FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.10.2017 klo 04:51:48 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook, Google+ & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org
Sivuja: [1]
 
Kirjoittaja Aihe: Jalkapallo harjoittelu  (Luettu 2806 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Futari20

Poissa Poissa


: 04.08.2017 klo 10:30:02

Olen 14v jalkapalloilijan ja nyt kaksi viime vuotta harjoitellut tosissani. Mulla on kuusi pallollista harjoitusta viikkoon ja viisi oheis harjoitusta viikossa omalla ajalla. Joukkueharjoitukset ovat neljä kertaa viikossa. Olen myös panostanut palautumiseen teen yhden palauttavan jutun päivässä esim. Venyttelyä tai kylmä kuuma suihkua tai jotain vastaavaa. Ruokavalioon olen satsannut sellain, että en syö herkkuja melkein yhtään.
Nyt kun olen kertonut vähän omasta harjoittelustani, joten kysynkin teiltä, että olisiko mitään tsäänssejä Veikkausliigaan tai korkeammallekin?
fudis-stara

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 04.08.2017 klo 19:46:06

Määrä varmaan ok, kannattaa kuulostella kroppaa alkaako homma "puuduttaa" vai säilyykö into ja virkeys, eli oikea levon ja treenin suhde. Oikeaan ravitsemukseen olitkin jossainmäärin perehtynyt ja se onkin tärkeää.

Perustekniikka ja taidot hiotaan omalla ajalla koska joukkueen treeneissä sellaiseen ei siinämäärin ole mahdollisuutta. Treenata pitää useita osa-alueita ja suoritukset teknisesti oikein mielestäni mahdollisimman paljon molemmilla jaloilla. Esim. potkutekniikkaan kiinnitetään Suomessa liian vähän huomiota, ehkä opastamiseenei ole tarpeeksi taitoa? Kaikessa toistoja ja toistoja. Kiva ois jos olis kaveri jonka voisi treenata osin toista opastaen ja tukien. Seinäkin voi joskus olla hyvä kaveri treenatessa.

Voisiko omalle valmentajalle puhua omista tavoitteista futiksessa ja ehkä sitä kautta saada tukea ja sopivaa ohjausta treenaamiseen? Seuroissa voi myös olla talentti tms. ryhmiä joihin voi päästä tavoitteellisempaan harjoitteluun mukaan. Siksi tarvittaisiin enempi osaavia ja innostavia valmentajia juniori-ikäluokkiin.

Lopulta henkilökohtainen lahjakkuus määrittää sen kuinka pitkälle futiksessa rahkeet riittää. Intoa ja tsemppiä pallon kesyttämiseen⚽☺
« Viimeksi muokattu: 04.08.2017 klo 19:54:46 kirjoittanut fudis-stara »
Futari20

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 04.08.2017 klo 20:04:51

Fudis-stara| Kiitos kommentista, mutta osaisitko sanoa miten tuota perustekniikkaa pitäisi harjoitella? Olisiko hyvä, että kolmena päivänä viikossa harjoittelee vaikkapa syöttämistä, laukausta ja Pomputtelua.
Toisena kolmena päivänä harjoittelee kuljetusta, haastamista ja keskityksiä?
Vai pitäisikö olla vielä monipuolisempaa harjoittelua vai suppeampaa harjoittelua, että vaikka kesäkuussa keskittyy potkuun ja syöttöön ja heinäkuussa keskittyy kuljetukseen ja haastamiseen?

Vikkelä vaihtomies

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 05.08.2017 klo 01:05:32

Olisiko hyvä, että kolmena päivänä viikossa harjoittelee vaikkapa syöttämistä, laukausta.
Toisena kolmena päivänä harjoittelee kuljetusta, haastamista ja keskityksiä?
Vai pitäisikö olla vielä monipuolisempaa harjoittelua vai suppeampaa harjoittelua, että vaikka kesäkuussa keskittyy potkuun ja syöttöön ja heinäkuussa keskittyy kuljetukseen ja haastamiseen?

Kyllä ja ei.
Ota vähän pidempiä jaksoja (esim. 4vk), jolloin keskityt muutamiin osa-alueisiin enemmän kuin normaalisti, mutta älä missään välissä jätä mitään osa-aluetta kokonaan pois.
Ensin voit keskittyä vaikka pitkiin syöttöihin ja keskityksiin.
Sitten seuraavassa (edelleen esim. 4vk) jaksossa lyhyitä syöttöjä ja ensimäistä kosketusta,
kolmannessa sitten vetoja ja viimeistelyä
jne jne.

Lainaus
Pomputtelua

Älä harjoittele pomputtelua pomputtelun vuoksi, vaan kehittääksesi jotain jalkapallossa vaadittavaa taitoa. Jos menee yli 40 helposti, niin itse pomputtelun harjoittelusta on ei ole erityisemmin hyötyä. Siinä vaiheessa olet teknisesti niin hyvä, että voit jatkaa teoriassa loputtomiin, jos maltat keskittyä.
Pomputtelu on pienemmille junioireille erinomainen harjoite, koska se kehittää motoriikkaa ja pallotatsia alussa valtavasti ja hyvä pompputelutulos aika suoraan kertoo siitä, että tällä pikkujunnulla pysyy pallo pelissäkin hyvin kontrollissa.
Sen sijaan tuossa 15 ikävuoden tienoolla huomattavasti 500 pomputteluenkkaa tärkeämpi taito on pystyä pitämään katse ylhäällä. Jos pystyt keskiviivalta näkemään maalille kun pomputtelet 50, niin se on hyvä juttu pelin kannalta. Silloin sulla on katse ylhäällä, mutta pallo pysyy silti kontrollissa.

Pomputtelu toki on hypnoottista ja sitä on pirun kiva tehdä. Vältä kuitenkin monotonista katse pelkässä pallossa pomputtelua. Pomputtele eri osilla jalkaa ja kehoa ja pidä pää ylhäällä. Jos treenipaikkasi ohi menee vilkas tie, niin samalla kun pomputtelet niin katso minkä värisiä autoja menee ohi tai jos pyörä/kävelytie, niin minkä värisiä pyöriä/vaatteita siitä kulkee. Tuon kun pystyt tekemään pomputellessa eri kehonosilla, niin hyvä tulee. Toki siis vähän väliä katse pitää käyttää pallossa, jotta hienomotoorinen suoritus onnistuu, mutta mitä enemmän pystyt havainnoimaan muuta kuin palloa, niin sitä parempi.

Muutenkin aina harjoitelussa kannattaa miettiä, mikä tarkoitusperä milläkin harjoitteella on. Esimerkiksi 3 vs 2 maalintekoharjoituksen tarkoitus ei ole pelkästään tai edes pääasiassa harjoitella 3 vs 2 hyökkäyksiä (koska tälläisiä tulee ehkä kerran 10 pelissä), vaan yleisemminkin kaikissa tilanteissa oikeita liikkeitä, ajoituksia, syötönpainoja ja viimeistelyä. Samalla tavalla pomputtelun tarkoitus ei voi jalkapalloilullisessa mielessä olla itse pomputtelu, koska on superharvinaista ottaa kentällä yli kahta pompautusta, vaan sillä täytyy olla joku muu tarkoitus. Ja se on motoriikka ja pallotatsi.
Futari20

Poissa Poissa


Vastaus #4 : 05.08.2017 klo 02:02:09

Olen miettinyt omaa treenaustani nyt näiden muutamien kommenttejen perusteella
Ajattelin seuraavat 12vk kokeilla tällaista ohjelmaa:

Ensimmäiset 4vk keskityn viimeistelyyn  ja keskitykseen ja tätä harjoittelen neljä kertaa viikossa ja muita lajitaitoja neljä kertaa viikossa. Kuljetusta, haastamista, syöttämistä ja tuota katseen nostamista pois pallosta harjoittelen kaksi kertaa viikossa.

Seuraavat neljä viikkoa käännän tuon äskösen päälaelleen eli harjoittelen kuljetusta, haastamista, syöttämistä ja katseen nostamista pois pallosta harjoittelen neljä kertaa viikossa jne.

Viimeiset neljä viikkoa keskityn noihin kaikkiin vuorotellen siis, että harjoittelen kaikkia asioita kaksi kertaa viikossa. Tämän kaksitoista viikkosen jälkeen katson kuinka paljon olen kehittynyt ja kuinka treeniohjelma on toiminut.

Oheis harjoittelu pysyy koko ajan samana eli harjoittelen nopeutta kaksi kertaa viikossa, pitkän lenkin juoksen kerran viikossa, intervallin kuntopyörällä vedän kerran viikossa ja punttia yläkropalle tulee kaksi kertaa viikossa.

Ps. Harjoitusohjelma tulee muuttumaan joinain viikkoina sarjapelien takia

Mitä olette mieltä?
« Viimeksi muokattu: 05.08.2017 klo 16:18:46 kirjoittanut Futari20 »
fudis-stara

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 07.08.2017 klo 19:11:15

Voi olla ihan jees noinkin. Teksteissä ei mainittu haltuunottojen treenaamista vartalon eri osilla. Itsekseen sen treenaaminen on kyllä jossain määrin rajoittunutta. Seinää voisi käyttää jonkin verran siinä apuna vaikka yhdistäen eri potkutekniikoita haltuunottoon.

Haltuunotossa ei ole tärkeää ainoastaan se, että pallo jää itselle helposti eteenpäin pelattavaksi, vaan myös esimerkiksi haltuunoton suunta ja tapa vastustajaan ja pelitilanteeseen nähden olisi hyvä oppia. Noista näkee hyvin variaatioita kun seuraa esim. Mestarien-liigan pelejä. Molempien jalkojen eri osilla, ja rinnalla tulisi vähintäänkin osata ottaa pallo vastaan. Pallotatsi olisi ajan kanssa hyvä hioa sellaiseksi että pallon voi tarvittaessa yhdellä kosketuksella ottaa haltuun tai laittaa suoraan eteenpäin.  

Pidä hauskaa pallon kanssa. Ole luova eli jos joku ei suju tee muuta mutta älä jätä mitään silti pois. Rento/iloinen meininki voi olla vaikka treenaat tavoitteellisestikin. Toisaalta jos taidot tarpeeksi kasvaa ja tavoitteet on vaikka ammattilaisuudessa, niin pitää itsekuri ja asennekin olla periksiantamaton. Vastoinkäymisiä tulee varmasti joten tarvitset myös sitkeyttä ja kannustusta jatkaa niistä huolimatta. Positiivisuus on tärkeää vaikka homma ei aina luista.

Kun pallovarmuus ja taidot kasvaa niin voit yhdistää erilaisia harjoitteita. Esim. Haltuunotto-kuljetus-laukaus. Haltuunotto-kuljetus-kaarisyöttö/keskitys. Suora syöttö/laukaus jne.....variaatioita on loputtomiin ja kaverin kanssa niitä voi tehdä monipuolisemmin.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2017 klo 19:19:31 kirjoittanut fudis-stara »
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: J. Wissin uusi, iloinen jalkapallo


Vastaus #6 : 07.08.2017 klo 19:48:44

Katsele pelejä. Mieti mitä huippupelaajat tekee eri tilanteissa ja miksi ne tekee just niin.

 
Sivuja: [1]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines