Kiitos Tiksa, nyt aletaan päästä ytimeen.
Mä meinasin kirjoittaa tähän jotain omien kannattamisesta ja positiivisuudesta, mutta sitten huomasinkin jonkun kirjoittaneen siitä paremmin jo vuosia sitten.
Olen edelleen samaa mieltä kuin vuonna 2007, silloin kun teoreettinenkin mahdollisuus on olemassa voidaan pitää yllä unelmaa jostain paremmasta. Tifoilla, laulaa ja kannustaa, valaa uskoa että ehkä se seisoo kuitenkin.
Näissä karsinnoissa se himmeinkin toivon kipinä sammui poikkeuksellisen aikaisin ja lohkojumbona oleminen on realismia. Suomi on viimeksi jäänyt lohkonsa viimeiseksi vuoden 1988 EM-kisojen karsinnoissa. Sen häpeällisen hetken uusiutuminen on askeleen lähempänä.
Tässä tilanteessa omien kannattaminen ja positiivisuus ei yksinkertaisesti toimi. Haluaako joku todella vetää jotain pellen roolia ja näytellä että kaikki on hyvin ja katsomossa on tosi kivaa?
Ensinnäkin tervetuloa yläkatsomoon. Olen aina kuvitellut tämän topikin viittaavan nimenomaan siellä majailevaan SMJÄKKÄÄN, ehkä jopa ÄJTÄän, joka on aina huudellut mitä sattuu capoista välittämättä.
Ääliöitä on monenlaisia! Toivottavasti henkinen kotini on kuitenkin jatkossakin capotornin juurella eikä yläparrun asiantuntijapiireissä
Yläkatsomo oli kovin hiljaa, kulmassa sentään yksi porukka yritti viritellä "kaikki ulos"-tsänttiä. Se olikin illan ainoita positiivisia juttuja. Nautin kyllä tavallaan siitäkin kun jonkun HH juhli villisti Ukrainan avausosumaa kunnes hänelle selvisi että Suomi ei pelaakaan keltaisissa.
Muuten nappaan tuosta boldatusta kiinni.
En tiedä miten paljon vuosikokouksessa asiasta keskusteltiin kun en ollut paikalla, mutta tuossa kevättalvella oli joku epävirallinen keskustelutilaisuus SMJK:n suunnasta ja siinä hyvin yksimielisesti oltiin sitä mieltä, että suuntana pitää olla "positiivinen kannustus" eikä "kritiikki ja protestointi".
Ottamatta kantaa siihen mikä sen suunnan pitäisi olla, niin silloin kun SMJK:n suunnasta keskustellaan, niin eipä siellä juuri nouse esiin noita Bunuelin tuomia ajatuksia.
En halua tällä pelkästään kritisoida, että "tulkaa kertomaan näkemyksenne silloin kun näistä asioista päätetään", koska voihan siinä kokea vähän samaa jännitettä kuin vaikkapa jos pitäisi Vihreiden puoluekokouksessa puheenvuoron maahanmuuton haittapuolista. (Toki sinutkin tunnetaan sen verran hyvin, että eiköhän sinua kuunneltaisi ...)
Tässä haastaisin myös sen, että eihän SMJK:n aktiiviporukka vain elä omassa kuplassaan, rivijäsenistä etääntyneenä. Pitäisikö olla oikeasti joku tapa saada "kentän ääni" paremmin kuuluviin? Nyt kun vuosikokouksessa, omien tuttujen kesken baarissa jne. kuulee vain yhdenlaisia näkemyksiä, niin voi helposti unohtaa, että on olemassa toisenlaisiakin mielipiteitä ja itse asiassa "kuplan ulkopuolella" niillä mielipiteillä saattaa olla enemmänkin kannatusta.
Tämä on nyt todella tärkeää ja mielenkiintoista settiä. Minun kuplassani suomalainen majufutis nähdään tällä hetkellä kasana höyryävää paskaa ja ainoa muutos syntyy täydellisellä puhdistuksella liitossa ja joukkueen taustoissa eikä se onnistu esiintymällä maaotteluissa iloisena karnevaalijoukkiona josta saadaan positiivisia lehtikuvia ja otoksia tuleviin ottelumainoksiin.
SMJK:n ydinjoukko lienee aika pieni ja lähellä Palloliittoa. Anarkistinen mekka ja ääriliikkeen maine on siitä kaukana. Mielestäni foorumi on parempi paikka saada ajatuksia ja toiveita esiin kuin joku baari-ilta stadissa. Ikävä kyllä minulla ja kovin monella muullakaan ei ole mahdollisuutta pelkästään sellaisiin lähteä. Ja jos posin kautta konsensus on todella noin vahva niin tuskin edes stadin piirit jaksavat lähteä asiasta vääntämään. On helpompi nostaa kädet pystyyn ja toivoa että Mestari saapuu jostain muualta - ehkä paremman karsintamenestyksen muodossa.
Toivottavasti tässä nyt ei tarvitse lähteä siihen että ensi kevään vuosikokoukseen tullaan bussilasteittain maakunnista ja vallataan puheenjohtajisto. Sellaistakin on kuulemma jossain tapahtunut
(modet varmaan tietävät kaipaako tämä jo kokonaan omaa keskusteluaan ja tekevät tarvittavat viestien siirrot)