselle. Tiki-taka-Tikulle ja -Takulle pallonhallinta ja kierrättäminen ovat sydämenasioita ja kaikki panokset laitetaan pelinrakenteluvaiheeseen. Kolmas haluaa opettaa pitkän pystysyötön ja pudotuksen ja sitä jauhetaan ikävystymiseen saakka. Neljännelle murtautuminen on se juttu, jolla edetään. Viides haluaa panostaa tilanteenvaihtoihin ja nopeisiin hyökkäyksiin. Kuudes haluaa opettaa erikoistilanteita, koska niistä tehdään maaleja ja joukkueessa on kylän pisin poika. Seitsemäs haistattaa taktiikalle tässä iässä pitkät ja keskittyy yksilötaitoon.
No, oma listani opetettavista taktisista asioista on suunnilleen tällainen.
- Puolustuslinjan toiminta (neljän puolustuslinja ja siihen liittyvät roolit)
- Pelinavaaminen (yksinkertainen pelinavauskuvio, johon liittyy pelaajien liike ja pelinavaamisvaihtoehtoja)
- Kierrättäminen alakerran ja keskikentän kautta
- Pelinrakentaminen (tässä tykkään käyttää selkeää tavoitetta, mihin tilanteeseen pyritään ja miten)
- Murtautuminen ja maalinteko (tässä tykkään käyttää triggereitä, eli millaisessa tilanteessa tapahtuu ja mitä, liittyy siihen, mihin pelinrakentelulla on pyritty)
- Joukkueprässi (pelaajien liike, prässikorkeus, mihin pallo ohjataan, milloin riistetään, kenen toimesta, mahdolliset triggerit)
- Tilanteenvaihdot (nopeat vastaiskut, välitön prässi, vetäytyminen jne.)
- erikoistilanteet (näihin saa halutessaan hukattua vaikka kuinka paljon aikaa ja ne ovat treeninä varsin tehotonta tekemistä, minusta on kuitenkin hyvä käydä tiettyjä perusasioita läpi sovittujen ratkaisujen puitteissa, esimerkiksi kulmassa on ihan hyvä olla yksi perusratkaisu pitkälle kulmapotkulle ja yksi lyhyelle ja erikoistilanteiden puolustaminenkin on ihan kiva osata....jne)
No niin, tuossa olikin muutamaksi vuodeksi opetettavaa pojille, jotka eivät vielä aluksi potkaise heikommalla jalalla palloa juuri yli 20 metriä eivätkä kunnolla hahmota isoa kenttää. Omasta kokemuksestani juuri kentän koon ja etäisyyksien hahmottaminen on aluksi pojille haastavaa ja aiheuttaa hankaluuksia kaikessa pelaamisessa
.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että taktiikan opettaminen ja pelin osa-alueiden yhteensovittaminen ei tule hetkessä. Hommaan voi vahingossa kadota ja unohtaa, että poikien treenaamisen pääpainon pitäisi hyvinkin vahvasti olla yksilöiden kehittämisessä. Ei sillä, etteivätkö taktiikka ja yksilötaidot sovi samaan treeniin, mutta (minusta) olennaisempaa kuin harjoitellut erikoistilanteet on esimerkiksi se, että keskikenttäpelaaja osaa hakea palloa oikeassa kulmassa, osaa kääntää rintamasuunnan oikein, havainnoi peliä, pystyy ottamaan tarkoituksenmukaisen ensimmäisen kosketuksen, osaa pelitilanteessa tehdä oikeita ratkaisuja, tajuaa liikkua pallottomana, osaa kommunkoida ja tietysti pystyy myös teknisesti peliä pelaamaan. Fysiikkaakaan ei kannata unohtaa, koska kukaan ei voi olla huippu jalkapalloilija olematta ensin huippu urheilija. Yksilökehitystä tukemaan on sitten hyvä olla pelitapa ja pelaamisen runko, jossa noita taitoja voi soveltaa ilman, että pyörä tarvitsee keksiä joka maanantai uudestaan.
Opetettavaa ja harjoiteltavaa on kuitenkin ihan jumalattoman paljon eikä D13 iässä joukkuetaktiikan harjoittelu saa haudata alleen kaikkea muuta. Joku muu saa olla eri mieltä tai samaa mieltä tai ihan mitä mieltä vain. Ottakaa kantaa, tehkää oma priorisointinne tai jotain.
Ai joo, minkään joukkueen kanssa en ole suunnittelusta ja ajatuksista huolimatta päässyt listaani kovin perusteellisesti läpi. Aiempien haastaja-harrasteryhmien taso tai kiinnostus ei ole riittänyt juuri Koti-pizzaan ryhmittäytymistä pidemmälle. Nyt olen kilpa-haastaja-harraste joukkueessa jonkinlainen taustapiru-apuvalmentaja enkä vastaa sen paremmin taktiikasta kuin vuosisuunnittelustakaan. Kiinnostusta kyllä olisi vetää motivoitunutta ryhmää ja katsoa, mihin eväät riittävät.
En siis ole pro enkä edes semipro. Kunhan louskutan leukojani. Jokainen saa itse päättää kuinka tosissaan minut ottaa.