Kiitos tästä. Onko mitään arviota miltä vuodelta tai vuosikymmeneltä tää kuva vois olla?
Oma veikkaukseni on 30-luku, mutta 40-luvun alkukin voi olla mahdollinen.
Itse asiassa olin hieman yllättynyt tuosta kuvasta. En tiennyt että vanha pääkatsomo oli alunperin tuollainen tynkä ja laajennettu vasta myöhemmin lopulliseen mittaansa. Sehän oli palaessaan suurinpiirtein saman mittainen, kuin sen tilalle rakennettu uusi puukatsomo. Rivejä toki vähemmän.
En löytänyt netistä tietoa, milloin se laajennettiin lopulliseen mittaansa, mutta 50 luvulla laajennus oli ainakin jo tehty. Oma arvaukseni on, että laajennus on tehty heti kohta sotien jälkeen, voi toki olla aiemminkin. Kenttähän rakennettiin alunperin vajaamittaisena 1933-1934, mutta täysmittainen jalkapallo ja yleisurheilukenttä siitä tuli 1936 ja kentän vihkiäiset oli 1937.
Tässä jutussa on kuva tuon katsomon lopullisesta muodosta. Kuva on 50 luvulta ja taustalla näkyy myös pari vuotta sitten purettu Tietolan koulu, joka rakennettiin 1950:
http://www.valkeakoski.fi/files/attachments/kirjasto/kentta.pdfKuva toki pieni, mutta suurentamalla hahmottuu paremmin. Huvittaa tuossa samaisessa kuvassa kivikatsomon paikalla osittain näkyvä "aurinkokatsomo", joka on lehmusten? takana. Nykyään nillitetään pylväistä katsomoissa, mutta tuohon katsomoon verrattuna (varsinkin puiden ollessa lehdessä) ne olisi olleet luksusta
Katsomon tehtaan puoleisessa päädyssä näkyy ovi välinevarastoon. Ainakin 70-luvulla sieltä sai ihan itse hakea keihään, kiekon, tai kuulan, kun taas Apialla ne oli aina haettava kentänhoitajilta ja se oli aina herran hallussa, heltisikö se keihäs vai ei.