FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
21.10.2017 klo 19:50:44 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org
Sivuja: 1 ... 4 [5]
 
Kirjoittaja Aihe: Nopeuden tärkeys?  (Luettu 24453 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Koiranalle

Poissa Poissa


Vastaus #100 : 20.07.2017 klo 01:17:53

Tästä keissistä olisi kiva kuulla vähän nykytilanteesta. Miten tuota lantion asentoa ja muuta fysiikkaa on kehitetty ja kuinka juoksu kulkee tällä hetkellä?
Lantion asentoa on kehitetty juoksemalla painot käsissä (ei kyllä mitään hajua miksi :D ) Hän näyttää nauttivan pelaamisesta paljon ennemmän kuin ennen ja juokseminen vaikuttaa paljon kevyemmältä.
Sportacus

Poissa Poissa


Vastaus #101 : 24.07.2017 klo 19:03:57

Lantion asentoa on kehitetty juoksemalla painot käsissä (ei kyllä mitään hajua miksi :D ) Hän näyttää nauttivan pelaamisesta paljon ennemmän kuin ennen ja juokseminen vaikuttaa paljon kevyemmältä.

Onko painot kädessä joku yu-koutsin metodi? Voisit kysäistä mikä siinä on ajatuksena?

Oletteko tehneet mitään liikkuvuus-, lihaskunto- tai kehonhallintatreeniä tuon asian kehittämiseksi?
hatsi

Poissa Poissa


Vastaus #102 : 24.07.2017 klo 21:09:30

Lantion asentoa on kehitetty juoksemalla painot käsissä (ei kyllä mitään hajua miksi :D ) Hän näyttää nauttivan pelaamisesta paljon ennemmän kuin ennen ja juokseminen vaikuttaa paljon kevyemmältä.
Millaisista painoista tässä on ollut kyse?
Siis paljonko oman kehon painoon suhteutettuna?
Tai jos tätä ei osaa arvata, niin osaako arvata, että paljonko grammoja niihin ranteisiin teipataan?

Koetin kysyä tämän metodin perustetta yhdeltä paikalliselta sporttivalkulta, joka ei tiennyt asiasta mitään, mutta kiinnostui suuresti.
Jotenkinhan tuo varmaan pakottaa pystympään asentoon.
Äkkiseltään arveli, että tasapainon ylläpitämisen kautta vaikuttaa
Koiranalle

Poissa Poissa


Vastaus #103 : 25.07.2017 klo 01:04:11

Millaisista painoista tässä on ollut kyse?
Siis paljonko oman kehon painoon suhteutettuna?
Tai jos tätä ei osaa arvata, niin osaako arvata, että paljonko grammoja niihin ranteisiin teipataan?

Koetin kysyä tämän metodin perustetta yhdeltä paikalliselta sporttivalkulta, joka ei tiennyt asiasta mitään, mutta kiinnostui suuresti.
Jotenkinhan tuo varmaan pakottaa pystympään asentoon.
Äkkiseltään arveli, että tasapainon ylläpitämisen kautta vaikuttaa
Painoit ovat ilmeisesti juuri juoksuun tarkoitettu painoa. 1-2 kiloa (mitä lyhyempi matka sitä isompi paino)
tuuma

Poissa Poissa


Vastaus #104 : 27.07.2017 klo 21:24:12

Onko painot kädessä joku yu-koutsin metodi?

Ainakaan pikajuoksuvalmennuksessa ei painokäsiä juoksuharjoitteissa yleisurheiluvalmentajat käytä. Tosin käsien käyttöä harjoitellaan erikseen hyvinkin monilla eri tavoilla. Mutta ei tässä tarkoitetulla tavalla.
betluck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: turkulainen pesäpallo ja väärinkannatus


Vastaus #105 : 29.07.2017 klo 17:14:18

Kuulostaa kyllä kummalta tavalta. Olisi hauska kuulla taustaa?
fingerström

Poissa Poissa


Vastaus #106 : 29.07.2017 klo 21:23:33

Kuulostaa kyllä kummalta tavalta. Olisi hauska kuulla taustaa?

Kaikkein yksinkertaisinta olisi kuulla valmentajan nimi ja minkä ikäisille. Siitä selviäisi, miksi ja onko tolkkua.
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #107 : 30.07.2017 klo 18:50:03

Usein kuulee sanottavan että kiviä taskuun. Olisko tämä käytännön sovellus sille?
Mietin vaan, että eikö painot käsissä ole vähän hankala pelata futista?

Yu valkkujen käytöstä voi olla joskus jopa hyötyä. Toisinaan pelkkää haittaa.
keskustan alistaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kovat otteet, Spurs, DDR, Materazzi


Vastaus #108 : 30.07.2017 klo 19:28:51



Yu valkkujen käytöstä voi olla joskus jopa hyötyä. Toisinaan pelkkää haittaa.

Eiköhän ne juoksemisesta, juoksutekniikoista ja juoksutreeneistä tiedä vähän vitusti enemmän kuin joku perus junnukoutsi joka ei ole koskaan futista edes kunnolla pelannut ja jonka ainoa motiivi valmentaa on se, että oma poika pääsisi pelaamaan..
« Viimeksi muokattu: 30.07.2017 klo 19:54:33 kirjoittanut keskustan alistaja »
VekkuliPekuli

Poissa Poissa


Vastaus #109 : 30.07.2017 klo 20:58:50

Varmaan se juoksuasento on vähän etukeno. Jokainen voi koettaa mitä tapahtuu juoksuasennon suhteen kun pistää käsiin painot. Mutulla selkä oikenee eli lantio työtyy eteenpäin. Tein itsekin pienen testin kilon painoilla niin onhan se vaikeaa juosta jos asento on jo valmiiksi etukeno, selkä suorana ei painoja juuri huomaa.
tuuma

Poissa Poissa


Vastaus #110 : 31.07.2017 klo 02:11:38

Varmaan se juoksuasento on vähän etukeno. Jokainen voi koettaa mitä tapahtuu juoksuasennon suhteen kun pistää käsiin painot. Mutulla selkä oikenee eli lantio työtyy eteenpäin. Tein itsekin pienen testin kilon painoilla niin onhan se vaikeaa juosta jos asento on jo valmiiksi etukeno, selkä suorana ei painoja juuri huomaa.

Tämä yllä lainattu kommentti on valitettavasti esimerkki siitä miksi täältä foorumilta kannattaa todella harkiten ottaa valmennusohjeita. Kun päätellään subjektiivisesti vailla tietopohjaa jotain, ollaan tasolla jossa ei jää enää kysymyksiä miksi suomalaisen jalkapallon taso on sitä mitä se on, jos samanlaista takaraivosta mutulla heittelyä tehdään samaten niissä varsinaisissa lajiasioissakin. Kun ei täysin ymmärretä sitä ettei tiedetä asiasta tai osata nähdä oikeita asioita, tehdään päätelmiä jotka ei perustu faktaan vaan omaan mielikuvitukseen.

Mutta tuo etupainoinen juoksuasento viittaa kyllä vahvasti pakaralihasten huonoon käyttöön ja heikkouteen sekä keskivartalolihasten huonoon tilaan, ns. juoksu on tippunut reidelle. Se että sitten sitä ogelmaa korjataan laittamalla painot käsiin juostessa, on kyllä hyvin omaperäinen ratkaisu joka ei kyllä perustu mihinkään biomekaaniseen faktaan. Kukaan oikea ja osaava yleisurheilun juoksuvalmentaja ei tuollaista ratkaisua ensimmäisenä laita tekemään pakara/keskivartalo-ongelman ratkomiseen, sen voin sanoa. Ei edes fysioterapeutit.

Mutta kuten jalkapallovalmentajissa, niin "yleisurheiluvalmentajissa" löytyy myös niitä paikallisen kyläkentän jack-of-all-trades maestroja jotka vain harrastavat vapaa-ajallaan "valmentamista" mutta omasta mielestään osaisivat olympiavoittajan valmentaa jos saisi lahjakkaan urheilijan.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2017 klo 02:15:10 kirjoittanut tuuma »
VekkuliPekuli

Poissa Poissa


Vastaus #111 : 31.07.2017 klo 10:27:54

En kyllä antanut mitään valmennusohjeita vaan yritin ymmärtää tuota ajatusmaailmaa. Pitänee jatkossa pistää varoitus aina perään. Ja en tule kyllä antamaan ohjeita tähän(kään) ketjuun, he saavat antaa jotka asioista tietävät.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2017 klo 10:50:57 kirjoittanut VekkuliPekuli »
fingerström

Poissa Poissa


Vastaus #112 : 31.07.2017 klo 19:31:15





Edelleen yksinkertaisinta ja selkeintä olisi kuulla valmentajan nimi. Futaajat ja yleisurheilijat liikkuvat eri lailla ja Suomessa on vain 3-4 juoksuvalmentajaa, jotka ymmärtävät futaajien liikkumisen päälle. Jos tämä painot-käsissä -juoksuttaja on yksi heistä, on hommassa tolkkua ja häneltä voi kysyä, miksi. Jos puolestaan ei, voi silti kysyä, miksi.
tuuma

Poissa Poissa


Vastaus #113 : 31.07.2017 klo 20:19:51

Futaajat ja yleisurheilijat liikkuvat eri lailla ja Suomessa on vain 3-4 juoksuvalmentajaa, jotka ymmärtävät futaajien liikkumisen päälle.

Keitä nämä 3-4 sitten ovat? Tuosta voisi sitten heiltä suoraan kysyä.
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #114 : 31.07.2017 klo 21:28:04

Keitä nämä 3-4 sitten ovat? Tuosta voisi sitten heiltä suoraan kysyä.
Nimenomaan olennaista on, että tehdään yhteistyötä sellaisten yu/juoksuvalkkujen kanssa, jotka hyväksyvät lähtökohdaksi jalkapallon. Askellus on ihan erilainen kuin 100 metriä saati pidemmät matkat.
Itse tein yhden majutason juoksuvalmentajan kanssa yhteistyötä koska hän nimenomaan halusi ymmärtää miten futiksen pelaajan liikkuminen eroaa juoksijan liikkumisesta(juoksusta).
Oli oikein hedelmällistä rakentaa nuorisomaju pelaajalle treenejä yhdessä yu valkun kanssa.
Itseasiassa tänäpäivänäkin hän on eräässä futisseurassa ns. juoksuvalmentaja, mutta juoksutrillit ovat suoraan pelistä ei field and track-kentältä.
Mko

Poissa Poissa


Vastaus #115 : 31.07.2017 klo 21:29:06

Joo, yu-valmentajat opettavat juoksua usein korostamalla lantion eteenpäin työntämistä ja päkiäpolkaisua. Näin kehittyy etenkin hyppylajeihin optimaalinen juoksuasento, joka on kuitenkin futaajalle liian pysty. Jalkapallon nopeat suunnan- ja rytminmuutokset sekä harhautukset vaativat painopisteen viemistä selvästi alemmas, jotta tasapaino ja askeltiheys pysyvät yllä kovassa pelitempossa. Kärjistettynä futaajan juokseminen on äärinopeaa hiipimistä.
tuuma

Poissa Poissa


Vastaus #116 : 31.07.2017 klo 22:57:57

Joo, yu-valmentajat opettavat juoksua usein korostamalla lantion eteenpäin työntämistä ja päkiäpolkaisua. Näin kehittyy etenkin hyppylajeihin optimaalinen juoksuasento, joka on kuitenkin futaajalle liian pysty. Jalkapallon nopeat suunnan- ja rytminmuutokset sekä harhautukset vaativat painopisteen viemistä selvästi alemmas, jotta tasapaino ja askeltiheys pysyvät yllä kovassa pelitempossa. Kärjistettynä futaajan juokseminen on äärinopeaa hiipimistä.

Juuri tämä. Tuo juoksuasennon korkealle muuttaminen on se suurin yksittäinen virhe mitä tyypilliset yleisurheiluvalmentajat tekevät jalkapalloilijoiden kohdalla.
fingerström

Poissa Poissa


Vastaus #117 : 31.07.2017 klo 23:03:23

Keitä nämä 3-4 sitten ovat? Tuosta voisi sitten heiltä suoraan kysyä.

No mun rekisterissäni sekä numerot 1, 2 että 3 ja 4 ovat Jouni Kareinen. En tiedä, tekeekö Jouni enää valmennusduunia, mutta toivottavasti hän on opettanut nuorempia. Onhan se nyt selvää, että futaaja liikkuu eri tavalla; painopiste oltava alhaalla (TJEU Messi tai Pele), kiireisiä käännöksiä, pallon kanssa toimintaa jne jne.







Sportacus

Poissa Poissa


Vastaus #118 : 31.07.2017 klo 23:45:57

Oletteko sitä mieltä, että juoksun korkea painopiste on futiksessa joka tilanteessa huono juttu? Jos juostaan 40 metriä suoraa pallon perään, niin pitääkö silti olla matalampi painopiste? Vai tilanteen mukaan?
Mko

Poissa Poissa


Vastaus #119 : 01.08.2017 klo 00:03:44

Oletteko sitä mieltä, että juoksun korkea painopiste on futiksessa joka tilanteessa huono juttu? Jos juostaan 40 metriä suoraa pallon perään, niin pitääkö silti olla matalampi painopiste? Vai tilanteen mukaan?

Pitkässä (~30 m ja yli) suorassa täysvauhtisessa pallottomassa juoksussa ns. juoksijan asennosta on tietysti hyötyä, koska siinä maksimoidaan voimansiirto eteenpäin vievään liikkeeseen. Näitä vain tulee jalkapallossa niin vähän, että ko. tekniikan opetteleminen ei ole hyödyllistä - varsinkaan, kun sillä on taipumus heijastua juoksuasentoon myös pelissä jatkuvasti tapahtuvassa lajinomaisessa liikkumisessa.
tuuma

Poissa Poissa


Vastaus #120 : 01.08.2017 klo 00:05:06

Oletteko sitä mieltä, että juoksun korkea painopiste on futiksessa joka tilanteessa huono juttu? Jos juostaan 40 metriä suoraa pallon perään, niin pitääkö silti olla matalampi painopiste? Vai tilanteen mukaan?

Ehkä ennemminkin pitäisi opettaa tilanteen mukaan juoksuliikkeen sulava jatkuminen ja siirtyminen pelitilanteesta toiseen. Matalasta asennosta on paremmat edellytykset suunnanmuutokselle, ja lyhyitä spurtteja pelissä on huomattavasti enemmän mitä pitkiä suoraviivaisia spurtteja. Tietysti pelipaikka vaikuttaa myös tähän. Mutta paljon näkee junioreita joilla ei edes perusjuokseminen onnistu, jolloin lajinomaisia hienouksia ei voi heti alkaa miettiä. Yksi asia myös mitä ei paljoa näe on että varsinkin keskuspuolustajille ei opeteta luontevaa taaksepäinjuoksuliikettä.
Mko

Poissa Poissa


Vastaus #121 : 01.08.2017 klo 00:22:25

Kaiken A ja O futaajan pelinopeuden kannalta on askeltiheys. Se pitää rakentaa ensimmäisenä (herkkyyskausi alkaa jo pikkulapsena) ja siitä on pidettävä huolta koko uran ajan. Korkea askeltiheys yhdistettynä hyvään tasapainoon, koordinaatioon ja ketteryyteen (kyky muuttaa suuntaa ja kehon asentoa nopeasti ja hallitusti) mahdollistaa terävän ja pelitilanteeseen mukautuvan, vaivattoman liikkumisen.

 
Sivuja: 1 ... 4 [5]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines