En ole Pipo, mutta tässä nyt jonkinlainen käännös:
Lapsena jääkiekkoillut ex-jalkapallomaajoukkuepelaaja tekee erinomaista uraa Puolan 1-liigassa.Täydellinen kaukolaukaus? Suomalaiselle siinä ei ole mitään uutta. Hän on hajoittanut ikkunoita tällä tavalla jo lapsesta saakka. Harjoittelut kodin lähellä laittoivat isän vaihtamaan ikkunan laseja tasaisin väliajoin.Tarkastelen kehosi muotoa ja mietin miten vaikea on varmasti kaataa sinut ja alan ajatella miksi tämä suomalaismies alkoi pelaamaan jalkapalloa eikä jääkiekkoa.- Mutta kolmetoistavuotiaaksi asti pelasin jääkiekkoa! Se oli kuitenkin sen verran kallis harrastus, että kun viimein minun täytyi päättää mihin lajiin keskittyä enemmän, jätin jääkiekon pois. Perheeni ei ollut köyhä, mutta yli 2000 euroa vuosittain jäävuoroihin ym. lisättynä varusteiden ostoon teki yhteensä melko suuren summan vanhempieni maksettavaksi. Esimerkiksi hyvälaatuisesta jääkiekkomailasta sai maksaa 300 euroa, ja se saattoi hajota heti ensimmäisessä ottelussa. Ja perheeseen toki kuului myös sisko, jonka harrastuksiin myös meni rahaa. En kuitenkaan saanut painetta kotona asian suhteen, päätös kokonaisvaltaisesta omistautumisesta jalkapalloon oli täysin omani.
Olet ollut Miedzissä nyt noin seitsemän kuukautta. Suurinpiirtein kuinka paljon paremmin/enemmän tämän hetken Petteri Forsell juoksee kentällä verrattuna viime talven Forselliin?- Fyysisesti on tapahtunut taatusti edistystä. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia juoksemisen kanssa, mutta täällä olen myös kehittänyt juoksuni dynamiikkaa. Luulen että teknisesti ja taktisesti myös kehityn koko ajan paremmaksi ja paremmaksi. Kun pelasin vielä Suomessa, halusin että joukkueeni tekee maalin niin nopeasti kuin mahdollista. Pelasin niin että jokainen ratkaisuni/liikkeeni kentällä loisi maalintekotilanteen. Tämän takia joskus yritin vaikeita syöttöjä suurella riskillä. En toki myöskään täällä pelaa varovaisesti, mutta pelaamiseni on nyt hallitumpaa. Kun annan syötön, tiedän aina mitä olen tekemässä.
Tiesitkö mitään Puolasta ennen sopimuksen allekirjoittamista Miedzin kanssa?- Tiesin että pelityyli täällä on todella fyysinen, jopa Suomen liigaan verrattuna. Tiesin myös että 1-liiga täällä on jopa vielä fyysisempi kuin Ekstraklasa. Oletukseni ovat osoittautuneet todeksi.
Oletko koskaan kuullut "putoavasta tammenlehdestä"- En, mitä se tarkoittaa?
Se kuvaa valmentaja Ryszard Tarasiewiczin laukausta. Hän oli vapaapotku-spesialisti. Antaako hän sinulle paljon vinkkejä? Teet tasaisin väliajoin maaleja vapaapotkuista täällä.- Olen kuullut joitain juttuja hänen vapaapotkuistaan. Voisinko nähdä joitain niistä internetistä? Tiedän että valmentaja on erikoistunut vapaapotkuihin, mutta emme ole käyttäneet suuremmin aikaa vapareiden harjoitteluun. Hän on auttanut minua ymmärtämään peliä paremmin, mutta ohjeita vapaapotkuihin? Viimeksi kun tein maalin Puławyssa suoraan vaparista, hän vain kehoitti minua yrittämään maalia. No, tein työtä käskettyä.. (Forsellilla oli matkaa maaliin n. 30 metriä).
Käytätkö paljon aikaa kaukolaukauksien harjoitteluun? Puolan divarin tasolle maalisi ovat huikeaa katsottavaa.- En voi sanoa että olisi ollut joku yksittäinen ihminen joka olisi minua opettanut. Isäni pelasi jalkapalloa, mutta suurimmaksi osaksi olen harjoitellut yksin lapsesta saakka. Mutta kyllä, joka päivä harjoittelen. Kotini takapihalla en aikoinaan muuta tehnytkään.
Kuten Andrea Pirlo lapsena, joka tähtäsi laukauksensa kotinsa avonaisista ikkunoista sisään?- En ikkunoista sisään, mutta käytin taloamme ikäänkuin esteenä eli sijoitin maalin talon taakse ja yritin osua maaliin kierteellä talon toiselta puolen. Kun ikää tuli enemmän, täytyi löytää uusia tapoja harjoitella. Piha oli pieni, enkä halunnut ärsyttää naapureitani potkimalla palloa jatkuvasti heidän pihalleen.
Kuluiko teillä paljon lasia?- Meillä oli terassi joka oli ympäröity lasiseinillä, ja joihin valitettavasti osuin välillä. Ensimmäisellä kerralla isäni ei ollut vihainen, ja kaittoi uudet lasit tilalle. Kun rikoin uudelleen, hän laittoi uuden tilalle, mutta kun rikoin kolmannen kerran, hän poisti kaikki terassin lasit.
Kun olit nuorempi, sinua verrattiin Jari Litmaseen.- Antaa heidän verrata minua keneen tahansa. En välitä siitä. Teen töitä itseni eteen, täytän pian 26 vuotta ja uskon että parhaat vuoteni jalkapallon parissa ovat vielä edessäni.
Ja mitä haluat saavuttaa Miedzissä?- Kun allekirjoitin sopimuksen tänne, minulla oli mielessäni vain yksi tavoite; nostaa Miedz Ekstraklasaan. (Kauden loppuun jatkuvassa sopimuksessa on klausuuli, joka tulee automaattisesti voimaan mikäli nousu tapahtuu.) Toivon tietenkin myös että voin kehittää itseäni jalkapalloilijana, ja voin sanoa että olen löytänyt itselleni siihen hyvän paikan koska joukkueen ihmiset ja työtapa sopivat minulle hyvin. En edes ajattele "mitä jos emme nousekaan liigaan?". Uskon, että tulemme nousemaan Ekstraklasaan. Olemme vain neljän pisteen päässä nousuun oikeuttavasta sijoituksesta, meillä on vielä yli kaksikymmentä peliä pelaamatta ja pelaaminen sujuu koko ajan paremmin ja paremmin.
Mikä on tavoitteena tulevassa pelissä Zagłębie Sosnowieciä vastaan?- Meillä on mahdollisuudet voittoon. Täytän 26 vuotta sunnuntaina, ja minun tuskin täytyy erikseen sanoa mikä olisi paras syntymäpäivälahja joukkueelta tuolloin.