FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
20.04.2024 klo 00:09:48 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2]
 
Kirjoittaja Aihe: Veikkausliigan läpimurtokausi 2015, miten tästä eteenpäin.  (Luettu 7220 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
joninpeura

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ps Kemi


Vastaus #25 : 01.09.2015 klo 18:45:06

Oliko se Dinamo Moskovan tuleva kompleksi, missä tulee olemaan sekä futiskenttä että kääkkäkaukalo. Jossain Serbiassa jonkun pikkujengin stadion on ostoskeskuksen katolla, taisi olla joku 6000-paikkainen. Eli kyllähän sitä kaiken maailman ratkaisuja löytyy jos luovuutta uskalletaan käyttää.

Joo Dynamo Moskovan tuleva stadion VTB arena tosiaan pitää sisällään sekä jääkiekko areenan, että jalkapallostadionin. Tuohon kompleksiin kuuluu myös monia muita kiinteistöjä.

En nyt onnistunut kuvaa tähän liittämään, mutta tuolta linkistä löytyy hyvä havainnekuva.

http://www.stadiumguide.com/wp-content/gallery/vtbarena/vtbarena1.jpg



Triangelikostaja

Poissa Poissa


Vastaus #26 : 01.09.2015 klo 18:49:54

Aika nopeasti tuollaisessa 8 liigan sarjassa alkaa ne samat vastustajat kyllästyttämään ja yleisömäärät laskee.
kamrat

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 1897


Vastaus #27 : 01.09.2015 klo 18:57:58

Joo Dynamo Moskovan tuleva stadion VTB arena tosiaan pitää sisällään sekä jääkiekko areenan, että jalkapallostadionin. Tuohon kompleksiin kuuluu myös monia muita kiinteistöjä.



On kyllä aikamoisen näköinen :D Helsingissä samankaltaisen jos haluaisi onnistuisi se ehkä tuon Helsinki Gardenin yhteydessä, kun lätkähalli rakennetaan maan alle. Päälle vaan uusi komea futis-stadioni.

Ja tiedän, ei ole tapahtumassa.
suomifutiksen Janne Tähkä

Poissa Poissa


Vastaus #28 : 01.09.2015 klo 19:18:02

HJK

HIFK

FC Honka

Ilves

Inter

TPS

SJK

VPS

JJK
KuPS

AC Oulu

RoPS

FC Lahti

KTP

Tämähän se olisi liigan eteenpäin menon kannalta ihanteellisin tilanne. 14 joukkueen kaksinkertainen sarja. Ja jos nuo joukkueet saataisiin kaikki samaan aikaan liigaan, voitaisiin liiga melkeinpä lyödä suljetuksi, etteivät mitkään Jarot tai Kemit pääse sotkemaan pakkaa.

Suljetulle sarjalle luonnollisesti ehdoton ei. Inter ei kiinnosta ketään, joten Turun derbyistä huolimatta Inter ei unelmaliigaan mahtuisi. Hongalla on valtavana junioriseurana potentiaalia, mutta viimeiset liigakaudet osoittivat, että buumin loputtua Honkakaan ei kiinnostanut enää juuri ketään. Tilalle kaksi näistä seuroista: Jazz, MP, KPV, TPV.
Speedo Gonzales

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Чухна!


Vastaus #29 : 01.09.2015 klo 19:34:24

HJK

HIFK

FC Honka

Ilves

Inter

TPS

SJK

VPS

JJK
KuPS

AC Oulu

RoPS

FC Lahti

KTP

Tämähän se olisi liigan eteenpäin menon kannalta ihanteellisin tilanne. 14 joukkueen kaksinkertainen sarja. Ja jos nuo joukkueet saataisiin kaikki samaan aikaan liigaan, voitaisiin liiga melkeinpä lyödä suljetuksi, etteivät mitkään Jarot tai Kemit pääse sotkemaan pakkaa.
+MP
+MIFK
+Jazz
-Honka

16 joukkueen kaksinkertainen sarja. Otteluita sopivasti (30) ja ohjelma kuntoon, ei otteluruuhkia, eikä liian pitkiä kesätaukoja. Jumbo karsii joka vuosi Ykkösen voittajaa vastaan liigapaikasta kaksiosaisessa karsinnassa. Suljetulle sarjalle syvä uuh.

Ja sitten ne pöllöliiton suojatyöpellet tekemään katalogi, missä on prototyypit liigaseurojen stadioneista:

Helsinkiin 35 000 vetävä kansallisstadion, jolla pelataan maaottelut, stadin derbyt ja järjestetään muita suurtapahtumia. Em. suojatyöpellet puffaamaan ohjelmaa ja hankkimaan rahoittajia.

Helsinkiin 8 000 vetävä liigastadion, jossa HIFK ja HJK pelaavat muut kotiottelunsa. Buumin ollessa kova ottelut siirretään kansallisstadionille. Sinne myös pöllöliiton suojatyöpellet puffaamaan tapahtumia.

Turkuun toinen päätykatsomo ja nurkat kiinni.

Tammelaan 8 000 vetävä stadion.

Seinäjoki pian OK.

Vaasa melkein OK, kunhan lyövät nurkat kiinni.

Kuopioon 8 000 vetävä stadion.

Jyväskylään 8 000 vetävä stadion.

Lahteen 8 000 vetävä stadion.

Ouluun 8 000 vetävä stadion (voivat kaikki Lapin joukkueetkin tulla sinne sitten pelaamaan mahdolliset europelinsä, mikäli sattuvat joskus menestymään.)

Rovaniemelle 4500-paikkainen stadion.

Kotkaan 4500-paikkainen stadion.

Maarianhaminaan 4500-paikkainen stadion.

Mikkeliin 4500-paikkainen stadion.

Poriin 4500-paikkainen stadion.

Ja lisäksi Ykkösessä jatkuvasti pelaaville suurten paikkakuntien joukkueille 4500-paikkaiset stadionit, että ovat valmiita nousemaan liigaan kunhan se urheilullisesti onnistuu.

Kaikille stadioneille luppoaikana konsertteja, messuja jne ja samalla päälle massiivinen mediarummutus kotimaisen jalkapallon puolesta. Stadikat kunnossa + täysi tupa konsertissa/markkinoilla/messuilla/herättäjäjuhlilla (esim. Seinäjoki)/konferenssissa jne. = pelipaikat tutuksi ja stadionkulttuuri nousuun = yleisömäärät, tunnettavuus, tulot nousuun. Win-win
Mulattimunkki

Poissa Poissa


Vastaus #30 : 02.09.2015 klo 11:51:43

Veikkausliigassa tehdään paljon asioita hyvin jo nyt, mutta pienillä jutuilla sarjan imagoa on mahdollista nostaa. Monia hyviä ideoita on jo edellä mainittukin. Tämä nyt on ihan huru-ukkomaista maalailua, mutta seuraavanlaisia muutoksia ainakin itse mielelläni näkisin, jotta mahdollinen positiivinen kierre voisi lähteä rullaamaan. Joissain tapauksissa liiga voi jopa hankkia immuniteetin pelin huonolle tasolle tai ajoittaisille huonoille olosuhteille. Kyllä jääkiekkoliigaakin haukutaan paljon eri syistä, mutta silti se on tavallaan kritiikin ulkopuolella, koska sen asema on niin vakiintunut. Veikkausliigakin voisi seisoa yhä tukevammin omilla jaloillaan ja tehdä omaa juttuaan hyvällä itsetunnolla ja iloisesti.

1. Arvokkuus.

Nimi "Veikkausliiga" antaa jonkinlaisen b-luokan mielikuvan. Tässä olisi jopa hyvä tilaisuus ryöstää jääkiekolta vahva brändi, kun jääkiekkoliiga typeryyksissään luopui SM-liiga -nimestä. Vähän samalla tavalla siis kuin jalkapallo ryösti jääkiekolta Stadin derbyn. Nimi voisi olla vaikka Jalkapallon SM-liiga tai Jalkapalloliiga. Veikkaus voisi silti mahdollisesti yhä säilyä sponsorina, jolloin virallisena nimenä olisi esimerkiksi "Veikkauksen Jalkapalloliiga", mutta mediat käyttäisivät lyhempää muotoa. Lempiniminä sitten Futisliiga, SM-liiga tai pelkkä Liiga. SM-liigahan Veikkausliiga on todellisuudessa nytkin, sillä "SM-liigaa" voidaan pitää loogisena yleisnimityksenä palloilun korkeimmalle sarjatasolle.

Veikkausliigan audiovisuaalista julkikuvaa pystyy kohentamaan pienellä vaivalla. Kentälletulomusiikista voisi tehdä sovituksen klassisen musiikin orkesterille, jotta se Mestarien liigan hymnin tavoin tuntuisi huokuvan arvokkuutta ja tyyliä. Nyt se on vähän turhan räkäistä rokkia, jotta tulisi tunne, että "nyt ollaan osa jotain suurta". Veikkausliigalla on myös jo nyt hyvän tuntuinen sini-valko-punainen värimaailma, jota on mahdollista vahvistaa kentänlaitakylteissä ja tv-grafiikoissa. Yleisölle voisi vaikka selittää, että sininen ja valkoinen viittaavat Suomeen ja punainen palavaan intohimoon jalkapalloa kohtaan. Lisäksi pelinaikaiset äänimainokset on kiellettävä. Muuten mainoksia ei silti kannata liikaa suitsia, siihen liigalla ei ainakaan vielä ole varaa. Kuten rapidinwartti tuossa edellä sanoikin, jääkiekkoliiga on hoitanut jotkut tällaiset asiat mahdollisimman huonosti ja ollut luomassa lajille ylimielistä ja pöhöttyneen kaupallista imagoa.

Hyvin hoidetut pienet jutut voivat olla yllättävänkin isoja asioita. Esimerkiksi Veikkausliigan oma virallinen pelipallo on osaltaan myös tuonut liigalle lisäuskottavuutta. Samoin Ilta-Sanomien nettilähetykset ja monin paikoin mainio medianäkyvyys. Juuri toteutuvien stadionhankkeiden merkitys on toki vielä suurempi.

2. Juurevuus.

Liigan on myös pakko arvostaa itseään suomalaisen palloilun yhtenä kruununjalokivistä, eikä vain karsintakilpailuna eurokentille. Tärkeämpää kuin liigassa pelaavat seurat ja pelaajat on se, että voidaan olla varmoja siitä että liiga seisoo tukevalla pohjalla ja kunnioittaa itseään, historiaansa ja kaikkia sen parissa toimivia ihmisiä. On aika turhaa pohtia mitään sellaisia juttuja että "kunpa TPS ja AC Oulu nousisivat liigaan" tai "kunpa Suomi menisi arvokisoihin, silloin kaikki muuttuisi". Tämä on urheilua, joka ratkaistaan urheilullisesti, ei mitään stadioneiden ja talousalueiden välistä kisailua.

On lakattava puhumasta Veikkausliigasta vuonna 1990 alkaneena sarjana. On melkein käsittämätöntä, että nykyäänkin liiga vilisee perinteisiä seuroja ja suomalaisen jalkapallon pääsarjalla on yhtä pitkä historia kuin Italian Serie A:lla, mutta tätä historiaa ei haluta juuri mitenkään tuoda julki tarinoiden, tilastojen ja muisteluiden merkeissä.

Liigan on ymmärrettävä, että sillä on käsissään loistava ja värikäs historia, ja sen tulee auttaa seuroja rakentamaan tätä tarinaa jatkossakin. Voidaan myös miettiä, mitä Veikkausliiga haluaa viestiä kansallisella tasolla tapahtumana ja instituutiona. Esimerkiksi Jääkiekkoliiga on tässä onnistunut, samoin esimerkiksi Jukolan viesti, joka on vuosi vuodelta imenyt itseensä legendaarista auraa. Ääriesimerkkinä on Ranskan ympäriajo, joka on käytännössä yksi suuri Ranskan matkailumainos. Veikkausliiga on onnistunut, jos se saa keväällä lehdet kirjoittelemaan ja ihmiset huokailemaan Valioliiga-tyyliin "taas se alkaa, nyt on kaikkien aikojen kausi tulossa", vaikka kilpailun legendaarisuus olisi osittain vain imagollista ja hienovaraisen markkinoinnin kautta luotua illuusiota. Veikkausliigalla on onneksi valttinaan se, että se on jo nyt kirkkaasti Suomen kesän ykköspalloilulaji. Suomalainen kesäilta ja jalkapallo-ottelu (usein yhdistettynä muuhun kylätapahtumamaiseen tunnelmaan) on parhaimmillaan aivan lyömätön yhdistelmä.

Veikkausliigan vahvuus on myös siinä, että sarjaa pelataan suurella maantieteellisellä alueella ja maan sisällä huomattavastikin kulttuuriltaan eroavissa kaupungeissa. Jalkapallolla on tämänkin ansiosta mahdollisuus rakentaa itsestään uuden sukupolven "kansallinen peli", joka on luonteeltaan avoin ja laajalle levittäytynyt, eikä se sulje ketään ulkopuolelle tai rakenna turhia vastakkainasetteluita. Jalkapallokulttuuri syntyy pääosin orgaanisesti ruohonjuuritasolta, ja niin syntyvät myös intohimo ja rakkaus lajia kohtaan ja derbyjen kaltaiset terveet vastakkainasettelut. Sponsoritkin innostuvat, kun näkevät, mitä Jalkapalloliiga merkitsee ihmisille ja mitä se symboloi kansallisella tasolla.

3. Ilo.

Jalkapallon merkitys kasvaa ennen kaikkea tukijoista ja kannattajista käsin ja joku myyttinen "pelin taso" on siinä sivuseikka. Stadin derbyn nopeasti syntynyt arvokkuus ja yleinen fiilis on käytännössä kannattajien luoma. Vastakkainasettelu kannattajien, Palloliiton ja Veikkausliigan välillä pitäisi pikaisesti purkaa. Soihdut voisi sallia ainakin rajatuissa katsomonosissa. Kaikkiin lieveilmiöihin ja orastavaan väkivallan uhkaan on silti suhtauduttava tiukasti.

Otteluohjelma on uskallettava luoda pitkäjänteisesti ja osittain seurojen toiveiden vastaisesti. Kautta on pidennettävä, melkein kaikki pelit on pelattava sunnuntaina tai lauantaina ja katsojan on pystyttävä luottamaan, että pelikaavio pysyy suunnilleen samana, samoin sarjajärjestelmä ja joukkuemäärä. Silloin on helppo viestiä yleisölle esim. että "Jalkapalloliigaa pelataan viikonloppuisin". Sitten on turha enää kenenkään sanoa, etteivät tietäisi milloin pelejä pelataan.

Vaikka esim. Palloliitto tai Veikkausliiga ei suoranaisesti voi kuin mahdollistaa hyvää fiilistä, ei varsinaisesti luoda sitä, myös symbolisilla teoilla on merkitystä. Nykyinen sakotuskäytäntö pitää muuttaa radikaalisti. Veikkausliiga voi myös nostaa profiiliaan yksittäisillä positiivisilla tempauksilla. On esim. mahdollista luoda jonkinlainen vieraskannattajan kausikortti, jolla vaikkapa alle sadan euron sopuhintaan pääsisi aina oman joukkueensa vieraskatsomoon. Se nostaisi vieraskannattajamääriä ja tunnelmaa, ja monet hankkisivat kortin ihan vain kannatuksen tai helppouden vuoksi tai tietääkseen saavansa varmasti lipun seuraavaan derbyyn (vrt. uusi museokortti).

Jalkapalloyhteisö voi viestittää muille, että kaikki tällainen toiminta lähtee positiivisuuden kautta. Se voi sanoillaan ja tekemisillään kutsua muita liittymään mukaan. Tulee nähdä omat vahvuudet ja toimia niiden kautta, ei vain rypeä omien heikkouksien parissa. Kaikenlainen surkuttelu ja yleisömääräfetisismi tyyliin "no kun Ruotsissa on aina kaikki paremmin ja isompaa, me nyt ollaan vain tässä ankeassa suomifutistodellisuudessa" on lopetettava. Ruotsi on Ruotsi ja Suomi on Suomi. Meillä on oma juttumme, jota teemme innolla, emmekä edes haluaisi olla mitään ruotsalaisia - koska meillä tosiaan on se oma juttumme. Aina kaikessa on hyvät ja huonot puolensa; miksi jalkapalloihmisten täytyisi iänikuisesti märehtiä niissä huonoissa asioissa?

Pian ihmiset alkavatkin ihmetellä, että "mistä tämä kaikki rakkaus ja intohimo jalkapalloa kohtaan syntyy". Silloin vanhat kliseet ja ajatusmallit alkavat murtua.

No, nyt taisi kyllä mulla vähän mopo karata käsistä. :D
ratina

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves


Vastaus #31 : 02.09.2015 klo 21:46:35

Nimi "Veikkausliiga" antaa jonkinlaisen b-luokan mielikuvan. Tässä olisi jopa hyvä tilaisuus ryöstää jääkiekolta vahva brändi, kun jääkiekkoliiga typeryyksissään luopui SM-liiga -nimestä. Vähän samalla tavalla siis kuin jalkapallo ryösti jääkiekolta Stadin derbyn. Nimi voisi olla vaikka Jalkapallon SM-liiga tai Jalkapalloliiga. Veikkaus voisi silti mahdollisesti yhä säilyä sponsorina, jolloin virallisena nimenä olisi esimerkiksi "Veikkauksen Jalkapalloliiga", mutta mediat käyttäisivät lyhempää muotoa. Lempiniminä sitten Futisliiga, SM-liiga tai pelkkä Liiga. SM-liigahan Veikkausliiga on todellisuudessa nytkin, sillä "SM-liigaa" voidaan pitää loogisena yleisnimityksenä palloilun korkeimmalle sarjatasolle.
Tämä on käynyt mielessä. Veisin ajatusta kuitenkin vieläkin pidemmälle: missään merkittävässä lajissa ei enää pelata Suomen mestaruussarjaa, joten perinteikkäin ja tunnetuin sarjan nimi on vapaata riistaa. "Liiga" ei terminä tuo mitään lisää, ja SM-sarja henkisi perinteitä ja arvokkuutta sekä erottuisi muiden lajien tiesmikäliigoista. Sponsoriyhteyksissä tuo taipuisi sitten vaikkapa Veikkauksen Suomen mestaruussarjaksi. Vertailun vuoksi Ruotsissa on pelattu Allsvenskania vuodesta 1924.  

Kentälletulomusiikista voisi tehdä sovituksen klassisen musiikin orkesterille, jotta se Mestarien liigan hymnin tavoin tuntuisi huokuvan arvokkuutta ja tyyliä. Nyt se on vähän turhan räkäistä rokkia, jotta tulisi tunne, että "nyt ollaan osa jotain suurta". Veikkausliigalla on myös jo nyt hyvän tuntuinen sini-valko-punainen värimaailma, jota on mahdollista vahvistaa kentänlaitakylteissä ja tv-grafiikoissa.
Musiikki kelpaa itselleni nykyiselläänkin, kun on tainnut olla käytössä jo hyvän tovin ja sikäli tunnistettava. Tästä ei sinänsä vahvoja mielipiteitä. Logo sen sijaan ei itselleni kelpaa, ja korvaisin sen jollain klassisella muotoilulla, jossa sitten pysytään. Jääkiekon puolellahan sössittiin, kun perinteinen ja tunnistettava logo korvattiin nimiuudistuksen yhteydessä mitäänsanomattomalla lätyllä.

On lakattava puhumasta Veikkausliigasta vuonna 1990 alkaneena sarjana. On melkein käsittämätöntä, että nykyäänkin liiga vilisee perinteisiä seuroja ja suomalaisen jalkapallon pääsarjalla on yhtä pitkä historia kuin Italian Serie A:lla, mutta tätä historiaa ei haluta juuri mitenkään tuoda julki tarinoiden, tilastojen ja muisteluiden merkeissä.

Liigan on ymmärrettävä, että sillä on käsissään loistava ja värikäs historia, ja sen tulee auttaa seuroja rakentamaan tätä tarinaa jatkossakin. Voidaan myös miettiä, mitä Veikkausliiga haluaa viestiä kansallisella tasolla tapahtumana ja instituutiona. Esimerkiksi Jääkiekkoliiga on tässä onnistunut, samoin esimerkiksi Jukolan viesti, joka on vuosi vuodelta imenyt itseensä legendaarista auraa.
Tämä - täysin käsittämätöntä. SM-sarjaa on pelattu vuodesta 1930 ja jo tätä ennen pelattiin cup-muotoisia mestaruuskilpailuja. Nämä "Veikkausliigan kaikkien aikojen paras maalintekijä" -listat aikaansaavat pahoinvointireaktion, kun mestaruussarja-aika sivuutetaan kokonaan. Viesti on se, että Suomessa on pelattu vakavasti jalkapalloa vuodesta 1990 lähtien. Täydellistä historian ja perinteen aliarvostamista, varsinkin kun siirtyminen liiga-aikaan ei monessakaan asiassa ole tuonut edistystä.

Otteluohjelma, joukkuemäärä ja tällaiset imagoasiat kuntoon. Muuten liigatoimisto voikin keskittyä keräämään seuroille mahdollisimman paljon rahaa ja näkyvyyttä sponsori- ja TV-sopimuksista sekä tukemaan olosuhdeasioissa. Muu on seurojen harteilla.
rapidinwartti

Poissa Poissa


Vastaus #32 : 02.09.2015 klo 22:11:04

Tämä on käynyt mielessä. Veisin ajatusta kuitenkin vieläkin pidemmälle: missään merkittävässä lajissa ei enää pelata Suomen mestaruussarjaa, joten perinteikkäin ja tunnetuin sarjan nimi on vapaata riistaa. "Liiga" ei terminä tuo mitään lisää, ja SM-sarja henkisi perinteitä ja arvokkuutta sekä erottuisi muiden lajien tiesmikäliigoista. Sponsoriyhteyksissä tuo taipuisi sitten vaikkapa Veikkauksen Suomen mestaruussarjaksi. Vertailun vuoksi Ruotsissa on pelattu Allsvenskania vuodesta 1924.  


Tämä olisi kyllä loistava idea minunkin mielestäni. Mestaruussarja takaisin! Löytyyköhän tuolle mitään perinteistä vanhaa logoa, josta voisi muokata uuden version? Vanhojen perinteiden "elvyyttämisessä" on tavallaan onnistuttu esimerkiksi HJK-HIFK-derbyjen osalta. Miksei siis voisi tuoda mestaruussarjaa takaisin? Parin vuoden päästä Suomi on ollut itsenäinen 100 vuotta ja ennustan, että Suomen itsenäisyyden aikakauden perinteiden kunnioittamisesta voi tulla yhä enemmän ns. trendikästä.

Jääkiekon SM-liiga mainosti viime vuonna 40-vuotista historiaansa luomalla muovisen "lügan". Jalkapallossa voisi kunnioittaa perinteitä aidosti. Jalkapallon mestaruussarjaa aloitettiin pelaamaan 85 vuotta sitten. Juurikin Ruotsin Allsvenskanista tulee ainakin itselleni mieleen perinteinen jalkapallokulttuuri, koska sarjan nimi on ollut aina sama ja siinä on arvokkuutta. Onhan meilläkin täällä pitkä suomalaisen jalkapalloilun historia, jota pitäisi ottaa markkinoinnissa esille. Viiden vuoden päästä on 90 vuotta täynnä sarjamuotoista jalkapalloa.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015 klo 22:29:30 kirjoittanut rapidinwartti »
Mulattimunkki

Poissa Poissa


Vastaus #33 : 02.09.2015 klo 23:13:09

Musiikki kelpaa itselleni nykyiselläänkin, kun on tainnut olla käytössä jo hyvän tovin ja sikäli tunnistettava. Tästä ei sinänsä vahvoja mielipiteitä. Logo sen sijaan ei itselleni kelpaa, ja korvaisin sen jollain klassisella muotoilulla, jossa sitten pysytään. Jääkiekon puolellahan sössittiin, kun perinteinen ja tunnistettava logo korvattiin nimiuudistuksen yhteydessä mitäänsanomattomalla lätyllä.

Sama biisi kyllä kelpaa, mutta ajattelin juuri siihen klassista sovitusta. :D Ja itse jostain syystä tykkään logosta ja myös sloganista ("tunnusta väriä").

SM-sarjan elvyttäminen olisi rohkea teko, voisihan sitä kannattaakin. Mietin vain, olisiko se ihmisten silmissä askel taaksepäin. Silloin ikään kuin tunnustettaisiin, että 25 vuotta liigaa oli väärä valinta. Ja pidetäänkö sitten "liigaa" yleisesti hienompana sanana kuin "sarjaa"?

Oli miten oli, melkein kaikkein pahinta olisi poukkoileminen edestakaisin näiden imagoon liittyvien asioiden kanssa.
ratina

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves


Vastaus #34 : 02.09.2015 klo 23:40:52

SM-sarjan elvyttäminen olisi rohkea teko, voisihan sitä kannattaakin. Mietin vain, olisiko se ihmisten silmissä askel taaksepäin. Silloin ikään kuin tunnustettaisiin, että 25 vuotta liigaa oli väärä valinta. Ja pidetäänkö sitten "liigaa" yleisesti hienompana sanana kuin "sarjaa"?
Presentaatiokysymys. Kyllä tuo pitäisi kyetä markkinoimaan jatkumona hienoihin perinteisiin. Veikkausliiga on ihan yhtä arvokas osa tuota jatkumoa ja sponsorisopimushan tuota selittää. Ensimmäiset kaksi kautta liigan nimi oli Futisliiga.

Voihan pääsarja olla vaikka Veikkauksen Suomen valioliiga, jos liiganimi koetaan tärkeäksi. Tärkeää olisi joka tapauksessa päästä tuosta sponsorista kiinteänä osana liigan nimeä. Jos muita Pohjoismaita katsotaan, niin ne ovat päätyneet erilaisiin ratkaisuihin. Ruotsissa siis Allsvenskan vuodesta 1924. Norjassa on myös ollut "veikkausliiga" eli Tippeligaen vuodesta 1990, mutta sarja tunnetaan myös neutraalilla nimellä Eliteserien. Tanskassa taas on menty vuodesta 2010 Superligalla. Liigamalliin Tanskassa siirryttiin jo 1991, mutta vuoteen 2010 asti liigalla oli sponsorinimi. Norjalle ja Tanskalle (ja Englannille) on yhteistä, että pääsarjan nimi oli ennen uudistusta 1.Divisioona. Uudistuksilla siis luotiin käsitteellisesti uusi taso divisioonapyramidin huipulle. Ruotsissa ja Suomessa tällainen käsitteellinen huipputaso jo oli, ja Ruotsissa siitä pidettiin kiinni. Suomessa luovuttiin mielestäni aivan turhaan hienosta ja perinteikkäästä nimestä. Ensimmäinen divisioonakin on mielestäni parempi nimi kuin Ykkönen; divariksi Ykkönen monien suussa kuitenkin taipuu. Alempien sarjatasojen nimillä ei kuitenkaan niin suurta merkitystä ole.

Sarjojen logot ovat jalkapallossa ylipäätään olleet aika sivuseikka verrattuna esim. Yhdysvaltojen ammattilaissarjoihin. Tanskan ja Norjan pääsarjojen logot ovat nytkin rumempia kuin Suomen. Onnistuneitakin on, kuten Englannin valioliigassa ja Allsvenskanissa. Miksei tuonkin voisi kuntoon laittaa. Makuasia tietysti tämäkin, eikä nykyinenkään katastrofi ole.
kovafanipallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Seksi-Simon bandwagonissa.


Vastaus #35 : 03.09.2015 klo 00:34:22

Mun mielestä veikkausliiga on hyvä nimi eikä heti tule mieleen mitään toista yhtiötä joka haluaisi pääsponsorin asemassa upottaa miljoonia euroja kyseiseen liigaan. Ja veikkaus ei olisi pääsponsori jos nimi olisi joku toinen. Paljon on kritisoitu veikkausta siitä, että ei tue seuroja tarpeeksi, mutta siis ihan järjellä ajateltuna, kuka muu yhtiö suomessa haluaisi/pystysi sponsoroimaan usealla miljoonalla eurolla vuosittain suomen toiseksi suosituinta liigaa?
rapidinwartti

Poissa Poissa


Vastaus #36 : 03.09.2015 klo 08:55:32

Voisiko Mestaruussarja olla virallinen nimi ja Veikkausliiga sitten vaihtuva sponsorinimi? Eli Mestaruussarja Veikkausliiga. Logossa olisi molemmat mainittu. Paintilla 5 minuutissa tehty hassuttelu:



Logossa entinen yksilökeskeisyys on korvattu yhteisöllisyydellä, jonka tulisi kuvastaa sarjan imagoa. :D
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015 klo 09:09:22 kirjoittanut rapidinwartti »
Vlad Kepes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: kulttuurikeynesianismi


Vastaus #37 : 04.09.2015 klo 16:25:54

Kunnon visionäärejä taas vauhdissa. :D No, lapsi on terve kun se leikkii ja unelmoi.
Hiiritin

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #38 : 04.09.2015 klo 16:49:27

- Jokainen pyrkii aina repimään peleihin messiin jonkun frendin/sukulaisen/kaiman/mutsin/faijan joka käy peleissä harvoin tai ei ikinä. On paljon ihmisiä joita periaatteessa saattaisi kiinnostaakkin lähteä katsomaan, mutta ei vain viitsi yksin lähteä. Varsinkin lapsia tai kummilapsia ym nuorempaa väkeä mukaan peleihin. Tehkää siitä heille mukava tapahtuma, niin siemen on kylvetty.
- Kuten mainittua, niin liigan nimi vaihtoon ja vähän äkkiä. Veikkausliiga yhdisty niin vahvasti kaikenmaailman puuhasteluun ja "potkupalloiluun".
« Viimeksi muokattu: 04.09.2015 klo 17:01:26 kirjoittanut Hiiritin »
jeppis:D

Poissa Poissa


Vastaus #39 : 05.09.2015 klo 10:32:37

Voisiko Mestaruussarja olla virallinen nimi ja Veikkausliiga sitten vaihtuva sponsorinimi? Eli Mestaruussarja Veikkausliiga. Logossa olisi molemmat mainittu. Paintilla 5 minuutissa tehty hassuttelu:



Logossa entinen yksilökeskeisyys on korvattu yhteisöllisyydellä, jonka tulisi kuvastaa sarjan imagoa. :D

Korjasin
ratina

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves


Vastaus #40 : 06.09.2015 klo 01:17:10

Voisiko Mestaruussarja olla virallinen nimi ja Veikkausliiga sitten vaihtuva sponsorinimi? Eli Mestaruussarja Veikkausliiga. Logossa olisi molemmat mainittu. Paintilla 5 minuutissa tehty hassuttelu:



Logossa entinen yksilökeskeisyys on korvattu yhteisöllisyydellä, jonka tulisi kuvastaa sarjan imagoa. :D
Miksei näinkin. Tälläkin varmistettaisiin se, ettei koko sarjan nimi vaihdu sponsorin joskus vaihtuessa. Satunnaisemmalle seuraajalle vaikuttaa puuhastelulta, jos sarjan nimi muuttuu useasti. Tämä oli varmasti myös tuon Tanskan muutoksen taustalla. Siellä ei vaan ollut vanhaa nimeä, johon palata, kun koko sarjajärjestelmä oli muutettu. Saa nähdä, mihin Norjassa aikanaan päädytään, jos paikallinen Veikkaus väistyy sponsorin pallilta.

Mieluiten tosiaan näkisin sponsorinimitähän Suomen mestaruussarjan, mutta eiköhän tuo jää näkemättä.
Kratos

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 06.09.2015 klo 12:12:48

Ihan kuin joskus ennenkin olisin kuullut läpimurtokaudesta ja eteenpäinmenosta
Bajella

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Bergkamp on kendoyanari


Vastaus #42 : 06.09.2015 klo 13:00:09

SM Sarja - vuodesta 1930.

Serie A - vuodesta 1929.


Miksipä ei ja tuota historiaa ennen 90-lukua täytyy tuoda enemmän julki.

-Arvokkuus on hyvä pointti. Toki tässäkin asiassa joutuu luultavasti jankkaamaan yhtä kauan kuin kauden pidentämisenkin puolesta.
T.N.T

Poissa Poissa


Vastaus #43 : 17.09.2015 klo 10:02:33

Itse toivoisin, että muutkin seurat etsisivät yhteistyökumppaneiden kanssa win-win tilanteita, joilla katsomoita saataisiin täyteen. Seurat saisivat myyntiä ja parempia sponsoridiilejä ja sponsorit saisivat tarjota asiakkailleen lisäarvoa.

Suomalainen jalkapallon pahin vihollinen on sen maine. Ainoa keino saada ihmiset katsomoihin on saada ihmiset viihtymään siellä. Suurimalle osalle tämä mystinen "taso" ei merkitse vaan aivan muut asiat. Olosuhteet, palvelut ja tunnelma ovat avainroolissa.

Täydet katsomot ovat parasta mainosta. Sillä ei ole mitään merkitystä onko se tehty yhteistyössä sponsorin kanssa vai ei. Siis ehkä sillä on merkitystä täällä, mutta ei sen tuularin silmissä joka viihtyy ottelutapahtumassa. Kun tempaus toteutetaan yhteistyökumppanin kanssa niin ei tule myöskään taloudellisia menetyksiä. Sponssirahat ja oheismyynti kattavat lipputulomenetykset. Olosuhteet tulevat parantumaan seuraavan 5 vuoden aikana monella paikkakunnalla ja se on varma. Kun yksityinen raha päästetään töihin niin keksitään uusia kannattavampia tapoja toteuttaa stadikoita ja tämä esimerkki levittäytyy sitten muuallekkin. Esim. asuntorakentamisen avulla stadikka on mahdollista saada lähes "ilmaiseksi". Stadikoista rakennetaan kuntannustehokkaita monikäyttö-areenoita, jolloin ne itseasiassa alkavat tuottaa rahaa. Nyt on kaikki syy olla posiitivinen, kahdella paikkakunnalla nousee jo uskomattoman hienot stadikat!

 
Sivuja: 1 [2]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa