FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
11.01.2025 klo 19:09:01 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 14 [15] 16 ... 37

Kirjoittaja Aihe: Mieshuorauksesta parantuminen.....  (Luettu 37140 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
lasse11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: itäinen taivas

Vastaus #350 : 02.04.2007 klo 11:52:13

No nyt sitten heitän tämän ihan tsoukkina....Ja rajan vetäjänä toimit sinä/minä vai joku muu  tällä foorumilla oleva/kirjoittaja?

Jättäisin Tynesiden lädien tatuoiduille harteille kelpaatko joukkoon.
Möpsi

Poissa Poissa

Vastaus #351 : 02.04.2007 klo 12:03:52

Tynesiden

thames, wear
Coulijoe

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Chelsea, Sunderland

Vastaus #352 : 02.04.2007 klo 12:04:27

8) Ylos
Kant

Poissa Poissa

Vastaus #353 : 02.04.2007 klo 14:11:44

Vastaan vaikka en mitään ulkomaalaista seuraa rakastakaan. Eikö ole hassu sattuma, että HJK:lla on enemmän kannattajia kuin HPS:llä? Eikö ole hassu sattuma, että FC Lahdella on enemmän kannattajia kuin SalReippaalla? Uskotko, että HJK ja FC Lahti ovat vain niin ihania seuroja, että niihin nyt sattuu rakastumaan niin moni? Koska oma suhteeni Romaan on lähtöisin yksilöistä ja tiivistynyt pelitavasta ja toimintafilosofiasta, niin onhan sanomattakin selvää, ettei vaikkapa Frosinone pysty pelaajien suorituksilla tai pelillään tekemään samanlaista vaikutusta. Edelleen peräänkuulutan sen pointin huomiointia, että kannattamisen kipinän voi sytyttää niin moni toisistaan poikkeava seikka, ettei yksinkertaisesti oikein- ja väärinkannattamista voi jaotella.

En yritä jaotella oikein- ja väärinkannattamista. Tätä olen jokaisessa kirjoituksessani korostanut. Pointtini on, että kuuluisa lause siitä, ettei kannattaja valitse seuraa vaan seura valitsee kannattajan taitaa olla yllättävän lähellä totuutta. Kuten olen seikkaperäisesti korostanut, niin suurseurat ovat jo pidemmän aikaa kohdistaneet tuotteensa markkinoinnissa katseet ulkomaille. Mielenkiintoista tässä on se, että tämän huomaa tälläkin palstalla vieraillessa erittäin helposti. Ulkomaalaisia seuroja rakastavat fanit ovat tulleet lähes poikeuksetta suurseuran valitsemiksi. Tämä ei mielestäni voi olla sattumaa. Totean vielä, että markkinointi ei tietenkään yksin riitä. Tuotteen on ensin oltava kunnossa ja se kiistatta mm. Juventukselta, R. Madridilta ja Manchester Unitedilta löytyy.

HJK on tietenkin Suomessa iso seura, jolla on paljon kannattajia. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei Klubilla kovinkaan laajaa kannatusta ole pääkaupungin ulkopuolella. Saman asian voi havaita selkeästi myös jääkiekossa, joka kuitenkin on Suomessa se valtalaji. Esimerkiksi Kärpillä on varmasti paljon kannattajia omalla alueellaan, mutta en ole kuullut yhdestäkään helsinkiläistä, joka seuraa kannattaisi. Tuskin ainakaan laaja fanikerhoa on perusteilla. Toisaalta taas Lappeenrannassa, jossa tällä hetkellä opiskelen, tuntuu Saipa olevan kaupungin selkeästi kannatetuin seura. HJK:n ja Lahden kannattajien määrien vertaaminen maailman isoimpiin seuroihin ei siis tässä mielessä ole mitenkään perusteltu, he kun eivät ole saaneet merkittävästi kannattajia edes omista kaupungeistaan, puhumattakaan siitä, että näitä "suurseuroja" fanitettaisiin ympäri Suomen.

En tiedä sitten onko tämä aihe arka paikka, joillekin suurseurojen faneille vai miksiköhän tätä asiaa ei kukaan muu tunnu pohtivan... 
JLCM

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi + satunnaista symppausta

Vastaus #354 : 02.04.2007 klo 14:14:50

Esimerkiksi Kärpillä on varmasti paljon kannattajia omalla alueellaan, mutta en ole kuullut yhdestäkään helsinkiläistä, joka seuraa kannattaisi. Tuskin ainakaan laaja fanikerhoa on perusteilla.

::)

http://etakarpat.myvisio.com/index.php   tiedä sitten koostuuko tuo oulusta etelään muuttaneista tyypeistä, siitä voi joku tietävä selventää.....

Muuten ihan kivaa pohdintaa
« Viimeksi muokattu: 02.04.2007 klo 14:16:58 kirjoittanut JLCM »
JJO

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS

Vastaus #355 : 02.04.2007 klo 14:46:33

Blitzkrieg

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: V niin kuin Verkosto

Vastaus #356 : 02.04.2007 klo 15:16:51

Ainesta paidaksi  :D
Taigu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: En keskustele yleisömääristä - älä sinäkään!

Vastaus #357 : 02.04.2007 klo 15:45:38

Eikö jp86729:n ja muiden Arsu/Lpool-lovereiden mielestä olisi outoa jos FC Lahtea diggailevat japanilaiset teinitytöt laulaisi FC Lahden fanibiisiä

FC Lahti  Oi! Lahtelaista
"Me ollaan kotoisin Lahdesta / ihanasta ja vihatusta / siks musta punainen ja valkoinen / on mun värit / muita tunnusta en / siks Lahden pojat tänään laulaa / siks Lahden pojat tänään laulaa / ja muut saa painua vittuun"

???

tai vaikkapa kiinalaiset tätä hoilaamassa:

http://www.youtube.com/watch?v=LuZ3BbGCQME
Möpsi

Poissa Poissa

Vastaus #358 : 02.04.2007 klo 16:08:45

Pointtini on, että kuuluisa lause siitä, ettei kannattaja valitse seuraa vaan seura valitsee kannattajan taitaa olla yllättävän lähellä totuutta.

Kuka meistä tunnustaisi olevansa helppo saalis mainosmiesten manipulaatiolle?

Ja kun puristit ja ”oikein kannattajat” vielä lyövät löylyä lisää, luullaan tarvittavan (tämäkin on onnistunut manipulointi) hyväksyttävissä olevia perusteluja miksi olen päätynyt juuri tiettyyn seuraan.

Ja äärilaidoillahan ei ole sijaa kuin ”yhdelle totuudelle”.
niftan

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Helsingin Jalkapalloklubi

Vastaus #359 : 02.04.2007 klo 16:14:34

Tilaisin.

tai vaikkapa kiinalaiset tätä hoilaamassa:

http://www.youtube.com/watch?v=LuZ3BbGCQME

Legendaarista  Ylos.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2007 klo 16:24:01 kirjoittanut niftan »
Kant

Poissa Poissa

Vastaus #360 : 02.04.2007 klo 18:30:17

::)

http://etakarpat.myvisio.com/index.php   tiedä sitten koostuuko tuo oulusta etelään muuttaneista tyypeistä, siitä voi joku tietävä selventää.....

Muuten ihan kivaa pohdintaa

Hehe, tuollainen kerho löytyi siis sittenkin. Sen verran olen kotiläksyjä tehnyt, että tiedän Manchester Unitedilla perinteisesti olleen jonkin verran kannattajia Lontoossa (ns. cockney reds) ja on varmasti vielä nykyisinkin. Nämä kaksi esimerkkiä nyt tuskin kuitenkaan muuttaa sitä faktaa, että etäkannattaminen on kasvava ilmiö. Joka maailman kolkasta varmasti löytyy muutama friikki, joka on kannattanut 60-luvulta asti Liverpoolia tai Manchester Unitedia. Kovin vaikeaa se kuitenkin on ollut ennen internettiä, tekstitelevisiota ja maksukanavia. 

Haluan vielä kerran korostaa sitä, etten arvostele ketään suurseuran kannattajaa näillä teksteilläni. Tarkoitus on lähinnä tuoda uutta näkökulmaa tähän keskusteluun. Jostain syystä urheilu on vientituotteena paljon mm. musiikkia ja elokuvia jäljessä. Sitä en kuitenkaan malta olla sanomatta, että ne kannattajat, jotka täällä keskisormea ovat ulkomaalaisille omistajille heilutelleet ovat juuri se syy, miksi sijoittajat ovat niin kiinnostuneita suurseurojen omistamisesta.
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #361 : 02.04.2007 klo 19:41:20

Ja kun puristit ja ”oikein kannattajat” vielä lyövät löylyä lisää, luullaan tarvittavan (tämäkin on onnistunut manipulointi) hyväksyttävissä olevia perusteluja miksi olen päätynyt juuri tiettyyn seuraan.

Minua ei sinänsä kiinnosta miten olet päätynyt omaan seuraasi, vaan minua kiinnostaa miksi koet(oletettavasti) olevasi osa tätä seuraa vain siksi että(oletettavasti) rakastat/olet helvetin kiintynyt siihen.
Möpsi

Poissa Poissa

Vastaus #362 : 02.04.2007 klo 20:37:50

En koe olevani osa seuraa (toki olen sen ry-isännän jäsen ja seuran kannattajienkin jäsenmaksua maksan). En sen kummemmin rakasta tai ole kiintynyt siihen. Tärkeä se kyllä on, ja merkitsee minulle paljon. On ollut jo pikkupojasta lähtien ykkösseurani. Kun en enää asu seurani kotipaikkakunnalla, riittää hyvin kun näen sen jonkun kerran kaudessa. Nykyisen asuinpaikkakuntani seuroja seuraan tiiviisti. Telkkarista nautin katsoa erityisesti Valioliigaa, usein kelpaa muukin huippujalkapallo.
SSL20

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi, Liverpool, Pioneeriryhmä ja Hämeenlinna

Vastaus #363 : 02.04.2007 klo 21:13:10

http://www.youtube.com/watch?v=JqZCjIhCTzs&NR=1
Kant

Poissa Poissa

Vastaus #364 : 02.04.2007 klo 22:22:16

Minua ei sinänsä kiinnosta miten olet päätynyt omaan seuraasi, vaan minua kiinnostaa miksi koet(oletettavasti) olevasi osa tätä seuraa vain siksi että(oletettavasti) rakastat/olet helvetin kiintynyt siihen.

Alkaa tuntua siltä, että vaadit ulkomaalaisten seurojen kannattajilta jotain sellaista, mitä he eivät voi sinulle antaa. Itse uskon, että se suurin side ulkomaalaiseen seuraan on tunne yhteenkuuluvuudesta. Harva edes kutsuisi sellaista fanaatikkoa kannattajaksi, joka möykkäisi seuransa puolesta ottelussa yksin. Lähinnä mieleen tulisi ajatus, ettei kyseinen katsoja ole aivan täyden pakan pelaaja. Kannattajat ovat siinä mielessä osa seuraa, että he yhdessä jakavat seuran menestyksen myötä ilot ja surut. Tämä side yhdessä kannattamisesta on niin vahva, ettei moni kannattaja Suomessa koe jäävänsä sen ulkopuolelle, vaikka ei olisi edes koskaan käynyt seuransa stadionilla.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin tähän rakoon iskee myös näiden suurseurojen markkinointiosasto. He yrittävät luoda seuroista tuotetta, joka on enemmän kuin jalkapalloseura, eräänlainen tapa elää. Fani voi täysillä elää seuransa mukana Englannissa, Suomessa, Etelä-Afrikassa tai Kiinassa.
oman_elämänsä_marco_di_vaio

Poissa Poissa

Vastaus #365 : 02.04.2007 klo 23:26:08

Olen itse hyvin pitkälti samoilla linjoilla JLCM:n kanssa, niin suhteestani ManUun kuin yleensäkin teksteistä tässä topikissa (pl. kaikki Turkuun liittyvä).

JLCM kirjoitti jossain kohdassa, että etäkannatuksen kohde ei voi rakastaa takaisin ja olen siitä täysin samaa mieltä. Jos otetaan jipskun naisverranto mukaan niin ManU on se "Jessica Alba koneen ruudulla/telsussa", mutta paikallinen seura (HJK) voi olla se oma rakas tyttöystävä. En väitä, että tämä tyttöystävä (Klubi) rakastaisi satasella takaisin mua tällä hetkellä, mutta ainakin meidän suhteen voisi sanoa olevan yhteistä kahvittelua ja naurua yhteisille jutulle sekä välillä humalaista pusuttelua ja kähmintää peiton alla (vittu mikä vertaus :D). Jessica Alban kanssa... Never gonna happen.

Toinen asia mikä erottaa paikallisen ja etäkannatuksen on se, että jos kadulla Helsingissä tulisi vastaan Liverpool-paitainen jantteri, niin tuskin lähtisin huutelemaan O'Shean nimeä, vaikka mulla ManU-huivi kaulassa olisikin. Mutta esimerkiksi Pohjois-Lontoossa tämä kuittailu jne. on ihan mahdollista ja asiaankuuluvaa. On totta, että täällä forumin kansainvälisellä eli eli omalla "Mini-Euroopallamme" voimme vittuilua harrastaa ja se on mielestäni ihan hauskaa plus nostaa pelien seuraamisen sekä paikan viihdearvoa paljon. Challenge for the title mjitaah!?!?!

Lopuksi todettakoon, että itse kustakin tähän topikiin kirjoittaneesta voi kyllä tulla sellainen kannattaja, joka puhuu "meistä". Siihen tosin vaaditaan se, että muuttaa paikkakunnalle ja alkaa toimimaan seuran eteen kuten paikalliset. Näin itse näkisin asian, toistaen jo muidenkin kommentteja.
niftan

Poissa Poissa

Vastaus #366 : 02.04.2007 klo 23:41:34

Fani voi täysillä elää seuransa mukana Englannissa, Suomessa, Etelä-Afrikassa tai Kiinassa.

Tästä joudun jälleen kerran olemaan eri mieltä. Uskomatonta ajatella, että fani voisi täysillä elää etänä seuran mukana. Eihän kukaan nyt oikeasti vaan yritä väittää, että on sama asia katsoa ottelua netistä, kuin olla paikan päällä? Eihän kukaan myöskään yritä väittää, että side joukkueeseen voisi olla samalla tasolla, kuin niillä joille seura edustaa myös heidän omaa identiteettiään, oli kyseessä sitten kotikaupunki tai joku muu vahvasti ihmisen minuuteen vaikuttava asia? Eihän kukaan myöskään yritä väittää, että asiat joita etäkannattaja tekee joukkueensa hyväksi palaisi positiivisina asioina hänen omaan elinympäristöönsä, kuten vaikkapa junioritoimintana? Mielestäni on täysin hyväksyttävää jos ei jopa täysin normaalia pitää suosikkijoukkueita suuremmista sarjoista ja muista maista, mutta kun kyseeseen tulee oikeasti sydämen asia, eikö sillon pitäisi tutkia pintää syvemälle ja kysyä itseltään, kuka on ja mistä tulee? Muunmuassa näitä kaikkia tässä viestissä esitettyjä kysymyksiä on moni muukin yrittänyt kysyä ja vastausta, joka kattaisi nämä nimenomaiset kysymykset, ei ole vielä tullut. Lieneekö kyseessä oikeasti liian vaikea kysymys, johon vastaamiseen ei illuusio omasta sitoutumisestaan aivan riitä.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2007 klo 15:42:29 kirjoittanut niftan »
Tukeem Abdullah Jafer

Poissa Poissa

Vastaus #367 : 03.04.2007 klo 02:23:59

Tuo ylpeys AS Roman pelifilosofiasta kyllä on osa ylpeyttä itse joukkueesta.

On kuitenkin muistettava, että kyseinen filosofia kulkee punaisena lankana myös jokaisessa Roman junnujoukkueen pelikirjassa ja valmentajien toimintalinjauksissa. Roma pyrkii kehittämään pelaajia, jotka ajattelevat, näkevät ja tuntevat jalkapallon punakeltaisesti.

Kyseessä on ylpeys siitä, että se joukkue, joka voitti mestaruuden tai vaikka ihan vain pelasi hyvän ja näyttävän pelin, on kotoisin samasta paikasta, kuin itse olen. Tieto siitä, että voi lähteä katsomaan omaa joukkuettaan pelaamassa tuossa parin kilsan päässä ja olla yksi niistä 12. pelaajasta ja vuorovaikuttaa joukkueen kanssa - itselleni nämä asiat ovat tärkeitä.

Niin tätähän juuri toinkin esiin, että lähtökohdat voivat olla kannattamiselle niin erilaiset. Itse en tunne mitään vetoa huutaa tai laulaa päätykatsomossa silloin, kun peli on kentällä käynnissä. En myöskään vedä kovin vahvaa yhdysviivaa seurojen ja paikkakuntien välille, sillä yhdellä alueella saattaa vaikuttaa useampikin seura, joiden pelaajat, johto ja kannattajat voivat tulla täysin eri kaupungeista tai maista – olivat sitten samalla viivalla tai eivät. Jos parin kilometrin päässä majaansa pitävä seura ei yksinkertaisesti millään tasolla sytytä, on etsittävä kauempaa.

Everton -fanit varmaan tuntevat ylpeyttä liverpoolilaisuudestaan silloin, kun Everton voittaa vai kuinka? Voiko Arsenal -fani tuntea ylpeyttä tamperelaisuudestaan tuon joukkueen kautta?

Kun Liverpool liverpoolilaisena seurana voittaa, eivät liverpoolilaiset Everton-fanit luullakseni tunne minkäänlaista ylpeyttä. Se karsii jo paikkakuntayhteydestä pointin aika pitkälti pois. Kun Everton voittaa, uskon, että ylpeys aiheutuu ensisijaisesti evertonlaisuudesta, joka kumpuaa kannattajista yksilöllisesti eri seikoista.

Kuten olen seikkaperäisesti korostanut, niin suurseurat ovat jo pidemmän aikaa kohdistaneet tuotteensa markkinoinnissa katseet ulkomaille. Mielenkiintoista tässä on se, että tämän huomaa tälläkin palstalla vieraillessa erittäin helposti. Ulkomaalaisia seuroja rakastavat fanit ovat tulleet lähes poikeuksetta suurseuran valitsemiksi. Tämä ei mielestäni voi olla sattumaa. Totean vielä, että markkinointi ei tietenkään yksin riitä. Tuotteen on ensin oltava kunnossa ja se kiistatta mm. Juventukselta, R. Madridilta ja Manchester Unitedilta löytyy.

Noh, mielestäni se on hyvin yksinkertainen eikä millään muotoa mielenkiintoinen asia, että seurat markkinoivat itseään. Miten joku voisi edes kannattaa jotain ulkomaalaista pikkuseuraa, josta ei edes ole kuullut? Tietysti seuraan tarvitaan alkuun joku kontakti. Suurseuroihin kontaktin saaminen on vain niin paljon helpompaa. Eikä sitäkään sovi unohtaa, että myös kotimaassaan nämä suuret seurat ovat lähes poikkeuksetta niitä suosituimpia.

HJK on tietenkin Suomessa iso seura, jolla on paljon kannattajia. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei Klubilla kovinkaan laajaa kannatusta ole pääkaupungin ulkopuolella.

Uskoisin, ettei esimerkiksi Hongan ja HJK:n espoolaisten kannattajien määrässä ole suurtakaan eroa. Kaiken lisäksi ero luultavasti oli HJK:n hyväksi reilu vuosi sitten.

Saman asian voi havaita selkeästi myös jääkiekossa, joka kuitenkin on Suomessa se valtalaji. Esimerkiksi Kärpillä on varmasti paljon kannattajia omalla alueellaan, mutta en ole kuullut yhdestäkään helsinkiläistä, joka seuraa kannattaisi.

Jos olisit sattunut noin vuosi sitten kanssani samaan aikaan Helsingin Sports Academyyn, olisit ehkä hieman eri mieltä. Oli Champions Liiga -ilta, mutta samalle ehtoolle osui myös joku kendon playoff-ottelu, jossa toisena osapuolena oli juuri Kärpät. Voi sitä meteliä, kun keltamustaan fanikamaan verhoutuneen kansan suosikkijoukkue voitti ottelun.

HJK:n ja Lahden kannattajien määrien vertaaminen maailman isoimpiin seuroihin ei siis tässä mielessä ole mitenkään perusteltu, he kun eivät ole saaneet merkittävästi kannattajia edes omista kaupungeistaan, puhumattakaan siitä, että näitä "suurseuroja" fanitettaisiin ympäri Suomen.

Voi hyvin verrata, jos suhteellisuus huomioidaan. Kysymys onkin maamme rajojen sisällä siitä, että seurat ovat loppujen lopuksi niin samankaltaisia, ettei esimerkiksi pelin laadulta saa merkittävästi enempää oli sitten FC Lahden tai HJK:n kannattaja. Ilman minkäänlaista suomalaisen jalkapallon aliarvioimista on kuitenkin myönnettävä, että ruoho on edelleen selkeästi vihreämpää etelämpänä.

Eikö jp86729:n ja muiden Arsu/Lpool-lovereiden mielestä olisi outoa jos FC Lahtea diggailevat japanilaiset teinitytöt laulaisi FC Lahden fanibiisiä

"Me ollaan kotoisin Lahdesta / ihanasta ja vihatusta / siks musta punainen ja valkoinen / on mun värit / muita tunnusta en / siks Lahden pojat tänään laulaa / siks Lahden pojat tänään laulaa / ja muut saa painua vittuun"

Toki japanilaisesta suusta kuultuna tuo voisi tuntua oudolta. Tuomittavaa se ei silti missään nimessä olisi, ellei koko kipaleesta heijastuisi niin vahva ja naurettavakin teiniangstinen kajo. Toisaalta ainakin pääkaupunkiseudulle lahtelaisseuran mukana kulkeutuneet rääväsuut vaikuttivat olevankin keski-iältään melko nuoria, eivätkä ilmeisesti tämän takia ole ajatelleet, etteivät vitut välttämättä kuulu jalkapallokatsomoihin, joissa on kuitenkin valtava määrä myös lapsia.
idän_ihme

Poissa Poissa

Vastaus #368 : 03.04.2007 klo 07:28:45

Lainaus
http://etakarpat.myvisio.com/index.php   tiedä sitten koostuuko tuo oulusta etelään muuttaneista tyypeistä, siitä voi joku tietävä selventää...

Jaksoin vähän alusta jne. Kyllä tuossa porukassa on jonkun verran sellaisia jotka eivät ole koskaan Oulussa asuneet. Siis jopa selkeästi muiden kendoseurojen vaikutusalueilta (tyyliin Helsinki). Lisäksihän Kärpät on selkeä "puolen Suomen joukkue" jota fanitetaan kaikkialla Jyväskylästä pohjoiseen (eivät fanittaneet kymmenen vuotta sitten), vaikkä monessa kylässä olisi ihan hyvä omakin jengi. Vähän samaan tyyliin, mutta pienemmässä mittakaavassa aika monella taisi olla joko Jokerit tai varsinkin TPS suosikkina silloin kun olivat kymmenen vuotta melkein joka vuosi finaalissa vastakkain.
idän_ihme

Poissa Poissa

Vastaus #369 : 03.04.2007 klo 07:37:26

Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Kant - eilen kello 15:11:44
HJK on tietenkin Suomessa iso seura, jolla on paljon kannattajia. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei Klubilla kovinkaan laajaa kannatusta ole pääkaupungin ulkopuolella.

Uskoisin, ettei esimerkiksi Hongan ja HJK:n espoolaisten kannattajien määrässä ole suurtakaan eroa. Kaiken lisäksi ero luultavasti oli HJK:n hyväksi reilu vuosi sitten.

Ei ehkä tartuta niihin pikku yksityiskohtiin. Totta vitussa HJK:lla on Espoolaisia kannattajia ja toisinpäin, samaa kaupunkiahan tämä on vähintäänkin Keravalle asti.

Varmaan nykyään Hongallakin on Helsinkiläisiä kannattajia jo sen vuoksi että junnusarjojen pahinta vastustajaa (hyvin monilla HJK) ei jaksa myöhemmällä iällä fanittaa. Sama efekti voi tulevaisuudessa nostaa myös Viikinkien kannatusta koko pääkaupunkiseudulla.
JLCM

Poissa Poissa

Vastaus #370 : 03.04.2007 klo 08:48:19

Kun Liverpool liverpoolilaisena seurana voittaa, eivät liverpoolilaiset Everton-fanit luullakseni tunne minkäänlaista ylpeyttä. Se karsii jo paikkakuntayhteydestä pointin aika pitkälti pois. Kun Everton voittaa, uskon, että ylpeys aiheutuu ensisijaisesti evertonlaisuudesta, joka kumpuaa kannattajista yksilöllisesti eri seikoista.

Tuskin tuntevat ainakaan nykyään ylpeyttä, koska eivät Liverpool-seurasta pidä, vaan Evertonista. Koska heidän mielestään Everton edustaa sitä Liverpoolilaisuutta, eikä Liverpool. Tähän kuitenkin haluan huomauttaa että jos kyseessä olisi joku todella pieni paikkakunta jossain maassa jolla ei paljoa menestystä maan jalkapallossa ole ollut, tai joku maa jolla ei paljoa menestystä kansainvälisissä kilpailuissa ole ollut, tuntee varmasti kyseistä seuraa jopa "inhoava" ainakin jonkunverran ylpeyttä tämän seuran menestyksestä. Itse esim. olin ylpeä kun HJK pelasi champions liigaa siitä mitä se merkitsi suomalaiselle jalkapalloilulle, vaikkeen HJK:sta pidä edes vähää alusta. Aivan samalla tavalla kuin luulen että jotain Espoon Palloseuraa kannattava saattoi tuntea ylpeyttä Hongan hyvästä menestyksestä viime kaudella.
 Ja mitä tuohon Everton-Liverpool juttuun tulee, oli tosiaan aivan tavallista ennen 80-luvun puoliväliä ja miksei sen jälkeenkin, että samat kaverit kävivät katsomassa niin Evertonin kuin Liverpoolin otteluita, ja vaikka varmasti suosikki jommastakummasta löytyikin, oli näistä se toinen seura se mitä "kannatettiin" myös kunhan ei omaa joukkuetta vastaan pelannut. "Friendly Derby" taisi olla jopa tuon paikallisottelun nimi, ja kyllä Liverpoolissa vieläkin mitä pikatutkimuksella selville sain, on paljon porukkaa jotka toivovat molempien menestystä. Esimerkiksi jossain Tottenham-Everton ottelussa  jossa Tottenham fanit laulavat täydellä kurkulla "You Scouse Bastard!", kertovat osoitteen lähimpään sossuun tai harmittelevat että unohtivat lukita autonsa,  että yksikään liverpoolilainen Liverpool-fani huudahtaa, "Hyvä tottenham, näyttäkää niille homoille!". Vaikka Evertonia varmaan Liverpoolkannattajien keskuudessa vihataan, niin kun "push comes to shove", ja aletaan mennä liverpoolilaisuuden alkulähteille, uskon tosissani että tiettyä hengenheimolaisuuttakin tunnetaan vaikkei sitä myöntää kukaan uskallakaan.
 Eri asia täysin olisi jos esim. Everton olisi profiloitunut vahvasti vaikkapa ylä-luokan seuraksi, ja Liverpool työväen, tai jos Everton olisi itäisestä Liverpoolista ja Liverpool läntisestä. Mutta kun seurat ovat molemmat yleisseuroja Liverpoolista, niin ero syntyy vain siinä että Evertonin kannattaja ei välttämättä tunne että Liverpool FC edustaa häntä, ja vice versa. Minähän puhuinkin molemminpuolisesta tunteesta, ja vaikka tässä tapauksessa Liverpool FC rakastaisikin tätä Evertonfania hänen liverpoolilaisuutensa takia, ei tämä rakasta Liverpool FC:tä takaisin, jolloin molemminpuolinen side puuttuu.
Kant

Poissa Poissa

Vastaus #371 : 03.04.2007 klo 19:15:10

Tästä joudun jälleen kerran olemaan eri mieltä. Uskomatonta ajatella, että fani voisi täysillä elää etänä seuran mukana. Eihän kukaan nyt oikeasti vaan yritä väittää, että on sama asia katsoa ottelua netistä, kuin olla paikan päällä? Eihän kukaan myöskään yritä väittää, että side joukkueeseen voisi olla samalla tasolla, kuin niillä joille seura edustaa myös heidän omaa identiteettiään, oli kyseessä sitten kotikaupunki tai joku muu vahvasti ihmisen minuuteen vaikuttava asia? Eihän kukaan myöskään yritä väittää, että asiat joita etäkannattaja tekee joukkueensa hyväksi palaisi positiivisina asioina hänen omaan elinympäristöönsä, kuten vaikkapa junioritoimintana? Mielestäni on täysin hyväksyttävää jos ei jopa täysin normaalia pitää suosikkijoukkueita suuremmista sarjoista ja muista maista, mutta kun kyseeseen tulee oikeasti sydämen asia, eikö sillon pitäisi tutkia pintää syvemälle ja kysyä itseltään, kuka on ja mistä tulee? Muunmuassa näitä kaikkia tässä viestissä esitettyjä kysymyksiä on moni muukin yrittänyt kysyä ja vastausta, joka kattaisi nämä nimenomaiset kysymykset, ei ole vielä tullut. Lieneekö kyseessä oikeasti liian vaikea kysymys, johon vastaamiseen ei illuusio omasta sitoutumisestaan aivan riitä.

Tutkitaan sitten pintaa syvemmältä. Meillä nimittäin taitaa olla hiukan eri käsitys nykyaikaisista jalkapallomarkkinoista. Vertasin tuossa muutama päivä sitten seurojen valmentajia pörssiyritysten johtajiin. Samalla tavalla voisi verrata suurseuraa ja globaaleilla markkinoilla toimivaa yritystä. Molemmilla on toki kotimaansa, mutta työllistävät ihmisiä ympäri maailmaa ja pyrkivät palkkaamaan parhaat osaajat riippumatta siitä, mitä kansallisuuttaa nämä osaajat edustavat. Miten määrittelet suurseuran identiteetin? Edustaako esimerkiksi ManU todella Manchesteriä? Käsittääkseni seura on kaupunkia huomattavasti tunnetumpi brandi ja menestyisi hyvin, vaikka Manchesterin kaupunki ajautuisi lamaan. Sen sijaan Unitedin heikko menestys karkoittaisi suuren määrän turisteja kaupungista, vieden samalla monelta yrittäjältä elinkeinon. 

Jos kannattajan määritelmänä pitää sitä, että miten paljon pystyy positiivisesti auttamaan seuraansa (ilmeisesti siis ei-taloudellisesti mitattuna), niin etäkannattajan mahdollisuudet ovat tietysti paikallista fania heikommat. Kaukana ollaan kuitenkin niistä ajoista, jolloin suurseurat toimivat paikallisella osaamisella ja kentälle juoksi 11 oman kylän poikaa. Erilaisilla mittareilla voidaan toki määritellä kannattajien sitoutumista, mutta mitään totuuttta tähän asiaan ei ole olemassakaan. Minä en tajua sitä, että miksi huipulla seuran kannattajilta vaaditaan paikallisuutta, vaikka useilla seuroilla pelikentällä ei esiinny yhtään omaa kasvattia. Globaaleilla seuroilla on globaalit kannattajat.

Paljon mielenkiintoisempaa olisi keskustella siitä, että mistä tämä viime aikainen kehitys johtuu ja voisiko tästä kaikesta oppia myös täällä Suomessa...
Kant

Poissa Poissa

Vastaus #372 : 03.04.2007 klo 20:00:44

Noh, mielestäni se on hyvin yksinkertainen eikä millään muotoa mielenkiintoinen asia, että seurat markkinoivat itseään. Miten joku voisi edes kannattaa jotain ulkomaalaista pikkuseuraa, josta ei edes ole kuullut? Tietysti seuraan tarvitaan alkuun joku kontakti. Suurseuroihin kontaktin saaminen on vain niin paljon helpompaa. Eikä sitäkään sovi unohtaa, että myös kotimaassaan nämä suuret seurat ovat lähes poikkeuksetta niitä suosituimpia.

Jos olisit sattunut noin vuosi sitten kanssani samaan aikaan Helsingin Sports Academyyn, olisit ehkä hieman eri mieltä. Oli Champions Liiga -ilta, mutta samalle ehtoolle osui myös joku kendon playoff-ottelu, jossa toisena osapuolena oli juuri Kärpät. Voi sitä meteliä, kun keltamustaan fanikamaan verhoutuneen kansan suosikkijoukkue voitti ottelun.

Voi hyvin verrata, jos suhteellisuus huomioidaan. Kysymys onkin maamme rajojen sisällä siitä, että seurat ovat loppujen lopuksi niin samankaltaisia, ettei esimerkiksi pelin laadulta saa merkittävästi enempää oli sitten FC Lahden tai HJK:n kannattaja. Ilman minkäänlaista suomalaisen jalkapallon aliarvioimista on kuitenkin myönnettävä, että ruoho on edelleen selkeästi vihreämpää etelämpänä.

Tähän piti jo äsken vastata, mutta pääsi unohtumaan. Siitä olemme samaa mieltä, että suurseurat ovat omissa maissaan lähes poikkeuksetta suosituimpia seuroja. Tässä ei sinänsä ole mitään erikoista. Suurimmat seurat ovat kuitenkin usein suurista kaupungeista, saavat eniten huomiota ja tietenkin myös menestys kasvattaa suosiota.

Siinä olet kuitenkin mielestäni väärässä, että Suomessa suurseurat olisivat erityisen suosittuja "omien alueidensa" ulkopuolella. Tämä on tietenkin myös sellainen asia, josta voi helposti halutessaan riidellä kuinka pitkään tahansa, jos näitä "omia alueita" ei määritellä kunnolla. Helsinki ja Espoo ovat käytännössä samaa kaupunkia, joten esimerkkisi espoolaisesta klubi-fanista oli mielestäni todella ontuva. Jos Kärpillä on Etelä-Suomessa laaja kannatus, niin se olisi kyllä mielenkiintoista, etenkin jos nämä fanit eivät ole Oulusta kotoisin.   
SSL20

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi, Liverpool, Pioneeriryhmä ja Hämeenlinna

Vastaus #373 : 03.04.2007 klo 20:01:44

Tuossa kun tuli toi Everton puheeksi, niin tuli mieleen, että olen ihmetellyt, mistä olen kehittänyt itselleni Everton-vihan. Tämän kauden ehdottomasti kovin paikka henkilökohtaisesti on ollut 3-0 tappio Evertonille. Vihaani ihmettelen siksi, että käsittääkseni tätä esiintyy enemmän liverpoolilaisilla, muualta olevat fanit yleensä vihaavat Man Unitedia eniten. Itse en osaa sanoa kumpaa enemmän, mutta vihat ovat erilaisia. Man Unitedia vihasin jo ennen kuin tiesin mitään jalkapallosta. Man United lähinnä oksettaa, kun Evertoniin on tavallaan viha-rakkaussuhde, sillä ne tappiot ovat vaikeimpia, mutten haluaisi, että Everton putoaa Valioliigasta, koska en todellakaan haluaisi luopua paikallispeleistä. Tietysti sitten, kun seuroilla on yhteistä historiaa jne ja Hillsborough´n jälkeen kaupunkin suri yhdessä, joka taas johtaa siihen, että paikallisilla faneilla on enemmän oikeita tunnesiteitä molempiin seuroihin, olivat ne tunteet sitten millaisia vaan.

Eli siis löytyisikö joltain selitystä sille, että miksi Everton aiheuttaa minussa tuollaisia tunteita, vaikken ole Scouseri? Ja ihan tosissani tätä kysyn. En mielestäni vihaa Evertonia vain siksi, että kuuluu. Ja tosiaan, Man Unitedia en varsinkaan vihaa siksi, että kuuluu. Seura aiheuttaa jopa fyysistä pahoinvointia, samoin kuin Jokerit. Eli mua ei haittaisi, vaikka kyseiset seurat vain katoaisivat (toinen sen jo jalkapallossa tekikin), en jäisi kaipaamaan. No, suuria ottelutapahtumia nyt kuitenkin ja niiden vihaamista Liverpoolin kannattajana. Evertonia vihaan kyllä varmasti vain, koska kannatan Liverpoolia, mutten siltikään mielestäni tunne näin "velvollisuudesta". Man Unitedia vihaan sekä Liverpoolin kannattajan roolissa että (kuten jo mainitsinkin) muutenkin. Vihollisuussuhteet ovat mainioita, joten niitä en haluaisi lopettaa, tuo, kun kirjoitin, etten jäisi kaipaamaan Man Unitedia, on sitten siitä "toisesta" vihasta johtuvaa. Eli siis Liverpoolin kannalta sitten kuitenkin jäisinkin kaipaamaan. ( ::) Sori jos olen sekava, mut ei varmaan mitään uutta.)

Arsenalia en oikein osaa vihata, vaikka ne onkin erityisen kiva voittaa. Chelseassa vihaan lähinnä toimintatapoja, en itse seuraa. Suomalaisista seuroista en vihaa yhtäkään (Jokerit kun on kuopattu, ehkä Tepsua, mutta se juontaa vain niiden joistakin kannattajista). Olen varmasti suomalaisen seuran puolella näiden pelatessa ulkomaalaisia seuroja vastaan, kannattamaani seuraa lukuun ottamatta tietysti.

En enää edes ole varma, mikä on tekstini pointti, mutta ehkä se on jotenkin noihin tunteisiin liittyvä.  ??? Ehkä vihaan Evertonia rakkaudesta Liverpooliin. Ehkä haluan sanoa, ettei tunteilleen voi mitään, ei viha ja rakkaus synny päätöksestä, eikä niitä tarvitse voida selittää. Usein vihan voi kuitenkin helpommin selittää, sillä kyllähän rakkautta on paljon sellaista, jota ei voi selittää mitenkään. Miksi tarvitsisikaan?

Ja kyllä, jos jollain löytyy järkevä teoria Everton-vihastani, niin haluaisin mielelläni kuulla sen. TAidankin itse asiassa perustaa tästä topikin  UG:lle.
niftan

Poissa Poissa

Vastaus #374 : 03.04.2007 klo 22:35:03

Tutkitaan sitten pintaa syvemmältä. Meillä nimittäin taitaa olla hiukan eri käsitys nykyaikaisista jalkapallomarkkinoista. Vertasin tuossa muutama päivä sitten seurojen valmentajia pörssiyritysten johtajiin. Samalla tavalla voisi verrata suurseuraa ja globaaleilla markkinoilla toimivaa yritystä. Molemmilla on toki kotimaansa, mutta työllistävät ihmisiä ympäri maailmaa ja pyrkivät palkkaamaan parhaat osaajat riippumatta siitä, mitä kansallisuuttaa nämä osaajat edustavat. Miten määrittelet suurseuran identiteetin? Edustaako esimerkiksi ManU todella Manchesteriä? Käsittääkseni seura on kaupunkia huomattavasti tunnetumpi brandi ja menestyisi hyvin, vaikka Manchesterin kaupunki ajautuisi lamaan. Sen sijaan Unitedin heikko menestys karkoittaisi suuren määrän turisteja kaupungista, vieden samalla monelta yrittäjältä elinkeinon. 

Jos kannattajan määritelmänä pitää sitä, että miten paljon pystyy positiivisesti auttamaan seuraansa (ilmeisesti siis ei-taloudellisesti mitattuna), niin etäkannattajan mahdollisuudet ovat tietysti paikallista fania heikommat. Kaukana ollaan kuitenkin niistä ajoista, jolloin suurseurat toimivat paikallisella osaamisella ja kentälle juoksi 11 oman kylän poikaa. Erilaisilla mittareilla voidaan toki määritellä kannattajien sitoutumista, mutta mitään totuuttta tähän asiaan ei ole olemassakaan. Minä en tajua sitä, että miksi huipulla seuran kannattajilta vaaditaan paikallisuutta, vaikka useilla seuroilla pelikentällä ei esiinny yhtään omaa kasvattia. Globaaleilla seuroilla on globaalit kannattajat.

Paljon mielenkiintoisempaa olisi keskustella siitä, että mistä tämä viime aikainen kehitys johtuu ja voisiko tästä kaikesta oppia myös täällä Suomessa...

En ole missään vaiheessa tässä puuttunut kaupalliseen aspektiin asiasta. Mielestäni on täysin turhaa lähteä vertailemaan suomalaisen ja vaikkapa englantilaisen huippuseuran taloudellista kapasiteettiä luoda ulkomaista kannatusta. Tämähän nyt on sanomattakin selvää, että suomalaisilla seuroilla ei tällä hetkellä resurssit riitä luomaan Veikkausliigasta riittävän tasoista (ja tällä tarkoitan nimekkäitä pelaajia, joiden takia suursarjoja maailmalla katsotaan) kilpailua, jotta sitä voitaisiin markkinoida kansainvälisesti ja saada suurimpiin medioihin näkymään ja tosiasia on se, että näin tuskin koskaan tulee tapahtumaan. Varsinkaan, mikäli suomalaiset päättävät tukea brittiläistä jalkapalloa suomalaisen sijaan. Tämä tosin ei edes missään määrin liittynyt yhteenkään niistä kysymyksistä, joita esitin. Ja kyllä Manchester United todellakin edustaa Manchesteria, samalla tavalla, kuin HJK Helsinkiä - tätä asiaa ei vain sitten millään muuta mikään etäfanittajien määrä. Kyllä se ManU Mancunian:lle on Manchesteriläinen joukkue, vaikka etäfanittaja muuta haluaisi ja kentällä mitä kaikkia kansallisuuksia esiintyisikin. Etäfanittajat sitä paitsi ennen pitkää kaikkoavat, jos seura tippuu sarjatasoa alemmas, ja otteluita ei enää näytetä TV:ssä tai netissä. Milloin Suomessa? Kyllä Klubin kannattaja on Klubin kannattaja, vaikka ykköseen ikinä tiputtaiskin. Näistä puhutaan, kun puhutaan siteistä joukkueeseen. Ja onhan seuralla side alueeseen kotikentän lisäksi ihan verotuspoliittisessa mielessäkin, jos näin karskisti asioita halutaan materialisoida.

Olen itse tässä ketjussa yrittänyt peräänkuuluttaa rehellistä keskustelua siitä, mikä on etäfanittamisen ja oman joukkueen kannattamisen ero ja haluaisin näihin näkemyksiä molemmilta puolilta - sekä suomifutista tärkeimpänä pitäviltä, että ulkomaisen seuran edelle laittavilta. Edellisessä viestissä etäfanittamisesta puuttuvia ilmenemiä huutelinkin. Metsä ei vain taaskaan vastannut.

Sivuja: 1 ... 14 [15] 16 ... 37

Siirry: