FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
19.04.2024 klo 22:39:20 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2] 3
 
Kirjoittaja Aihe: Pihapeliä vai tekniikkaa? (höntsää vai hiplausta)  (Luettu 47984 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
papadopoulos

Poissa Poissa


Vastaus #25 : 23.01.2018 klo 14:20:33

No ihan höpöhöpöä. Kyllä oikeat tekniset suoritukset kannattaa opettaa mahdollisimman varhain, vaikka pääpaino tulee olla haastamisessa.

No jos pystyt opettamaan pelaajalle U6 ja U7 ikäisenä suojaamisen, kuljettamisen, harhauttamisen, ensimmäisen kosketuksen, 1v1 puolustamisen ja siihen vielä merkkaamisen ja havainnoinnin alkeet päälle niin, että aikaa jää vielä potkutekniikan yksityiskohtaiseen hiomiseen kun lapset ovat niin pieniä, ettei niin tarkkojen asioiden oppiminen motivoi niin siitä vaan.

Itse keskityn ainakin opettamaan ne asiat joiden oppiminen on lapsista motivoivaa tuossa vaiheessa kunnolla.
Parempi opettaa lapsi ensin pitämään palloa oikeaoppisesti ja vasta sitten luopumaan siitä oikeaoppisesti.
Cretinhop

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Boris The Spider


Vastaus #26 : 23.01.2018 klo 16:38:29

No ihan höpöhöpöä. Kyllä oikeat tekniset suoritukset kannattaa opettaa mahdollisimman varhain, vaikka pääpaino tulee olla haastamisessa.

6-7-vuotiailla?

Kysyn ihan vakavissani, koska oma tietämys noin nuorten harjoittelusta on täysin olematon.
Vikkelä vaihtomies

Paikalla Paikalla


Vastaus #27 : 23.01.2018 klo 16:59:48

6-7-vuotiailla?

Kysyn ihan vakavissani, koska oma tietämys noin nuorten harjoittelusta on täysin olematon.

Ainakin sisäsyrjäsyöttö kannattaa opettaa, niin kasvaa heti pienestä asti selkärankaan oikea suorite.

Potkujen syvälliseen hinkkaamiseen ei treeneissä riittä aika tuon ikäisillä, mutta jos joku potkaisee täysin fundementaalisesti väärin, niin kyllä sille pieni tukiopetus olisi kohdallaan.
JayAi

Poissa Poissa


Vastaus #28 : 23.01.2018 klo 17:00:30

2011s voit hyvin opettaa oikean potku- ja syöttötekniikan. Eihän se tarkoita että siihen käytettäisiin merkittävästi harjoitteluaikaa. Kuitenkin mitä paremmin nuo kaksi asiaa oppii mahdollisimman nuorena, niin jatkossa tuohon ei tarvitse keskittyä.

E: Huomiona vielä että tiedän yhden 5-vuotiaankin pojan jolla on jo erittäin puhdas ja hyvä potkutekniikka. Tämä ei siis ole tuon ikäiselle mitenkään mahdotonta, mutta vaatii toki toistoja ja oikeita malleja. Muutenkin vaarallista aina mennä näissä sen pelkän iän mukaan, koska yksilöt ja ryhmät on täysin erilaisia. Esim. uskon että edistyneimmät -11 pojat voivat olla monessa asiassa edellä montaa -10 tai jopa -09 syntynyttä. Tämä kun riippuu täysin esim. milloin on aloittanut, kuinka kauan pelannut, kuinka paljon käyttänyt aikaa lajiin, jne.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2018 klo 17:03:08 kirjoittanut JayAi »
papadopoulos

Poissa Poissa


Vastaus #29 : 23.01.2018 klo 20:15:04

2011 syntyneen tulisi oppia pitämään huolta siitä pallosta, ei potkimaan sitä pois.
Tämä ihan siitä syystä, että tässä vaiheessa lapselle on parempi opettaa pallonkontrolloimista potkimisen sijaan. Kontrolloimalla pallon lapsi pystyy tekemään sitä minkä pystyy tällä hetkellä ymmärtämään eli 1v1 pelaamisen. Kun lapsi alkaa ymmärtää miksi palloa syötetään voi alkaa opettelemaan syöttämistä. Muuten oppiminen on irrallaan pelistä.
Nyt puhun oikeasta ymmärtämisestä, en siitä ymmärtämisestä jossa valmentaja ohjeistaa syöttämään Kallelle jolla on hyvä veto.

Potkutekniikan hiominen tuossa vaiheessa on pois siitä mitä oikeasti pitäisi harjoitella. Aika lapsien kanssa on rajattu, joten se kannattaa käyttää tehokkaasti.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2018 klo 20:19:12 kirjoittanut papadopoulos »
Varalämmittäjä

Poissa Poissa


Vastaus #30 : 23.01.2018 klo 20:38:52

2011 syntyneen tulisi oppia pitämään huolta siitä pallosta, ei potkimaan sitä pois.
Tämä ihan siitä syystä, että tässä vaiheessa lapselle on parempi opettaa pallonkontrolloimista potkimisen sijaan. Kontrolloimalla pallon lapsi pystyy tekemään sitä minkä pystyy tällä hetkellä ymmärtämään eli 1v1 pelaamisen. Kun lapsi alkaa ymmärtää miksi palloa syötetään voi alkaa opettelemaan syöttämistä. Muuten oppiminen on irrallaan pelistä.
Pääpiirteittäin näin, mutta potkutekniikkaa voi opettaa maalinteossa. Eli potkutekniikkaa voi ja kannattaa harjoitella, mutta ei syöttämällä. Meillä osalla pelaajista potkutekniikka ja voima parantunut lyhyessä huomattavasti kun sitä on harjoiteltu, verrokkina aika jolloin potkutekniikkaa ei harjoiteltu ollenkaan vaan odoteltiin tulisiko se jostain itsestään (ei ollut edes tulossa ellei pelaaja saanut ohjeistusta omalla ajalla) . 
Se että syöttämistä opetetaan liian aikaisin johtaa usein siihen että pelaajat luopuvat pallosta liian aikaisin tai jopa ensimmäisestä kosketuksesta. Parin vastustajajoukkueen syöttöharjoittelu vienyt pelaajista 1vs1 haastamisen kokonaan pois ja pallosta luovutaan liian aikaisin. Aiemmat tasaiset väännöt on kääntyneet murskavoitoiksi joukkueemme eduksi. Muutenkin paineistaminen syöttöä vaativaksi tilanteeksi 1vs3 johtaa pallosta luopumiseen kun syöttöä harjoituksessa odotetaan. Samalla tavalla pallo irtoaa jalasta pelissä kun pienikin paine annetaan ja riisto on todennäköinen.
Itse vuoden vetänyt 7-8-vuotiaille treenejä ja kesällä harjoittelimme syöttöä niille jotka luonnostaan syöttävät ja pää nousee muunkin takia kuin vastustajan havainnoinnin 1vs1 tilannetta varten. Kaikille saman harjoittaminen on hölmöä ja varsinkin kun joukkue on kahta ikäluokkaa niin jo pelikäsityserot on valtavia.
6-7-vuotiaalle paljon palloharjoittelua , kuljetuksia, pujottelua. Eli paljon pallokosketuksia ja pelinomaisena 1vs1. Oikeasti muuta ei tarvita. Jos potkuharjoitusta haluaa lisäksi, niin maalintekoa laukauksella /sijoituksella (nilkkapotku/sisäsyrjä).
koera

Poissa Poissa


Vastaus #31 : 23.01.2018 klo 23:27:15

papadopouloksella on ilmeisesti hiukan vanhentunutta tietoa. Tietysti kuljettaminen, pallon kontrollointi ja kikkailu on tuon ikäisillä keskiössä. Silti potkutekniikan opettaminen nimenomaan maalinteon kautta on todella tärkeää.

Tähän on muutamia syitä. Yksi on tuo herkkyyskausi, eli pienelläkin vaivalla saa valtavan suuria kumulatiivisia hyötyjä. Toinen on kuljettamisen/kontrolloimisen ja potkaisun erilaisuus. Jos päästetään hetkeksi irti erottelusta potkaisu-kuljetus, ja mielletään asia ääripäiden kautta (mahdollisimman kevyt kosketus vs mahdollisimman voimakas kosketus), niin aletaan päsemään jyvälle. Ääripäiden hakeminen on motorisessa oppimisessa usein todella tehokas strategia. Toisin sanoen kuljettamisen oppiminen tukee laukaisemista ja laukaisemisen kuljettamista. 
papadopoulos

Poissa Poissa


Vastaus #32 : 24.01.2018 klo 00:42:27

papadopouloksella on ilmeisesti hiukan vanhentunutta tietoa. Tietysti kuljettaminen, pallon kontrollointi ja kikkailu on tuon ikäisillä keskiössä. Silti potkutekniikan opettaminen nimenomaan maalinteon kautta on todella tärkeää.

Tähän on muutamia syitä. Yksi on tuo herkkyyskausi, eli pienelläkin vaivalla saa valtavan suuria kumulatiivisia hyötyjä. Toinen on kuljettamisen/kontrolloimisen ja potkaisun erilaisuus. Jos päästetään hetkeksi irti erottelusta potkaisu-kuljetus, ja mielletään asia ääripäiden kautta (mahdollisimman kevyt kosketus vs mahdollisimman voimakas kosketus), niin aletaan päsemään jyvälle. Ääripäiden hakeminen on motorisessa oppimisessa usein todella tehokas strategia. Toisin sanoen kuljettamisen oppiminen tukee laukaisemista ja laukaisemisen kuljettamista.  


No tietoa on tarjolla paljon ja enemmänkin kyse on mielestäni lähteestä, ei siitä onko se vanhentunutta. Se tieto mihin perustan näkemykseni ei pitäisi olla missään nimessä vanhentunutta, mutta siitä voidaan keskustella onko se paras/ainoa totuus.
Valmennustahan löytyy myös paljon erilaista ja kaikki sanovat, että juuri siihen heidän juttuunsa ei käytetä riittävästi aikaa. Totta kai sanovat, koska se on heidän bisnes.

Kevyt kosketus vs. voimakas kosketus opetetaan sen kautta onko kuljetukseen tilaa vai ei. Jos ei tilaa kontrolloi kevyesti pitäen pallo lähellä ja käytä jopa sisäterää kun vastustaja lähellä. Jos tilaa on niin kontrolloi kovin kosketuksin ojennetulla nilkalla liikkuaksesi nopeasti. Jalan asento on siis tässä oleellinen asia ja toki linkittyy nilkka- ja sisäteräpotkuihin.

Laukaisu kuljetuksesta tai jopa valmentajan syötöstä on mielestäni vaikka ihan hyvä loppurutiini, mutta en sitä ottaisi mitenkään pääaiheeksi 6-7 vuotiailla.
Syötön voi sitten unohtaa vielä kokonaan ja aloittaa sen kanssa jossain vaiheessa F junnuja.

Junnut on toki yksilöitä, mutta ikäluokan painopisteistä puhuttaessa tuo on pakko unohtaa ja siirtää nämä kaverit sitten vaikka vuotta vanhempiin.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2018 klo 00:47:59 kirjoittanut papadopoulos »
KVilho

Poissa Poissa


Vastaus #33 : 24.01.2018 klo 09:40:55

No tietoa on tarjolla paljon ja enemmänkin kyse on mielestäni lähteestä, ei siitä onko se vanhentunutta. Se tieto mihin perustan näkemykseni ei pitäisi olla missään nimessä vanhentunutta, mutta siitä voidaan keskustella onko se paras/ainoa totuus.
Valmennustahan löytyy myös paljon erilaista ja kaikki sanovat, että juuri siihen heidän juttuunsa ei käytetä riittävästi aikaa. Totta kai sanovat, koska se on heidän bisnes.

Kevyt kosketus vs. voimakas kosketus opetetaan sen kautta onko kuljetukseen tilaa vai ei. Jos ei tilaa kontrolloi kevyesti pitäen pallo lähellä ja käytä jopa sisäterää kun vastustaja lähellä. Jos tilaa on niin kontrolloi kovin kosketuksin ojennetulla nilkalla liikkuaksesi nopeasti. Jalan asento on siis tässä oleellinen asia ja toki linkittyy nilkka- ja sisäteräpotkuihin.

Laukaisu kuljetuksesta tai jopa valmentajan syötöstä on mielestäni vaikka ihan hyvä loppurutiini, mutta en sitä ottaisi mitenkään pääaiheeksi 6-7 vuotiailla.
Syötön voi sitten unohtaa vielä kokonaan ja aloittaa sen kanssa jossain vaiheessa F junnuja.

Junnut on toki yksilöitä, mutta ikäluokan painopisteistä puhuttaessa tuo on pakko unohtaa ja siirtää nämä kaverit sitten vaikka vuotta vanhempiin.

Tässä kun rupesin miettimään asiaa, niin en kyllä muista että olisi ainkaan nuoremman pojan ryhmässä syöttötekniikkaa tai potkutekniikkaa opetettu.

Muistan joskus junnuna (80-luvun lopussa), kun avustettiin taskurahan toivossa pienten kesäfutisleirillä (6-8 vuotiaat), niin sisäteräsyöttöäkin opetettiin ihan siitä lähtien millä kohdalla pitää palloon osua. Sama potkutekniikan kanssa.

Väittäisin että mitään tämmöistä ei ole opetettu ja pojat on kuitenkin jo 9 vuotiaita. Valmennustiimissä pari ammatikseen valmentavaa, eli pikkuseurasta ei ole kyse. Joskus kyseltiin että eikö potkutekniikkaa voisi opettaa, niin vastaus oli että se laukausta opetellaan omalla ajalla, mutta luvattiin jossain välissä näyttää mallia. Nämä treenit meiltä on jääneet väliin.

Ilmeisesti valmennusideologia menee enemmän noilla papadopouloksen linjoilla :)
papadopoulos

Poissa Poissa


Vastaus #34 : 24.01.2018 klo 15:02:08

Lainaus
Ilmeisesti valmennusideologia menee enemmän noilla papadopouloksen linjoilla

Minun perspektiivistä potkutekniikan hiominen tuossa ikävaiheessa on nimenomaan sitä vanhentunutta tietoa ja siksi olisikin tarpeen tietää mikä tieto tukee sitä, että potkutekniikkaan tulisi käyttää voimavaroja tuossa vaiheessa.

Jos joku potkutekniikkaan erikoistunut valmentaja sanoo näin niin silloin tulee mieleen, että hänen tulee myydä tuotettaan eikä silloin hänen näkemys ole objektiivinen.
KVilho

Poissa Poissa


Vastaus #35 : 24.01.2018 klo 17:01:55

Minun perspektiivistä potkutekniikan hiominen tuossa ikävaiheessa on nimenomaan sitä vanhentunutta tietoa ja siksi olisikin tarpeen tietää mikä tieto tukee sitä, että potkutekniikkaan tulisi käyttää voimavaroja tuossa vaiheessa.

Jos joku potkutekniikkaan erikoistunut valmentaja sanoo näin niin silloin tulee mieleen, että hänen tulee myydä tuotettaan eikä silloin hänen näkemys ole objektiivinen.

Ei ollut tarkoituskaan kyseenalaistaa, lähinnä miettiä ääneen. Mutun perusteella tuntuu hassulta ettei näitä opeteta, mutta toisaalta tiedän sen etten tiedä mitään, eli jos viisaammat sanoo että ei tarvi opettaa, niin sitten se on niin :)

edittiä: Eikös muuten Cryuff jossain väittänyt että ei olisi 15 vuotiaana osannut potkaista palloa kuin vasemma 15 ja oikealla 20 metriä? Saattoi tosin olla provokin.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018 klo 09:34:40 kirjoittanut KVilho »
KVilho

Poissa Poissa


Vastaus #36 : 25.01.2018 klo 14:14:09

Jäin vieläkin miettimään asiaa ...

Voisiko tämä syöttötekniikan ja vetotekniikan opettamatta jättäminen liittyä ekkono-tyyppieen valmennusideologiaan.

Tietyssä iässä halutaan lapsen päätyvän tiettyyn ratkaisuun, joka ei ole veto tai syöttö :), eli vahva veto tai syöttö voisi ohjata ratkaisuja ei- haluttuun suuntaan.
Finterista

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Sakkoja kaikille


Vastaus #37 : 17.02.2018 klo 10:17:50

No ihan höpöhöpöä. Kyllä oikeat tekniset suoritukset kannattaa opettaa mahdollisimman varhain, vaikka pääpaino tulee olla haastamisessa.
Pääpaino tulee olla siinä, että lapset rakastuisivat jalkapalloon.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #38 : 27.02.2018 klo 12:34:33

Pääpaino tulee olla siinä, että lapset rakastuisivat jalkapalloon.

Ja tähän lopputulokseen päästään parhaiten siten, että painopisteenä ovat ne asiat, jotka kunkin ikäisiä lapsia luontaisesti kiinnostavat. Ihan pienimpiä kiinnostaa keskimäärin eniten se pallo, miten sen saa itselle, miten pidettyä itsellä ja miten sen kanssa pääsee vastustajista ohi maalintekoon.
KVilho

Poissa Poissa


Vastaus #39 : 01.03.2018 klo 13:06:24

Tämmönen juttu:

https://jalkapalloblogi.com/2018/02/12/syottojen-maara-ja-toteutustavan-vaihtelu-peli-ja-drilliharjoitteessa/

En tiedä onko ollut jo jossain tässä foorumissa esillä, mutta mielestäni osuu soveltaen otsikon aiheeseen.

Pelinomaisuus vs. kosketukset?
Pussikalja

Poissa Poissa


Vastaus #40 : 01.03.2018 klo 15:36:43

Mikähän siinä mahtaa olla, et 8kk-2v. lapsi nimenomaan leikkii leluilla, palloilla siten et hakee vastavuoroisuutta. Ojentaa pallon, odottaa palloa. Sitten tulee pieni itsekeskeisyysvaihe, omitaan kaikki, kunnes taas otetaan muut huomioon ja leikki vaatii kaverin ollakseen kiinnostavaa.

Tästä vois päätellä, että suomessa jalkapalloon valikoituu ihmisistä taantuvat, sekä tyhmimmät. Kun opetellaan pelaamaan ensin umpiossa, jossa ei ole muita. Sit ihmetellään aikuisina, kun yhdessä ei osata pelata.
Pussikalja

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 01.03.2018 klo 15:49:07

4-5 vuotias lapsi astuessaan ekan kerran jalkapallotreeneihin pelaa pää pystyssä ja näkee kohteen eli maalin. Vuosien typerällä vastakkainasettelulla, idiotismilla pallonhallinta on opittava ensin, sen vastakohta on pelinhavannointi saadaan valmennettua katse varpaisiin ja näkökenttä muutamaan metriin. Loput onkin sitten sen poisopettamista ja korjaamista, kun aletaan pelata isoa kenttää. Oisko aika herätä jo?
KVilho

Poissa Poissa


Vastaus #42 : 01.03.2018 klo 16:18:16

4-5 vuotias lapsi astuessaan ekan kerran jalkapallotreeneihin pelaa pää pystyssä ja näkee kohteen eli maalin. Vuosien typerällä vastakkainasettelulla, idiotismilla pallonhallinta on opittava ensin, sen vastakohta on pelinhavannointi saadaan valmennettua katse varpaisiin ja näkökenttä muutamaan metriin. Loput onkin sitten sen poisopettamista ja korjaamista, kun aletaan pelata isoa kenttää. Oisko aika herätä jo?

Hankala yhtälöhän tämä on. Toisaalta pitäisi rohkaista junnua luottamaan itseensä ja haastamaan, mutta toisaalta sitten taas saada kaveri ymmärtämään yhteispelin merkityksen ja hahmottamaan ympäristöä.
koera

Poissa Poissa


Vastaus #43 : 02.03.2018 klo 12:43:55

4-5 vuotias lapsi astuessaan ekan kerran jalkapallotreeneihin pelaa pää pystyssä ja näkee kohteen eli maalin.

:D Et ole tainnut käydä lähelläkään nappulatreenejä.
KVilho

Poissa Poissa


Vastaus #44 : 02.03.2018 klo 13:18:03

:D Et ole tainnut käydä lähelläkään nappulatreenejä.

Mitä itse muistelen tuon ikäisiä, niin katse taisi nousta pallosta ainoastaan silloin kun helikopteri lensi taivaalla tai poliisiauto ajoi pillit päällä kentän ohi.
Pussikalja

Poissa Poissa


Vastaus #45 : 03.03.2018 klo 16:29:01

Joo, epäilemättä herrojen havainnot ovat oikeat. Toki jos lapset saisivat pelata, he kuljettaisivat kohti maalia ja ampuisivat sijainnistaan riippumatta, sitähän he pienestä pitäen ovat tehneet vanhempiensa kanssa. Kyllä neljän vanha tietää milloin kädet saa nostaa, sillon kun pallo on maalissa. ja sitä he luonnostaan yrittävät.

Annetaan kaikille pallo, poistetaan maalit. Kuletellaan ilman et lapsi tajuaa miksi, vähän pujottelurataa, kyl se katse saadaan varpaisiin. Saadaan opetettua suomalainen treenauskulttuuri, tehään omaan tahtiin jotain millä ei näytä olevan tarkoitusta. 7 vanhana lapset eivät osaa enää edes juosta täysillä. On opittu seisoon jonoissa. kiertelemään tötsiä. Pomputtelemaan. Ja tuijottamaan palloa. Kaikki ois opetettavissa myös ilman sitä, et itse pelaaminen koskaan unohtuisi. On opittavissa hallitsemaan pallo osana peliä. Enpä ole montaa nappulatreenii nähnyt, jossa kenttä ois täynnä 1 vs 1, 2 vs 2, 3 vs 3 pelejä ja jalkapalloa oikeasti opetettas pelaamisen kautta.
KVilho

Poissa Poissa


Vastaus #46 : 06.03.2018 klo 13:15:50

Joo, epäilemättä herrojen havainnot ovat oikeat. Toki jos lapset saisivat pelata, he kuljettaisivat kohti maalia ja ampuisivat sijainnistaan riippumatta, sitähän he pienestä pitäen ovat tehneet vanhempiensa kanssa. Kyllä neljän vanha tietää milloin kädet saa nostaa, sillon kun pallo on maalissa. ja sitä he luonnostaan yrittävät.

Annetaan kaikille pallo, poistetaan maalit. Kuletellaan ilman et lapsi tajuaa miksi, vähän pujottelurataa, kyl se katse saadaan varpaisiin. Saadaan opetettua suomalainen treenauskulttuuri, tehään omaan tahtiin jotain millä ei näytä olevan tarkoitusta. 7 vanhana lapset eivät osaa enää edes juosta täysillä. On opittu seisoon jonoissa. kiertelemään tötsiä. Pomputtelemaan. Ja tuijottamaan palloa. Kaikki ois opetettavissa myös ilman sitä, et itse pelaaminen koskaan unohtuisi. On opittavissa hallitsemaan pallo osana peliä. Enpä ole montaa nappulatreenii nähnyt, jossa kenttä ois täynnä 1 vs 1, 2 vs 2, 3 vs 3 pelejä ja jalkapalloa oikeasti opetettas pelaamisen kautta.

Onko mahdollista ettet ole osunut vain oikeisiin treeneihin. Kyllä täälläpäin ainakin ikävuodet 6-8 hinkattiin enimmäkseen 1 vs. 1 ja 2 vs. 2 pelejä. 8 vuotiaana ehkä enemmän sitten 2 vs. 2 ja 3 vs. 3. Muistaakseni aikoinaan vanhempain illassakin todettiin että 1 vs. 1 ja 2 vs. 2 on "pääharjoitteita" ja kyllähän niitä sitten hinkattiinkin.

Väittäisin että osa 7 vuotiaista ei edes välttämättä tiedä mitä "täysillä" tarkoittaa tai mikä on se oma "täysillä".

Sitten sivuraiteelle. Kahvia keittäessä katselin kun pojat leikkivät ulkona kukkulanherraa. Oli muuten perhana kovan näköistä puuhaa. Hieman jo kovettunut, vajaa parimetrinen lumikasa jonka päällä seisoo yksi kaveri jota kaksi muuta yrittää pökätä alas. Ensin kova vauhti ja kiihdytys kädet tai kylki ojossa kukkulan herran päälle. Isompikokoinen naapuri ottaa asekeleen sivuun ja antaa vähän käsillä lisävauhtia valtaajalle. Sama uudestaan mutta nyt pieni vartalaharhautus ylärinteessä, kaverin vyötärön ympäri kiinni ja pieni heilautus - kukkulan herra on vaihtunut :) Olisivatko tuota 3 varttia jakseneet.

Ei tämä talvi nyt sitten ehkä niin pahaa aikaa omatoimisen treenailun osalta olekaan. Pompottelutulos ei ehkä parane, mutta väittäisin ettei noista talvileikeistäkään haittaa ole.
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #47 : 21.05.2018 klo 20:16:25

...

Fyysisyydellä jyrätty taas tekniset joukkueet nurin? Jokos tällä kaudella on jouduttu häviämään edes kerran kaudessa? AL kuitenkin helposti tulossa Piiriliigan kautta vai olisiko vain karsinnoista menty heittämällä läpi?
Ehis

Poissa Poissa


Vastaus #48 : 01.06.2018 klo 14:37:40


Sitten sivuraiteelle. Kahvia keittäessä katselin kun pojat leikkivät ulkona kukkulanherraa. Oli muuten perhana kovan näköistä puuhaa. Hieman jo kovettunut, vajaa parimetrinen lumikasa jonka päällä seisoo yksi kaveri jota kaksi muuta yrittää pökätä alas. Ensin kova vauhti ja kiihdytys kädet tai kylki ojossa kukkulan herran päälle. Isompikokoinen naapuri ottaa asekeleen sivuun ja antaa vähän käsillä lisävauhtia valtaajalle. Sama uudestaan mutta nyt pieni vartalaharhautus ylärinteessä, kaverin vyötärön ympäri kiinni ja pieni heilautus - kukkulan herra on vaihtunut :) Olisivatko tuota 3 varttia jakseneet.

Ei tämä talvi nyt sitten ehkä niin pahaa aikaa omatoimisen treenailun osalta olekaan. Pompottelutulos ei ehkä parane, mutta väittäisin ettei noista talvileikeistäkään haittaa ole.

Kukkulankuningas on yksi parhaita havannointitreenejä mitä voi olla, etenkin jos kukkulaa voi lähestä joka kulmalta.

Meillä ainakin puututaan nilkan ojennukseen heti toisena vuotena kun jengit on perustettu, eli 5-6-vuotiaina. Se ei ole pääpaino, mutta treenit etenee noin kuukauden samalla teemalla. Jos joku potkii vielä 7-vuotiaana pelkkiä kärkkäreitä, on päivänselvää ettei siitä kovin hyvää laukaisutaitoa voi seurata. Siksi siihen puututaan.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2018 klo 14:40:56 kirjoittanut Ehis »
Valonheitin

Poissa Poissa


Vastaus #49 : 04.06.2018 klo 22:03:24

Ainakin sisäsyrjäsyöttö kannattaa opettaa, niin kasvaa heti pienestä asti selkärankaan oikea suorite.

Potkujen syvälliseen hinkkaamiseen ei treeneissä riittä aika tuon ikäisillä, mutta jos joku potkaisee täysin fundementaalisesti väärin, niin kyllä sille pieni tukiopetus olisi kohdallaan.

Hieman vanhan viestin lainaamista, mutta olkoon. Itse valmennan P7 ikäisiä ja potkutekniikkaan ollaan kiinnitetty hyvin vähän huomiota. Osa on jopa sitä mieltä, että tuon ikäisen lapsen lonkan kehitys on vielä niin pahasti kesken, että sisäsyrjän harjoittelusta on vain haittaa. Lapsi on vielä hyvin itsekeskeinen futiksessa ja haluaa lähinnä haastaa ja kuljettaa palloa.

Harjoitukset meillä keskittyvät lähinnä pieniin pujotteluihin, käännökseen jalkapohjan avulla ja 1v1, 2v1 tilanteisiin.

Tunnin treeneistä yleensä puolet pelataan ja pyritään saamaan max 5v5. Pienemmätkin pelit olisivat hyväksi, mutta esim. valmentajien määrä hieman rajoittaa tätä.

 
Sivuja: 1 [2] 3
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa