HBL julkaisi 3.1.2010 sivun kokoisen haastattelun Tim Sparvista ja aiheena oli 4.1.2010 tapahtuva muutto Hollantiin ja Groningeniin.
Nyt Sparv valtaa EuroopanAinoastaan nivusvaiva haittaa hiukan siirtymistä, mutta Sparv toivoo sen parantuvan pian. Elokuussa toteutui unelma, kun Tim Sparv allekirjoitti neljän ja puolen vuoden sopimuksen hollantilaisen liigaseuran kanssa ja 22-vuotias oravaislainen ei ole yhtään hermostunut.
- Tämä on kolmas muuttoni ulkomaille ja alan olla tottunut suuriin muutoksiin. Siksi olen yrittänyt ottaa se todella rauhallisesti ja en ajattele sen enempää sitä, mitä on edessä, Tim Sparv sanoo.
Sen jälkeen kun vierailu Halmstad BK:ssa loppui pari kuukautta sitten Sparv on asunut kotona Oravaisissa. Sinä aikana Tim ei itse asiassa ole koskenut palloon. Syynä on nivusvamma ja saadakseen sen kuntoon hän on omistautunut kokonaan kuntopiiri (?)- ja kuntoutumisharjoitteluun.
- Ei ole koskaan hauskaa aloittaa uudessa seurassa loukkaantuneena, mutta sellaisten asioiden kanssa ei voi kiirehtiä. Sen vuoksi ole keskittynyt tämän tyyppiseen harjoitteluun rakentaakseni lihaksistoa loukkaantuneella alueella, sanoo Tim, joka on säännöllisesti vieraillut fysioterapeutilla Vaasassa talven aikana.
Hänen mukaan kyse on jännitysvamma, jonka pitäisi pian korjaantua. Ja se että hän ei ole harjoitellut pallon kanssa tähän aikaan vuodesta ei ole epätavallista.
- Usein kun olen kotona, niin kyse on juuri fysiikkaharjoittelusta. Joten en oikeastaan ole tehnyt mitään erilailla verrattuna aikaisempaan. Mutta nyt aloittaisin mielelläni palloharjoittelun.
Haluaa pelata keskikentälläSen jälkeen kun siirto Groningeniin tuli selväksi, on keskusteltu siitä mikä tulee olemaan Timin rooli joukkueessa. Maajoukkueessa ja aikaisemmissa seurajoukkueissa hän on pelannut puolustavana keskikenttämiehenä, mutta nyt on pelipaikka keskuspuolustajana ajankohtainen.
- Kaikkein mieluiten haluaisin pelata keskikentällä keskellä. Nyt minun pitää todistaa, että minulla on nopeus ja räjähtävyys, joka tarvitaan sillä pelipaikalla pelaamiseen. Tähän mennessä olen ollut hiukan sitkeä käännöksissä ja työskennellyt siksi syksyn ja talven aikana paljon tullakseni vahvemmaksi.
- Mutta jos näyttää siltä, että minulla on enemmän annettavaa keskuspuolustajana, niin on selvä, että teen yrityksen sillä pelipaikalla.
Jää nähtäväksi, että pystyykö Tim aloittamaan harjoitukset välittömästi siirron jälkeen. Itse hän toivoo, että vamma paranee lähiaikoina ja sen jälkeen päämäärä on selvä.
- Tähtään siihen, että pääsisin kentälle vaihdosta jo tammikuussa, jos saan olla terveenä. Olen vakuuttunut, että valmentaja haluaa antaa minulle tilaisuuden ja sen jälkeen kaikki on kiinni minusta itsestäni. Jos kaikki menee hyvin, niin tähtään vakinaiseen pelipaikkaan joukkueessa.
Se että seura oli valmis sitomaan hänet seuraan yli neljäksi vuodeksi osoittaa, että he uskovat uuteen värväykseensä, ajattelee hän itse.
- Se viittaa siihen, että he näkevät minut investointina ja heillä on suuria odotuksia minusta. Jotkut sanovat, että minulla on vaikeuksia tulla joukkueeseen kesken kauden, mutta se nähdään sitten. Itse tunnen itseni valmiiksi haasteeseen.
Pursuaa itseluottamustaTim pursuaa itseluottamusta ja se ei ole mikään ihme, kun ajatellaan kulunutta kautta. Ensin tuli vakiopaikka BK:ssa, sitten kapteeninnauha U21-EM-joukkueessa, mikä johti siihen, että sopimus Groningenin kanssa toteutui.
Kaupan päälle hän on pelannut vakiopaikan A-maajoukkueeseen.
- Sain vihdoinkin olla terve koko kauden ja olen tyytyväinen siihen, mitä esitin. Oli aika mennä eteenpäin ja olen myös tyytyväinen seuraan. Olen nähnyt, että hollantilaisliiga on erinomainen seuraava askel uralla, hän sanoo.
Hollannin liiga pitää taukoa tammikuun 17. päivään asti. Silloin aloitetaan kevätkausi ja Timin uusi seura kamppailee kovasti, jotta välttää putoamisen sarjasta.
- Useiden sarjataulukon pohjalla olevien joukkueiden välillä on todella tasaista ja siksi olisi mukavaa ottaa muutamia voittoja suoraan. Ei olisi mitenkään hauskaa, jos joukkue putoaisi sarjaporrasta alemmas.
Christoffer Thomasfolk <
christoffer.thomasfolk@hbl.fi>
Käännös: Keskilinkki
Edit:
Lisätään lehdessä julkaistu pikkulaatikko:
Tim Sparv
Syntynyt: 20.2.1987 Oravaisissa
Pituus/paino: 194 cm/85 kg
Seurat: Norvalla FF, Southampton FC, Halmstads BK, VPS, Groningen
Maaottelut: 21 U21-ottelua, 5 maalia, 5 A-maaottelua