FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
11.01.2025 klo 06:54:49 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 10 [11] 12 ... 37

Kirjoittaja Aihe: Mieshuorauksesta parantuminen.....  (Luettu 37129 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
JLCM

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi + satunnaista symppausta

Vastaus #250 : 31.03.2007 klo 21:20:56

Älä puhu paskaa, hyvin selvästihän arvotat että vain ne jotka katsovat 50 kannattamansa seuran matsia kaudessa ovat kannattajia ja Poolin tapauksessa on välttämätöntä olla ollut paikalla laskemassa Hillsborough ruumissäkkejä tuntien niiden sisällöstä jokainen. Jos on jotain tätä vähempää, ei ansaitse muuta kuin mieshuoran niimtyksen ja jos sattuu asumaan stadionin lähettyvillä mutta käy matseissa satunnaisesti, on gh tai aurinkoisten päivien pehmokatsoja eli pelle. Jos se ei ole näppäräsanaista tuomitsemista, en ymmärrä mikä on. Parempi olla rehellinen argumentointinsa kanssa eikä sanoa lopuksi ähäs, enpäs tarkoittanutkaan.

Ne onnettomat jotka sortuvat katsomaan aikaa tappaakseen muiden kuin kannattamansa lähiseuran matseja, tarvitsevat välttämättä lobotomian jos tunnemittari värähtää edes vähän, koska tunne on valheellinen ja väärältä pohjalta syntynyt. Ei edistä oikeaa asiaa.

Minulle on aivan sama mitä joku jantteri ajattelee ulkomaisten seurojen kannattajista (käytän itse rohkeasti tätä laveaa termiä). Näin ulkopuolisena täytyy vain sanoa että hyvin ahdasmielisen näkymän tämä keskustelu antaa nuorista suomifutiksen eteen töitä tekevistä fanaatikoista. Toiminta muistuttaa uskonlahkoon liittymistä edeltäviä puhdistautumisriittejä ja aivopesua. Houkuttaako retki Chelsea-pubiin tai Sport Academyyn lätkimään mieshuoria turpaan kättä pitemmällä?

Osaatko sinä lukea lainkaan, vai provoiletko vaan?

Minähän itsekin seuraan ulkomaalaista joukkuetta, ja olen kokoajan sanonut ettei minulla ole lainkaan mitään sitä vastaan että seuraa ulkomaalaista seuraa. Juuri nyt odottelen että ManU:n tämänpäivän matsin lataus olisi valmis, jotta pääsisin sitä katselemaan. Olen vain koittanut tuoda esille niitä omia mielipiteitäni siitä mikä perustavanlaatuisesti erottaa ulkomaista seuraa ilman erityisiä siteitä seuraavaan henkilön paikallisesta joukkueen kannattajasta. Joten en vittu tajua alkuunkaan miksi tuollaiseen hyökkäykseen lähdet minua vastaan. Kuten sanoin, ja kuten olen kokoajan sanonut, mielestäni ilman oikeita paikallisia siteitä seuraan ei voi kannattajana olla silmissäni samalla viivalla kuin paikallinen, enkä tätä tuossa quottaamassasi tekstissä millääntapaan peruuttanut. Sanoin siinä ettei minulla ole mitään ulkomaalaisen joukkueen seuraamista vastaan, teen sitä itsekin, joten oikeasti, mikä vittu sinua vaivaa, vai etkö oikeasti osaa lukea!!

Ymmärrätkö että symppaaminen, seuraaminen ja kannattaminen on eri asioita, vai meneekö sekin liian vaikeaksi?

e: ja tuosta 50 ottelun paikanpäällä seuraamisesta....en sitäkään ole sanonut, olen jopa sanonut ettei ole niinkään oleellista kuinka usein matseissa käy, tai kuinka paljon ajastaan viettää joukkueen parissa, vaan siitä että on joku oikea "kahteen suuntaan pelaava" side joukkueeseen, ja täksi en laske sitä että iskä toi liikematkalta kaulahuivin.....
« Viimeksi muokattu: 31.03.2007 klo 21:23:10 kirjoittanut JLCM »
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #251 : 31.03.2007 klo 21:34:04

Minulla ei ole mitään ongelmaa.

Okei? Pisteet siitä sinulle. Tosin miksi sitten päätit avata sanallisen arkkusi näinkin merkittävän viestin keinoin? Hämmentävää.

Jos haluat jp8384928 puhua lisää paskaa niin siitä vain :D :keskari:

Okei!

Olet jo avoimesti tunnustanut mieshuorauksesi

Okei. Kannatan ihan avoimesti ulkomaista jalkapalloseuraa ja jos se minusta mieshuoran tekee, niin tehköön vain. Ihan mielelläni minä rahallisen korvauksen otan "palveluksistani" noin muutenkin :)

joten suosittelen hakemaan vieroitusklinikalta avohoitopaikkaa Ylos

Ei yhtään okei.. En mä usko, että haen. Olen itseasiassa oikeinkin tyytyväinen valitsemaani tiehen. Toivottavasti sinäkin olet, kaikkea hyvää siis sinulle :)
« Viimeksi muokattu: 31.03.2007 klo 21:35:28 kirjoittanut jp72672 »
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #252 : 31.03.2007 klo 21:47:31

Olisipa taas sinänsä herkullinen alusta aloittaa vääntö. Prkl. Koitetaan silti pitää minimissään.

Olen vain koittanut tuoda esille niitä omia mielipiteitäni siitä mikä perustavanlaatuisesti erottaa ulkomaista seuraa ilman erityisiä siteitä seuraavaan henkilön paikallisesta joukkueen kannattajasta.

Tästä kuitenkin pakko kysyä, että onko muita "erityisiä siteitä" kuin paikalliset siteet? Tässä on kaiketi se käsitystemme suurin ristiriita, koska minun mielestäni ne tärkeimmät siteet ovat tunnesiteet. Kuten SSL20 tuossa jo esitti lisäten seurauskollisuuden.

"kahteen suuntaan pelaava" side joukkueeseen

Tämäkin meni jo alunalkaen vähän ohi. Miten se side siis palaa seurasta/joukkueesta minun suuntaan? Vai onko tässä jälleen kyse niistä paikallisista, sinun mielestäsi aidoista faneista? Eli heidän hyväksynnästään käytännössä? Jos olen riittävän hyvä aidolle paikallisfanille, olen riittävän hyvä seuralle ja seura rakastaa minua tms?

ja täksi en laske sitä että iskä toi liikematkalta kaulahuivin.....

Mun isällä oli tapana tuoda pelipaitoja liikematkoiltaan ;) Arsenalin pelipaitaa en tosin koskaan saanut. Bayern Münchenin, Saksan maajoukkueen ja Itävallan maajoukkueen tuli muiden muassa. Kumma kyllä, mitään tunnesiteitä nuo eivät minussa herättäneet. Ex-HH neuloi minulle muutama vuosi takaperin Arsenal-kaulaliinan, siinä oli kyllä perkeleen hyvä lahja. Kaulaliinat ja neulomiskykyiset naiset kunniaan siis Ylos

Ex-HH toki on luopio, koska ei suostu enää Piresin poistuttua ja Freddien tipahdettua vaihtopenkille katselemaan Arsenalin pelejä kanssani. Joukkue ei kuulemma ole enää sama kuin ennen, ja muutenkin todistivat idioottimaisuutensa myymällä parhaimman näköisen pelaajansa pois ja kyykyttämällä toista :D
« Viimeksi muokattu: 31.03.2007 klo 21:52:04 kirjoittanut jp72672 »
T. G. Meister

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Gonzalo Higuaín

Vastaus #253 : 31.03.2007 klo 22:01:57

Minulla ei ole mitään ongelmaa. Jos haluat jp8384928 puhua lisää paskaa niin siitä vain :D :keskari: Olet jo avoimesti tunnustanut mieshuorauksesi, joten suosittelen hakemaan vieroitusklinikalta avohoitopaikkaa Ylos
Oletko Real Madrid-nimisen baskien ylpeyden kannattaja ?
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #254 : 31.03.2007 klo 23:25:13

Tästä kuitenkin pakko kysyä, että onko muita "erityisiä siteitä" kuin paikalliset siteet? Tässä on kaiketi se käsitystemme suurin ristiriita, koska minun mielestäni ne tärkeimmät siteet ovat tunnesiteet. Kuten SSL20 tuossa jo esitti lisäten seurauskollisuuden.

Yleensä siis paikalliset siteet ovat ne oleellisimmat, koska suurin osa seuroista ovat paikallisseuroja(kaupunki,maakunta,kaupunginosa jne.)Sitten on sellaisia harvoja erityistapauksia joita ei kyllä nykymaailmassa hirveästi ole, eli seuroja jotka pohjautuvat erittäin vahvasti tiettyyn maailmanlaajuisen uskontoon, poliittisen aatteeseen tai kansanryhmään. Eli jos esim Maccabi London olisi englannin jalkapallohierarkiassa mukana, voisi suomalainen juutalainen hyvinkin olla kyseisen seuran kannattaja. Aivan kuten suomalainen romani voisi olla aivan hyvin lontoossa vaikuttavan London Hiace'sin kannattaja  :D
 Mitä seurauskollisuuteen tulee, se ei mielestäni tässä tapauksessa muuta asiaa lainkaan, eli sitä että paikallisissa tai muuten jonkun oikean siteen seura->kannattaja akselilla omaava henkilö on aina eri asemassa teidänkaltaisten "kannattajien" kanssa. Tästä lisää seuraavassa vastauksessa......

Lainaus
Tämäkin meni jo alunalkaen vähän ohi. Miten se side siis palaa seurasta/joukkueesta minun suuntaan? Vai onko tässä jälleen kyse niistä paikallisista, sinun mielestäsi aidoista faneista? Eli heidän hyväksynnästään käytännössä? Jos olen riittävän hyvä aidolle paikallisfanille, olen riittävän hyvä seuralle ja seura rakastaa minua tms?

Vastasin tähän kyllä jo edellisen kerran asiaa kysyessäsi, mutta kokeillaanpa uudestaan..... Se side palaa seurasta sinun suuntaan silloin kun seurassa on jotakin niin perustavanlaatuista mitä sinussakin(paikkakunta, aate, uskonto, tms.) on, eikä pelkästään sitä että sinä koet vahvaa kiintymystä seuraa kohtaan. Eli kuten sanoin edellisessä viestissäni, suora lainaus: ".....älä ota liian kirjaimellisesti tuota rakkaussanaa, eli en tarkoittanut mitään chairmanin, van Persien tai jonkun p-lontoolaisen pubiruusun rakkautta sinua kohtaan.". Eli tällä tarkoitin ettei se rakkaus/side mitä sieltä seurasta sinun suuntaasi tule tarkoita minkään henkilön tai ryhmän rakkautta sinua kohtaan. Eli pyysin ajattelemaan asiaa abstraktisti, enkä siten että ajattelet jotain henkilöä "rakastamassa".

Eli, koitan nyt sanoa sitä, että sinä, ceteris paribus(olethan vittu oikeasti kauppatieteilijä  :D),  voisit olla aivan samallatavalla edellämainitun Troyesin tai Orlando Piratesin "kannattaja", jos vain olisit aikoinaan "päättänyt" heitä ruveta kannattamaan. Eli se side mikä sinulla on Arsenaliin on täysin sinusta, sinun aloitteesta lähtöisin, ja täysin "yksipuolista" koska Arsenalissa ei lähtökohtaisesti ole mitään sellaista mitä ei suunnilleen maailman kaikissa muissakin seuroissa ole, eli Arsenalissa ei ole mitään "sinua". Jos tätä taas verrataan pohjois-lontoolaiseen janariin, niin hänessä on jotain sellaista todella perustavanlaatuista mitä Arsenalissakin on, eli kaupunginosa, joka mahdollistaa sen että Arsenalin ja hänen välillä on "luontainen" side, ainakin tähän suuntaan, jota sinulla ei siis ole. Eli tämä pohjoislontoolainen janari voi todella olla osa Arsenalia sekä Arsenal voi olla osa häntä, kun taas(muistutan: omasta mielestäni) sinun tapauksessasi Arsenal voi ainoastaan olla osa sinua mutta et ainakaan vallitsevissa olosuhteissa voi koskaan olla osa Arsenalia.

Paljoa tätä selkeämmin en asiaa osaa selittää, mutta jos idea jäi epäselväksi lupaan vielä kerran koittaa. Jos taas idea tuli selväksi, mutta olet eri mieltä, niin silloin kannattaa lopettaa väittely ja jatkaa mielekkäämpiin keskusteluaiheisiin koska tästä samojen asioiden toistosta muutaman hassuttelijaprovoilijan säestyksellä ei oikein mitään tule......
« Viimeksi muokattu: 31.03.2007 klo 23:27:01 kirjoittanut JLCM »
Tukeem Abdullah Jafer

Poissa Poissa

Vastaus #255 : 01.04.2007 klo 01:15:27

JLCM,

Miten tulee toimia tilanteessa, jos muutat paikkakunnalta toiseen? Tehdään asiasta tarkoituksella monimutkainen: Olet suomalainen, mutta asut Lontoossa ja kannatat Arsenalia. Olet ehkä syntynyt Englannissa, ehkä et. Joka tapauksessa muutat Valkeakoskelle. Muuttuuko tilanne jotenkin? Onko käännettävä takin Haka-teksti näkyviin vai voitko jatkaa Arsenal-fanina? Entä voitko muuttua Haka-faniksi? Huomio kaikki ikävaihtoehdot eli muuton tapahtuessa olet ehkä 6-vuotias, ehkä 20.

Sinällään olen kanssasi samaa mieltä. Suomalaisen on vaikea olla lontoolaisen kanssa samalla viivalla Arsenalin kannattajana. Toisaalta, onko sillä väliä? Onko kannattaminenkin hierarkiataistelua vai kuitenkin omia valintoja? Onko siis uskottavuuden takia pyrittävä olemaan sellaisen seuran kannattaja, jonka osaksi pystyy itsensä tunkemaan mahdollisimman hyvin vai voiko kenties jokainen liittyä jalkapallomaailmaan itse itselleen parhaaksi näkemällään tavalla?

Vaikka seurat ovatkin leimautuneet usein johonkin paikkakuntaan tai etniseen ryhmään, tarvitseeko näistä – jalkapalloilulle kuitenkin etäisistä – asioista tehdä niin suurta numeroa? Eikö jalkapallon tulisi synnyttää omat ryhmänsä lajille läheisimpiin asioihin perustaen? Esimerkiksi Juventus on torinolainen seura, mutta karkeasti sanottuna se ainoastaan pelaa kotiottelunsa kyseissä kaupungissa. Suurin osa seuran kannattajista ja myös pelaajista tulee Torinon ulkopuolelta. Eikö omaksi seuraksi voi tuntea sellaista, jonka peli, linjat ja koko pallon ympärillä pyörivä toiminta kohtaa omat ihanteet ja näkemykset – siitäkin huolimatta, ettei se ole paikallinen?

Itse olen ensisijaisesti jalkapallokannattaja, ennen mitään seurasidonnaisuutta. Laji kulkee kaiken edellä. En ole koskaan tuntenut tarvetta rakentaa verisiteitä mihinkään seuraan saadakseni jalkapallolta tarpeeksi. Elämäni on pallon muotoinen. Herään aamulla ajattelemaan jalkapalloa ja illalla nukahtaessani viimeinen mietteeni liittyy jalkapalloon. Annan lajille enemmän kuin suurin osa itseään aidoiksi kannattajiksi kutsuvista pystyy seuralleen antamaan. Jalkapallo on harrastukseni, työni ja kaikkea siltä väliltä – maailmani, jossa elän. En ole koskaan tuntenut kyllästyväni, vaikka seuroista puhuttaessa ainoastaan ”väärinkannatan”.

Olen siis AS Roman kannattaja, vaikka voin kyllä hyvin laskea itseni myös sivustaseuraajaksi, kuluttajaksi, symppaajaksi tai ihan miksi vain. Joka tapauksessa Roma ja sen seuraaminen vie loppujen lopuksi paljon aikaa elämästäni, joka päivä. En missään nimessä yritä hakeutua samalle viivalle seuran roomalaisten fanien kanssa. En ole juuri millään tavalla heistä kiinnostunut enkä arvosta sen enempää Olimpicolla curva sudissa otteluita seuraavia kannattajia kuin vaikka aasialaisia pikkutyttöfaneja. Jokainen tehköön itse päätöksensä, kuinka kannattaa tai seuraa Romaa ja mitä on valmis sen eteen uhraamaan. Toisaalta on myös huomioitava, että olen erittäin kiinnostunut ihan yleisestikin italialaisesta jalkapallosta. Yksinkertainen syy tähän on se, että tarjonta katsojalle on vain niin paljon laadukkaampaa kuin Suomessa. Visuaalinen nautinto onkin merkittävin asia, jota jalkapallolta haen. Roma tarjoaa lähes poikkeuksetta vuodesta toiseen loistavaa jalkapalloa.

Vaikka saapasmaan futiksen asema on itselleni niinkin tärkeä, se ei ole missään nimessä pois suomalaiselta jalkapallolta. Seuraan edustuspalloamme A-maajoukkueesta poikamaajoukkueisiin. Seuraan kotimaisia sarjoja Veikkausliigasta aladivareihin. Seuraan kotoista juniorijalkapalloa A-junnuista 2000-luvulla syntyneisiin nappuloihin. Arvioisin katsovani keskimäärin kolme jalkapallo-ottelua päivässä vuoden ympäri – usein myös paikanpäällä.

Kyse on henkilökohtaisista valinnoista. Jokainen päättää itse, miten kannattaa ja ketä kannattaa. Oikeinkannattaminen tarkoittaa nimenomaan juuri sitä. Toisille seuran paikallisuus merkitsee paljon, joillekin isä on tuonut pelipaidan ja kipinä on syttynyt, joku ihastuu seuran väreihin, toinen pelitapaan. Oikeinkannattaminen on rakkautta, joka ei tunne vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa.
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #256 : 01.04.2007 klo 07:10:04

Yleensä siis paikalliset siteet ovat ne oleellisimmat, koska suurin osa seuroista ovat paikallisseuroja(kaupunki,maakunta,kaupunginosa jne.)

Ok, tässä kohtaa se ajatuksiemme suurin ristiriita edelleen on, kuten aiemminkin todettua. Minun mielestäni siis paikallisside on vain yksi side seuraajan ja kannattajan välillä, paljon pienempi kuin se tärkein: tunneside.

Kuten olen jo aiemmin useampaan otteeseen todennut, uskon että minun kannattamiseeni liittyy erilaisia asioita kuin paikallisessa kannattajassa. Esimerkkinä vaikka se suhde Tottenhamiin. Meidän kannattamisemme on varmasti myös syntynyt erilaisista syistä. Nämä syyt tai eroavaisuudet kannattamisessa ovat mielestäni edelleen vain pieniä osatekijöitä siinä kannattamisessa: pieniä eroavaisuuksia. Se suurin ja tärkein, pyyteetön rakkaus seuraan, on molemmilla. Tämä on se, mikä merkitsee.

Mitä seurauskollisuuteen tulee, se ei mielestäni tässä tapauksessa muuta asiaa lainkaan, eli sitä että paikallisissa tai muuten jonkun oikean siteen seura->kannattaja akselilla omaava henkilö on aina eri asemassa teidänkaltaisten "kannattajien" kanssa. Tästä lisää seuraavassa vastauksessa......

Tottakai on eri asemassa. Ei kuitenkaan tärkeämmässä siinä missä vähemmän tärkeässäkään asemassa. Itse olen nyt vajaat parikymmentä vuotta kulkenut yhteistä tietä Arsenalin kanssa ja vakaasti uskon, että tuo jatkuu läpi elämäni. Eli seurauskollisuus on jälleen yksi osa, joka minua ja sinun mielestäsi "aidompaa ja tärkeämpää" paikallista fania yhdistää, jos näitä yhdistäviä tekijöitä välttämättä halutaan etsiä. Mitään varsinaista tarvettahan sille ei ole, jo siitä syystä että ihmiset ovat aina yksilöitä ja jokaisen yksilönkin välillä nämä asiat eroavat toisistaan. Tärkein suhde on minun suhde Arsenaliin, kuten myös toisen kannattajan X suhde Arsenaliin. Ei minun ja toisen kannattajan X välinen suhde tai eroavaisuudet meidän suhteissamme Arsenaliin.

Vastasin tähän kyllä jo edellisen kerran asiaa kysyessäsi, mutta kokeillaanpa uudestaan.....

Joo, huomasin kyllä että vastasit. Meni jo silloin ohi, mutta esitin kysymykseni aikalailla väärältä kantilta uudestaan. Eli oli siellä jotain pointteja, jotka ihan ymmärsin, ja nyt jouduit osaa niistä toisetelemaan. Olisi vaatinut toisen lukukerran, pahoitteluni siis.

Se side palaa seurasta sinun suuntaan silloin kun seurassa on jotakin niin perustavanlaatuista mitä sinussakin(paikkakunta, aate, uskonto, tms.) on, eikä pelkästään sitä että sinä koet vahvaa kiintymystä seuraa kohtaan.

Jotenkin minusta tuntuu, ettet pysty itse esittämään edes tuota kysymystä. Osaat kyllä sulkea jotain asioita kysymyksestä pois, mutta itse kysymys jää auki. Silloin on vähän hankala vastata siihen kysymykseen. Mutta, se mikä vastaa rakkauteeni on esimerkiksi fakta, ettei Arsenal ole koskaan kääntänyt minulle selkäänsä. Olen aina tervetullut sen luokse. Arsenal on globaalisti tunnettu seura, heidän kannatuksensa on maailmanlaajuista. Uskon, että tämä on myös seuralle tärkeää: onhan heidän pelaajistokin maailmanlaajuista, managerikin ranskalainen. Uskon siis, että seura arvostaa todella korkealle kannattajiaan ympäri maailman, ihan yksilötasolla asti. Eikö tämä ole nyt nimenomaan sitä, mitä seura minulle vastapainoksi rakkaudestani seuraa kohtaan antaa? Ja ihan jokaiselle kannattajalle, alkuperästä riippumatta. Kannattaminen on tässä tärkeintä.

Voisitko kertoa, mitä seura antaa vastarakkaudeksi sille sinun mielestäsi aidolle kannattajalle, tärkeälle kannattajalle eli paikalliselle fanille? Vai onko tähänkin vastaus jälleen se perinteinen "luontainen paikallisside"? Miten tuo näkyy vastarakkautena, jos on? Ja onko tuo todella ainoa seikka, jolle kaikki argumenttisi perustat? Koska mielestäni sen jälkeen viimeistään tätä keskustelua on aivan turha jatkaa. Itse pidän sitä kuten jo mainitsin yksittäisenä ja varsin pienenä osana koko kannattamisesta. Nämä pienet ja yksittäiset tekijät erottaa jo kannattajat yksilöinä toisistaan. Eivätkä tosiaan mielestäni ole erityisen merkityksellisiä. Viittaan nyt lähinnä seuraavaan:

Eli, koitan nyt sanoa sitä, että sinä, ceteris paribus(olethan vittu oikeasti kauppatieteilijä  :D),  voisit olla aivan samallatavalla edellämainitun Troyesin tai Orlando Piratesin "kannattaja", jos vain olisit aikoinaan "päättänyt" heitä ruveta kannattamaan. Eli se side mikä sinulla on Arsenaliin on täysin sinusta, sinun aloitteesta lähtöisin, ja täysin "yksipuolista" koska Arsenalissa ei lähtökohtaisesti ole mitään sellaista mitä ei suunnilleen maailman kaikissa muissakin seuroissa ole, eli Arsenalissa ei ole mitään "sinua". Jos tätä taas verrataan pohjois-lontoolaiseen janariin, niin hänessä on jotain sellaista todella perustavanlaatuista mitä Arsenalissakin on, eli kaupunginosa, joka mahdollistaa sen että Arsenalin ja hänen välillä on "luontainen" side, ainakin tähän suuntaan, jota sinulla ei siis ole. Eli tämä pohjoislontoolainen janari voi todella olla osa Arsenalia sekä Arsenal voi olla osa häntä, kun taas(muistutan: omasta mielestäni) sinun tapauksessasi Arsenal voi ainoastaan olla osa sinua mutta et ainakaan vallitsevissa olosuhteissa voi koskaan olla osa Arsenalia.

Eli tulihan se jälleen sieltä: paikallinen side, joten paikallinen fani voi olla osa Arsenalia. Hienoa. Itse uskon, että joka ainoa kannattaja on osa Arsenalia. Ja Arsenal on osa joka ainoaa kannattajaa.

Tuosta paikallisuudesta voisi ottaa yhden esimerkin. Aiemmin Arsenal pelasi Highburyllä, tälle kaudelle siirryttiin pelaamaan Emiratesille. Seura siis siirtyi ihan fyysisesti, ei paljoa, mutta siirtyi joka tapauksessa. Mitä fanit tekivät? Siirtyivät rakkautensa perässä täysin saman matkan. Joka ainoa kannattaja siirtyi, saman verran, niin Lontoossa kuin muuallakin.

Toki olisi ollut mahdollista, että mielenkiinto ja mahdollisesti rakkaus olisivat ajan myötä esimerkiksi Troyesiin kasvanut, vaikka sitä epäilenkin. On monia seuroja, joita olen ihastellut - sympannut - niin pikkupoikana kuin vähän vanhempanakin. Rakkaudeksi tämä ei ole kasvanut kuin Arsenalin kohdalla. Eikö tässäkin kohtaa ole jotain helvetin hienoa? Maailmassa on satoja ja taas satoja joukkueita - minä olen kuitenkin kaikista mahdollisuuksista huolimatta rakastunut Arsenaliin, syystä tai toisesta. Monien flirttailusta, jopa tyrkyttämisestä, huolimatta. En lähtisi sanomaan, että olen valinnut Arsenalin. Onhan niin monia muitakin joukkueita, jota sieltä pikkupojasta lähtien olen ihaillut. Arsenal kuitenkin vei mennessään, iski kuin metrinen halko. Sanoisin siis ennemminkin: Arsenal on valinnut minut.

Minusta ei ole missään nimessä tärkeää se, kannattaako Arsenalia esimerkiksi siksi, että on syntynyt Arsenalin "seudulla" vai vaikka sen vuoksi, että se isukki on tuonut sen pelipaidan liikematkallaan, joka on synnyttänyt kiinnostuksen. Itse en edes usko, että kumpikaan näistä tekijöistä yksin riittää tuon rakkauden varsinaiseen syntymiseen. Eikö tällöin pitäisi olla automaatio, että syntyessään tietylle alueelle kannattaa sen alueen joukkuetta? Tai saadessaan tuon pelipaidan, on mieshuorana joukkueen perässä? Näinhän se ei missään nimessä ole. Läheskään kaikki paikalliset eivät kannata Arsenalia, osa jopa jotain ihan toista seuraa. Nimenomaan sen rakkautensa vuoksi. Tätä rakkautta ei voi valita, symppaamisen ja ihailun jossain määrin voi.

Tukeem tiivisti sen oleellisimman mielestäni erittäin hyvin:

Kyse on henkilökohtaisista valinnoista. Jokainen päättää itse, miten kannattaa ja ketä kannattaa. Oikeinkannattaminen tarkoittaa nimenomaan juuri sitä. Toisille seuran paikallisuus merkitsee paljon, joillekin isä on tuonut pelipaidan ja kipinä on syttynyt, joku ihastuu seuran väreihin, toinen pelitapaan. Oikeinkannattaminen on rakkautta, joka ei tunne vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2007 klo 07:23:27 kirjoittanut jp72672 »
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #257 : 01.04.2007 klo 09:02:39

En jaksa quottailla kaikkea mihin haluan vastata, mutta toistan. EN EPÄILE SINUN SAAMIASI TUNTEITA ARSENALIN SEURAAMISESTA, ENKÄ EDES EPÄILE SITÄ ETTEIKÖ NE VARMASTI OLE "SUUREMPIA JA AIDOMPIA" KUIN MONEN PAIKALLISEN ARSENAL FANIN, JOTEN SITÄ ON TURHA VIESTISTÄ TOISEEN TODISTELLA!

Minun on hirvittävän vaikea tätä sanoiksi pukea, mutta haluaisin nyt vielä koittaa koska en usko että ihan täysin vieläkään ymmärsit mitä tarkoitin, muuten voidaan tosiaan lopetella keskustelu ja jatketaan jollain mukavemmilla aiheilla eikä tarvitse sivukaupalla toistella. Voidaan vaan sopia olevamme eri mieltä!

Mutta, siis taas asiaan.....Haluaisin ensin(vaikken sinänsä epäile rakkauttasi)että todella tarkkaan miettisit että miksi rakastat Arsenalia? Mikä seurassa on sellaista johon rakastuit? Millä tapaa Arsenal edustaa juuri sinua? Koska siinä vaiheessa kun Arsenalilla on täysin eri boardi/backroom staff jokaista henkilöä myöten, täysin eri pelaajat, täysin eri pelityyli, logona kilpikonna ja pelipaidan värinä vaikka sinivihreä, niin mikä on se Arsenal mitä rakastat?

Äläkä pliis vastaa mitään ympäripyöreää ettei kukaan voi tarkkaan kertoa miksi rakastaa, ja että se vaan on niin. Äläkä vertaa tilannetta naiseen, koska ensinnäkin on todella helppo sanoa mitä jossakussa rakastaa, ja toiseksi nainen ei ihan samanlaisia muutoksia koe elämänsä aikana kuin jalkapalloseura, eli ihonväri ei muutu, aivoja ei vaihdeta, käyttäytyminen ei muutu totaalisesti jne.....

Eli pointtini perusta on siinä, kuten jo aikaisemminkin mainitsin, ettei sillä ole niin väliä kuinka kauan olet seuraa seurannut, tai kuinka uskollisesti olet perässä pysynyt, vaan siinä onko sinulla ja seuralla jotain molemminpuolista sidettä. Ja koska et tainnut vieläkään ymmärtää mitä molemminpuolisella tarkoitin, väännän vielä kerran. Eli se vaatii sen että.....

a) Seurassa on jotakin sinua=sama paikka tai paikka jonka asukiksi itsesi koet, sama poliittinen aate, sama uskonto, sama kansanryhmä tms.
b) Sinussa on seura=se että sinä rakastat tai olet muuten kiintynyt seuraan

Eli jos ei ole a:ta et ole yhtä seuran kanssa, samalla tavalla kuin vähemmän mutta silti intohimoisesti Arsenaliin suhtautuva pohjoislontoolainen tai pohjoislontoolaisen kulttuurin sisäistämä henkilö on. Jos ei ole b:tä olet vain tyyppi joka asuu samalla seudulla tai jolla on sama uskonto, mutta ei ole kiinnostunut seurasta.

Ja tämä on se asia mikä minun silmissäni tekee jokaisesta joilla on a, sekä edes jollakin tasolla b, kannattajan, ja jotain sellaista mitä ihminen jolla on helvetisti b:tä muttei lainkaan a:ta voi koskaan olla!

Tämä on myös syy miksi sanoin että jos Xabi A. oikeasti kokisi olevansa scouserilädi, pitäisin häntä toki todellisuudesta vieraantuneena, mutta voisin huvikseni jopa pitää häntä seuran kannattajana.

Itse päädyin näihin päätelmiin, kun rupesin tosissani miettimään että mitä kannattaminen on, ja mitä haluan siltä saada. Eilen puoliajalla Blackburnin johtaessa, sydämeni pamppasi tuhatta ja sataa, ja ilon tunne oli sanoinkuvaamaton kun ManU toisella puoliajalla ohi ajoi. Se ei kuitenkaan tarkoita että minä olisin osa Manchester Unitedia vaikka tunteeni olisi kuinka kovia tahansa, vaan se tarkoittaa vain sitä olen kaveri joka tykkää todella paljon tai rakastaa tiettyä seuraa. En ole "samalla" viivalla Manchesterilaisen janarin kanssa joka katsoi tuloksen netistä matsin jälkeen ja sanoi rauhallisesti "jess, hyvä että voittivat", vaikka itse hikoilin ja jännitin ottelua katsoessa aivan perkeleesti. Manchester United on seura johon olen täysin yksipuolisesti kiintynyt, koska Manchester Unitedissa ei ole mitään minua, ei mitään sellaista mitä ei olisi voinut olla Arsenalissa tai Bresciassa tai ihan missä tahansa.....Ja tähän ei vaikuta se hyväksyykö joku paikallinen lädi minut tai ei.

Voi jopa sanoa että vaikka olen ManU:a seurannut ja ollut kiintynyt yli kymmenen vuotta, ja vaikka Inter Turku on minulla vasta symppausasteella, olen silti tällä hetkellä "aidompi"(huono sana mutten parempaakaan keksi) Interin kannattaja kuin mitä nykyelämääni jatkaen voisin koskaan Manchester Unitedin olla, koska vaikka minussa ManU:n suhteen on rutkasti enemmän b:tä Interiin verrattuna, minut ja Interin yhdistää se että meillä on myös a!

Ja tukeemille sen verran että jos suomalainen asuu vaikka roomassa ja kokee rooman kodikseen, omakseen, ja pitää AS Romasta, voi häntä aivan hyvin pitää AS Roman kannattajana. Hän saattaa silti olla "eri tasolla" kuin syntyperäinen italialaisroomalainen, mutta tässä tapauksessa ero on hiuksenhieno. Jos tämä suomalainen sitten muuttaa takaisin suomeen, voi hän aivan hyvin olla AS Roman kannattaja, jos kokee itsensä edes jollakin tasolla roomalaiseksi. Toki jos kokee itsensä enemmän järvenpääläiseksi, voi tilanne mennä kimurantiksi, mutta jokatapauksessa molemminpuolinen side roomaan löytyy. Itsekin koen itseni tällä hetkellä turkulaiseksi ja helsinkiläiseksi.

jipsulle myös sen verran vielä tuosta emiratesille muuttamisesta että p-lontoossahan seura silti pysyi. Eikös ne nyt ihan vierekkäin ole Highburyn kanssa. Jos uusi stadion olisikin rakennettu jonnekin etelä-lontooseen olisi varamasti jonkun aikaa vanhat fanit pysyneet mukana, mutta ajan hampaan purressa, olisi ennen pitkää seurasta tullut etelä-lontoolainen seura.

Nyt olen mielestäni, jälleen, selittänyt asian niin hyvin kuin osaan, joten oikeasti, älkää vaivautuko kertomaan minulle mitään rakkaudentunnustuksianne(paitsi jipsu joka saa vastata viestin alussa olleisiin kysymyksiin) ja siten koittaa minulle todistella jotain. Minun silmissäni ihminen ei voi koskaan olla jonkun seuran "aito"(yhä edelleen huono sana) kannattaja jos ei omaa niin a:ta ja b:tä, eikä tätä asiaa muuta se kuinka paljon rakastaa. En usko että minulla on enää lisättävää(kuten ei ole ollut pariin edelliseen sivuun), mutta yhä jos idea jäi epäselväksi, voin kokeilla uudestaan. Eli, ei kiitos millekään rakkaudentunnustuksille ja rinnallaseisomisille, koska jos sinusta ei löydy edes vähää a:ta JA b:tä en tule mieltäni suhteesi muuttamaan.....
poolsince79

Poissa Poissa

Vastaus #258 : 01.04.2007 klo 09:08:53

En ole varma mikä on mieshuora,mutta jos olen sellainen,toivon todella etten parane. Ylos
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #259 : 01.04.2007 klo 09:10:31

En jaksa quottailla kaikkea mihin haluan vastata, mutta toistan. EN EPÄILE SINUN SAAMIASI TUNTEITA ARSENALIN SEURAAMISESTA, ENKÄ EDES EPÄILE SITÄ ETTEIKÖ NE VARMASTI OLE "SUUREMPIA JA AIDOMPIA" KUIN MONEN PAIKALLISEN ARSENAL FANIN, JOTEN SITÄ ON TURHA VIESTISTÄ TOISEEN TODISTELLA!

Niin no:

Niitähän löytyi kuten alkusivuilla huomaa, mutta toivotan onnea omalle Arsenal-suhteellesi. Sinä sen silti varmaan parhaiten tiedät, vaikka mielestäni elätkin harhamaailmassa.

Ja muutenkin koitin lähinnä vastailla noihin kysymyksiin sen minkä osasin. Mielestäni sinulla ei ole kuin yksi argumentti (paikallisside) jonka puet moneen eri muotoon ja esität kysymyksiä samasta asiasta eri muodoissa. Tuossa viestissäni koitin nimenomaan vastailla noihin kysymyksiin ja muihinkin esille ottamiisi seikkoihin, mutta varsin pitkälti toistoksihan se taisi jälleen kerran mennä. Eli ei erityisen hedelmällistä enää ainakaan. Olisi tietysti voinut lopettaa jo edellisellä sivulla, todennäköisesti paljon aiemminkin :)

Voidaan vaan sopia olevamme eri mieltä!

Eiköhän tässä ole kaikki oleellinen Ylos

toivon todella etten parane. Ylos

Tähän vahvasti sama Tuoppi Ylos
« Viimeksi muokattu: 01.04.2007 klo 09:13:32 kirjoittanut jp72672 »
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #260 : 01.04.2007 klo 09:18:26

Eiköhän tässä ole kaikki oleellinen Ylos

*hali*
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #261 : 01.04.2007 klo 09:47:37

Jahas, olihan siellä vielä kysymyksiä (vähän alusta jne). Koitetaan siis vastailla vielä, vaikka tiedä sitten tuleeko tälläkään kertaa mitään uutta.

miksi rakastat Arsenalia? Mikä seurassa on sellaista johon rakastuit?

Äläkä pliis vastaa mitään ympäripyöreää ettei kukaan voi tarkkaan kertoa miksi rakastaa, ja että se vaan on niin.

No nyt tulee vastaus, jota et toivo. Minä en osaa kertoa täsmälleen, mitä rakkaus on. Minä en osaa kertoa, mihin minä rakastun. Se on kokonaisvaltainen tunne, sydämessäni. Siihen liittyy tässä tapauksessa ihastuminen, joka on ajan myötä kasvanut rakkaudeksi. Siihen liittyy se, mitä toinen "on". Mitä toinen edustaa. Mitä toisessa arvostaa, mistä välittää. Lukemattomia asioita, niin tiedostamattomia kuin tiedostettuja, jotka aiheuttavat tuon kokonaisvaltaisen rakkauden tunteen. Ympäripyöreää, mutta tämän ja jo moneen kertaan aiemmin kertomani lisäksi en tuota asiaa osaa kuvailla.

Mielelläni kyllä kuulisin sinulta, mitä rakkaus on, jos sen itse tiedät? Tai mihin ihminen rakastuu/voi rakastua ja miksi? Siihen, mihin jossain ihastuu, on varsin helppoa vastata. Rakastumiseen ei. Joku herättää kiinnostuksen: tämä voi aiheuttaa ihastumisen. Omalta osaltani tuon kiinnostuksen on aiheuttanut tyttöystävässäni ulkonäkö, myöhemmin hänen kanssaan runsaasti aikaa vietettyäni ja opittuani tuntemaan hänet sekä monien muiden seikkojen vuoksi tuo tunne on syventynyt rakkaudeksi. Sama pätee Arsenaliin. Asia/asiat X herätti kiinnostuksen -> "yhdessä" vietetty aika ja tutustuminen sekä monet muut seikat -> rakkaus.

Tuo randomilla valittu -argumentti ei tässä kohdin päde. Olen ihastunut moniin muihinkin naisiin, kymmeniin, esimerkiksi ulkonäön vuoksi, luonteen vuoksi, hauskuuden vuoksi jnejnejne. Valtaosan kanssa tämä ei ole ikinä syventynyt rakkaudeksi, koska se se tunne - halu olla toisen kanssa/hyvä olla toisen kanssa/muut seikat - on pidemmän päälle jäänyt puuttumaan. Vaikka kymmenien naisien kanssa on tiivistä tapailua tapaamisen jälkeen harrastetukin. Sama pätee jalkapalloseuroihin: ensimmäinen side Englannin sarjoihin syntyi Leedsin kautta. Tutustuin seuraan, seurasin seuraa, mutta se kuuluisa tunne jäi puuttumaan. Vielä nykyäänkin Leeds on seura, jota kyllä symppailen, mutta kuitenkin täysin yksi seura muiden joukossa. Sama pätee vaikka Bayern Müncheniin, kun isäni toi 80-luvulla minulle heidän pelipaitansa. Tutustuin ja seurasin tämän myötä kyllä, mutta ihastumista saati rakastumista ei koskaan kehittynyt. Tässä on täydellinen ero suhteessa Arsenaliin, joka vei mennessään alusta alkaen. Olin löytänyt kotini.

Äläkä vertaa tilannetta naiseen, koska ensinnäkin on todella helppo sanoa mitä jossakussa rakastaa

Voisitko kertoa nämä minulle? Minusta ei ole todellakaan helppoa sanoa, mitä jossakussa rakastaa. Ehkä mitä piirteitä ihailee, mihin ihastuu jne, mutta en minä todellakaan osaa eritellä miksi juuri tiettyyn naiseen olen rakastunut. Saattaa olla täysin samat vallitsevat piirteet kuin toisessa naisessa, mutta silti toiseen rakastun ja toinen ei pidemmän päälle herätä minussa mitään tunteita. Miksi näin? Eli kerro toki, jos se sinulle helppoa on!

ja toiseksi nainen ei ihan samanlaisia muutoksia koe elämänsä aikana kuin jalkapalloseura, eli ihonväri ei muutu, aivoja ei vaihdeta, käyttäytyminen ei muutu totaalisesti jne.....

Tähän vahvasti eri, omien kokemuksieni perusteella. Tietäisitpä vain, kuinka paljon niin minä kuin ex-avovaimoni muutuimme yhteisen reilun nelivuotisen aikana. Aikuistumisen aika muuttaa ihmistä todella paljon. Huomattavasti enemmän kuin vastaava aika yhtäkään jalkapalloseuraa, väittäisin.

Muutenkin, niin ihmisessä kuin jalkapalloseurassa ne perustavaa laatua olevat asiat ovat aika stabiileja, muuttumattomia. Ulkonäkö muuttuu lapsesta vanhetessa, kuten pelaajisto vaihtuu seurajoukkueessa. Mutta nämä ovat pieniä seikkoja, eivät niitä perustavaa laatua olevia seikkoja.

a) Seurassa on jotakin sinua=sama paikka tai paikka jonka asukiksi itsesi koet, sama poliittinen aate, sama uskonto, sama kansanryhmä tms.
b) Sinussa on seura=se että sinä rakastat tai olet muuten kiintynyt seuraan

Nyt olet mielestäni jälleen vähän hakoteillä. Nuo molemmathan liittyvät kannattajan suhteeseen seuraa kohtaan, kumpikaan ei liity seuran suhteeseen kannattajaa kohtaan, jota sinä tässä koko ajan niin kovasti painotat. Vai olenko aivan väärässä? Sama paikka, uskonto, jne ovat vain pieniä mahdollisia kannattamisen syitä. Kaikki todella kaukana siitä oleellisesta: seuran rakastamisesta. Vaikka ovatkin voineet olla se tekijä, joka on aikanaan herättänyt mielenkiinnon seuraa kohtaan ja tätä kautta on tapahtunut tuo jo kertomani ihastuminen, tutustuminen alkanut ja tämä on mahdollisesti syventynyt rakkaudeksi. Mahdollisesti ei.

Eli jos ei ole a:ta et ole yhtä seuran kanssa, samalla tavalla kuin vähemmän mutta silti intohimoisesti Arsenaliin suhtautuva pohjoislontoolainen tai pohjoislontoolaisen kulttuurin sisäistämä henkilö on.

Tästä sinun on enää turha inttää, koska tästä olemme täysin eri mieltä. Mielestäni tuo on vain yksi tekijä kannattamisessa ja mahdollisesti jopa vain yksi kannattamisen syntymisen taustalla oleva tekijä. Nämä eivät ole merkittäviä vaan se, että kannattaminen todella on syntynyt - syistä riippumatta. Seuraus ratkaisee.

Pohjoislontoolainen on varmastikin enemmän sisällä Pohjois-Lontooseen kuin minä. Arsenaliin en tätä rinnastaisi. Tämä ei ole oleellista, tunneside kotikaupunkiin on varsin yleismaailmallinen seikka. Koen minäkin sitä Tuusulaa kohtaan, miksei Tamperettakin.

(paitsi jipsu joka saa vastata viestin alussa olleisiin kysymyksiin)

Niin no, tulikohan tuossa nyt sitten mitään uutta vai menikö vain vanhan toistamiseksi? Itsellä avasi ehkä entistä enemmän näitä perustavaa laatua olevia näkemyserojamme. Mielipide-erojamme. Siitä jänniä juttuja, että molemmilla on omansa, ja näistä voisi vääntää vaikka ikuisesti :) Tarvetta tuskin kuitenkaan on. Minä tiedän mitä minä tunnen, sinä tiedät mitä sinä tunnet. Tuskin kummallakaan on mitään tarvetta alkaa todistelemaan mitään toiselle. Eiköhän se tunne riitä ja mielipiteet ole tulleet molemmille selviksi.

Sinähän sen tuossa jo sanoit: olemme eri mieltä. Siinähän ei luonnollisesti ole mitään pahaa. Kyllähän tässä matkan varrella on ihan rakentavaakin keskustelua saatu aikaan (itkuraivareiden siivittämänä toki), joten pannaan sille  Ylos
« Viimeksi muokattu: 01.04.2007 klo 09:52:01 kirjoittanut jp72672 »
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #262 : 01.04.2007 klo 10:05:09

Äläkä pliis vastaa mitään ympäripyöreää ettei kukaan voi tarkkaan kertoa miksi rakastaa, ja että se vaan on niin. Äläkä vertaa tilannetta naiseen, koska ensinnäkin on todella helppo sanoa mitä jossakussa rakastaa, ja toiseksi nainen ei ihan samanlaisia muutoksia koe elämänsä aikana kuin jalkapalloseura, eli ihonväri ei muutu, aivoja ei vaihdeta, käyttäytyminen ei muutu totaalisesti jne.....

Tähän on nyt kuitenkin vielä pakko vähän lisäillä. Eli tuskin turhaan lähes kulunutta vertailua käytetään seurarakkauden ja naisen rakastamisen välillä. Rakkauttahan on monenlaista: perheen välistä rakkautta, ystävänrakkautta, romanttista rakkautta, seurarakkautta jne. Kaikilla on täysin sama perusta: rakkaus. Toki se ilmenee todella eri muodoissa, mutta itse perimmäinen, pohjalla vaikuttava asia on perustavalta laadultaan kaikissa sama. Rakkaus.

Eli mielestäni teet perustavaa laatua olevan oletusvirheen. Etsit niitä mahdollisia rakkauden syntymekanismeja, lähinnä ihastumiseen liittyviä tekijöitä, ja rinnastat ne suoraan rakkauteen. Kaiken lisäksi vielä rakkauteen, jota sinä et ole kokenut: rakkaus ulkomaalaista seuraa kohtaan. Sinä varmasti symppaat ja ihailet ManU:a, mutta tämä on aivan eri asia. Minäkin symppaan, ihailen ja seuraan monia joukkueita. Varsinainen tunneside, se tärkein niistä kaikista, kuitenkin puuttuu. Rakkaalle Arsenalille en ikinä kääntäisi selkääni tai kyseenalaistaisi tuota tunnetta, joka minulla on. Kuten sinä olet tehnyt symppaamallesi ManU:lle.

Eiköhän tässä ollut tällä erää kaikki. Olemme siis päässeet yhteiseen lopputulokseen siitä, että olemme eri mieltä. Sitä vasten tässä on jo jauhettu turhankin pitkään samoista asioista. Toisaalta tästä on minusta ollut ihan mukava keskustella, eli jos vielä haluat kysellä jotain niin kysele toki. Kivastihan tässä aikaa tappaa kun sopimusoikeuden tenttikirja odottaa kiltisti vierellä :)

Muussa tapauksessa, kiitos sinulle varsin antoisasta keskustelusta Tuoppi Ylos
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #263 : 01.04.2007 klo 10:19:09

Nyt olet mielestäni jälleen vähän hakoteillä. Nuo molemmathan liittyvät kannattajan suhteeseen seuraa kohtaan, kumpikaan ei liity seuran suhteeseen kannattajaa kohtaan, jota sinä tässä koko ajan niin kovasti painotat. Vai olenko aivan väärässä?

Liittyypäs. Liittyy juurikin seuran suhteeseen kannattajaa/ihmistä kohtaan, koska pohjois-lontoolainen voi aivan hyvin olla välittämättä Arsenalista, jolloin hänellä ei ole mitään suhdetta Arsenaliin, kun taas Arsenalilla pohjoislontoolaisena seurana silti on suhde tähän pohjoislontoolaiseen tyyppiin, koska Arsenal on pohjoislontoolainen seura. Vertaa, Schlomo on juutalainen, Maccabi on juutalainen seura. Schlomoa ei maccabi kiinnosta. Schlomolla ei siis ole suhdetta Maccabiin. Maccabi on silti juutalainen seura, ja Schlomo on yhä juutalainen, jolloin maccabilla on suhde Schlomoon koska tämä on juutalainen.
Orvokki ei ole juutalainen, Maccabi on juutalainen seura, Orvokki rakastaa Maccabia. Orvokilla on siis suhde Maccabiin koska rakastaa sitä. Maccabi on silti juutalainen seura, Orvokki ei ole juutalainen, jolloin maccabilla ei ole suhdetta Orvokkiin koska tämä ei ole juutalainen.

Toivottavasti ymmärsit...

Muuten voidaan kyllä lopettaa tämä tähän, ja päättää homma seuraavaan lopputulokseen:

Sinun mielestäsi seuran kannattamisessa tärkeintä on se tunne minkä itse kokee seuraa kannattaessaan ja yleisesti seuraa kohtaan, eikä asuinpaikalla, kansallistunteella, tai muilla vastaavilla asioilla ole juurikaan merkitystä jonkun seuran kannattamisessa.

Minun mielestäni seuran kannattamisessa on oleellista se että seura on luonnolinen jatko itselleen, ja että itse on luonnollinen jatke seuralleen. Eli että sen oman rakastamisen ja suurien tunteiden lisäksi täytyy olla myös jotakin muuta joka perustavanlaatuisesti yhdistää juuri sinut seuraan(seuran rakkaus sinua kohtaan), riippumatta siitä satutko sitten itse rakastamaan seuraa takaisin.

*hali*
« Viimeksi muokattu: 01.04.2007 klo 10:21:49 kirjoittanut JLCM »
Möpsi

Poissa Poissa

Vastaus #264 : 01.04.2007 klo 12:09:26

Ihan pakko kommentoida, aprillipäivän kunniaksi.

Sitten on sellaisia harvoja erityistapauksia joita ei kyllä nykymaailmassa hirveästi ole, eli seuroja jotka pohjautuvat erittäin vahvasti tiettyyn maailmanlaajuisen uskontoon, poliittisen aatteeseen tai kansanryhmään. Eli jos esim Maccabi London olisi englannin jalkapallohierarkiassa mukana, voisi suomalainen juutalainen hyvinkin olla kyseisen seuran kannattaja.

:D :D :D
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #265 : 01.04.2007 klo 12:25:41

Ihan pakko kommentoida, aprillipäivän kunniaksi.

:D :D :D

???
Lazy Town

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FCK

Vastaus #266 : 01.04.2007 klo 13:04:31

Ja Allah London on kebabkuskien seura, niinkö?

Paavin Pallopojat vois olla hyvä suomalainen reservijoukkue Paavi Johannes Paavali II FC - seuralle joka toimii Vatikaanivaltiossa Ylos
Ylliksen Mummo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Chelsea FC (´95), RoPS (´85)

Vastaus #267 : 01.04.2007 klo 13:11:46

Tää JLCM vai mikä liene on kyllä menettänyt otteensa todellisuudesta ja pahasti...  Alas
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #268 : 01.04.2007 klo 13:20:06

Ja Allah London on kebabkuskien seura, niinkö?

Tiedätkö edes mikä on Maccabi? Ei se ole pelkkä etuliite Israelilaisten seurojen nimien edessä. Esim Helsingissäkin on Maccabi tai suomeksi Makkabi(http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_Makkabi), jolla ei kyllä taida jalkapallotoimintaa olla, mutta jos olisi, niin jokainen juutalainen, oli hän mistä tahansa päin maailmaa voisi kutsua itseään Helsingin Makkabin kannattajaksi, ilman että olisi koskaan edes käynyt helsingissä, ja voisi tuntea ylpeyttä siitä jos Helsingin Makkabi voittaisi jalkapallon Suomen Mestaruuden.

e: tuossa linkki sinne Lontoon Maccabin sivuille joka niin tuntui naurattavan http://www.londonlions.com/  . Pienen googletuksen jälkeen huomasin että pelaavat englannin Hertfordshire Senior County liigassa joka kuuluu yhteen englannin sarjajärjestelmän alimpiin liigoihin.

e2: Helsingin Makkabista: "Urheiluseura Makkabi on perustettu vuonna 1906 ja se on maailman vanhin yhtäjaksoisesti toiminut juutalainen Makkabi-urheiluseura.

Makkabin tarkoituksena on koota yhteen juutalaista nuorisoa sekä herättää, kehittää ja ylläpitää
urheiluharrastusta paikallisen nuorison keskuudessa. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys harjoittaa juutalaisuuteen liittyvää valistus- ja kasvatustyötä sekä järjestää urheiluharjoituksia, kilpailuja ja leirejä sekä juutalaisuuteen liittyviä tilaisuuksia.

Tällä hetkellä seura on aktiivisesti mukana kansallisessa kilpailutoiminnassa keilailussa, futsalissa sekä koripallossa. Seura on ollut säännöllisesti edustettuna niin Euroopan Makkabi-kisoissa kuin maailmanlaajuisissa Makkabiadeissa Israelissa. Seura on myös mukana jokavuotisessa junioreille järjestettävässä pohjoismaisessa Pierre Gildasgame -jalkapalloturnauksessa.

Seura järjestää perinteisesti 8–16-vuotiaille talviurheiluleirin hiihtolomaviikolla sekä naisille viikonloppuleirin elokuussa. Lisäksi naisille ohjataan viikoittain Workout - Stretching tunti."
« Viimeksi muokattu: 01.04.2007 klo 13:35:32 kirjoittanut JLCM »
Möpsi

Poissa Poissa

Vastaus #269 : 01.04.2007 klo 13:37:47

???
Ketju tuntuu ihan aprillipilalta. Ja hyvältä sellaiselta, kun ei heti osaa sanoa voiko olla totta vai ei. Ja joka tapauksessa itseni on höynäytetty miettimään perusteita kannattamani seuran valinnassa.

JLCM voisi olla sittenkin totuuden jäljillä. Englantilaisessa (brittiläisessä) kannattajakulttuurin ytimessä ei edelleenkään haluta ymmärtää tutkijoiden viisasteluja postmodernista kannattajakulttuurista, eli suosikkijoukkuetta ei voi valita. Perinne on niin pitkä. Kannattajayhteisöön todellakin hyväksytään vain sosiaalistumisen kautta. Sisään pyrkijöiden kertomukset valikoitumisesta (vrt. yllä jpnumerot), ei valinnasta, eivät ole uskottavia. JLCM naurettiin kertomansa perusteella ulos, ehkä jpnumerot on tavannut sivistyneempiä kannattajia.

Oma stereotypiani suurimpaan osaan ensisijaisesti ei-suomalaisseuran kannattajista on vain vahvistunut käydystä keskustelusta. Usealla ei ole luonnollista omaksi tuntuvaa suomalaisseuraa ja ulkomaiseen seuraan on usein päädytty loppujen lopuksi monen valinnan kautta, mikä valintahistoria on kannattajauskottavuuden nimissä aina uuden valinnan tapahtuessa tietysti peiteltävä. Uusi kannattajakulttuuri vielä häpeää itseään peilaamalla itseään perinteeseen. Ja oleellisin: taustasta puuttuu jo pienenä saatu jalkapallokärpäsen puraisu.
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #270 : 01.04.2007 klo 13:45:22

suosikkijoukkuetta ei voi valita.

Olet aivan joukkuessa. Suosikkijoukkuetta, tai tarkemmin sanottuna sitä joukkuetta, jota rakastaa, ei voi valita. Se valitsee sinut. Ja sen tuntee.

Kannattajayhteisöön todellakin hyväksytään vain sosiaalistumisen kautta.

Tällähän ei ole merkitystä. Merkitystä on minun ja seuran välisellä suhteella. Ei minun ja kannattajayhteisön välisellä suhteella.

ehkä jpnumerot on tavannut sivistyneempiä kannattajia.

Kaljasieppoja juntti-lädi-hc-faneja. Hienoa porukkaa Ylos

Oma stereotypiani suurimpaan osaan ensisijaisesti ei-suomalaisseuran kannattajista on vain vahvistunut käydystä keskustelusta.

Jaha.

Usealla ei ole luonnollista omaksi tuntuvaa suomalaisseuraa ja

Itselläni on kyllä Tups Ylos

ulkomaiseen seuraan on usein päädytty loppujen lopuksi monen valinnan kautta,

Seuraa ei valita, seura valitsee sinut. Sen tuntee kun kolahtaa, kipinä syttyy, ihastutaan ja rakastutaan. Eikä sille voi mitään tehdä. Todella hieno tunne, niin naisen kuin jalkapalloseurankin kohdalla.

mikä valintahistoria on kannattajauskottavuuden nimissä aina uuden valinnan tapahtuessa tietysti peiteltävä.

Itsellä tosiaan se 20 vuotta kohta takana, eiköhän näillä jatketa hamaan loppuun. Rakastani en muutenkaan petä, se kuuluu ihan periaatteisiin. Vaikka tyrkyttäjiä kyllä aina riittää ja ihastuminen on sallittua, kunhan se ei johda mihinkään :)

Uusi kannattajakulttuuri vielä häpeää itseään peilaamalla itseään perinteeseen.

Ei häpeä. Trust me.

Ja oleellisin: taustasta puuttuu jo pienenä saatu jalkapallokärpäsen puraisu.

Voi kuule, puraisi 6-vuotiaana ja kovaa, kun aloin kyläsarjajoukkueessa pelaamaan. Siitä aktiivisesti parikymppiseksi ja sen jälkeen höntsyilyä miesten kutosessa ja tulevalle kaudelle perustettu FF2-porukalla puistofutisjoukkue. Kyllä tämän puraisun kanssa taidetaan myös elää hamaan loppuun asti.

e. halusin vain vastailla omalta osaltani noihin, ilman mitään syytä. Hyvä chätti Tuoppi Ylos
« Viimeksi muokattu: 01.04.2007 klo 13:50:48 kirjoittanut jp72672 »
Kant

Poissa Poissa

Vastaus #271 : 01.04.2007 klo 13:45:25

Mielestäni keskustelu on lähtenyt täysin käsistä. Olinkin jo kertaalleen päättänyt, etten kirjoita enää tämän otsikon alle, mutta en sitten malttanut pysyä poissa. Minusta on erikoista riidellä siitä minkälaisia tunteita eri seurat ihmisille tuottavat. Jokainen määritelköön omat tunteensa itse, eikä se muille kuulu millään tavalla. Sen haluan kuitenkin sanoa (toistaa), että jos olisin vastuussa Veikkausliigan markkinoinnista, niin pitäisi ns. "mieshuoria" todella potentiaalisina asiakkaina. Nämähän seuraavat (rakastavat) jo nyt jalkapalloa. Omassa tuotteessa on vikaa, jos sitä ei saada ihmisille myytyä. Ei siitä minusta toisen myymää tuotetta kannata syyttää.

Esimerkiksi suurseurat maailmalla panostavat todella hyvin markkinointiin. Tästä syystä myös suurseuroilla on yhä enemmän kannattajia ympäri maailmaa. Tämä ei liene kellekään epäselvää. Nämä ulkomaalaiset kannattajathan ovat chelssien ja manujen toimitusjohtajien tavoite numero yksi. He tulevat paikalle n. kerran vuodessa ja kuluttavat todella paljon rahaa. Heille voi myydä kierroksen stadionilla, lipun seuran museoon, äärettömän paljon fanikamaa joukkueen megastoressa jne. Tämähän on paljon tuottoisampaa kun markkinoida tuotteita paikallisille faneille. Eihän kukaan ole niin hc-fani, että jaksaisi samassa museossa viikon välein pörrätä, puhumattakaan siitä, että rahat tähän kaikkeen riittäisi.     
naula

Poissa Poissa

Vastaus #272 : 01.04.2007 klo 13:56:35

Vaikka saapasmaan futiksen asema on itselleni niinkin tärkeä, se ei ole missään nimessä pois suomalaiselta jalkapallolta. Seuraan edustuspalloamme A-maajoukkueesta poikamaajoukkueisiin. Seuraan kotimaisia sarjoja Veikkausliigasta aladivareihin. Seuraan kotoista juniorijalkapalloa A-junnuista 2000-luvulla syntyneisiin nappuloihin. Arvioisin katsovani keskimäärin kolme jalkapallo-ottelua päivässä vuoden ympäri – usein myös paikanpäällä.

Hyvä niin. Yleensähän mieshuorat ovat pilkkaamassa suomifutista ja vertaavat jonkun Jaron pelejä suoraan ManU:n vastaaviin.  :keskari: Raivokohtauksia tulee aina satavarmasti, kun käy lukemassa jotain paitsio.comin foorumeita ja sieltä suomifutis-osiosta Manu-miesten kommentteja "jopa Allsvenskania paskemmasta pelistä" ja "potkupallosta" jne...  :(
poolsince79

Poissa Poissa

Vastaus #273 : 01.04.2007 klo 14:05:03

Hyvä niin. Yleensähän mieshuorat ovat pilkkaamassa suomifutista ja vertaavat jonkun Jaron pelejä suoraan ManU:n vastaaviin.  :keskari: Raivokohtauksia tulee aina satavarmasti, kun käy lukemassa jotain paitsio.comin foorumeita ja sieltä suomifutis-osiosta Manu-miesten kommentteja "jopa Allsvenskania paskemmasta pelistä" ja "potkupallosta" jne...  :(
Jaro on kyllä kiistatta astetta ManUa parempi joukkue  Ylos
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #274 : 01.04.2007 klo 14:13:14

Minusta on erikoista riidellä siitä minkälaisia tunteita eri seurat ihmisille tuottavat.

Tästä ei kyllä ole riidelty enää moneen sivuun, joten toistan taas että jatkossa ei tarvitse taas jonkun uuden teikäläisen tulla tänne vannommaan rakkauttaan seuraa kohtaan.

jipsu varmasti rakastaa Arsenalia, se lienee selvä, ja en minä osaa sanoa mitä hän tuntee. Minä en osaa sanoa rakastanko ManU:a mutta kyllä minä pirun kiintynyt seuraan olen. Tästä ei ole ollut enää kyse pitkään aikaan tässä keskustelussa, joten en tosiaan tajua miksi sinun piti tulla avaamaan uudestaan sama kuoliaaksihakattu keskustelu.

Se mistä on ollut minun osaltani kyse, on se että vaikka kuinka tykkäisin ja rakastaisin ManU:a en oikeasti ole osa sitä, enkä voi tosissani sanoa "me" kun puhun seurasta. Tähän olen antanut vastaukset jo edellissivuilla enkä niitä nyt 700 kertaa viitsi toistella. Mutta lopettakaa hyvät ihmiset jo se rakkauden vannominen täällä minulle ja muille, koska ainakaan minun osaltani kyse ei koskaan ole ollut siitä tunteen suurudesta. Kuten sanoin, itse koen olevani Helsingin Jokereiden jääkiekkojoukkueen jonkinsortin kannattaja, vaikka seura pyörii mielessäni ehkä n.4 kertaa kuukaudessa jos sitäkään enkä osaa nimetä montaakaan pelaaja nykyjoukkueesta. Pidän itseäni Jokereiden kannattajana, ja "oikeampana" sellaisena kuin mitä jipsu on arsenalin kanssa, vaikka jipsu varmasti rakastaa Arsenalia enemmän kuin mitä minä tykkään Jokereista. Minä jaan tämän seuran kanssa jotain sellaista mitä jipsu ei koskaan(nykymenolla) voi Arsenalin kanssa jakaa.
Turha tätäkin oli toistaa, kun sekin oli luettavissa noin 40 kertaan edellisillä sivuilla.  Ja ennenkun alat mitään vastaväitteitä hieromaan jos ymmärsit mitä tarkoitin, harkitsen lopettamaan, koska luultavasti me olemme vain eri mieltä, eikä se tästä mihinkään muutu jankkaamalla.

Sivuja: 1 ... 10 [11] 12 ... 37

Siirry: