Kyllä kynä ja paperi ovat hyvä yhdistelmä suunnitellussa, muttei täydellinen pari. Jos haluaan olla muitten valmentajien kanssa yhteistyössä, niin graafinen harjoitusten suunnittelu on nopeaa ja tehokasta. Lisäykset harjoituksiin voi tehdä valmentaja pari.
Ihme että porukka ei ole kiinnostunut tietokone avusteisesta suunnittelusta? Nähtävästi suurin osa vetää harjoituksia mutu tuntumalla. Voihan se olla tällä forumilla kysymys ei löydä harjoitusten tekijöitä.
Mitä sinun mielestä tietokoneohjelma tuo lisää harjoitusten suunnitteluun? Tai mitä haluaisit sen tuovan?
Piirtämistä ajatellen kynä ja paperi on todella helppo ja näppärä. Jos tarvitsee jakaa muille valmentajille ennen treenejä, niin kännyllä kuva ja WhatsAppiin jakoon. Jos toisella valmentajalla on kommentoitavaa tai kysyttävää niin siinähän kommentoi. Ei minun mielestä ainakaan toisella valmentajalla tarvitse olla kykyä päästä suoraan muokkaamaan toisen valmentajan suunnitelmia. Yhdellä valmentajalla on kuitenkin yksissä harjoituksissa se vetovastuu.
Meillä on B-junnuissa kaksi valmentajaa ja ollaan harjoituksia suunniteltu noin puolet ja puolet. Yleensä paperille ja toinen sitten ennen harjoituksia lukee sen läpi ja sen jälkeen vedetään treenit enemmän tai vähemmän yhdessä. Ja kyllä, pojat on ihan nähneet kun ennen treenejä luetaan toisen piirtämää lappua.
Toinen valmentaja missaa treenejä työnsä puolesta jonkun verran, joten yleensä jos olen yksin niin suurimman osan harjoituksista suunnittelen ihan pään sisällä. Maalintekodrillit oikeastaan ainoa asia mitä tällöinkin hahmottelen paperille. Jos ei jotain oikein erikoista lähde aluepeleillä hakemaan niin niiden piirtelyt tuntuu todella turhalta.
Seuralla oli ainakin keväällä Socceracademy käytössä nuoremmilla ikäluokilla. En tiedä, mitä tuo oikeasti sisällään piti. Jaoston pj, joka vetää yhtä nuoremmista ikäluokista, sitä ainakin kehui. Ei ilmeisesti niinkään suunnitteluohjelma, mutta pitää käsittääkseni sisällään valmiita harjoitteita, joista pystyy ohjelman sisällä rakentamaan oman harjoituksen. Itse en tuohon tunnuksia saanut, enkä kyllä sen enempää peräänkään kysellyt, kun sen sanottiin olevan suunnattu selkeästi nuorempien junnujen valmennukseen.
Valmennuskurssilla tarjottiin tietokoneella suunnittelemista varten hieno PowerPoint-pohja. En kyllä tuota koskaan nähnyt edes tarpeelliseksi ladata sähköpostista omalle koneelle.