Makoilin Eiran rannassa perjantaisena iltapäivänä, kun olin juuri ja juuri toipunut Astana hirvityksen jälkeen hetkellisesti. Oli aika suunnata katseet Eurooppa Liigan Karsintaan. Mieltä ei lämmittänyt vieläkään, kun arvontakori julkaistiin perjantai aamupäivällä tarjolla olisi Borussia Dormund, AZ Alkmaar, Panathaikos, Southampton, Sparta Praha sekä Krasnador. Totesin ja mietin mielessäni tuon 4 tuntia 30 minuuttia, kumpa Krasandor vältettäisiin ja eikä tarvitsi lähteä Venäjälle. Kaikki muut olisi ollut reissaamisen kannalta kohtuullisen matkan päässä. Painajainen kävi lopulta toteen ja olin jälleen poissatolaltani kiroiltuani useamman tunnin ja kumottua muutaman tuopin olin rauhottunut ainakin hetkellisesti. Sain sunnuntai iltana yllättävän viestin, kun eräs Klubikannattaja laittoi "ootko sä vielä lähdössä krasandoriin jos käyn hakemassa huomenna pikapassin" vastasin sen kummempia miettimättä "lähetään" Maanantai iltana oli jo lennotkin ja olin jälleen toivoa täynnä enää pitäisi viisumi hommata käytiin tyhminä suomalaisina ensin Venäjän suurlähystössä jossa eivät ymmärtäneet mitään kieltä sieltä ohjasivat meidät Kampin Pietarin matkat toimistoon ja homma lähti rullaamaan välittömästi rakas seurammekin oli hakenut kyseisestä paikasta viisumeita passi piti jättää sinne ja olin ilman henkkareita yhtään helpottaisi tulevan lauantain reissu Saarelle jossa takuulla niitä kysyttäisiin ja taas aloin jännittämään. Loppujen lopuksi saimme maanantaina puhelun, että viisumit olisi valmiit tiistaina noudimme nämä ja tilanne alkoi näyttämään hyvältä.
Keskiviiikko 19.8 tapasimme toverin kanssa helsingin rautatieasemalla 6.50 josta matka alkoi meriteitse Eckerö Linellä kohti Tallinnaa matkalla kumosin tuopin
Lopulta rantauimme Etelä Helsinkiin 11.00 ja päätimme mennä uimaan Piritan uimarannalle joka sijaitsee Kadrioun lähellä.
Sieltä suuntasimme Kadrioulle muistelemaan Nömme Kalju farssia hetken ihmeteltyämme turmapaikkaa ja muisteltuamme, että näin tuli toimittua muutama vuosi sitten.
Lopulta molemmilla oli nälkä oli aika suunnata syömään, Vanha Kaupunki oli luonnollinen valinta lopulta ruokapaikaksi valikoitui Armerian Restaraunt
Aika alkoi väpättää siihen malliin, että ei olisi enää, kun 5h 30 minuuttia lennon lähtöön päätimme tuhlata lopun ajasta käymällä juomassa muutamat kaljat ja suunnata taksilla lentokentälle. Lopulta kello oli 18 ja otimme alle auton ja suuuntasimme Lennart Meri kentälle siellä sai odottaa tovin, kunnes pääsi kansainväliselle alueelle, paikallisessa Oak Barrellissa tuoppi naamaan ja seikkailuun. En olisikaan voinut arvata etukäteen, että Aeroflotilla ei ole alkoholitarjoilua olisi pitänyt se viinapullo tai joku ostaa kentältä matkaevääksi. Väsymys alkoi orastavasti painaa mieltä, mutta tiesin että 1h 20 minuutin kuluttua saisin oluen Sheremetyevojen kansainvälisellä lentokentällä selvisimme ongelmitta kello läheni 23 ja oli aika huitaista illan viimeinen olut huiviin. ja lähteä taas lentoon vihdoin ja viimein laskeuduimme Krasandoriin 2.40 ja olimme hotellilla 3.30 aikoihin. Päivän matkarasitus ja muu painoi mieltä, kun emme olleet tietoisia miten UCL peleissä oli käynyt katseltiin lopun tvstä uusintana Celtic Mälmö ja lopussa Mälmön kavennusmaali antoi uskoa tulevaan päivään ja kävimme hetkeksi unille uni maistui paremmin, kun Astanassa sillä oltiinhan matkustettu kokopäivä 22 tuntia unta saimme 5-6h. Hotelliksi oli valikoitunut 5 tähden Rimar Spa hotel muistuttane mainita tässä kohtaan, että HJK oli 4 tähden hotellissa.
Pian olikin aika avata silmät ja suunnata katseet tulevan illan kamppailuun mielessä alkoi jyllää jälleen Astana. Ei auttanut kun lähteä etsimään kahvilaa josta saisi aamupalaa, aamupalaksi valikoitui sekä suolainen että makea piiras Caffè Americano kanssa. Olin aiemmin ollut yhteydessä erääseen pidemmän luokan HJK Kannattajaan, joka matkusti paikalle joukkueen kanssa. Aikamme etsittyämme löysimme vihdoin HJK:n hotellille jossa huitaisimme kaljat huiviin ja suuntasimme 3 hengen mobilla syömään samaiseen paikkaan missä nämä olivat edellisiltana olleet syömässä. Ruokailun viinapaukun ja muutaman oluen jälkeen suuntasimme takaisin HJK hotellin suojaan juomaan kaljaa, media oli äärimmäisen kiinnostunut meistä ei paikallinen vaan kotimainen se ei huolettanut matkamiehiä. Olin Astana reissun jälkeen tietoinen, että HJK:n toisessa bussiin saattaisi päästä joten pääsimmekin jonka olen nimenyt Kari Haapiaisen ravibussiksi suuntasimme stadionille, mutta erkaannuimme muusta porukasta etsimään kaljaa oli vain alkoholitonta harmiksemme onneksi pöytäseurueemmeseemme liittyi muutama Zenitin ja Tsskan kannattaja ja nämä muka kavereita keskenään ok. He tarjoilivat meille konjakkia kolaa ja ruokaa ja jälleen elämä hymyili illasta voisi tulla upea.
Vaihdoin Kuban ultran kanssa joka seurasi HJK:ta pitkin päivää ja oli ollut instragram yhteydessä useiden Klubipäätyläisten kanssa.
Slaavikyykky ala Krasandor
Aloittelua
Kaikki oli valmista illan suureen näytelmään vierasmaali olisi tehtävä ja kestettävä Krasandorin painostus, kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan vaan kotijoukkue paineli nopeasti 2-0 johtoon, pian kuitenkin saimme rankkarin jonka Efu laukoi tolppaan, hetkeä myöhemmin tuli kuitenkin kavennus ja kaikki oli jälleen hyvin olimme elossa ja tilanne sama kuin vuosi sitten Wienissä. Toisella jaksolla kotijoukkue meni menojaan ja loppulukemat 5-1. Kotona pitäisi tehdä 4 ja olla päästämättä yhtään vitutus oli jälleen ylimmillään, tuhlannut edellisen päivän näkeäkseen samat lukemat mitkä oli Maarianhaminassa edellislauantaina. Jallow ja Moussi sentään muistivat matkamiehiä pelipaidoillaan ja pyysimme puolin ja toisin anteeksi nopeasti nappasimme taksin ja painelimme hotellimme lähipubiin kasvoista paistoi karvas maku ja mieli oli taas maassa.
Perjantai 21.8 Heräilimme 11 aikoihin ja olimme päättäneet mennä testaamaan hotellimme uima-altaan noin 1,5 tunnin uiminen ja saunominen rentoutti hetkeksi mielen ja auttoi unohtamaan kaiken paskan mitä on saanut päällensä. En olisi uskonutkaan, että söisin seuraavaksi reissun herkullisinta ruokaa tähän asti sillä suuntasimme jälleen HJK hotellin suuntaan jossa tiesimme olevan menoa ja melskettä ruokapaikaksi valikoitui edellispäivältä tutun ravintolan vastakkainen ravintola koska siellä soi stereolove otimme sen. Kuvat annoksista ja päivän muusta puuhastelusta alapuolella. Muutoin noin olutta juotiin, ja jokiristeilyllä myös päivän aikana palasimme hotellille 23 aikoihin koska tiesimme seuraavan päivän olevan rankka koska oli edessä taas matkustamista koko päivä.
Lauantai 22.8 Heräsimme 8.30 eli emme ehtineet suunnata aamupalalle vaan tyhjään vatsaaan olut ja taas lentoon nyt moskovassa pitäisi vaihtaa kansainväliselle alueelle ja tehdä uudestaan checkin ja se toi meille lisää mietittävää onneksi Aeroflot oli vaihtunut Air Estoniaan ja pääsi lentämään sinivalkoisin siivin tallinnaan matkustaminenkin tuntui mukavemmalta, kun joi viinipullon ja gin tonicin ainoa huoli mulla tuli, kun pää meni aivan tukkoon korvia myöten kun laskeuduimme Tallinnaan ja olin aivan rikki. Tälläkertaa ei tyydytty Tallinnassa taksiin, vaan otimme 1,6e maksavan bussin fiksuna ihmisenä ostin muutaman oluen bussimatkan ajaksi loppuilta menikin erinnäisiä alkoholipitoisia janovirvokkeita juodessa ja humaltuessa.
Kiitän Jokiristeilyä, hyvää ruokaa, lyhyitä välimatkoja kävellen, ennen matsia saatua viinaa, hyvää kaljaa ja ymmärtäväisiä ihmisiä.
moitimme lopputulosta
Lennot,viisumi, hotelli, vakuus 700euroa
Muu eläminen Ke aamu lauantai yö 250e
Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja näin.
Mainittakoot vielä, että 4 edellistä HJK:n näkemääni ottelua livenä yhteismaali ero 6-14