Svanbäck trivs med fotbollen
Tre poäng, solen skiner - och fotbollslivet leker för den finske mittfältaren.
Bildmaterial
Superettan
BoIS-Väsby 2–0
Fotboll. Mittfältaren Fredrik Svanbäck trivs livet och med liret.
Den 31-årige mittfältaren står i solskenet och myser sedan Landskrona BoIS säkert slagit Väsby med 2–0 och tagit ett skutt upp i tabellen.
– Det gick riktigt bra den här gången. Alla gjorde sitt jobb på ett väldigt bra sätt den här gången och då blir spelet också bra, säger Fredrik Svanbäck, som började sin fotbollskarriär i Jakobstad i Finalnd.
Mot Väsby var Fredrik en av dem som styrde mest och bäst på plan.
I sin position mellan mittfältet och anfallet fick han vara lite mer offensiv än tidigare när nu Johan Persson var tillbaka på mittfältet.
– Johan är en stor stark kämpe om ger tyngd åt vårt spel, menar Fredrik Svanbäck, som på meritlistan kan visa en landskamp för Finland.
Inför den här säsongen kom han från HIF till BoIS.
– Jag var klar för BoIS innan Henrik Larsson blev tränare. När han blev klar som tränare förstod jag att det skulle bli en spännande säsongen. henrik Larsson och hans Eklund styr det här skeppet på ett utmärkt sätt. Vi har ett spel som jag gillar, säger han.
Innan den här matchen hade BoIS bara tagit en poäng på de tre senaste matcherna.
– Nu spelade vi med större rörlighet och det gav också utdelning. Då blev det också mål, säger Fredrik Svanbäck.
Under tiden i HIF hade han svårt att ta en ordinarie plats.
Den lojale arbetsmyran kämpade och slet, men fick ofta vara inhoppare när HIF var ett mittlag i allsvenskan.
Nu har en central roll i BoIS.
I stället för att spela i ett allsvenskt ledarlag är nu i ett lag som så här långt tillhört mitten på superettan.
Det berör honom inte. Han tycker fotbollslivet är mycket roligt.
– Jag trivs med fotbollen igen och ångrar absolut inte att jag bytte klubb även om HIF nu leder allsvenskan. Kan vi spela på det här sättet så blir det roligt, säger han.
Fredrik är optimist inför fortsättningen och tror på en trevlig höstsäsong.
– Serien är otroligt jämn. Många var motståndarna är duktiga och alla lag slår alla så vi kan säkert avancera ytterligare och pressa topplagen längre fram på säsongen.
I sin offensiva roll låg han bakom mycket av BoIS anfallsspel samtidigt som han orkade med att störa många av Väsbys uppspel.
– Jag försöker göra så gott jag kan vilken roll jag än får i laget, men visst är det kul att vara med i vårt anfallsspel, säger Fredrik Svanbäck.
BoIS började säsongen bra, men de senaste veckorna har det inte gått så bra. Två mål och bara en poäng av nio möjliga har varit för dåligt.
– Vi har varit inne i formsvacka, men träningarna den här veckan har varit så bra så nu hoppas jag att det vänder för oss, säger Fredrik Svanbäck.
http://hd.se/sport/2010/07/18/svanback-trivs-med-fotbollen/