FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.03.2024 klo 10:03:51 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 7 [8] 9 10
 
Kirjoittaja Aihe: Petri Vuorinen - Kollektiivinen pallonhallintaprosessi  (Luettu 84820 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Matthias Sindelar

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jamo, Tuco, Jorma


Vastaus #175 : 25.02.2019 klo 14:09:13

Pelitapa, ei tyyli.
Carsten Tancker

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #176 : 25.02.2019 klo 14:18:06

Ehdottomasti näin Ylos. Harmi vaan, että tulokset ovat huonontuneet sitä mukaa, mitä kauemmin joukkue on pelannut Vuorisen ”omaa peliä” ja mitä suurempi osuus joukkueen pelaajista on ollut Vuorisen itse hankkimia.

Kerrataas nyt vielä ne Vepsun sijoitukset liigassa Peten ajalta:

2016: 4. sija.
2017: 8. sija.
2018: 6. sija.

Jyrkästi laskeva trendi on kyllä selvästi havaittavissa. Tulevalle kaudelle pelaajabudjettia on leikattu sen verran, että ehkä se pitkään ja hartaasti odotettu putoamiskamppailu vihdoin on edessä "Ylos". Ainakin Cupin tulokset tätä selvästi enteilevät, kun ei Peten takia voitettu lohkoa.
Zazar

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dreams can't be buy


Vastaus #177 : 25.02.2019 klo 14:51:06

Hymiön kanssa tuon lauseen laitoin, mutta valitettavan totta taisi olla. Cupin lohkovaiheen alkukierroksilla pelattiin välillä nuoruuden innolla ja vahingossa hyvää peliä, ja mitä paremmin pelaajat ovat päässeet Peten taktiikoihin kiinni, sitä paskemmaksi peliesitykset ovat menneet. Toivottavasti tulee Kiisto vastaan seuraavassa vaiheessa niin jatkopaikastakin voi vielä unelmoida :)

Siellä oli Ilvestä vastaan eri pelaajat kentällä kuin ensimmäisissä peleissä. Ebwellestä ei ollut linjan taakse juostessa mitään uhkaa, toisin kuin Alangosta, ja kombo Lähde-Sillah-Laatikainen ei nyt vaan toiminut niin hyvin kuin Voutilainen-Gatambiye-Laatikainen. Siksi VPS:n hyökkäyspeli oli niin paskaa.

Sarr ja Gatambiye ovat puolestaan olleet Vuorisen treeneissä koko talven ja ottaneet sinä aikana isoja edistysaskeleita, mutta sehän ei missään nimessä ole Peten ansiota?

Lainaus
Nykyresurssit ovat valitettavasti tulosta Peten pelityylistä, joka on karkottanut niin katsojat kuin sponsoritkin. Resurssien puutteesta on siis turha tehdä Petelle jotain kaiken anteeksiantavaa pelastusmantraa.

Resurssien puutteestahan voi syyttää ihan ketä haluaa. Minua ei henk.koht vaan jaksa kiinnostaa vanhojen kaivelu siitä, että onko tämänhetkinen yleisökato ja resurssipula eniten Vuorisen, markkinointipäällikön, vaasalaisen homeperseisyyden, kommunistisen stadionarkkitehdin vai siivoojan vika, vaan keskittyisin mieluummin tulevaan ja keskustelemaan siitä, että ketkä ovat oikeita henkilöitä johtamaan VPS kuiville myös 2019 ja siitä eteenkinpäin.

(Hivenen toiseen suuntaan liioitellen voisi myös argumentoida, että jos Pete ei olisi pelastanut Okan ensin rei'ittämää laivaa 2015 niin voisihan se myös olla, että VPS valmistautuisi paraikaa neljänteen perättäiseen ykkösen kauteensa Kaarlella kun Hietalahden stadionin rakennustyöt olisi putoamisen myötä keskeytetty. Näet varmaan pointin.)

Lainaus
Perustavanlaatuinen ongelma Vepsun pelissä on se, että se tuottaa myös toimiessaan tilanteita vain harvoin ja silloin, kun se ei toimi, oma pää vuotaa kuin seula. Tästä on varoiteltu jo hyvin menneestä kaudesta 2016 asti.

Tuottaa se paikkoja ihan hyvällä prosentilla kunhan vaan murtautumiset ovat riittävän nopeita. Siihen vaan tarvitaan nopeita murtautujapelaajia jotka ovat pelote myös linjan taakse juostessaan. Sellaisia Petellä ei ihan liikaa ole viime kausina käytettävissä ollut.

Lainaus
Eli Peteä tullaan kritisoimaan, kunnes ne tarvittavat isot muutokset Vepsun pelitapaan on tehty. Vepsun pelaajisto ei ole eikä koskaan tulekaan olemaan Peten märkien fantasioiden mukainen, joten pilvilinnoihin perustuva haavetaktiikan tilalle on ennen pitkää ihan oikeasti keksittävä jotain muuta. Kukaan ei oikeasti halua, että Vepsun pitää pudota divariin ennen kuin suunta muuttuu.

En allekirjoita boldattua. Sitä se voi kyllä olla, jos vaan joukkue rakennetaan oikeanlaisista pelaajatyypeistä eikä esim. niin kuin 2018.
Pelle-Wermanni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #178 : 25.02.2019 klo 15:35:08

Kerrataas nyt vielä ne Vepsun sijoitukset liigassa Peten ajalta:

2016: 4. sija.
2017: 8. sija.
2018: 6. sija.

Jyrkästi laskeva trendi on kyllä selvästi havaittavissa.

Saadaan se keskustelu menemään tietty raskaaksi, kun itse mainitsee laskusuhdanteen ja toinen lukee sen "jyrkästi laskeva trendi" ja poimii pelkät sijoitustilastot. Itse tarkoitin laskusuhdannetta niin pistekeskiarvoissa (tässä onneksi vain lievänä), yleisölukemissa kuin taloudessakin. Se, että kaudella 2018 Veikkausliigassa pääsi kuudenneksi pistekeskiarvolla 1,24, kun edelliset viisi kautta samaan sijaan oli vaadittu 1,33-1,52 pistettä, ei mun mielestä ole kovin relevantti asia kokonaisuuden kannalta, vaan nimenomaan niitä erikseen poimittuja yksittäisiä hedelmiä kokonaistilastoista :)

Huttusen kausilla 2012-2014 Vepsun pistekeskiarvo oli 1,43 p/o, kun Peten kausilla 2016-2018 vastaava on ollut 1,34 p/o. Tuossa on lievää laskusuhdannetta (ei kuitenkaan sentään jyrkästi laskevaa trendiä). Vastaavasti keskimääräinen sijoitus oli kausilla 2012-2014 viides (8./3./4.), kun se kausilla 2016-2018 on ollut kuudes (4./8./6.). Tuossa ei tosiaan varsinaista laskusuhdannetta ole.

Sen sijaan yleisömediaanit näyttää vähän huonommilta etenkin, kun huomioi, että tässä välissä olosuhteita on parannettu merkittävästi, eikä kukaan enää joudu istumaan sateessa:
2012  2407 (Hietalahden stadion, sija 8.)
2013  2650 (Hietalahden stadion, sija 4.)
2014  2278 (Hietalahden stadion, sija 3.)
2015  1823 (Hietalahden stadion ja Kaarlen kenttä, putoamistaistelu)
2016  2719 (Kaarlen kenttä ja Elisa stadion, sija 4.)
2017  2306 (Elisa stadion, sija 8.)
2018  1964 (Elisa stadion, sija 6.)

Tuossa voisi jo sanoa, että viime kausien aikana on ollut jyrkästi laskeva trendi havaittavissa (2719 -> 2306 -> 1964). Siitä huolimatta, että sijoitukset ovat menneet 4. -> 8. -> 6. Viime kaudella oli toinen täysi kausi uudella Elisa stadionilla ja VPS oli liigassa kuudes ja silti mediaaniyleisömäärät jäivät edelliskautta selvästi pienemmiksi ja lähes yhtä pieniksi kuin putoamistaistelukaudella 2015, jolloin osa peleistä pelattiin Kaarlen kentällä. Onhan tuo nyt väkisinkin laskusuhdannetta, vaikka miten päin kääntäisi :(. Jotenkin se yleisö pitää nyt houkutella takaisin katsomoon. Toivottavasti toteutetusta kausikorttikampanjasta on apua.

Sarr ja Gatambiye ovat puolestaan olleet Vuorisen treeneissä koko talven ja ottaneet sinä aikana isoja edistysaskeleita, mutta sehän ei missään nimessä ole Peten ansiota?

Ehdottomasti on Ylos. Jos ei laitettaisi sanoja toisen suuhun niin keskustelu olisi paljon helpompaa. Petehän oli loistava pelaajien kehittäjä jo kakkosvalmentajana ollessaan. Harmi vaan, että Peteä ei varmaan enää kovin helposti saa Vepsun kakkosvalmentajaksi, kun saanee ihan hyviä päävalmentajapestejäkin parhailla VPS-näytöillään.

Minua ei henk.koht vaan jaksa kiinnostaa vanhojen kaivelu siitä, että onko tämänhetkinen yleisökato ja resurssipula eniten Vuorisen, markkinointipäällikön, vaasalaisen homeperseisyyden, kommunistisen stadionarkkitehdin vai siivoojan vika, vaan keskittyisin mieluummin tulevaan ja keskustelemaan siitä, että ketkä ovat oikeita henkilöitä johtamaan VPS kuiville myös 2019 ja siitä eteenkinpäin.

Sama toki itselläkin ollut agendana. Ja ehdottomasti olen koko ajan toivonut, että se johtaja olisi Pete, mutta hieman erilaisilla jalkapalloilullisilla lähtökohdilla.

En allekirjoita boldattua. Sitä se voi kyllä olla, jos vaan joukkue rakennetaan oikeanlaisista pelaajatyypeistä eikä esim. niin kuin 2018.

No joo. En minäkään suoranaisesti sano, etteikö Peten nykytyylillä voisi menestyä säännöllisestikin, jos vaan olis eri pelaajat.

Sitä odotellessa (joukkue ei toivottavasti ole ainakaan SJK).

Ja nyt jos kukaan ei enää laita vääriä sanoja mun suuhun, voin oikeasti lopettaa jankkaamisen ja jättää estradin teille toivottavasti asioista paremmin perillä oleville. Eri mieltä oleminen on ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2019 klo 15:41:00 kirjoittanut Pelle-Wermanni »
Carsten Tancker

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #179 : 25.02.2019 klo 16:18:35

Kirjoitit, että tulokset huonontuneet sitä mukaan mitä kauemmin joukkue on pelannut Vuorisen omaa peliä ja mitä suurempi osuus joukkueen pelaajista on Vuorisen itse hankkimia.

Kerro mulle tilasto, joka mittaa tuloksia paremmin kuin sarjataulukko. Aika raskasta on tosiaan, kun se oleellisin tilasto sivuutetaan jatkuvasti. Sitten vielä valehdellaan, että tarkoitin asioita y ja z, vaikka kirjoituksessa selvästi puhutaan edustusjoukkueen pelillisistä tuloksista.
Pelle-Wermanni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #180 : 25.02.2019 klo 17:08:11

Kirjoitit, että tulokset huonontuneet sitä mukaan mitä kauemmin joukkue on pelannut Vuorisen omaa peliä ja mitä suurempi osuus joukkueen pelaajista on Vuorisen itse hankkimia.

Ai tuohon viittasit. Kausilla 2015/2016 Pete veti "Okan pelaajilla" selvästi paremmin kuin kausilla 2017/2018, jolloin hänellä oli enemmän valtaa siihen, millaisia uusia pelaajia joukkueeseen hankitaan. Kausien 2015/2016 aikana Peten Vepsun voittoprosentti oli 40,4 % ja pistekeskiarvo 1,50. Kausien 2017/2018 aikana voittoprosentti on ollut 28,8 % ja pistekeskiarvo 1,21. Verrokiksi voi mainita Okan kaudet 2012-2015, jolloin voittoprosentti oli 36,3 ja pistekeskiarvo 1,32. Kausi 2018 oli toki jo hieman parempi kuin 2017 (30,3 vs. 27,3 % ja 1,24 vs. 1,18 p/o), mutta molemmat silti selvää laskua Okan aikakauteen ja Peten 2015-2016-aikaan verrattuna.

Alkaisko nyt jo vihdoin riittää vanhojen kaivelu? Kyllä mulla perusteltu tilasto on jokaisen esitetyn mielipiteen taakse, mutta ne löytyy tästäkin ketjusta jo todennäköisesti moneen kertaan, eli voit jatkossa kaivaa itse. Mä en enää jaksais :D. Voidaan yhteisesti sopia viime kauden kuudennen sijan mahdollisesti kertovan siitä, että muutos parempaan on jo tapahtunut. Ja me kaikki varmasti toivomme, että tuo on totta Ylos

Kerro mulle tilasto, joka mittaa tuloksia paremmin kuin sarjataulukko.

Pistekeskiarvo, voittoprosentti, sarjasijoitus, yleisömäärät ja taloudellinen tulos yhdessä. Ehdottomasti ei mikään niistä yksin. Ei myöskään pallonhallintaprosentti tai laukausten määrä :)
John Rambo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen seksikkäin


Vastaus #181 : 27.02.2019 klo 08:30:14

Pelitapa, ei tyyli.

No tämä, mutta mitäpä tuota avaamaan enää n:ttä kertaa. Menee samalla tavalla vammaiseksi inttämiseksi, kun hyvätkin tulokset ovat jonkun muun ansiota. Okan pelaajat... Luulin jossain vaiheessa vielä hassutteluksi, mutta tosissaanhan tuo taitaa olla.

Ehkä eilinen avasi silmiä? Tuskinpa, eiköhän tämäkin vielä käänny Peten viaksi.

e: Ja ei, emme mahdu. Kaikki mielipiteet eivät ole samanarvoisia. Omiin muroihin kuseminen tätäkin kautta vain syö yllättävänkin paljon.

e2: Asenne - ei vittu mikä jätkä. Klassinen argumentaatiovirhe myös, missä mittari?
« Viimeksi muokattu: 27.02.2019 klo 09:38:56 kirjoittanut John Rambo »
Pelle-Wermanni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #182 : 27.02.2019 klo 08:55:17

Ehkä eilinen avasi silmiä? Tuskinpa, eiköhän tämäkin vielä käänny Peten viaksi.

Eilinen selittää ainakin sun kireyden :)

Pelitapa vs. pelityyli on mulle lähinnä semantiikkaa. Kumpaa se muita liigajoukkueita hitaampia pelinrakentelu, vähimmät laukaukset ja muita harvemmat taklaukset ja syötönkatkot nyt onkaan, vika on selkeä.

Sanokaa mitä sanotte, mutta osansa Vepsun talousvaikeuksiin on sillä, että osa katsojista on jäänyt katsomoista pois, koska peli on ollut niin tylsää ja huonoasenteista, että mielummin jättää katsomatta. Ja varmasti vaikuttaa myös sponsorirahoihin, jos yksikin noista tylsistyneistä on yrityspomo. Riittävän usein toistuvien pelitapahtumien ja asenteen näkymisen tärkeyttä ei mun mielestä kannata vähätellä, kun tässä kuitenkin puhutaan siitä, että ihmiset pitää saada vapaa-ajallaan valitsemaan juuri VPS ajanvietekohteeksi. Siellä katsomossa pitää olla jotain katsottavaa. Ei kukaan pidemmän päälle maksa kirjastonhoitajan työn katsomisesta, ja sitä Vepsun peli on viime kausina muistuttanut aivan liian suurelta osin.

Okan pelaajat... Luulin jossain vaiheessa vielä hassutteluksi, mutta tosissaanhan tuo taitaa olla.

”Okan pelaajista” olen puhunut lainausmerkeissä ja lähinnä siinä mielessä, että Oka hankki Vepsuun keskimäärin parempia pelaajia kuin Pete. Toki olihan Okalla kai paljon isommat palkkabudjetitkin käytettävissä. Mutta kumpi tässä on muna ja kumpi kana -keskustelu lienee aika hedelmätöntä.

Eli joo. Edelleen olen sitä mieltä, että Vepsun ”oma pelitapa” on yksi juurisyy nykyisille ongelmille. Ja edelleen tiedän, että sinä ja moni muut olette eri mieltä. Mahtunemme molemmat maailmaan mielipiteinemme Ylos

E: ja vaikuttaahan Vepsun pelitapa tietysti suoraan myös nyt saataviin tuloihin, kun minäkin arvioin ostettavia osakemääriä siltä pohjalta, että rahat menevät osaltaan mielestäni väärien asioiden ylläpitoon. Useampia osakkeita tulisi varmasti ostettua, jos seura/Pete olis irtisanoutunut tuosta viime vuosien pelitavasta selkeämmin. Mutta luotan, että te optimistisemmat paikkaatte nyt ja itse lupaan vastaavasti paikata, kun ”asenne-Vepsulla” on osakeanti :)

E2:
e2: Asenne - ei vittu mikä jätkä. Klassinen argumentaatiovirhe myös, missä mittari?

Jokainen Vepsun asiakas/kannattaja/sponsori on mittari. Itse toki olen vain yksi tuhansista ja varmastikin ääripäässä pelitavan vaikutusten suhteen. Sen olen jo sentään oppinut.

e: Ja ei, emme mahdu. Kaikki mielipiteet eivät ole samanarvoisia. Omiin muroihin kuseminen tätäkin kautta vain syö yllättävänkin paljon

Ok. Ja mun mielestä syö enemmän, jos viihdettä ja taisteluasennetta ei pyritä palauttamaan peliesityksiin. Mutta ymmärrän nyt, että enemmistön mielestä olen väärässä, joten vetäydyn taistelusta.

E3:
Viimeisimpinä keksintönä on, että Okan pelaajat, jotka olivat matkalla divariin, ovatkin yhtäkkiä seuraavilla kausilla menestyksen avain. Tilastot valitaan aina sopivalta ajanjaksolta tukemaan omaa väitettä. Ei missään nimessä katsota koko aikakautta (tai edes yhtä kautta) kokonaisuutena, vaan tiettyjä osia, millä tulokset saadaan näyttämään mahdollisimman huonolta.

Ei noi tilastot pelkkiä pieniä otantoja ole olleet, vaan siellä on sekä pieniä otantoja, kokonaisia kausia että myös useamman kauden yhdistelmiä. Enemmänhän tuo ”Okan pelaajat, jotka oli matkalla divariin” on esimerkki lyhyestä otannasta. Okan alkukausi 2015 tosiaan koostui 14 ottelusta, joiden aikana VPS keräsi 8 pistettä. Vastaavasti Peten Vepsulla oli kaudella 2017 jakso, jolloin se keräsi 14 ottelussa 6 pistettä. Ei mun kokonaisvaltainen kritiikki kuitenkaan keskity tuohon yhteen todella paskaan jaksoon (sen käynnissä ollessa toki keskittyi). Tsekkaa vaikka noita tilastoja aiemmilta sivuilta.

Ihan tarkoituksella olen vertaillut niin pistekeskiarvoja, voitto-prosentteja, sijoituksia kuin yleisömääriäkin niin lyhyellä kuin pitkälläkin jaksolla, että olen nähnyt, että mun kriitikin takana on suurempi kuva. Se on sit joko mun väärinymmärrystä tai viestintäosaamattomuutta, ettei se aukea samalla tavalla muille.

Siitä oon kyllä melko varma, ettei Pete vaivautuis panemaan mun vaimoa, miestä, lasta tai äitiä : )

Tähän samaan viestiin voin vielä laittaa lisäkommentteja, jos tulee keskustelunavauksia, mutta yritän olls laittamatta uusia viestejä, ettei homma paisu.

E4:

Ihan asiallinen ja tarpeellinen lisähuomautus. Se on ihan päivänselvää, että kaikki Vepsun ongelmat eivät johdu Petestä ja pimputtelusta eikä kaikki ongelmat myöskään ratkea Peten ja/tai pimputtelun poistamalla. Kai mä oon vaan ajatellu, että selvä pelitavallinen muutos olisi ollut se helpoin tapa herättää väljähtymään päässyt tunnelma ja nukahtanut yleisö, ja toimenpide, jonka varaan olisi voinut rakentaa myös markkinointia. Nythän koko seura tuntuu pelitavan mukaisesti seisovan paikoissa, joissa pitäisi taklata, ja peruuttelevan paikoissa, joissa pitäisi painaa vauhdilla eteenpäin. Aika näyttää, löytyykö nykyisiin ongelmiin ratkaisuja, jotka mahdollistavat myös pimputtelun pitämisen : )
« Viimeksi muokattu: 27.02.2019 klo 16:32:14 kirjoittanut Pelle-Wermanni »
Carsten Tancker

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #183 : 27.02.2019 klo 10:34:44


Jokainen Vepsun asiakas/kannattaja/sponsori on mittari. Itse toki olen vain yksi tuhansista ja varmastikin ääripäässä pelitavan vaikutusten suhteen. Sen olen jo sentään oppinut.

Ok. Ja mun mielestä syö enemmän, jos viihdettä ja taisteluasennetta ei pyritä palauttamaan peliesityksiin. Mutta ymmärrän nyt, että enemmistön mielestä olen väärässä, joten vetäydyn taistelusta.

Kyllä sun mielipide pelitavasta on tullut selväksi vuosien varrella ja olet mielipiteeseesi täysin oikeutettu. Et ole myöskään ainut, vaan kyllä tuo pimputtelu on vituttanut välillä itseäkin.

Sitä en ymmärrä - ja mistä tässä nyt sun kanssa on väännetty - on yritys selittää kaikki huonot peliesitykset ja nykyisin jopa kaikki muu seuran ympärillä oleva negatiivinen uutisointi Vuorisen ja hänen pelitapansa piikkiin. Ikään kuin otteluissa pelaisi VPS:n pelitapa itseään vastaan, eikä vastustajaa ole lainkaan. Jos VPS tekee nopealla hyökkäyksellä maalin, ei se yhtäkkiä kuulukaan pelitapaan, vaan pelaajat soveltavat, vaikka idioottikin tajuaa, ettei tästä ole kyse. Menestys menee aina joko sattuman piikkiin tai sitten Pete oli tajunnut muuttaa pelitapaa juuri tuohon peliin. Tappiot poikkeuksetta pelitavan piikkiin. Viimeisimpinä keksintönä on, että Okan pelaajat, jotka olivat matkalla divariin, ovatkin yhtäkkiä seuraavilla kausilla menestyksen avain. Tilastot valitaan aina sopivalta ajanjaksolta tukemaan omaa väitettä. Ei missään nimessä katsota koko aikakautta (tai edes yhtä kautta) kokonaisuutena, vaan tiettyjä osia, millä tulokset saadaan näyttämään mahdollisimman huonolta. No, nyt on tosiaan pelaajabudjettia leikattu sen verran (Peten vika), että ehkä vihdoin tulee se putoamistaistelu, jota olet hartaasti odottanut.

Aivan järjetön vaiva ollut Peten aikakaudella keksiä kaikkea mahdollista huonoa Vuorisesta ja Vepsusta. Onko Pete nussinut sun vaimoa, vai mistä tässä on kyse?
« Viimeksi muokattu: 27.02.2019 klo 13:44:27 kirjoittanut Carsten Tancker »
sonny burnett

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: youtube.com/watch?v=q3f3uv6MzRg


Vastaus #184 : 27.02.2019 klo 15:41:52

https://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of_the_single_cause
Komigenare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: VPS


Vastaus #185 : 08.07.2019 klo 09:26:48

Aikansa tuli täyteen

Fysiikkavalmentaja Carlos Fradão sekä videoanalyytikko Rodrigo Picchioni poistuvat samalla ovenavauksella. Sund & Sillanpää jäivät jäljelle.
Kosmoksen Härkä

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ennakollinen näkemys ja alustava tieto


Vastaus #186 : 08.07.2019 klo 09:39:26

Prosessi jäi kesken, harmin paikka.
Säämies

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK & Huuhkajat


Vastaus #187 : 08.07.2019 klo 09:46:01

Prosessi jäi kesken, harmin paikka.

Kyllä se prosessi loppui viimeistään viime kauteen.
Taika Jimmi

Poissa Poissa


Vastaus #188 : 08.07.2019 klo 11:21:32

Prosessi jäi kesken, harmin paikka.
Eihän se ole huippuvalmentaja eikä mikään, jollei ole pari kolme kertaa siirretty sivuun. Prosessi jatkuu ja kehittyy. Eiköhän vielä Petestä saada nauttia tulevaisuudessakin. Vapailla markkinoilla ei taida kovinkaan kummoisia nimiä olla tarjolla, joten Pete hyppää aikalailla listan kärkeen, kun seuraavia valkkuja kartoitetaan.
Pelle-Wermanni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #189 : 08.07.2019 klo 15:14:25

Pistetääs vielä viimeisen kerran tilastokooste Vuorisen VPS-kausista 2016-2019. Näistä näkee aika hyvin, missä on menty viime aikoina huonompaan suuntaan. Osin pienentyneen pelaajabudjetin, osin pelaajavalintojen ja varmasti osin myös taktisten valintojen seurauksena.

Vepsun pallonhallinta- ja syöttötilastoissa on ollut selvä laskeva trendi Sarajärven lähdön eli kauden 2017 jälkeen. Sarajärven aikaan maksimoitiin oma pallonhallinta pelaamalla etupäässä helppoja toppari-maalivahti-toppari -syöttöjä isolla syöttötarkkuudella. Sarajärven lähdön jälkeen Vuorinen yritti kehittää Vepsun peliä tuomalla "pimputtelun" rinnalle enemmän suoraviivaisempaa ja nopeaa peliä ja vaikeampia avaavia syöttöjä. Tämän ja viime kauden tilastot eivät näiltä osin poikkea toisistaan muuten olennaisesti, mutta ehkä heikentynyt joukkue näkyy siinä, että samalla taktiikalla tulos on nyt huonompaa ja palloa ei vaan saada enää pidettyä omalla joukkueella yhtä hyvin kuin aiemmin.










Maali- ja laukaustilastoissa puolestaan näkyy karusti se, että vastustajat ovat päässeet laukomaan ja viimeistelemään nyt selvästi aiempia kausia enemmän. Puolustusmiehistö on vuosi vuodelta heikompi, kun pelaajavalinnoissa on osin taktisista ja osin taloudellisista syistä painotettu "puolustuskyvyttömiä" pelaajia. Vepsuhan on viime vuosina kunnostautunut myös olemalla liigan vähiten taklaava ja vastustajan syöttöjä vähiten katkova jengi.

Vepsun omatkin laukausmäärät ovat sinänsä kyllä lisääntyneet, mutta viimeistelyprosentti on nyt aiempia kausia heikompi ja oletettavasti maalipaikat heikkolaatuisempia ja maalimäärä on jäänyt siksi vähäiseksi. Hakolan ja Vahteran poistuminen ja Strandvallin heikko kunto näkyy selvästi ja jopa Douglasia, Gueyeta ja Clennonia alkaa jo vähän kaivata...








Jos katsotaan yhdistelmätilastona sitä, kuinka paljon VPS ja vastustajat ovat tehneet maaleja yhtä maalia kohti suuntautunutta laukausta kohti, nähdään, että ensimmäistä kertaa Vepsun viimeistelytehokkuus on ollut heikompaa kuin vastustajalla. Meeritsin vaihtuminen torjuntakykyisempään maalivahtiin on auttanut tilkitsemään puolustusta hieman, mutta ei valitettavasti tarpeeksi.




Peten prosessin yksi olennainen heikkous on pysynyt saman suuntaisena koko hänen valmennusuransa ajan, eli Vepsu on aina rakentanut pallonhallinnallaan vähemmän laukaisupaikkoja ja maaleja kuin sen vastustaja. Kaudella 2016 Vepsun uusi pelityyli vielä yllätti monet vastustajat housut kintuissa, mutta kaudella 2017 homma kääntyi täydellisesti, eikä kausille 2018 ja 2019 saatu tehtyä korjausliikkeitä tarvittavassa mittakaavassa. Vepsun pallonhallintaa voi edelleen kuvata sanalla "tehoton". Nyt Vepsun miehistöstä on vieläpä pallovarmimmat pelaajat korvattu huonommilla heikon taloustilanteen takia, joten pallonhallintaan ja "pimputteluun" perustuva pelityyli on tullut lopullisesti tiensä päähän. Harmi, ettei pääse näkemään, mitä Wiss tällä miehistöllä tekisi :(. Onnea kuitenkin Kisulle yritykseen. Tehtävä on todella, todella vaikea, mutta ymmärtääkseni ei mahdoton. Nyt pitää vain osata Peteä paremmin rakentaa taktiset kuviot pelaajien vahvuuksille ja vähemmän valmentajan ideaalisille visioille.





Petelle onnea tulevaan! Jos joku on varmaa niin ainakin se, että Vuorinen tulee saamaan vielä loistavia mahdollisuuksia myös Veikkausliigassa. Eikä olisi ensimmäinen kerta, kun uskonlahkon väkisinmurtamisen jälkeen lahkojohtaja perustaa uuden vastaavan jonnekin toisaalle. Jossain Seinäjoella olisi ainakin hihhulipotentiaalia jo valmiiksi enemmän kuin Vaasassa, joten ideaalipimputtelun tuloskin voisi olla pitkäkestoisempi ;)
torki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #190 : 08.07.2019 klo 23:13:15

Prosessi jäi kesken, harmin paikka.

Joo, ihme hätäilyä. Olisi vielä teoriassa ollut mahdollista voittaa jalkapallo-ottelu seuraavan parin kauden aikana.
Härison

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kuopion Palloseura


Vastaus #191 : 21.08.2019 klo 11:18:54

Vepsun ja Petri Vuorisen tiet eroavat

Uutinen
Osapuolten intressit eivät kohdanneet neuvotteluissa, joten Vaasan Palloseuran ja Petri Vuorisen sopimus on purettu yhteisymmärryksessä.
juristi

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Happy prnda with you makes pleasant


Vastaus #192 : 21.08.2019 klo 11:22:21

Vepsun ja Petri Vuorisen tiet eroavat

Uutinen
Osapuolten intressit eivät kohdanneet neuvotteluissa, joten Vaasan Palloseuran ja Petri Vuorisen sopimus on purettu yhteisymmärryksessä.

Tuskin yllätti edes Kurikassa.

Toisaalta tämä taisi olla melko hyvä aika ilmoittautua vapaille markkinoille, kun valmentajapuolella tuntuu olevan liikehdintää. Onkohan Kuopioon menossa, kun Härison oli ensimmäisenä ilmoittelemassa uutisesta? ;)
abcp

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Vepsulona


Vastaus #193 : 21.08.2019 klo 12:00:24

Peten kontakteja arvaillen veikkaan ulkomaita (Ruotsi) jos ei ykköseks niin ainakin jokin rooli valmennuksesta.
Yaya

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: KuPS


Vastaus #194 : 21.08.2019 klo 12:07:14

Onkohan Kuopioon menossa, kun Härison oli ensimmäisenä ilmoittelemassa uutisesta? ;)
Kyllähän se kävi täällä pari vuotta sitten jo kehuskelemassa VPS:n viihdyttävällä pelitavalla. Olisi kyllä Match Made in Heaven yhdistää Vuorinen ja savolainen "elä laakase, naatitaan"-mentaliteetti mutta menestyshaaveille voitaisiin varmaan siinä vaiheessa sanoa Kuopiossa hyvästit.
Maakuntasatraappi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Armas Paskiainen päätykatsomossa


Vastaus #195 : 21.08.2019 klo 12:26:47

Se, että sopimus on purettu yhteisymmärryksessä ei muuten tarkoita, että purkusopimukseen ei sisältyisi osapuolten velvoitteita toisiaan kohtaan. Varsin yleinen velvoite on, että seura jatkaa aiemman työsopimuksen palkkaa vastaavan kk-summan maksamista valmentajalle (maksatetaan ja verotetaan palkkatulona) sen aiemman sopimuksen loppuun saakka ja valmentaja puolestaan sitoutuu siihen, että ko. maksaminen loppuu mikäli hän ottaa vastaan uuden työpaikan.
Hiekasta noussut

Poissa Poissa


Vastaus #196 : 21.08.2019 klo 12:40:30

Se, että sopimus on purettu yhteisymmärryksessä ei muuten tarkoita, että purkusopimukseen ei sisältyisi osapuolten velvoitteita toisiaan kohtaan. Varsin yleinen velvoite on, että seura jatkaa aiemman työsopimuksen palkkaa vastaavan kk-summan maksamista valmentajalle (maksatetaan ja verotetaan palkkatulona) sen aiemman sopimuksen loppuun saakka ja valmentaja puolestaan sitoutuu siihen, että ko. maksaminen loppuu mikäli hän ottaa vastaan uuden työpaikan.

Tämä tapaus oli kuitenkin sikäli harvinainen, että Vuorisen työsuhde Vepsuun piti jatkua muissa tehtävissä. Tuskin seurajohto on nyt sitten todennut, ettei me kyllä keksitä sulle oikein mitään tekemistä, joten jospa Vuorinen on itse löytänyt uuden haasteen muualta.
Erkki Rapala

Poissa Poissa


Vastaus #197 : 21.08.2019 klo 12:49:55

Tämä tapaus oli kuitenkin sikäli harvinainen, että Vuorisen työsuhde Vepsuun piti jatkua muissa tehtävissä. Tuskin seurajohto on nyt sitten todennut, ettei me kyllä keksitä sulle oikein mitään tekemistä, joten jospa Vuorinen on itse löytänyt uuden haasteen muualta.

Vuorinenhan passitettiin lomalle heinäkuun alussa ja nyt sitten vuosilomien jne. vapaiden pitämisen jälkeen on hyvä todeta, että intressit eivät kohdanneet ja Vuorinen itse on tietenkin tosiaan voinut löytää uutta haastetta tulevaisuuteen. Onko suunta Kuopio, Oulu, Rovaniemi tai joku muu, sen näyttää aika.

Kuopiossa ja Oulussa voisi saada valmentajahommia, Rovaniemellä olisi junioripäällikön/akatemiavalmentajan hommia tarjolla.
Pelle-Wermanni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #198 : 21.08.2019 klo 12:52:41

Tämä tapaus oli kuitenkin sikäli harvinainen, että Vuorisen työsuhde Vepsuun piti jatkua muissa tehtävissä.

Ja jo silloin heti oli kaikilla tiedossa, että tuossa oli kyse paskanjauhannasta.
Pelle-Wermanni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #199 : 21.08.2019 klo 15:03:33

Hieno mies. Tuleekohan voittamaan vielä Veikkausliigan päävalmentajana.

Veikkaan että kyllä.

Alkaa vaan olla 47-vuotiaana ehkä jo vähän ”vanha”. Jos Pete voittais mestaruuden ensi kaudella, olisi hän iältään jo yli tämän vuosituhannen voittajavalmentajien keski-iän. Toki onhan yli 50-vuotiaskin voittanu tällä vuosituhannella peräti 5 kertaa (1xDragtsma ja 4xMuurinen). Ana tosin oli voittanut ekan mestaruutensa jo 35-vuotiaana, eli ei ollut mikään myöhäisherännäinen.

Yli puolet tän vuosituhannen mestaruuksista on voittanut alle 47-vuotias päävalmentaja (3xArmstrong, 3xHjelm, 1xHuttunen, 1xMäkelä, 2xLehkosuo, 1xValakari, 1xLundberg).

Edelleen toki periaatteessa tuntuu siltä, että nämä Lehkosuot ja Vuoriset ovat nuoria talentteja, mutta Banahan täyttää ens vuonna jo 50 ja Pete 48, eli pikkuhiljaa molemmat ovat eläkeputkessa ;)
« Viimeksi muokattu: 21.08.2019 klo 17:53:36 kirjoittanut Pelle-Wermanni »

 
Sivuja: 1 ... 7 [8] 9 10
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa