Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, LG ollut edelleenkään kiinnostunut toimimaan muissa kuin täysin kirkkaassa päivänvalossa. Tai ei aina siinäkäänTaustaaViime vuoden karnevaali/futisreissusta jäi sellaiset fiilikset käteen, että uudelleen on mentävä. Viime vuonna keskipiste oli ollut alareinin karnevaalien ympärillä, joten vaihtelun vuoksi nyt oli tarkoitus mennä hieman ylävistaan. Syksyllä kun alkukevään ottelukierroksia lyötiin lukkoon, pääsi pienehköjä ilonkiljahduksia ilmoille kun
kohtuullisella etäisyydellä Frankfurtista oli matseja jokaisella viikonlopun päivälle.
Torstai 4.2.2016
Lufthansa: HEL-FRA
Lufthansa: Frankfurt Flughafen Fernbahnhof – Düsseldorf HBF Matkan olennainen keskipiste, Frankfurt am Main HauptbahnhofMatka alkaa torstaina 4.2. Helsingistä Lufthansan iltapäivälennolla kohti Frankfurtia. Jostain ymmärryksen ylittävästä syystä lentoliput olivat halvempia, kun niihin yhdisti AirRail-junaliput Düsseldorfiin asti. Tyhmähän sitä olisin ollut, jos en moista veivausta olisi mukaan ottanut, sillä toisin kuin tavallisten vaihtolentojen kanssa, ei AiRail-lippuja ole mikään pakko käyttää.
Hotellihuonetta ei ollut taaskaan koolla pilattuKevyestä välikoomasta selvittyäni päätin lähteä tutustumaan että oliko Luken lanseeraama lempinimi
Saksan Turku mistään kotoisin. Tietenkään pienessä väsymyksessä pimeässä ja tihkusateessa mistään kaupungista ei voi saada kunnollista kuvaa, mutta sen ensimmäisen tunnin ajan kun haahuili pätkää rautatieaseman vierestä etsien ”vanhaa kaupunkia” tai edes kävelykeskustaa. Tässä vaiheessa varmistui ainoastaan mielipide siitä että kaupunki todella on pankkiirien ja
vapaan autoilun unelman raiskaama kaupunki. Noh, löytyihän se kävelykeskusta lopulta, mutta ainakin sinä iltana se oli kovin pieni lohtu. Schnitzeliä sentään sai panimoravintolasta, vaikka sitä yksinkulkevana matkaajana joutuikin syömään baaritiskillä.
Perjantai 5.2.2016TGV: Frankfurt a.M HBF-Mannheim HBF 19,00 €
RE: Mannheim HBF-Kaiserslautern HBF 0,00 €
ICE: Kaiserslautern HBF-Frankfurt a.M. HBF 19,00 €Perjantaina aamulla juna kohti lounaisrajaa lähti vasta iltapäivän puolella, joten aamusta oli hyvin aikaa tutustua vähän paremmassa valaistuksessa Saksan Turun nähtävyyksiin. Sadepilvet tosin tekivät kiertelystä lähes yhtä hyödyttömän kuin torstaina illallakin. Noh, onneksi sentään sain hoidettua miehisiä asioita eli shoppailtua muutamat asiat jotka ovat olleet listalla jo useamman kuukauden ajan. 1 700 % ilmankosteus on muuten harvinaisen ärsyttävä kaupunkilomalla.
Koska tämän reissun tarkoituksena oli futismatkailun lisäksi bongata mahdollisimman laajalla skaalalla erilaisia junatyyppejä, oli menomatka Frankfurtista Kaiserslauterniin jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen pätkä oli pikainen pyrähdys ranskalaisella TGV:llä Mannheimiin ja toinen osuus Mannheimista paikallisjunalla Reininlaakson pohjilla Kaiserslauterniin. Hintaanhan tämä järjestely ei vaikuttanut mitenkään, sillä ennakkoliput niin Frankfurt-Kaiserslautern ICE-junaan kuin Frankfurt-Mannheim-TGV-junaan olivat aivan yhtä hintavia, ja kun Mannheim-Kaiserslautern-väli kuului matsilipun hintaan, niin tuollainen pikkunäpräily ei vaikuttanut lopputulokseen mitenkään.
Vauhdit tarjosi tänään menomatkalla Ranskan valtio TGV ylitti kyllä odotukset täysin. Matkanteko oli oikein miellyttävän pehmeää ja Duplex-vaunun yläkerrasta näytti myös huomattavasti nopeammalta kuin ”tavallisten kuilevaisten” ICE:ssä. Junan ravintolavaunussa tuli muuten nähtyä ensimmäistä kertaa yksi osa
arabimiesten interrailista, mutta ei siitä sen enempää, kun tämä nyt kuitenkin on futismatkaraportti. Mannheimista junia lähti Kaiserslauterniin noin puolen tunnin välein, vähän ennen tasatuntia S-juna ja puolta tuntia myöhemmin RE-juna, joka tosin noin puolimatkaan mennessä ehtii ottamaan S-junan kiinni. Koska tällä kertaa ei ollut kiire mihinkään ja nälkäkin alkoi pikkuhiljaa kalvamaan, oli oiva aika pistäytyä pikaisesti kaupungin puolella. Olin aiemmin miettinyt asettavani reissun keskuspisteen juurikin Mannheimiin, sillä sijaitsihan se melkolailla kaikkien kohteiden keskipisteessä. Nyt kun Frankfurtissa kaksi tekemääni kaupunkikierrosta olivat lievästi epäonnistuneet, vaikutti Mannheim oikein mukavalta ja eloisalta paikalta. Tosin kaupungin ykköslaji ei suinkaan ollut jalkapallo, vaikka
lutuuriseura Waldhof Mannheim täällä majaansa pitääkin. Päälajia ei kyllä mitenkään varsinaisesti piiloteltu katukuvassa…
Kaupungin ykköslaji ei jäänyt epäselväksi 1.FC Kaiserslautern – 1.FC Union Berlin 5.2.2016 18:30 Fritz-Walter-Stadion, Kaiserslautern, RP
Lippu: 10,50 €
Toimitus: 4 €
AM: 23 829 (49 720 – 47,9 %)
Olut: Karlsberg
Kicker-arvosana: 3,5 (keskiverto)
Vähän pienempiä asemarakennuksia välilläFritz-Walter-Stadion on sijainniltaan kyllä yksi huikeimmista mitä olen nähnyt. Matkaa päärautatieasemalta stadionin portille on vain noin kilometrin verran, toki tämä matka pitää taittaa suht jyrkkää serpentiinitietä ylöspäin, mutta välikös tuolla. Paikan päällä ymmärsin myös miksi korkeaksi saneeratuista katsomoista oli tehty massiiviset lasiseinät sille sivulle, missä oli vielä alkuperäiskunnossa oleva pääkatsomo. Tällä puolella kun oli itse kaupunki, ja stadionin sijaitessa mäen päällä kaupungin yllä avautui ikkunoista aivan uskomaton näköala.
Areena rautatieasemalta nähtynäNäkymät seisomakatsomosta Ennen matsia ultrat kävivät useampaan kertaan kiertelemässä koko seisomakatsomon läpi jakaen sädetikkuja kansalle. Kevätkierroksen ensimmäisen kotimatsin kunniaksi oli siis luvassa pienehkö kipinätifo, pienen googletuksen jälkeen melko yleinen Kaiserslauternissa, mutta komea kun noin piukassa oleva väki tekee sen synkronoidusti. Tosin synkronoidusta ei voi ihan täysin puhua ainakaan meidän 9.3 lohkon kanssa, sillä jostain syystä tässä tupakoijien luvatussa maassa ei kukaan melko isolla säteellä ei polttanut eikä siitä syystä kellään ollut sytkäriä millä olisi saanut oman osuuden tifosta suoritettua. Lopulta muutaman rivin päästä löytyi joku joka pelasti meidät tältä häpeältä.
No pyro no partyItse pelistä jäi hyvinkin kaksijakoiset fiilikset. Ensimmäiset reilun 10 minuuttia pelattiin lähes täysin Unionin hallinnassa, kunnes Kaiserslautern sai oikeain vaihteen silmään ja pian taululla komeilikin 2-0 lukemat ja kaikki näytti olevan täysin ’Lauternin hallinnassa. Puoliajan jälkeen kuitenkin pelistä katosi punainen lanka täysin. Tämä tietenkin materialisoitui heti kun Ring pääsi kentälle, nimittäin ensimmäinen tilanne päätyi pallon kaivamiseen oman maalin perukoilta. Kun kotijoukkue ei saanut itseään kerättyä, oli Unioinin tasoitusmaali täysi muodollisuus ja tunnelma kotipäädyssä oli vaihtunut pikaisesti ensimmäisen puoliajan itseluottamuksesta täydeksi apatiaksi.
Kapasiteetti on ehkä hieman ylimitoitettu perjantaiseen kakkosbundismatsiin. Katkiskannattajat olivat jo kaikonneet vasemmasta katsomosta, samoin kuin tuularit oikeasta ja gloryhunterit vastapäisestä, mutta tosifanit olivat ainakin vielä linjoillaPelin jälkeisten ankkakauppojen jälkeen lähdin hiljalleen pyörimään alamäkeen kohti rautatieasemaa. Jälleen kerran olin ottanut liput varmasti niin myöhäiseen junaan, ettei missään olosuhteissa tulisi kiirettä stadionilta takaisin rautatieasemalle. Tällä kertaa toki stadion oli niin lähellä, että hiljalleen kävellenkin olisi hyvin ehtinyt aiempaan junaan. Mutta koska liput oli jo ostettu hyvin halpuutetutina, oli vain jäätävä Kaiserslauternin asemalle noin tunniksi odottelemaan. Syödessähän tuollaiset ajat lopulta saa kulumaan. Junaa odotellessa laiturilta kauempaa alkaa kuulua jotenkin tutulla korkeudella ja tahdilla tulevaa puhetta, ja lähemmällä tarkastelulla suomeksihan se paljastui. Kanssafutismatkaajat ESA ja VESA (nimet muutettu) olivat myöskin olleet samaisessa matsissa. ”Kotimatka” kohti Frankfurtia sujuikin vauhdikkaasti ICE:n ravintolavaunussa futistietämystä vaihtaen.
Die Helden von BernVielä kerran on hehkutettava uskomatonta sijaintiaLauantai 6.2.2016 Lauantaiaamuna viimeinkin saatiin ensimmäinen annos auringonvaloa. Ja heti alkoi jopa Frankfurtkin vaikuttamaan niin paljon mukavammalta ja positiivisemmalta paikalta. Jonottaessani Mainturmin näköalatasanteelle johtavaan hissiin olin enemmän kuin tyytyväinen että olin edellisenä päivänä matsin jälkeen luovuttanut ylijääneet sädetikut vieressä seisseelle pikkupojalle. Olisi siinä varmaan hetki pitänyt ”ystävällisille” turvatarkastajille selitellä mikäli moisia olisi taskusta vielä löytynyt. Hetkeä myöhemmin istuessani aamupäiväkahvilla Kaufhofin kattoterassilla elämä olisi tuntunut taas hymyilevän aivan täydellä terällä, jos vain olisi muistanut ottaa mukaan aurinkolasit.
Mainhattan von oben… …und von untenSG Eintracht Frankfurt – VfB Stuttgart6.2.2016 15:30 Waldstadion, Frankfurt am Main, HE
Lippu: 29 €
Toimitus: 2 € (Print@home)
AM: 42 000 (51 500 – 81,6 %), kutistettua kapasiteettia ei ole huomioitu
Olut: Krombacher
Kicker-arvosana: 2 (hyvä) (tuomarin arvosana oli muuten 6 (asteikon ylittävän surkea))
Stadion aseman suunnaltaKun sovittu pre-match-hetki ESA:n ja VESA:n kanssa ei onnistukaan, lähden itsekseni suunnistamaan kohti stadionia. Pari kertaa olin jo tässä vaiheessa paahtanut junalla
Frankfurt am Main – Stadion –aseman ohi, mutta nyt oli ihan ensimmäistä kertaa tarkoitus jäädä tässä paikkeilla pois ja aloittaa marssi kohti stadionia. Stadionin sponsoriton nimi
Waldstadion ei ole sitten missään määrin harhaanjohtava, sillä stadion todella sijaitsee aivan keskellä metsää. S-bahn-asemaltakin taisi marssimismatkaksi jäädä reilusti yli kilometri. Itse stadion oli melko kaukaa aidattu, eli stadionin ulkopuolelle jäi hyvin tilaa pienelle kalja- ja makkarateltta-alueelle. Itse stadionilla tietenkin kävi vain pelkkä stadionkortti, ja ainakin kaikki latauspisteet oli melko hyvin onnistuttu piilottamaan ja huonosti mainostamatta, että kortteja saisi myös kaikilta liikkuvilta kortintäyttäjiltä. Lisänä on vielä mainittava – pankkikaupungille sopivasti – selvästi matkan kalleimmat mukipantit (peräti 2 €). Mainittakoon myös, että täällä todellakin muisti, että futis on ulkoilmalaji. Vaikka viimeisin stadionremontti onkin valmistunut vain reilut kymmenen vuotta sitten, ovat stadionin katsomon takaiset taukotilat katosta lukuunottamatta täysin sään armoilla. Itse stadioniakaan ei ollut suljettu, vaan katon ja ulkoseinien välissä oli sopivat tuuliraot.
Tänne ei ollut tänään kellään asiaa Alkuvihellyksen hetkellä. Vastakkaisessa kurvissa näkyvillä Mersujen vierasmobi ja Block 40 -protestipaikkaTämä oli siis se matsi jossa Eintrachtin fanit joutuivat kärsimään rangaistuksen Darmstadt-matsin jälkipelien ylilyönneistä. Seisomakatsomon keskimmäisen lohkon 40 sulkeminen ja kyseisten fanien sijoittaminen vastakkaisen kurvin yläkiekkoon latisti tunnelman kyllä aivan minimiin. Stuttgartin faneilta tuli kyllä tukea
Gegen Kollektivstrafen –banderollien muodossa, mutta vaikka kuinka erilleen ajautuneet faniryhmät yrittivätkin, niin ei se yli 100 metrin päähän toisistaan ajautuneiden faniryhmien synkronoitu äänenpito oikein ottanut onnistuakseen.
Itse matsista tuskin jää kenellekään Eintrachtin puolia pitäneelle mitään kerrottavaa. Vaikka vastassa oli sarjataulukossa huonompi joukkue, niin peli oli kyllä aivan täyttä kuraa, ja ilman Lukea ja Fußbalgottia numerot olisivat hyvinkin voineet olla paljon rumemmat kuin 2-4.
+ Ihan tyylikkään näköinen stadion
+ Kokokansan Luke oli taas vaihteeksi joukkueen paras
- Kotijoukkueen esitykset
- Lohkon 40 sulkeminen ja kollektiiviset rangaistukset
- Ylemmästä johtunut heikohko tunnelma
Frankfurtiin johtavalla laiturilla alkoi olla jo melko ahdastaMatsin jälkeen lähdin Mainziin katsomaan että miltä karnevaali näyttää
Karnevalstadtissa. Harvemmin sitä on joutunut olemaan näin pettynyt näkemäänsä kuin nyt. Vaikka vertailukohtana onkin kaikkien eurooppalaisten karnevaalien esi-isä eli Kölnin karnevaali, niin olihan meno tuolla Mainzissa melko saamatonta. Pääkarnevaalikadulla oli liikenteessä lähes pelkästään teinejä ja musiikkia kuului pelkästään yhdestä teltasta – ja sieltäkin jotain listapoppia eikä schlageria. Pakko kuitenkin kiittää HORST:ia ja RALF:ia (nimet jälleen muutettu) kun ottivat minut illaksi mukaan ryhmäänsä ja opastivat Mainzin (teini)karnevaalin tapoihin.
Teinien karnevaalimenoa Mainzin lauantai-illassaSunnuntai 7.2.2016ICE: Frankfurt a.M. HBF-Karlsruhe HBF 19,00 €
ICE: Karlsruhe HBF-Frankfurt HBF 19,00 €Kakkosbundesliigaa pelataan kyllä aika mielenkiintoisiin aikoihin. Kotifaneillehan toki sunnuntain alkuiltapäivän 13:30 on mitä loistavin aika, mutta onhan tuo vierasfaneille ehkä hiukan aikainen aika. Onneksi itse olin lähtenyt lauantaina Mainzista vielä ihan säädylliseen aikaan, niin aamuherääminenkään ei tuottanut juuri tuskaa.
Norsu ei meinannut saada palloa haltuunKarlsruher SC – FSV Frankfurt7.2.2015 13:30 Wildparkstadion, Karlsruhe, BW
Lippu 10 €
Toimitus 1,50 € (print@home)
AM: 12 839 (29 699 –43,2 %)
Olut: Rothaus
Kicker-Arvosana ottelulle: 4,5 (surkea)
Hetken aikaa rautatieasemalla ämpyiltyäni päätin kävellä stadionille, kun aikaa oli kuitenkin yli pari tuntia, eikä kakkosbundisstadionilla niin hirveätä ryysistä kuitenkaan ole. Tämä on tietenkin aina yhtä hyvä ratkaisu, kun olen viimeksi katsonut Karlsruhen karttaa noin pari kuukautta sitten ja muistan siitä ainakin suurin piirtein stadionin sijainnin. Tämä nyt on tietenkin mitä loistavin idea silloin, kun karttaa ei ole eikä tietenkään myöskään nettiä millä tarkastaa stadionin todellista sijaintia. Mutta tarpeeksi kauan kun jatkaa matkaansa päättäväisesti samaan suuntaan, niin eiköhän sitä lopulta kuitenkin löydä perille. Ottaessani kuvia ”mielenkiintoisista” patsaista Badenin suurherttuan palatsin edessä näin viimeinkin ensimmäisen vilauksen paikallista väriä. Noh, tässähän oli tietenkin helpointa vain liittyä joukon jatkoksi ja seurata letkaa kohti stadionia. Tällä stadionilla oli kyllä viety ihan äärimmäisyyksiin kävelymatkat lähimmältä asemalta. Vaikka itse olin jo reilut kaksi kilometriä kävellyt pohjille pelkästään päästäkseni linnalle, oli matkaa vielä lähes toinen mokoma jäljellä tässä vaiheessa. Onneksi tosiaan olin ottanut ihan reilusti aikaa tähän väliin…
Matka kohti stadionia on jo loppusuoralla Stadion oli samalla tavalla aidattu kaukaa kuin Waldstadion Frankfurtissa. Turvatarkastus oli täällä melko kevyesti toteutettu, olisin helposti keksinyt muutamankin paikan missä potentiaalisesti ei-sallittuja tuotteita olisi saanut kuljetettua alueelle, jos siis olisin sellainen henkilö joka niitä haluaa paikalle. Itse stadion oli melkoinen kokoelma eri aikakauden komponentteja. Ensimmäisenä mieleen tulee ylöspäin skaalattu versio Paavo Nurmen stadionista. Pääkatsomon rakenne oli itseasiassa melko samanlainen, kuin myös kattamattomat kaarteet. Isoin ero tuli aurinkokatsomosta, jossa oli taasen selvästi stadionin vanhin osa. Fanien viihdykkeet stadionin takana olivat kyllä hyvin antiikkiset, varsinkin
kaakeloidulla, tai sanotaanko sittenkin ihan vain betonoidulla alueella, oli hyvinkin huurteiset tunnelmat. Mutta, miksi lähteä muuttamaan jotain joka ei ole rikki, sillä missään muualla palvelut eivät ole toimineet yhtä nopeasti kuin täällä. Stadionin seisomakatsomot eivät muuten olleet mitenkään täysin betonista rakennettuja, vaan ainoastaan aihiot jokaiselle askelmalle olivat kivestä ja täytteenä oli käytetty ihan rehellistä hiekkaa.
Pääkatsomo on kyllä takaa melko näyttävä rakennelmaTästä pelistä on ehkä heikoimmat muistikuvat itse pelitapahtumien kulusta – ei niinkään alkoholista johtuen, vaan tuulesta ja sateesta. Päällimmäisenä mieleen on vain jäänyt, että Karlsruhen pelikirja oli lähes täysi kopio viime kauden HOMOHOMO:lta: lähdetään nopeasti omalta alueelta hyvännäköiseen hyökkäykseen, mutta keskiviivan jälkeen aletaan hieroa palloa ja lopulta syötetään alaspäin. Tähän alkoi kotiyleisökin parinkymmenen minuutin jälkeen kyllästymään joukkueen neppailuun.
(Aurinko)katsomon takana ei ollut enää niin kovin moderni meininkiFrankfurtista oli matkannut myös hyvin pieni vierasmobi, joka koostaan huolimatta piti erittäin hyvin meteliä. Itse pelistä ei tosiaankaan juuri mitään kerrottavaa jää jälkipolville, vaan erittäin kuiva 1-1 tasuri oli kyseessä. Kicker-arvosana 4,0 ottelusta ei ole mitenkään negailua, vaan ihan rehellinen tosiasia.
Aurinko tervehti katsojia puoliajan jälkeenPelin jälkeen olin jälleen varannut aivan riittämiin aikaa tutustua kaupunkiin. Tosin tällä kertaa olin nähnyt kaikki oleellisimmat kohdat jo menomatkalla, joten matsin jälkeen ei ollut enää niinkään nähtävää saatikka voimia jäljellä käytettäväksi. Parkkeerasin itseni siis erääseen ravintolaan päärautatieaseman lähistölle. Kerran olin jo lähdössä paikasta, kunnes baarimikko viimeinkin päätti vaihtaa listapaskan karnevaali-schlageriin. Pakkohan tällaisessa tilanteessa on jäädä vielä hetkeksi istuskelemaan ja fiilistelemään. Ja tietenkin sitä mieluummin tuollaisessa paikassa istuskelee kuin kylmällä Karlsruhen päärautatieasemalla.
YhteenvetoMatka oli jälleen oikein hyvä, vaikka ei ihan viime vuotisen tasolle päässytkään ja pelit olisivatkin vähän enemmän voineet jälleen antaa.
Muutama muistilista vain itselle seuraavaa kertaa varten:
-älä lähde yksin karnevaaleille (toki tänä vuonna hommasin seuraa itselleni rautatieasemalta)
-Etelä-Rheinin –karnevaali ei ollut niin erityinen
-hommaa joku karnevaaliasu
P.s. Ilmeisesti en menettänyt mitään vaikka Rosenmontag jäikin väliin. Ilmeisesti kummassakaan karnevaalikaupungissa joissa olen näiden kahden reissun aikana käynyt ole voitu kulkuetta järjestää, myrskystä johtuen.