Skrabbs stil: "Mer finsk sisu att tacklas"Simon Skrabb får mycket speltid, men inte på sin favoritposition. "Om vi får ut mest av laget när jag spelar där är det bara bita ihop och köra", säger han.
På fredagen rehabiliterade Simon Skrabb och de andra spelarna som startade mot Hapoel Beer Sheva. Redan på söndag väntar Elfsborg hemma.
– Det är bara att ladda om och köra. Vi är vana vid den täta matchningen nu, så det kändes som att det var evigheter sedan vi spelade senast, nu efter en veckas uppehåll. Så mer matcher är inga problem, säger Skrabb.
Du har fått spela mycket, hur känns kroppen?
– Det känns bra, det är väl ett tempo som man håller i Europa, med två matcher i veckan. Så man ska inte klaga på att det är tätt mellan matcherna.
Tror du att du får starta?
– Vi får se vad Jens tycker och tänker. Jag har ju startat varje match nu så jag hoppas att den sviten håller i sig.
I bortamötet med Elfsborg tidigare på säsongen blev det 0–0.
– Det var en match i vår trevande inledning av säsongen. Där vi inte riktigt fick igång vårat presspel och blev lite för låga. Annars brukar Elfsborg vilja bjuda upp till dans, det brukar vara en öppen och böljande match. Så vi hoppas vi kan få ut lite mer sånt och ha ett högre presspel på söndag.
Han har fått spela mycket som yttermittfältare.
– Det är inte en position som är min favorit om man säger så. Om vi får ut mest av laget när jag spelar där är det bara bita ihop och köra.
Som anfallare har han inte fått chansen lika många gånger.
– Jag har alltid varit en offensiv spelare och nu blir det väldigt mycket defensivt ansvar. Mycket spring och du får mindre lägen per match till att göra bra grejer, säger Skrabb och fortsätter:
– Faktum är att jag aldrig förlorat en match som anfallare i IFK Norrköping, så jag hoppas att de ser att jag också har den kvalitén som krävs för att spela där uppe.
Känner du att du har utvecklats defensivt?
–Jag spelar väl kanske inte det defensiva riktigt som försvarspelarna. Utan det blir lite mer på finskt sisu att tacklas och springa ner motståndarna helt enkelt. Så det har löst sig hittills.
Men Skrabb får också en hel del smällar.
– Ja absolut, båda vristerna tejpas dagligen, för att jag ska kunna spela fotboll. Man har blivit söndertacklad genom åren. Men det är en del av fotbollen, så det är bara att köra.
Sugen på att komma ut själv i Europa?
– Det är klart att man har väl alltid haft en dröm om att komma ut, men när det är så här tätt med matcher så har jag inte tid att tänka på något annat än vad jag ska göra i nästa match. Att vara så bra som möjligt, för lagets bästa. Så det får agenterna ha koll på, sen får de säga till mig om det finns något intressant.
https://www.corren.se/sport/skrabbs-stil-mer-finsk-sisu-att-tacklas-om6240972.aspx