Snoopy
Poissa
|
|
Vastaus #6 : 25.08.2015 klo 11:09:12 |
|
Ymmärrän, että monella paikkakunnalla ei valmentajia ole juurikaan saatavilla, mutta itse pyrin olemaan hyvin kriittinen siihen millä tasolla ja missä ikäluokassa valmennan. En esimerkiksi tahtoisi tällä hetkellä siirtyä A tai B-ikäluokkiin, koska sinne minulla ei riitä rahkeita tai kokemus. Nyt puhutaan jo sen verran iäkkäistä kavereista, että täytyy olla jo muutakin ajatusta kuin että mennäänkö voitto edellä vai peliä rakentamalla.
Toinen asia mitä olen tässä jo tovin huudellut on se, että ei meidän tulisi näissä ikäluokissa edes kysyä tätä, koska jos Suomi futis olisi oikeasti kunnossa, niin tietyt asiat opetettaisiin pelaajille oikeassa järjestyksessä. Jos pelaajien tekemisen laatu ja pelillinen puoli on niin heikkoa B ikäisissä, että joudutaan lähtemään aivan perusteista ollaan jo pahasti myöhässä.
Valmentajien tulisi ensin tietää miten pelataan 9v9 (uusi 8v8) ja 11v11 pelitavoilla eri ikäluokissa. Varsinkin valmentajien tulisi tietää mitkä ovat ne eri variaatiot joilla erilaisella pelaajamateriaalilla pelataan. Mikäli hypätään suoraan tämän ikävän juniorvaiheen yli, niin en usko, että on mahdollista nähdä pelikenttää oikealla tavalla. Miksikö? Koska kaikki nuo aikaisemmat pelitavat löytyvät eri isonkentän osa-alueilta. Mikäli valmentaja ei kykene näkemään aluetta lohkottuna, pelaajakohtaisia pelialueita sekä pelaajien eri pelitapoja on tuloksena vain pitkää ja perään…
Olisi hyvin tärkeää, että valmentajalla olisi mahdollisimman laaja perspektiivi mihin nojata ja tämä syntyy vain kokemuksen kautta. Vaikka koulutus onkin tärkeää, niin se että käy E, D ja C koulutuksen parissa vuodessa ei kyllä tee kenestäkään vielä valmentajaa. Itse kuulun niihin valmentajiin, jotka peräänkuuluttavat valmennusvuosia, koska kun nyt teet jonkin asian näin, niin ensivuonna sinulla on siihen samaan asiaan taas hieman erilainen näkökanta. Viidenvuoden päästä jokainen valmentaja sanoo, että ehkä olin hieman lapsellinen ja tekisin asian sitten mieluimmin näin… Itselläni tuo kymmenen vuotta on sellainen aika, että sen jälkeen uskon, että valmentajalla on jo aikalailla perspektiiviä sanoa miksi oikeasti tulisi harjoitella ja pelata jollakin tavalla. Valitettavasti he jotka ovat olleet vuosia tässä mukana enemmän tai vähemmän talkoohengellä alkavat tippua pois jo pelkästään sen takia, että tämä ei ole enää se harrastus. Juuri heitä tulisi saada pidettyä mukana ja tuomassa sitä kallisarvoista kokemusta. Omakohtaiset pelivuodet ja valmennusvuodet ovat parempia kuin nopeassa tahdissa tehdyt koulutukset. Koulutusta en missään tapauksessa väheksy, mutta ei silti Litmanen ole valmis A-maajoukkueen valmentajaksi, koska valmennusvuodet puuttuvat. Perspektiiviä hänelläkin varmasti on pelikokemuksen myötä, mutta ei tarpeeksi vuosia sieltä penkinpuolelta, sen hän myös itse tietää. Olen myös nähnyt valmentajia jotka eivät ole koskaan käyneet käytännössä mitään koulutuksia, mutta ovat olleet mukana kymmeniä vuosia, hemmetti miten hyvää ja analyyttistä valmentamista, näistä kavereista olisi hyötyä myös SPL:n puolella. Itselläni vielä vuosia edessä, ennen kuin hakeudun lähellekkään aikuisia, siihen on vielä matkaa että löytyy tapa millä pelata, kun vastaan tulee selkeästi taitavampi ja tehokkaampi joukkue.
Pelaajien tekninen taito tulisi olla isolla kentällä niin hyvä, että isolla kentällä voidaan pelata. Mikäli tätä taitoa ei ole, niin miten ihmeessä voidaan opettaa pelaajalle tapoja joilla isolla kentällä pelataan? Vaikka kaveri ei D13 vuotiaana vielä ole 180cm pitkä, niin kyllä tietyt asiat täytyy jo osata fyysisten rajoitusten puitteissa: -Hänen täytyy pystyä syöttämään tarkka lyhyt syöttö molemmilla jaloilla, molempien jalkojen sisä-ja ulkosyrjäsyöttä. -Hänen täytyy osata vahvemmalla jalalla antamaan kova laakasyöttö sekä pystyttävä tekemään puolenvaihto. -Hänen täytyy pystyä ottamaan pallo haltuun molemmilla jaloilla, rinnalla sekä pudottaa päällä. -Pelaajan tulee pystyä keskittämään vahvemmalla jalallaan sekä laukomaan molemmilla jaloillaan liikkeestä. -Pelaajan tulee pystyä nostamaan juoksuvauhtinsa lähelle maksimiaan ja pitämään se maksimissaan 40m matkalla. -Hänen tulee pystyä nostamaan vauhdista juoksuvauhtinsa maksimiin ja pitämään se siellä hetkenaikaa.. Liikkuminen eteen, sivuille, taakse, pujottelu… yms..
Kun pelaaja kasvaa ja saa lisää fysiikkaa helpottuu näiden kaikkien asioiden tekeminen, mutta mikäli näiden asioiden perusteita ei osata, kun siirrytään isolle kentälle, en usko, että näitä kerkeää opettamaan enää tarpeeksi hyviksi, että pelaaja voisi unelmoida ammattilaisuudesta. Nyt moni jo kauhistelee miten paljon asioita pitäisi pystyä hallitsemaan, mutta mikäli näiden tekeminen aloitettaisiin jo sieltä 5v5 peleistä, niin ei yhdenkään ominaisuuden hallitseminen ole edes iso asia. Iso asia se on, jos kaveri on B ikäryhmässä eikä osaa syöttää kuin vahvemmalla jalallaan, silloin se pelikenttä on ihan hemmetin iso.
Juuri näiden asioiden takia me tarvitsemme pelaajapolun joka on selkeä ja eteenpäin vievä. Ei sellaista pelaajapolkua jonka jokainen seura itse tekee vaan sellaisen jonka ohjeistus tulee SPL:n puolelta, mitkä taidot pelaajan täytyy osata 5v5 pelissä, mitkä 8v8 pelissä ja mitkä minkäkin ikäryhmän 11v11 peleissä, jotta kun puhutaan 13v, 15v ja 17v pelaajista, niin tiedetään mitä he jo osaavat jotta voidaan opettaa uutta.
-Snoopy-
|