Kotidebyytti sujui voittoisasti - "rikkaa dekantteriin" (paikallislehden otsikko)
7-4 (5-0)
Tänään tosiaan ekaa kertaa valmentajana Örebron upeassa Gamla Idrottshusetissa. Lähtökohtaisesti hankala matsi. Dana Kuhi ja Josef Ibrahim olivat molemmat pelikiellossa ja perjantaina Pekingissä koheltanut maajoukkueveska penkitettynä. Päätin vähän herätellä porukkaa ja Björn Andersson debytoi maalivahtina SFL:ssä.
Itse matsi oli samaan aikaan kamala ja ihana. Ykkösketjuksi aikani toistaiseksi noussut Anel Corallic - Anderson Ponciano - Simon Blomqvist - Pajtim Abazi olivat aivan pitelemättömiä. Eniten siitä tulee iloiseksi siksi, koska Andersson ja Blomqvist ovat molemmat pelaajia, jotka eivät edellisen koutsin aikana olleet riittävän hyviä liigaan. Viime kauden kapteenina toiminut Simon "Blomman" Blomqvist menetti kauden alla nauhansa valmentajan yksin tekemällä päätöksellä. Kovaa treenaaminen ja osoittamisen halu on "pakottanut" antamaan mahiksia ja millä tuloksella! Blomman on noussut joukkueen toiseksi kovimmaksi maalintekijäksi. Tänään hän naulasi hatun, Poncianon ja Corallicin tehdessä kaksi maalia mieheen.
Ongelmia tuokin pelaajat siinä takana. Jacob Nilsson ja Dana Kuhi ovat jätkiä, jotka kentälle heittäessä pelin taso säilyy stabiilina. Sen jälkeen tulee Erik Björndahl, joka on vähän jäljessä, mutta muuta porukkaa kilometrejä edessä. Muut pelaajat ovatkin "futistähtiä" ja eivät ajattele feikkejä, pumppuja, kierrätystä etc. Se näkyi myös tänään. Ensimmäisen jakson kakkoskenttä Nilssonin ja Björndahlin ansiokkaan puolustamisen ansiosta onnistui pitämään nollan, mutta toisella sitten alkoi paukkua. Ja paljon.
Ekan jakson dominanssin jälkeen laitoin kentälle vähäiselle peliajalle sekä edellisen valmentajan "ykkösvalintoja" mukaan peliin. Kun 10 minuuttia vartti ennen loppua oltiin turvallisen tuntuisessa 7-1 johdossa, pistin kaikki muut ykkösketjusta villaan, paitsi Anderssonin. Tarkoituksena oli antaa jätkille huilia, sillä meillä oli peli perjantaina, peli tänään, treenit huomenna ja sitten Örebrö derby torstaina. Siihen on muuten myyty ennakkoon yli 900 lippua (sic!) ja ensi kertaa derby pelataan ÖFC (se toinen jengi) johtaessa koko liigaa. Peli sakkasi ja vain debytantti Bönan otteet maalilla piti eron siedettävänä. Lopulta Täfteå mylläsi kolme maalia ja loppulukemat olivat 7-4.
Mielenkiintoinen asia tapahtui sitten ottelun jälkeen. Pressitilaisuudessa NA:n toimittaja kysyi tyytyväisyyttäni. Totesin olevani tyytymätön, kun toinen ketju voittaa pelinsä 7-0 ja toinen ketju häviää 4-0. Sanoin lisäksi sen olevan puhtaasti valmentajan (minun vika), koska ketjut eivät olleet balanssissa ja pelaajat eivät toteuttaneet pelisuunnitelmaa. Eli minun olisi pitänyt reagoida siihen paremmin jo treenikentällä. Paikallislehti sitten kirjoitti jutun, jossa meikäläinen vain lyö muita pelaajia, paitsi ykkösketjun jätkiä. Sieltä puuttuu kokonaan se lausunto syyn olevan valmennuksessa.
Kahtellaan mitä pojat sanoo huomenna kopissa.
Muutenkin tämä mediamylläkkä on omituista. Joka matsissa on videoitu pressitilaisuus, jossa on paikalla kahden - kolmen median edustajat. Suomessa sai aina itse soitella toimittajien perään, että meillä oli peli. No tavallaan toi on myös hyvä, jos se herättää nämä muut sällit. Joka tapauksessa huomisissa treeneissä on edessä aika rauhallista menoa kuvioita takaraivoon iskostaen. Samalla pidetään sormet ristissä, että Dana Kuhi on pelikunnossa keskiviikkona Niistajan ja Kaikkitietäväkö? saapuessa paikan päälle katsomaan ruotsalaista futsalliigaa - SFL:ää.
Tässä vielä tuo paikallislehden rapsa kuvituskuvalla, jossa näkee loistavan mallin rauhallisesta palautteen annosta.
http://www.na.se/sport/futsal/trots-stark-hemmaseger-osk-frustrerat-over-andrakedjan-blir-lite-smolk-i-bagarenTrots stark hemmaseger – ÖSK frustrerat över andrakedjan: "Blir lite smolk i bägaren"
Simon Blomqvist, Pajtim Abazi, Anel Coralic och Anderson.
Där har ÖSK Futsal hittat sitt framgångskoncept.
En förstakedja som enligt tränaren Mikko Seppälä låg bakom 7–4-segern hemma mot Täfteå IK.
– Den kedjan ska vi inte röra, för nu har vi hittat en bra balans, säger han.
Simon Blomqvist jublar med förstakedjan efter sitt tredje mål i matchen.
Gästande Täfteå IK, som rest över 70 mil fick kämpa hårt mot hemmastarka ÖSK Futsal, som satte ribban tidigt i första halvlek.
Med ett gäng vältajmade byten och snabba avslut på mål lyckades ÖSK ta ett grepp om matchen då Anel Corallic och Anderson Ponciano satte två mål var i första halvlek.
Men in i andra halvlek lyckadesTäfteå jobba sig tillbaka och ÖSK:s målvakt Björn Andersson vrålade ut ett primalskrik av ren frustration efter att Täfteå spräckt nollan. Till slut vann ÖSK matchen med 7–4.
– Det gick okej i dag. Blir lite smolk i bägaren eftersom vi slappnar av och låter dem nästan komma in i matchen. Det hade räckt med ett mål i baken, säger Andersson och fortsätter:
– Min styrka i målet är att jag kommunicerar mycket. Det är det enda jag är bra på egentligen. Jag försöker styra mitt lag och killarna gör det riktigt bra i dag ända fram tills det är sju minuter kvar av matchen, då börjar vi slappna av vilket inte är bra. Men i slutändan är det tre poäng och det är det viktigaste, säger Andersson.
Den nya tränaren Mikko Seppälä var inte heller speciellt nöjd trots vinst med 7–4.
– Näeh, jag är inte nöjd med vad jag såg idag. Vi tappade vårt försvarsspel under andra halvleken. Men jag är nöjd med några saker. Framförallt förstakedjan som vinner men 7–0. Så den kedjan ska vi inte röra för att nu har vi hittat en bra balans. Alla andra spelare förlorar matchen med 0–4. Vi vet vi vad som ska jobbas med imorgon, säger Seppälä.
Uppladdningen inför nästkommande derby mot Örebro FC har redan börjat. Och Mikko Seppälä berättar att man ska jobba ÖSK:s inställning inför derbyt på onsdag.
– Vi är tillräckligt bra och snabba som det är. Men det inte tillräckligt bra mellan öronen, säger Seppälä.
Titeln som matchens målgörare fick Simon Blomqvist tillskriva sig efter tre starka mål. En insats som han efteråt tackade sina medspelare i förstakedjan för.
– Jag känner mig verkligen trygg i förstakedjan. Vi har verkligen levererat under de senaste två matcherna och gjort typ 13 mål framåt och bara släppt in två. Vi tänker likadant och hjälper varandra, säger Blomqvist.
Vad ska hända för att ert spel ska smitta av sig på andrakedjan?
– Det är små marginaler som gäller i futsal. Gäller att fortsätta jobba och kriga mer ihop. Det kommer komma för dem också. Förhoppningsvis blir vi nyckeln till framgång i derbyt mot Örebro FC. Men det vore bättre om andrakedjan levererade lite också så det inte läggs för mycket fokus på just min kedja.
Vad kommer bli största hotet under derbyt?
– Vi måste spela vårt eget spel och inte tänka för mycket på att det är mycket folk i hallen och hög press. Vi måste gå tillbaka till grunderna och spela som vi alltid gör. Örebro FC har många duktiga spelare. Men Fredrik Johnsson blir farlig, han leder väl skytteligan? Så honom får vi se upp med då han har bra skott, säger Blomqvist.
Under förra derbymatchen mellan rivalklubbarna kom det 1586 åskådare till hallen, vilket var ett nytt publikrekord inom klubbfutsal.
Hur laddar ni om inför derbyt på onsdag?
– Den som inte är laddad till ett derby ska inte vara med. Så enkelt är det. Kommer bli en tajt match och ÖFC är ett av Sveriges absolut bästa lag. Men vi vinner fajten med 4–3, säger Björn Andersson självsäkert.