FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
19.04.2024 klo 14:29:15 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2]
 
Kirjoittaja Aihe: Miten päästä yli virheiden pelkäämisestä?  (Luettu 9963 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #25 : 30.08.2016 klo 21:58:49

Aina    ,kun saan pallon mieleen tulee vain yksi asia "älä epäonnistu"

Oletko kokeillut purkaa näitä tilanteita osiin? Eli ajatella vaikkapa sitä pelinavaustilannetta sarjana yksittäisiä suoritteita. Ensin liikut pelattavaksi, sitten pyydät palloa, syötön lähtiessä sinulle vilkaiset jo valmiiksi ympärillesi ja analysoit, mihin suuntaan ensimmäinen kosketus kannattaa ottaa ja mihin pallon sen jälkeen voi mahdollisesti jatkaa, vai onko kenties paras lähteä itse kuljettamaan, ja lopulta tulee sitten se tekninen suoritus eli itse haltuunotto ja/tai syöttö/kuljetus? En siis tarkoita, että joka ikinen kerta, kun pelissä tämä tilanne tulee, pitäisi tämä ajatuskulku käydä läpi, koska eihän sitä ehdi, vaan että kävisit tuollaista tilannetta läpi ajatuksen tasolla. Mieti vaikka jotain vastaavaa tilannetta, joka viimeisimmässä pelissä on tullut, ja sitä, kuinka monta edellä mainituista asioista teit siinä mielestäsi hyvin. Jos esimerkiksi tällöin huomaat, että teet vaikkapa kaksi ensimmäistä kohtaa useimmiten hyvin, keskity seuraavassa pelissä siihen, että onnistut yhä useammin kolmannessa, ja kun kolmas alkaa sujua pääsääntöisesti hyvin, otat käsittelyyn neljännen jne jne.

Eli unohda se, mikä pelitekosi lopputulos milloinkin on, ja keskity sen sijasta siihen, että teet vain kaiken sen mahdollisimman hyvin, mihin itse pystyt vaikuttamaan.
bluewhite

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat


Vastaus #26 : 30.08.2016 klo 23:27:26

En haluasi vaihtaa, vaikka siihen olisi mahdollisuus, koska joukkueenhenki on hyvä. Joukkueen sisällä olemme puheneet asiasta joten ongelma ei ole valmetajassa tai juokkuekavereissa vaan minussa itsessä. Aina    ,kun saan pallon mieleen tulee vain yksi asia "älä epäonnistu"

Taidat olla perfektionisti? Itsekin olen. Mulla on vaan joku lievä Adhd tai vastaava niin teen jalkapallossa ja elämässä niin paljon virheitä, että en enää pelkää niiden tekemistä. Olen huomannut, että yhdestä pahasta virheestä oppii paljon enemmän kuin kymmenestä varman päälle otetusta tilanteesta. En tarkoita, että sinun pitää tehdä omaa maalia tai ottaa tyhmää punaista lyömällä vastustajaa.

Ensi pelissä kun syötät huonosti niin kiroile hiljaa mielessäsi tai kovaa ääneen. Pyydä syötön vastaanottajalta vittumaisella jenkkihymyllä anteeksi. Samalla annat itsellesi anteeksi eikä virheiden tekeminen tunnu niin pahalta.
dohf

Poissa Poissa


Vastaus #27 : 31.08.2016 klo 15:31:14

Yksi ratkaisu voisi olla myös oikealla (urheilu-)psykologilla käynti, jos se vain millään on mahdollista. Välttämättä ongelma ei ole missään pelillisessä asiassa tai edes koko jalkapallossa, vaan ihan muu alitajuinen asia. Ei ole mikään häpeä pyytää apua vaivaaviin asioihin, ja uskon että usea ihminen hyötyisi ammattilaisen kanssa keskustelusta.
Koiranalle

Poissa Poissa


Vastaus #28 : 29.01.2017 klo 23:38:14

Vanha topic mutta vastaan silti.

Itsellekin pari saman tyylistä tapausta tullut vastaan valmentajauralla harjoituksissa tekivät lähes mitä halusivat, mutta kun peli tuli niin kuin olisi ollut eri planeetoilta eivät uskaltaneet tehdä ei sitten mitään, aina tiputus alaspäin tai helppo lateraali  syöttö, vaikka taitoja olisi ollut vaikka mihin.

Pakko syyttä myös itseäni tästä tein sen virheen minkä myös moni muukin valmentaja on varmaan tehnyt haukuin virheen tehneen pelaajan ja olen myös kuullut, että osa on lopettanut minun vuokseni, kun aina vain haukuin. Olen kuitenkin parantanut tapana ja pyrin kehumaan pelaaja kaikkien kuullen ja jos jotain negatiivista niin sitten pelaajan kanssa kahden kesken näin en tuhoa pelaajan itsetuntoa

Mutta yritä olla välittämättä virheiden seurauksista. Esim: 1v1 tilanne onnistuneella harhautuksella voit päästä laukomaan ja tehdä maalin, kun taas epäonnistumalla voi tulla vastahyökkäys. Mieti kuinka hienoa olisi tehdä maali äläkä sitä mitä tapahtuu jos menetät.

Tsemppiä!
Alarcon

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Horst Lüning


Vastaus #29 : 03.02.2017 klo 16:45:52

Yksi ratkaisu voisi olla myös oikealla (urheilu-)psykologilla käynti, jos se vain millään on mahdollista. Välttämättä ongelma ei ole missään pelillisessä asiassa tai edes koko jalkapallossa, vaan ihan muu alitajuinen asia. Ei ole mikään häpeä pyytää apua vaivaaviin asioihin, ja uskon että usea ihminen hyötyisi ammattilaisen kanssa keskustelusta.

Tähän liittyen alasarjoissa pelaavan pelaajan kokemus asiasta.
http://ls24.fi/urheilu/kolumni-nain-henkinen-valmennus-auttoi-minua
naumanen

Poissa Poissa


Vastaus #30 : 07.03.2017 klo 14:42:22

Osuipa silmiin oheinen video Interin ja Hongan A-junioreiden pelistä. Hongan pelaaja ohittaa kolme Interin pelaajaa, mutta neljäs ottaa pallon, syöttää pystyyn ja vastahyökkäyksestä ottelun ainoa maali. https://www.youtube.com/watch?v=dDYE-h7aaXw

Onkohan valmentaja huutanut kyseiselle pelaajalle kuin hyeena? Oma toive on, ettei olisi: miten muuten pienen tilan taitoa voisi kehittää kuin yrittämällä ja kokeilemalla - ja jos kolme vastustajan pelaajaa onnistuu jättämään taakseen niin pakosti siitä syntyy "alueellinen ylivoima". Mielipiteitä?
petteri72

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Liverpool


Vastaus #31 : 07.03.2017 klo 15:19:23

Onkohan valmentaja huutanut kyseiselle pelaajalle kuin hyeena? Oma toive on, ettei olisi: miten muuten pienen tilan taitoa voisi kehittää kuin yrittämällä ja kokeilemalla - ja jos kolme vastustajan pelaajaa onnistuu jättämään taakseen niin pakosti siitä syntyy "alueellinen ylivoima". Mielipiteitä?

Ei tuossa pallon menettävä pelaaja tee virhettä. Jalkapallo on maalintekopeli ja tuollaisilla haastoilla tehdään maaleja. Muu puolustus ja keskikenttä sen sijaan on huonosti sijoittunut ja siitä johtuen vastustaja pääsee nopealla suunnanmuutoksella tekemään maalin.
petteri72

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Liverpool


Vastaus #32 : 08.03.2017 klo 02:06:46

Tuossa videossa on Hongan koko joukkueen huonon muodon lisäksi kyllä myös yksi iso henkilökohtainen virhe. Se tulee Hongan pelaajalta numero 22 keskellä kenttää. Hän ottaa tilanteen löysästi ja vastustaja sprinttaa ohi alueelliseen ylivoimatilanteeseen. Hän voi olla aika hidas pelaaja, nopeudelle ei voi mitään ja nopea pelaaja olisi saattanut mennä ohi vaikka hän olisi vetänyt täysillä, mutta tuollainen löysäily kentällä ei vain ole hyväksyttävää.


 
Sivuja: 1 [2]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa