Viestini sanavalinta "halpiskausari" taisi nyt välittyä väärin (tai oikeastaan koko viestin pointti). Kuten sanottua tämä oli hienosti onnistunut kampanja: innostetaan yleisöä haastamalla "saadaanko 3000 kokoon"? Mutta jos samaa toistetaan vuodesta toiseen, ennusteeni on, että kiima kampanjan ympäriltä hälvenee ja jäljelle jää vain se "halpiskausari".
RoPS ei "pudottanut hintaa" vaan järjesti yleisölle haasteen. Joku markkinoinnin ammattilainen voi tarkentaa, mutta hinnan vaikutus kysyntään ei ole läheskään lineaarinen asia (varsinkaan suomifudiksen tms. viihdepläjäyksen tapauksessa). Jos RoPS olisi vain tiputtanut kausarin hinnan 59 euroon ilman tuota varsinaista kampanjaa (eli haaste)-osuutta, ei kausareita olisi varmasti mennyt tällaista määrää: ehkä jonkin verran enemmän kuin normaalisti, mutta todennäköisesti hinta olisi lähinnä herättänyt ihmettelyä.
Toisaalta, jos se tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa on enemmän kausarilaisia mitä ennen kampanjaa, niin silloin ollaan onnistuttu sitouttamaan enemmän väkeä. Tämä on voitto pitkässä juoksussa. Ja selvähän se on, että kaikkea myyntiä, olkoon hinta mikä tahansa, edistää markkinointikampanjat. Ne kulkevat käsi kädessä. Samalla RoPS näkee mikä on se hinta, jonka ihmiset ovat valmiita maksamaan lappilaisen jalkapallojoukkueen 16 kotimatsista. Ihan yhtä lailla, kun Ilves järjesti markkinointiaan noustessaan liigaan, pelatessaan mitaleista etc. Markkinointi on osa myyntiä, ja molemmat, niin markkinointi kuin myynti, tarvitsevat toisiaan tueksi.
Hinnoittelussa on varmasti optimoinnin varaa monessa paikassa ja mahdollisesti sitä tehdään joissain seuroissa "perstuntumalta" eikä tutkimustietoon pohjautuen. Mutta lopulta suomifutis on sellainen hyödyke joka kilpailee maksullisten tapahtumien lisäksi myös lukemattomien ilmaisten aktiviteettien kanssa ihmisten ajankäytöstä....
.....Väität, että raha on yllättävän monelle isokin kynnyskysymys Veikkausliigan seuraamiseen. Oma tuntuma ihmisten kulutuskäyttäytymiseen on melko lailla päinvastainen. Jos leffalippu ja VL-lippu maksavat nyt saman verran, niin hyvin harva vaihtaisi leffassa käynnin veikkausliigamatsiin, vaikka VL-lipun hinta olisi mikä. Enemmän jengiä kiinnostaa muut asiat, kuten vaikka tuntuuko mielekkäältä viettää kaunis kesäpäivä ottelutapahtumassa.
Väitän rahan olevan aika iso asia niille, joille futis ei ole se juttu, vaan etsitään paikkaa viettää aikaa. Olen haastatellut asiaan liittyen tuhansia ihmisiä kahden eri Veikkausliigajoukkueen toimesta, ja todella usein esille tuli lippujen hinta. Tämä haastattelu tehtiin ihan randomjanareita pysäytellen kahdessa yli 100 000 asukkaan kaupungissa, joissa jalkapallotarjonnalle on selkeää muutakin kilpailua ihmisten ajankäyttöön. Toinen asia, josta kuuli usein oli sää. Futiskatsomoissa ei ole lämmintä futisotteluiden aikana kuin pari hassua kuukautta ja olosuhteet ovat mitä ovat.
Veikkausliigan brändi on ikävä kyllä todella paljon huonompi, mitä kilpailevien aktiviteettien, johon yksi iso asia on huonot olosuhteet. Sanomatalo on omalla duunillaan pyrkinyt julkisuuskuvaa kiillottamaan. Siltikin joukkueiden työ on ollut vain harvojen kohdalla yhtä hyvää mitä esimerkiksi Ilveksen brändin rakentaminen. Se, miten paljon tuohon vaikutti Ipan menestys nähdään pitkässä juoksussa. TPS ja Klubi taitavat olla ainoita seuroja, joilla se ydinryhmä ja niiden lähipiiri on isosti sitoutettu toimintaan myös huonompina hetkinä. SJK ja Ipa ovat niin tuoreita uusia liigajoukkueita, ettei niistä voi sanoa vielä pitkälle vievää analyysia, joskin voi kehua sitä nostetta minkä ovat tehneet.