el Blanco
Poissa
|
|
Vastaus #475 : 24.05.2007 klo 16:40:52 |
|
Eli, ulkomaalaista joukkuetta kannattavat, kertokaa nyt seurastanne muutamalla sanalla jättäen paikkakunnan, aatteen tai uskonnon pois yhtälöstä.....Mitä seuranne on?
No, jos vaikkapa allekirjoittanut tarttuisi tähän kohtaan, vaikka aihe on kulutettu puhki jo monta kertaa monien eri otsikoiden alla. Tämä kohta JLCM:n hyvässä kirjoituksessa kuitenkin kaipaa ainakin jonkinlaista vastausta yhdestä lukuisista näkökannoista. Ensiksikin: jätetään nyt tuo possessiivisuffiksi pois sanan seura lopusta, koska esim. allekirjoittanut ei ole Real Madridin socio. Itselleni Real Madrid on tärkein kiintopiste kiinnostuksessa espanjalaista jalkapalloilua kohtaan. Minä en ole koskaan antanut sydäntäni Real Madridille, vaan Real Madrid vei sydämeni ja kahlitsi sen valkoisiin unelmiin, jotka ovat johdattaneet toisen maan kulttuuriin, kieleen ja historiaan. Siitä tulee eräällä tavalla harrastus ja elämäntapa, tai ainakin ajattelutapa, joka ei jää kiinni enää siihen tosiasiaan, että Real Madridin kaukofanittaminen olisi samankaltaista kuin se, että joku fanittaa Liverpool FC:tä vain sen takia, että se on ylivoimaisesti suurimmin esillä suomalaismedioissa ulkomaalaisista seuroista. Tässä tapauksessa on kuitenkin jokaisen oma asia, mitä ulkomaalaista seuraa symppaa/kannattaa/fanittaa/seuraa. Tuosta verbitermistöstä voisi jauhaa loputtomiin, mutta perusmerkitykseltään vahvin on varmasti kannattaminen - se, onko se "oikeutettua" ulkomaalaiselta, on kokonaan toinen juttu, johon ei pysty heti vastaamaan. ... ja mitä minä voisin muka kertoa Real Madridista - seurasta jota ihannoin, seuraan, fanitan, kannatan - jos en puhuisi nimenomaan seuran kulttuurista ja maasta ja kaupungista, josta se tulee? Puhuisinko vain siitä, kuinka hieno historia Real Madridille sattuu olemaan? Puhuisinko kaikki päivät vain tilastoista ja espanjalaisen jalkapalloilun historiasta aina nykypäivään saakka? Real Madrid on minulle yksi henkirei'istä - suuri syy, miksi talviaikaan kannattaa jännittää viikonloppuisin ja kokea joko pettymystä tai riemua. Objektiivisen sivustaseuraajan näkökulma muutautuu siis subjektiiviseksi ja näin mieli pysyy terävänä ja hommassa on enemmän jännitystä: kiihkoa ja voimaa, koska oma ajattelumaailmani ei ole kuin suolapatsas; se ruokkii itseään mielipiteillä, kiintymyksillä, kiihkolla ja uholla. Madridin pelatessa minä Elän, koska on jokin syy jännittää jonkin puolesta. Real Madridin voittaessa mestaruuksia, on sen merkitys paljon suurempi paikalliselle manololle, joka on vuosikausia ollut kausikortin haltija tai ultralle, joka on uhrannut taiteellista lahjakkuuttaan koreografiaan ja huutanut äänensä käheäksi. Itselleni mestaruudet ovat hetkiä, jolloin kirjoitan ylistyksiä Real Madridista ja sen pelaajista ja olen vain yksi osa-alue kaikista niistä miljoonista kirjoituksista, joita Real Madridista on kirjoitettu. Minulle se on helpotuksen ja hyvän olon tunne ja syy olla hymyssä suin seuraavat kaksi viikkoa. Ehkä puen jopa camiseta blancan ylleni ja kuvittelen valtavat ihmismassat Cibelesillä toivoen syvällä sydämessäni, että olisin itsekin mukana. Kollektiivisesti riemua en voisi kuitenkaan jakaa kuin ehkä vain internetin välityksellä, joten on sanomattakin selvää, että Suomen maajoukkueen ja kotikaupunkini ykkösseuran hienot hetket koskettavat syvemmältä - kyse on kuitenkin siitä, että "omat pojat" voittavat - ei siitä, että "ne pojat", joita yksilö seuraa netin, television ja lehdistön välityksellä ja jotka on nähnyt kerran elävinä edessään etelämmillä leveysasteilla. Loppukaneettina todettakoon se, että ulkomaalaisten seurojen kannustamista/fanittamista/symppaamista/seuraamista esiintyy monissa eri maissa ja se on täysin luonnollista globaalissa yhteiskunnassa. Me kuuntelemme ulkomaalaista musiikkia, katselemme ulkomaalaisia elokuvia, ihannoimme ulkomaalaisia taiteilijoita ja syömme ulkomaalaisia tuotteita. Mutta silti säilytämme identiteettimme - suomalaisuuden... joka on osa maailmanlaajuista kansallisnäyttämöä ja kaikkea mitä se kullekin tarjoaa.
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.05.2007 klo 16:44:02 kirjoittanut el Blanco »
|
|
|
|
|
Savon keisari
Poissa
|
|
Vastaus #476 : 24.05.2007 klo 16:53:04 |
|
Osaatko lukea? Juurihan tivasin mh:oilta että mitä ne mielipiteet tai muut kannatettavat asiat olivat mitä siinä kannatetaan, ja sanoin ettei esim. Liverpool FC ole muuta kuin liverpoolilainen seura.
Jos kannattaa jonkun mielipidettä tarkoittaa tämä että jaat tietyn mielipiteen jonkun kanssa, ja sinulla on "side" kaikkien kanssa jotka jakavat tämän mielipiteen, sekä myös teoriassa tämän mielipiteen itsensä kanssa, jos aivan abstraktiksi mennään......
e: puolueella on mielipide, minä kannatan tätä mielipidettä, minä kannatan tätä puoluetta. Kerro miten saat tämän yhdistettyä Liverpool FC-jalkapalloseuraan jolla on tasan yksi "mielipide", eli liverpoolilaisuus. Mieshuoraus on kuin kannattaisi vasemmistoliittoa ilman että olisi lainkaan kiinnostunut siitä mitä se ajaa.....Minä rakastan vasemmistoliittoa, ei ole väliä vaikka kannatan vapaata markkinataloutta, toivon että vasemmistoliitto voittaa vaalit koska rakastan puoluetta, go Arhis!
Osaan toki lukea ja melko usein myös ymmärrän lukemani. Itse et tainnut ymmärtää, että tuo tuossa mainittu mielipiteen kannatus oli vain yksi esimerkki sanan kannattaa erään merkityksen mahdollisesta käyttöyhteydestä, ts. kannattaa voi myös muuta kuin jotain mielipidettä. Tuo vertauksesi nyt on aivan älytön, jalkapalloseura on eri asia kuin poliittinen puolue. Se ei periaatteessa aja kuin itsensä asiaa, puolue ainakin periaatteessa ajaa niitä asioita joihin sen kannattaminen juuri perustuu. Tästäkään asiasta on turha jaaritella tämän enempää. Voit soittaa kielitoimiston neuvontapuhelimeen (09) 701 4991, palvelee huomenna klo 9-14, ja tiedustella tarkemmin verbin "kannattaa" merkityksestä ja mahdollisista käyttöyhteyksistä, jos sinulla on asian ymmärtämisen kanssa vaikeuksia.
|
|
|
|
JLCM
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi + satunnaista symppausta
|
|
Vastaus #477 : 24.05.2007 klo 16:53:17 |
|
No, jos vaikkapa allekirjoittanut tarttuisi tähän kohtaan, vaikka aihe on kulutettu puhki jo monta kertaa monien eri otsikoiden alla. Tämä kohta JLCM:n hyvässä kirjoituksessa kuitenkin kaipaa ainakin jonkinlaista vastausta yhdestä lukuisista näkökannoista.
Ensiksikin: jätetään nyt tuo possessiivisuffiksi pois sanan seura lopusta, koska esim. allekirjoittanut ei ole Real Madridin socio. Itselleni Real Madrid on tärkein kiintopiste kiinnostuksessa espanjalaista jalkapalloilua kohtaan. Minä en ole koskaan antanut sydäntäni Real Madridille, vaan Real Madrid vei sydämeni ja kahlitsi sen valkoisiin unelmiin, jotka ovat johdattaneet toisen maan kulttuuriin, kieleen ja historiaan. Siitä tulee eräällä tavalla harrastus ja elämäntapa, tai ainakin ajattelutapa, joka ei jää kiinni enää siihen tosiasiaan, että Real Madridin kaukofanittaminen olisi samankaltaista kuin se, että joku fanittaa Liverpool FC:tä vain sen takia, että se on ylivoimaisesti suurimmin esillä suomalaismedioissa ulkomaalaisista seuroista. Tässä tapauksessa on kuitenkin jokaisen oma asia, mitä ulkomaalaista seuraa symppaa/kannattaa/fanittaa/seuraa. Tuosta verbitermistöstä voisi jauhaa loputtomiin, mutta perusmerkitykseltään vahvin on varmasti kannattaminen - se, onko se "oikeutettua" ulkomaalaiselta, on kokonaan toinen juttu, johon ei pysty heti vastaamaan.
... ja mitä minä voisin muka kertoa Real Madridista - seurasta jota ihannoin, seuraan, fanitan, kannatan - jos en puhuisi nimenomaan seuran kulttuurista ja maasta ja kaupungista, josta se tulee? Puhuisinko vain siitä, kuinka hieno historia Real Madridille sattuu olemaan? Puhuisinko kaikki päivät vain tilastoista ja espanjalaisen jalkapalloilun historiasta aina nykypäivään saakka? Real Madrid on minulle yksi henkirei'istä - suuri syy, miksi talviaikaan kannattaa jännittää viikonloppuisin ja kokea joko pettymystä tai riemua. Objektiivisen sivustaseuraajan näkökulma muutautuu siis subjektiiviseksi ja näin mieli pysyy terävänä ja hommassa on enemmän jännitystä: kiihkoa ja voimaa, koska oma ajattelumaailmani ei ole kuin suolapatsas; se ruokkii itseään mielipiteillä, kiintymyksillä, kiihkolla ja uholla. Madridin pelatessa minä Elän, koska on jokin syy jännittää jonkin puolesta.
Real Madridin voittaessa mestaruuksia, on sen merkitys paljon suurempi paikalliselle manololle, joka on vuosikausia ollut kausikortin haltija tai ultralle, joka on uhrannut taiteellista lahjakkuuttaan koreografiaan ja huutanut äänensä käheäksi. Itselleni mestaruudet ovat hetkiä, jolloin kirjoitan ylistyksiä Real Madridista ja sen pelaajista ja olen vain yksi osa-alue kaikista niistä miljoonista kirjoituksista, joita Real Madridista on kirjoitettu. Minulle se on helpotuksen ja hyvän olon tunne ja syy olla hymyssä suin seuraavat kaksi viikkoa. Ehkä puen jopa camiseta blancan ylleni ja kuvittelen valtavat ihmismassat Cibelesillä toivoen syvällä sydämessäni, että olisin itsekin mukana. Kollektiivisesti riemua en voisi kuitenkaan jakaa kuin ehkä vain internetin välityksellä, joten on sanomattakin selvää, että Suomen maajoukkueen ja kotikaupunkini ykkösseuran hienot hetket koskettavat syvemmältä - kyse on kuitenkin siitä, että "omat pojat" voittavat - ei siitä, että "ne pojat", joita yksilö seuraa netin, television ja lehdistön välityksellä ja jotka on nähnyt kerran elävinä edessään etelämmillä leveysasteilla.
Loppukaneettina todettakoon se, että ulkomaalaisten seurojen kannustamista/fanittamista/symppaamista/seuraamista esiintyy monissa eri maissa ja se on täysin luonnollista globaalisa yhteiskunnassa. Me kuuntelemme ulkomaalaista musiikkia, katselemme ulkomaalaisia elokuvia, ihannoimme ulkomaalaisia taiteilijoita ja syömme ulkomaalaisia tuotteita. Mutta silti säilytämme identiteettimme - suomalaisuuden... joka on osa maailmanlaajuista kansallisnäyttämöä ja kaikkea mitä se kullekin tarjoaa.
Hieno kirjoitus! Ja syy miksi halusin että jätät(te) pois sen paikallisen, aattellisen jne. oli se koska jipsu(ja muut) täällä taannoin kertoilivat ettei niillä ole mitään väliä. Eli halusinkin juuri tietää mitä ne muut asiat muka sitten ovat...... Tuo musiikki/kulttuurivertaus on kyllä mielestäni aina yhtä ontuva, koska yleensä ihmisten suosikkibändit/elokuvat jne. ovat ne jotka omasta mielestä on parhaita. Itse en ole kiinnostunut suomalaisesta elokuvasta erikseen, koska itselleni ei ole merkityksellistä minkämaalaiset elokuvat ovat hyviä, kunhan ne ovat hyviä. Kun taas jalkapallossa, suosikkilajissani, juurikin suomalaisten menestys on tärkeää, vaikka aivan hyvin kaikki tietävät että suomi ei ole maailman parhaisiin jalkapallomaihin kuuluva maa. Harva kai mitään Metallicaa tai Pussycat Dollseja kuuntelee muuta kuin musiikin takia, ja jos levyt alkavat olemaan hirveetä paskaa heitetään ko. bändi sivuun tuosta noin vaan..... Vielä kerran. Katsokaa, fanittakaa, ja jopa kannattakaa ketä haluatte.....itse vain toivoisin että kaikki tajuaisivat ne erot mistä olen puhunut ja sen jälkeen tekee itse johtopäätöksensä onko niillä väliä...... e: savon keisarille...toivon ettei se kannattaminen sanaan takertuminen estä sinua miettimästä muita pointtejani.....
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.05.2007 klo 16:56:31 kirjoittanut JLCM »
|
|
|
|
|
Savon keisari
Poissa
|
|
Vastaus #478 : 24.05.2007 klo 17:06:28 |
|
Totta kai on aivan selvää että kannattamisen tai seuraamisen syy, muoto ja tapa on erilainen paikallisilla ja ns. etäkannattajilla, ja näistä toki ihan hyvää pohdintaa on tässä ketjussa esiintynyt. Urheilukannattamiselle on myöskään turha yrittää löytää vertailukohtaa esimerkiksi musiikista tai politiikasta, koska sellaisia ei ole, kyse on eri asiasta.
|
|
|
|
Blanchflower
Poissa
|
|
Vastaus #479 : 24.05.2007 klo 17:21:56 |
|
Tuolla "pallokorvalla" on yliopistotutkinto ja tällä hetkellä varsin hyvä ura RAF:ssa. Dieteriltä hieman sisälukutaitoa kiitos, tuossahan "aito" kannattaja on määritelty ihmisenä, joka on syntynyt/asunut ko. alueella sekä on käynyt oikeasti katsomassa pelejä. Siinä ei millään muotoa oteta kantaa kannattajan mahdolliseen ulkomaalaisuuteen. Kyllä kaverikin hyväksyy aidoiksi kannattajiksi ulkomaalaiset, joilla on siteitä seuraan ja jotka käyvät säännöllisesti peleissä.
Sulkee toki pois myös valtaosan niistä miljoonista maukkafaneista saarilla, tuskin sillä Kentin puutarhapojulla on sen kaksisempia siteitä Lancashireen kuin keskivertoturskalla. Erotuksena kaiketi, että turskat viettävät enemmän aikaa siellä unelmateatterissa. Ihan noin sillä, että kaikensortin jättiseurojen kannattaminen paikallisen pikkupuulaakin sijaan on kovasti yleistynyt vähän joka kolkassa - jossain Portugalissa se on ollut pysyvä ilmiö jo iät ja ajat koko kansan Benfican myötä. Toisaalta ei kai jotain Charltonin väkisinväännettyä kampanjointia Kentissä kaikki katso hyvällä, liekö siellä puutarhojen keskellä paikalliset Gillinghamin fanit virittelevät puutarhasaksiaan?
|
|
|
|
JLCM
Poissa
|
|
Vastaus #480 : 24.05.2007 klo 18:02:35 |
|
Sulkee toki pois myös valtaosan niistä miljoonista maukkafaneista saarilla, tuskin sillä Kentin puutarhapojulla on sen kaksisempia siteitä Lancashireen kuin keskivertoturskalla. Erotuksena kaiketi, että turskat viettävät enemmän aikaa siellä unelmateatterissa. Ihan noin sillä, että kaikensortin jättiseurojen kannattaminen paikallisen pikkupuulaakin sijaan on kovasti yleistynyt vähän joka kolkassa - jossain Portugalissa se on ollut pysyvä ilmiö jo iät ja ajat koko kansan Benfican myötä. Toisaalta ei kai jotain Charltonin väkisinväännettyä kampanjointia Kentissä kaikki katso hyvällä, liekö siellä puutarhojen keskellä paikalliset Gillinghamin fanit virittelevät puutarhasaksiaan?
syytä olisi
|
|
|
|
SirLoser
Poissa
Suosikkijoukkue: Taktiikan takapajulat
|
|
Vastaus #481 : 24.05.2007 klo 18:22:30 |
|
Jos oma seura pelaa hyvin (ei välttämättä tarkoita samaa kuin voittaminen), kannattaja tuntee ylpeyttä omasta yhteisöstään, koska seura on joukkue+kannattaja+yhteisö(+stadion). Ulkomaalainen/ulkopuolinen voi ainoastaan seurata, ihailla ja riemuita joukkueen voitosta, mutta tunnepa siinä sitten peräkälviäläisenä ylpeyttä merseysidelaisuudesta tms.
Täällä on hyvin ansiokkaasti kerrottu jo moneen kertaan mm. el Blancon ja JLCM:n hyvissä kirjoituksissa kannattamisen ja ihailun eroista, mutta tässä on mielestäni vielä yksi pointti - ylpeys omasta yhteisöstä, omista juuristaan, seuran hienosta historiasta jne. Mutta aiempaan viitaten, mielestäni tähän vaaditaan jonkinlaista kilpailullista menestystä, että tätä ylpeyttä voi tuntea. Voinko siis tuntea ylpeyttä itsestäni ja seurastani, jos oma joukkueeni voittaa keskikesällä jonkin satunnaisen kakkosen ottelun? Voinko kokea saavuttaneeni yhdessä joukkueen kanssa jotain sellaista, että koen sen saavutuksen edustavan jotain hienoa? Vaikka itse olisin kentällä, niin tuskin kokisin saavuttaneeni jotain suurta joukkueen voittaessa kakkosen matsin, saati sitten jos olen vaan ainoastaan kannattaja. En siis allekirjoita täysin, ettei olisi merkitystä millä tasolla seura pelaa ja kuinka se menestyy, kunhan sillä on vain kilpailulliset tavoitteet. Tämä täytyy kuitenkin suhteuttaa paikkakunnan kokoon ja seuran historiaan. Pienellä paikkakunnalla voi toki olla ylpeä ja kokea paremmuuden tunnetta naapuripitäjään kohtaan, jos oman pitäjän seura menestyy paremmin. Mutta siihen se sitten jääkin - naapurille kuittailuun, fanaattista kannattamista on vaikea syntyä. Se täytyy kuitenkin muistaa, että seuran kannattaminen ei kuitenkaan koskaan häviä, vaikka se rämpisi alasarjoissa ja seura ei kannattajilleen suuria onnistumisen elämyksiä tuottaisikaan. Peleissä tulee varmasti käytyä alasarjoissakin, mutta ei se tunne siellä katsomossa voi olla yhtä fanaattista ja kiihkeää, kuin korkeammalla tasolla pelatessa. Tästä syystä ymmärrän täysin, että katsojamäärä vähenee sarjatason laskiessa, vaikka kannattajien määrä ei todellisuudessa laske - he vain elävät piilevänä tuskailemassa aamukahvin ääressä kuinka MP taas hävisi jonkin kakkosen pelin. Onko tämä sitten sitä glooryhunttausta, kun tunteet, etenkin positiiviset laskevat sarjatason putoamisen myötä, tiedä sitten?
|
|
|
|
JLCM
Poissa
|
|
Vastaus #482 : 24.05.2007 klo 18:29:23 |
|
Mutta aiempaan viitaten, mielestäni tähän vaaditaan jonkinlaista kilpailullista menestystä, että tätä ylpeyttä voi tuntea. Voinko siis tuntea ylpeyttä itsestäni ja seurastani, jos oma joukkueeni voittaa keskikesällä jonkin satunnaisen kakkosen ottelun?
Tietääkseni vanhempani olivat ylpeitä minusta kun pääsin yliopistoon opiskelemaan, vaikkei kyseessä ole mikään Harvard, eikä ylioppilaispapereissa pelkkiä älliä komeillut......
|
|
|
|
JLCM
Poissa
|
|
Vastaus #483 : 24.05.2007 klo 18:33:00 |
|
Onko tämä sitten sitä glooryhunttausta, kun tunteet, etenkin positiiviset laskevat sarjatason putoamisen myötä, tiedä sitten?
Se on enemmänkin seuran pettämistä, mutta ei se muuta asiaa että nämä henkilöt ovat osa seuraa. Toki jos lakkaa käymästä otteluissa kun aikaisemmin on käynyt, on se hieman epäilyttävää.
|
|
|
|
SirLoser
Poissa
|
|
Vastaus #484 : 24.05.2007 klo 18:45:06 |
|
Se on enemmänkin seuran pettämistä, mutta ei se muuta asiaa että nämä henkilöt ovat osa seuraa. Toki jos lakkaa käymästä otteluissa kun aikaisemmin on käynyt, on se hieman epäilyttävää.
Oletko tosiaankin sitä mieltä, että seuran sarjataso ja menestys ei vaikuta kannattamisen fanaattisuuteen ja sen ylpeyden tunteen kokemiseen? Toistan: seuraa ei koskaan pysty hylkäämään, vaikka sen nykytila ei äärimmäisiä riemun tunteita aiheuttaisikaan. Ja toistan uudelleen: monet siellä otteluissa käyvät, vaikka edelleen ne tunteet katsomossa ei ole yhtä voimakkaita kun joskus on ollut. Etkö oikeasti ymmärrä pointtiani, vai etkö halua vaan ymmärtää? En ole ylpeä itsestäni, jos olen aikaisemmin ottanut niistä kokeista täysiä pisteitä ja nyt tulee vain kutosia...
|
|
|
|
JLCM
Poissa
|
|
Vastaus #485 : 24.05.2007 klo 18:47:53 |
|
En ole ylpeä itsestäni, jos olen aikaisemmin ottanut niistä kokeista täysiä pisteitä ja nyt tulee vain kutosia...
Olet luultavasti jos se kutonen on paras mihin sillä hetkellä pystyit, ja "kannattajasi"(vanhemmat) toivottavasti myös..... Seuroilla on erilaisia taloudellisia tilanteita, joskus menee lujaa, joskus kynnetään maata. Jos seura itse pettää kannattajansa, luonnollisesti hävetään sitä tilannetta. Luonnollisesti ei voi aina olla ylpeä, kuten esim Azerit-Suomi ottelussa jossa hävetti niin maan perkeleesti. Vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole, koska olen suomen maajoukkueen kannattaja......
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.05.2007 klo 18:50:39 kirjoittanut JLCM »
|
|
|
|
|
SirLoser
Poissa
|
|
Vastaus #486 : 24.05.2007 klo 18:50:28 |
|
Olet luultavasti jos se kutonen on paras mihin sillä hetkellä pystyit.
Ja sinä jaksat kiinnittää oleellisimpaan huomiosi.
|
|
|
|
JLCM
Poissa
|
|
Vastaus #487 : 24.05.2007 klo 18:51:16 |
|
Ja sinä jaksat kiinnittää oleellisimpaan huomiosi.
sun täytyy odottaa niin ehtii editoimaan. e: en tarkoita että on kokoajan ylpeä seurastaan. Välillä omat tekemiset hävettää, välillä tulee tehtyä jotain niin komiaa että vähän ylpeyttäkin itsestään pääsee kokemaan. Oleellisin kuitenkin on se että näitä tunteita (ylpeys&häpeä) ei mh voi seurastaan tuntea,......
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.05.2007 klo 18:53:11 kirjoittanut JLCM »
|
|
|
|
|
SirLoser
Poissa
|
|
Vastaus #488 : 24.05.2007 klo 19:07:05 |
|
Luonnollisesti ei voi aina olla ylpeä, kuten esim Azerit-Suomi ottelussa jossa hävetti niin maan perkeleesti. Vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole, koska olen suomen maajoukkueen kannattaja......
Totta, kuten sanoin, kannattaminen säilyy aina, vaikka ei nykytilaan olisikaan tyytyväinen. Ja tuohon peliin: en hävennyt pelin jälkeen suomalaisuuttani, juuriani - häpesin joukkueen esitystä. Siinä on vissi ero - seuran/maansa pettäminen vs. negatiiviset tunteet sen esitystä ja nykytilaa kohti. Mutta haluaisin vastauksesi lähinnä siihen, että eikö mielestäsi menestyminen vaikuta kannattamisen fanaattisuuteen? Eikö fanaattisuus, onnistumisen ja ylpeyden tunteet voi elää joukkueen menestyksen mukana seuran ollessa aina kuitenkin sydämessä?
|
|
|
|
JLCM
Poissa
|
|
Vastaus #489 : 24.05.2007 klo 19:28:24 |
|
Mutta haluaisin vastauksesi lähinnä siihen, että eikö mielestäsi menestyminen vaikuta kannattamisen fanaattisuuteen? Eikö fanaattisuus, onnistumisen ja ylpeyden tunteet voi elää joukkueen menestyksen mukana seuran ollessa aina kuitenkin sydämessä?
Itseni on vaikea ottaa kantaa näihin asioihin kun en luonteeltani kovinkaan fanaattinen ole missään suhteessa. En kyllä muutenkaan oikein tajua mitä nyt tarkoitat? Jos siis tarkoitat että ihminen on ylpeämpi seurastaan silloin kun tulee suomen mestaruus verrattuna esim. perusvoittoon nelosdivarissa, niin tottakai on niin. Luulen kuitenkin ettet tätä tarkoittanut, joten valaise lisää..... Täytyy kuitenkin muistaa että esim. kovan taistelun myötä tulleen kakkosdivaripaikan säilyttämisen aiheuttama ylpeys joukkueesta voi olla paljon suurempaa kuin esim. laiskojen flegmaattisten huippupelaajien saavuttama vitossija liigassa. Luulen että West Hamin kannattajat ovat ylpeämpiä joukkueestaan kuin esim. Arsenalin tällä hetkellä....
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.05.2007 klo 19:32:06 kirjoittanut JLCM »
|
|
|
|
|
SSL20
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi, Liverpool, Pioneeriryhmä ja Hämeenlinna
|
|
Vastaus #490 : 24.05.2007 klo 23:12:50 |
|
Eikös tässä ole aikamoinen ristiriita? Eli jos FC Hämeenlinna sattuisi menemään konkurssiin, ja Hämeenlinnaan perustettaisiin uusi AC HML Football Club, niin sen joskus noustessa Kakkoseen alkaisit välittömästi kannattaa sitä, niinkö?
"Kannattaisin" sitä ihan samalla tavalla kuin FC Hämeenlinnaa nyt. Ainoa seura, jota kannatan on Liverpool. Siksi tuossa suosikkijoukkueessakin lukee Liverpoolin lisäksi hämeenlinnalainen jalkapalloilu. Olen siis hämeenlinnalaisten puolella seurasta riippumatta ja se on mulle yks ja sama, että minkä niminen seura siellä pelaa. Se johtuu siitä, etten vaan millään ole oppinut kannattamaan mitään suomalaista seuraa, en voi tunteilleni mitään. Toki FC Hämeenlinna on tärkeä ja seuraan sitä suurella mielenkiinnolla. Toissa päivänä jo mietin, että onkohan ihan tervettä seistä 90 minuuttia hiekkakentän laidalla katsomassa heikkotasoista matsia kylmässä säässä. Tietysti siinä on kaksi asiaa, rakkaus jalkapalloon ja kotiseuturakkaus. Se ei vaan riitä seuran kannattamiseen, ei se ole niin yksinkertaista. Tunnustan gloryhunttaavani ihan mitä tahansa hämeenlinnalaista jalkapalloseuraa, vaikka kuinka olis AC HML Football Club, tms... Ja sitten vielä Liverpoolista. Television välityksellä kiinnostuin lajista, opin sitä rakastamaan, aloin kiinnostua myös kotimaisesta fudiksesta. Ennen Liverpoolia symppasin muutamia seuroja, lähinnä silloin teininä joidenkin pelaajien ulkonäön mukaan... : Liverpoolissa vaan joku kolahti. Tietysti on hienoa, jos syntyy jonkun seuran kannattajaksi tai kasvaa siihen, mutta mulla ei ole minkäänlaista fudiskasvatusta, kukaan ei edes yrittänyt vaikuttaa muhun tässä asiassa. Valitettvasti tosiaan en ole mihinkään fudisyhteisöön syntynyt ja nytkin toi yhteisö, mitä FC Hämeenlinnan ympärillä on, on varsin pieni ja kannattajia on vain muutama. Kaikkia täällä kiinnostaa vain lätkä. Liverpool sai mut rakastamaan fudista, josta olin sitä ennen kiinnostunut vain vähän alusta. Nyt tiedän, että jalkapallo on kuningaslaji, ei ole montaa vuotta, kun luulin jääkiekon olevan... Millä tavalla se on ihmisen oma vika, ettei synny jalkapalloyhteisöön, saa seuraa perintönä? Miten silloin on automaattisesti huonompi? Ja eihän rakkaus aina ole järjellistä, ei sitä tarvitse selitellä. Ei aina voi valita kehen/mihin seuraan rakastuu. Millä tavoin se on huonompaa rakkautta sitten? Mä en edes tiennyt Liverpoolin hienosta historiasta mitään, kun seuraa aloin kannattaa. Ja selvennetään vielä: ei, en luule olevani scouseri, enkä sellaiseksi tulevanikaan, vaikka heinäkuussa olen muuttamassa Liverpoolin lähelle (en siis edes Liverpooliin). Tulevaisuudestahan ei sitten tiedä. Mutta tiedän kyllä olevani "toisen luokan" kannattaja niihin verrattuna, jotka ovat kymmeniä vuosia laulaneet samalla paikalla ANfieldillä. Mutta entäs, jos muutankin kaupunkiin ja saan jollain keinolla kausikortin, asun vielä 20 vuoden päästä siellä ja katson jokaisen kotiottelun, välillä reissaan vieraissa? Olenko silti huonompi kuin se aito scouseri? Siis edelleen tiedän, että scouseria se ei minusta tee, mutta onko se tosiaan se ainoa asia, joka merkkaa kannattajuudessa, että olet siellä syntynyt ja kasvanut? Hei haloo...
|
|
|
|
Rene Higuita
Poissa
|
|
Vastaus #491 : 24.05.2007 klo 23:31:21 |
|
Ainoa seura, jota kannatan on Liverpool. Se johtuu siitä, etten vaan millään ole oppinut kannattamaan mitään suomalaista seuraa, en voi tunteilleni mitään. Ennen Liverpoolia symppasin muutamia seuroja, lähinnä silloin teininä joidenkin pelaajien ulkonäön mukaan...
" Kaikkia täällä kiinnostaa vain lätkä. Liverpool sai mut rakastamaan fudista, josta olin sitä ennen kiinnostunut vain vähän alusta. Nyt tiedän, että jalkapallo on kuningaslaji, ei ole montaa vuotta, kun luulin jääkiekon olevan...
Naurattaa. Jo toisen kerran minuutin sisään
|
|
|
|
Masiina
Poissa
Suosikkijoukkue: Oranssinen, timanttinen, nuori mutta ikuinen!
|
|
Vastaus #492 : 24.05.2007 klo 23:42:20 |
|
Mutta tiedän kyllä olevani "toisen luokan" kannattaja niihin verrattuna, jotka ovat kymmeniä vuosia laulaneet samalla paikalla ANfieldillä. Mutta entäs, jos muutankin kaupunkiin ja saan jollain keinolla kausikortin, asun vielä 20 vuoden päästä siellä ja katson jokaisen kotiottelun, välillä reissaan vieraissa? Olenko silti huonompi kuin se aito scouseri? Sinusta tulisi kaikkien aikojen mieshuoratar " "
|
|
|
|
Mikaeli
Poissa
|
|
Vastaus #493 : 25.05.2007 klo 10:32:11 |
|
Sulkee toki pois myös valtaosan niistä miljoonista maukkafaneista saarilla, tuskin sillä Kentin puutarhapojulla on sen kaksisempia siteitä Lancashireen kuin keskivertoturskalla.
Näihin kannattajiin ei keskusteluni ko. henkilön kanssa poikennut, joten en osaa ottaa kantaa miten tämä yksi kannattaja asian näkee. Henkilökohtaisesti minulle on aivan sama, miten kukainenkin itseään kutsuu ja millaiseksi kannattajaksi/faniksi/seuraajaksi itsensä määrittelee. Kyllähän sitä itsekin parikymppisenä varsin "fanaattisesti" suhtautui Man Unitedin "kannattamiseen", mutta iän myötä tuo "fanaattisuus" on aika lailla karissut. Kaikesta huolimatta katson n. 25-30 sarjapeliä vuodessa tv:stä ja luen seuraan liittyvät uutiset joka päivä, thus I follow Man United. Matka OT:lle on vielä tekemättä, mutta sekin on edessä toivottavasti jo ensi talvena.. e: Minun seuraamiseni on jatkunut jo noin 20 vuotta, joten mistään aivan uudesta ilmiöstä ei ole kysymys. Kuumimpaan liekkiinsä se syttyi Cantonan alkuaikoina ja jatkui jonnekin vuoden 2003 tietämille.
|
|
« Viimeksi muokattu: 25.05.2007 klo 10:37:07 kirjoittanut Mikaeli »
|
|
|
|
|
kuukkeli
Poissa
|
|
Vastaus #494 : 25.05.2007 klo 17:31:32 |
|
Ei suomalainen mies voi rakastaa ulkomaista seuraa, tai ainakaan maajoukkuetasolla muuta kuin suomea. Jos syntyperältään suomalainen mies fänittää vaikka englannin maajoukkuetta, on jokin asia pahasti kieroutunut, sama kun ihmisellä joka rakastaa samaa sukupuolta, on pahasti kieroutunut. Mieshuora=homo
|
|
|
|
niftan
Poissa
Suosikkijoukkue: Helsingin Jalkapalloklubi
|
|
Vastaus #495 : 25.05.2007 klo 19:55:16 |
|
kannattaa53*C (kannattava ks. myös erikseen) 1. kantaa t. kestää jk paino, pitää koholla, ylhäällä, tukea. Jää kannattaa jo. Pylväiden kannattama katto. Jalat hädin tuskin kannattivat. Kuv. Uskon kannattava voima. 2. auttaa (taloudellisesti), avustaa, tukea, ylläpitää. Kannattaa yritystä rahallisesti. 3. tukea, puoltaa jtak mielipidettä, antaa kannatuksensa jllek. Kannattaa puheenjohtajan ehdotusta. Kannatetaan! Kannatan edellistä puhujaa. Kannattaa jtak puoluetta. Hanke tuntui kannatettavalta. 4. (vain yks. 3. persoonan muotoja) sopia, sietää, olla paikallaan, maksaa vaiva. Asiaa kannattaa harkita. Ei minun kannata [= hyödytä] yrittääkään. Ei kannata [= kestä, ansaitse] kiittää. 5. olla tuottavaa, taloudellisesti edullista t. mahdollista. Kyllä kauppa kannattaa. Ei minun kannata [= ei minulla ole varaa] ostaa näin kalliita kenkiä. 6. antaa kantaa, panna kantamaan. Kannatti ostokset kaupan lähetillä. Eihän kyseessä kuitenkaan ole mielipide, vaan kyseessä on toiminnan tukemista ja jalkapalloyrityksen, sekä kulttuurin jatkuvuuden kannattamista. Kakkonen lienee kuitenkin lähimpänä.
|
|
|
|
Mikaeli
Poissa
|
|
Vastaus #496 : 25.05.2007 klo 22:36:18 |
|
Eihän kyseessä kuitenkaan ole mielipide, vaan kyseessä on toiminnan tukemista ja jalkapalloyrityksen, sekä kulttuurin jatkuvuuden kannattamista. Kakkonen lienee kuitenkin lähimpänä.
Näin on, varsinkin sanan englannin kielisessä vastineessa.
|
|
|
|
kuukkeli
Poissa
|
|
Vastaus #497 : 25.05.2007 klo 23:44:42 |
|
|
|
|
|
|
Stig Tøfting
Poissa
|
|
Vastaus #499 : 26.05.2007 klo 01:51:37 |
|
"Kyllähän tuo Viro-Englanti houkuttelisi ainakin täällä päässä Suomen matsia enemmän, Suomen "tähtisikermän" otteita näkee kuitenkin livenä huomattavasti helpommin." Ei kannata tällaisten kavereiden eksyä Suomen maaotteluihin. Voin kuvitella, kun Suomi menee Alpeille ja nämä janarit tulevat munapystyssä kannustamaan Suomen ja Englantia. Voi olla nenä hellänä
|
|
|
|
|
|