FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
11.12.2018 klo 03:07:03 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Vuoden Foorumisti 2018, Joulupata 2018, FF2-kauppa:kauppa.ff2.fi, Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org
Äänestys
Kysymys: No minkä?
FC Honka - 33 (9.1%)
FC Inter - 18 (4.9%)
FC Lahti - 19 (5.2%)
HJK - 77 (21.2%)
IFK Mariehamn - 4 (1.1%)
Ilves - 28 (7.7%)
KuPS - 26 (7.1%)
PS Kemi - 19 (5.2%)
RoPS - 51 (14%)
SJK - 31 (8.5%)
TPS - 48 (13.2%)
VPS - 10 (2.7%)
Äänestäjiä yhteensä: 364

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 7
 
Kirjoittaja Aihe: Täällä ilmoittaudumme kun olemme ostaneet kausikortin kaudelle 2018  (Luettu 38149 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jarkka

Poissa Poissa


Vastaus #75 : 29.12.2017 klo 17:27:35

RoPS näyttää myyneen 2700 kausaria tuolla alekamppiksellaan.

https://twitter.com/ropsrovaniemi/status/946748292930695174
Titanic

Poissa Poissa


Vastaus #76 : 31.12.2017 klo 14:04:54

Muiden kausarimyynti vaikuttaa olevan osastoa puuhastelu Ropsiin verrattuna. HJK:n pitäisi saada ainakin 6000 menemään.
Jonzza

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Veikkausliiga


Vastaus #77 : 31.12.2017 klo 14:17:06

Muiden kausarimyynti vaikuttaa olevan osastoa puuhastelu Ropsiin verrattuna. HJK:n pitäisi saada ainakin 6000 menemään.
Oon ite miettinyt että paljonkoha HJK myisi 60 € kausikortteja esim Itäkatsomoon. Menisikö 5000-6000?
Titanic

Poissa Poissa


Vastaus #78 : 31.12.2017 klo 16:00:42

Oon ite miettinyt että paljonkoha HJK myisi 60 € kausikortteja esim Itäkatsomoon. Menisikö 5000-6000?
Jotakin tuohon pitäisi kyllä keksiä. HJK:lla kannattajakuntaa/potentiaalia riittää tuon 6000 edestä ja paljon paljon enemmänkin. 
Jarkka

Poissa Poissa


Vastaus #79 : 01.01.2018 klo 02:10:55

Oon ite miettinyt että paljonkoha HJK myisi 60 € kausikortteja esim Itäkatsomoon. Menisikö 5000-6000?

Itäkatsomoon ei kai voi myydä yli 3000 kausaria, ellei kerjää ongelmia. Nykyisellä myynnillä ja hinnoittelulla (199e) niitä näyttää liikkuvan vuosittain karkeasti arvioiden noin 700-1000.
Ikifani

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RoPS


Vastaus #80 : 01.01.2018 klo 09:42:05

Muiden kausarimyynti vaikuttaa olevan osastoa puuhastelu Ropsiin verrattuna. HJK:n pitäisi saada ainakin 6000 menemään.

3000 kausaria 62 000 hengen talousalueelle vs 6000 kausaria  1 125 000 hengen talousalueelle.....jälkimmäinen on edelleen puuhastelua.
Untermars

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #81 : 01.01.2018 klo 14:36:09

Muiden kausarimyynti vaikuttaa olevan osastoa puuhastelu Ropsiin verrattuna. HJK:n pitäisi saada ainakin 6000 menemään.

Tällaisen kamppanjan kohdalla on myös riskinsä. Ensi vuonna suuri osa kamppanjaan osallistuneista on lukittunut tuohon 60€ hintaan, ja nyt tyhjennettiin pajatso. Se lämmittää kenties yhtä paljon kuin kusi housuissa pakkasella. Miten saadaan kausikorttilaiset uusimaan ostos, jos hinta ensi vuonna on 120€ tai 90€? Sama tuote, mutta hintamielikuva on nyt 60€:ssa.

Argumenttinä toki on se, että halvalla saa jos kaikki osallistuu, mutta kuinka monta kertaa samanlainen X hintaan, jos Y osallistuu toteutuu, kamppanja voidaan toistaa? Ei mielestäni montaa, mutta en ole mikään markkinointimies. Toimisiko vastaava yksittäisen pelin kohdalta - en tiedä.

Klubillahan on ollut kohtuullisen pitkäaikainen projekti tuo brändin rakennus, joka ainakin tällä hetkellä näyttää melko hengettömältä ja varmaan senkin vuoksi muutoksia on toimistolla on tapahtunut. Tavoitteena on käsittääkseni ollut pitkäjänteisesti kasvattaa katsojamääriä, mutta jo viime kaudella aika pitkälti perinteisellä ottelukohtaisella yritysmyynnillä saatiin juuri ja juuri paikattua katsojamäärien notkahdus (romahdus), joka ainakin mielikuvatasolla on ollut enemmänkin joukkueen aikaisempien kausien syytä alkukaudesta, ja loppukaudesta ei ollut enää mitään jännitystä.

Tällä hetkellä kai arvaukset Klubin kausikorttien määrästä lienevät 2000-3000 kausarin kieppeillä, ja joitain arvioita on ollut ilmassa, että niitä olisi vähemmän kuin pari tuhatta. Tuo 6000 kappaleen kausarimyynnin polkaiseminen kasaan yhtä-äkkiä tai vetoamalla talousalueen kokoon ja kertoa että pääkaupunkiseudulla pitäisi saada 6000 kausarin myynti on melko hedelmätöntä. Jokerit ilmoittavat katsojakeskiarvoksi sen kymmenisen tuhatta - tekemällä sellaista turskaa kausi toisensa jälkeen, että ilman venäläisten pumppausta, seuraa ei enää olisi.

Klubi on kuitenkin pystynyt houkuttamaan yli 80 000 katsojaa kaudessa vuodesta 2011 lähtien. Näissä luvuissa merkittävä osuus on myös €-peleissä ja mahtuipa pari ystävyysotteluakin aiemmille kausille, jotka vetivät yhteensä noin 60 000 katsojaa. Jos Klubi saisi nostettua edes Veikkausliigan katsojakeskiarvon 6000:een, se tarkoittaisi vähän yli 100 000 katsojaa, joka olisi mielestäni kova saavutus jo sinällään, varsinkin kun tulevalla kaudella ei ole sellaista paikallispelivastustajaa kuin viime vuosina.

Europelien menestyksen ja menestymättömyyden vuoksi Klubi on tällä hetkellä vähän onnettomassa tilassa. Joukkue pitäisi rakentaa sen verran vahvaksi että sen olisi päästävä melko varmasti kolmanteen ottelupariin ottamaan turpaan ja sitten EL-playoffsissa lotto päälle ja jatkoon. Näin se pystyy vetämään 25 000 - 30 000 lisäkatsojaa paremmilla lipunhinnoilla ja muulla mannalla joka sataa UEFA:lta, ja ilman että kausikorttimyyntiä tarvitsee kannibalisoida.

Tässä on tavallaan myös homman suurin ongelma. Joukkueen pitäisi olla tasavertainen eurooppalaisessa mittakaavassa, mutta se tarkoittaisi sitä että Veikkausliigaan se taas olisi aivan liian hyvä, ja siihen pitäisi laittaa suhteettomasti rahaa kiinni. Kun Veikkausliigan ottelut alkavat olla vain pakkopullaa stadilaiselle katsojalle, niin mikä niitä paikalle houkuttaa? Kesällä vastaan tulee kaksi kierrosta nobodyjä ja jos Klubi ei niistä selviä, niin tuotot jäävät kaudelta melko heikoiksi. Pääosa katsojatuloista kuitenkin tulee Veikkausliigan otteluista.

Ymmärrän kyllä, miksi HJK ei lähde tällaiseen kausikorttikamppanjaan mukaan, ja mielenkiinnolla seuraan, kuinka RoPS:n uudet kausikorttilaiset ilmestyvät katsomoon, ja kantaako homma pitkin kautta, ja kenties myös seuraavaankin kauteen.
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Slavia Sofia


Vastaus #82 : 01.01.2018 klo 14:53:03

Kirjoitin tällaista aiheeseen liittyvää tuonne toiseen topicciin:

Ei vaan Rops teki tuon, koska viime kauden yleisömäärä oli 1566.

Ottelulippujen ja kausareiden hinnat pitää olla sellaiset että tupa on mahdollisimman täynnä lipputuloja halveksumatta. Ropsin kamppis oli aika ihanteellinen ei pelkästään huomioarvon vuoksi vaan myös kokonaismyynnin kannalta. Monella muulla jengillä tuohon ei olisi järkevää ryhtyä, esim sjk:lla tai Ilveksellä.

E: nopealla matikalla Ropsin pitää myydä 500-600 lippua per peli (maltillisella 10€ keskihinnalla laskettuna) jotta viime kauden lipunmyyntitulot ylitetään. Vielä huomattavasti vähemmän jos huomioidaan oheismyynti ja yleinen huomioarvo.

Eli vaikka Ropsin kamppis oli hieno, monissa viesteissä tunnutaan ajattelevan, että se oli jotain sellaista edelläkävijyyttä jota kaikkien jengien olisi nyt syytä lähteä 1:1 apinoimaan.

Jalkapallobuumin nostattaminen isommassa kaupungissa on erilainen juttu kuin pienemmässä yhteisössä. Jokainen tapaus on erilainen. Yleisömäärien suora suhteuttaminen talousalueen kokoon ei sekään ole kovin hedelmällistä.
Ikifani

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RoPS


Vastaus #83 : 01.01.2018 klo 15:49:31

Jalkapallobuumin nostattaminen isommassa kaupungissa on erilainen juttu kuin pienemmässä yhteisössä. Jokainen tapaus on erilainen. Yleisömäärien suora suhteuttaminen talousalueen kokoon ei sekään ole kovin hedelmällistä.

Tätä juuri tarkoitin kun vertasin 3000 kausaria 6000 kausariin. Eli 3000 Rovaniemellä on määrä, joka on iso luku paikallisessa yhteisössä. 6000 Pääkaupunkiseudulla ei ole mikään iso juttu. Iso juttu Pääkaupunkiseudulla olisi jos HJK loppuun myisi koko Töölön jalkapallostadionin jokaisessa Veikkausliigan ottelussaan.

Lapin oikeat kuninkaat

Poissa Poissa


Vastaus #84 : 01.01.2018 klo 22:33:41

RoPS näyttää myyneen 2700 kausaria tuolla alekamppiksellaan.

https://twitter.com/ropsrovaniemi/status/946748292930695174

Seura ilmoitti (epäsuarasti tosin) että 3000:n kausarin raja on tullut täyteen, lieneekö 2700 halvempaa ja 300 normihintaista niille joilla varaa/intoa tukea seuraa enemmän?

Ja täyttä paskapuhetta että esim. Soneeraa (Telia 5G-piste?) ei voitaisi samalla taktiikalla myydä täyteen, alekausareilla lunastetaan numerollinen paikka vasta portilta (tule siis ajoissa peliin, kuten monet täällä jo kirvanneet), joten aina jää reilusti myös irtolippujen myyntiin jos paikkaa ei lunasteta (huom- paikka pysyy esim. irtolippulaiselle yhtä tavoitettavana jos tulee vain portille aiemmin kuin alekausarilainen).
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Slavia Sofia


Vastaus #85 : 01.01.2018 klo 22:37:32

Ja täyttä paskapuhetta että esim. Soneeraa (Telia 5G-piste?) ei voitaisi samalla taktiikalla myydä täyteen

Tottakai voidaan myydä täyteen, eri asia kannattaako HJK:n yleisömäärillä lähteä vetämään mitään tarjouskamppiksia.

Tällaisen kamppanjan kohdalla on myös riskinsä. Ensi vuonna suuri osa kamppanjaan osallistuneista on lukittunut tuohon 60€ hintaan, ja nyt tyhjennettiin pajatso. Se lämmittää kenties yhtä paljon kuin kusi housuissa pakkasella. Miten saadaan kausikorttilaiset uusimaan ostos, jos hinta ensi vuonna on 120€ tai 90€? Sama tuote, mutta hintamielikuva on nyt 60€:ssa.

Tuskin tuossa on ideanakaan myydä seuraavalla kaudella 3000 kausaria kalliimmalla hinnalla. Eikä ihmiset nyt tyhmiä ole "hintamielikuvien" kanssa vaan ymmärtävät että kampanja on kampanja. Jos kaudella 2019 AM alkaa kakkosella normihintaisella kausarilla, niin kampanjahan oli helvetin onnistunut.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2018 klo 22:40:53 kirjoittanut 13ergkamp »
Lapin oikeat kuninkaat

Poissa Poissa


Vastaus #86 : 01.01.2018 klo 22:57:23

Tottakai voidaan myydä täyteen, eri asia kannattaako HJK:n yleisömäärillä lähteä vetämään mitään tarjouskamppiksia.

Koska useimmissa otteluissa Stadissa noin 70%:sti tyhjä katsomo houkuttelee sinne lisää kastsojia (tuulareita sekä kannatusta)?

Mitä vulkaanus-logiikkaa tuo oikein on?
Ei ole HJK paljon juhlinut AM:llä nyt btw.

Tuskin tuossa on ideanakaan myydä seuraavalla kaudella 3000 kausaria kalliimmalla hinnalla. Eikä ihmiset nyt tyhmiä ole "hintamielikuvien" kanssa vaan ymmärtävät että kampanja on kampanja. Jos kaudella 2019 AM alkaa kakkosella normihintaisella kausarilla, niin kampanjahan oli helvetin onnistunut.

Näin juuri, uskon että esim. RoPS tekee järkevästi ja toistaa tämän kampanjan (mieluummin pitempänä) vuoden päästä, saadaan loputkin kampanjan onnistumista epäröivät varaamaan lippu, jo tämän kamppanjan onnistumisen/menestyksen siivittämänä.

Jos taas ei mene sitä 3000 vuoden päästä, niin mitä sitten?
Sitten myydän normaaleja kausareita kampanjan epäonnistuttua ja irtolippuja, kuten yli 30 vuotta jo (pääsarjassa).
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Slavia Sofia


Vastaus #87 : 01.01.2018 klo 22:59:59

Koska useimmissa otteluissa Stadissa noin 70%:sti tyhjä katsomo houkuttelee sinne lisää kastsojia (tuulareita sekä kannatusta)?

Mitä vulkaanus-logiikkaa tuo oikein on?
Ei ole HJK paljon juhlinut AM:llä nyt btw.

En tiedä miltä tuo keskiarvo 4779 Sonskilla tuntuu. Voi olla että olisi syytäkin halventaa (<- lue: keksiä kamppiksia).
« Viimeksi muokattu: 01.01.2018 klo 23:02:21 kirjoittanut 13ergkamp »
Jarkka

Poissa Poissa


Vastaus #88 : 02.01.2018 klo 11:38:59

Ja täyttä paskapuhetta että esim. Soneeraa (Telia 5G-piste?) ei voitaisi samalla taktiikalla myydä täyteen, alekausareilla lunastetaan numerollinen paikka vasta portilta (tule siis ajoissa peliin, kuten monet täällä jo kirvanneet), joten aina jää reilusti myös irtolippujen myyntiin jos paikkaa ei lunasteta (huom- paikka pysyy esim. irtolippulaiselle yhtä tavoitettavana jos tulee vain portille aiemmin kuin alekausarilainen).

Eli ensin pitäisi ostaa kausari, sen jälkeen jonottaa joka matsiin irtolippujonossa vaihtaakseen ne sisäänpääsyyn oikeuttavaan lippuun? Ja kun jonotat 17 kertaa vuodessa, säästät mitä, 30 €? Ja jos et ole kiinnostavassa matsissa ajoissa paikalla, voi olla että et kausaristasi huolimatta pääse matsiin lainkaan, koska seura joko myi kausareita enemmän kuin on paikkoja tai myi kausarilaisten paikat irtolippuina koska alekausarilaiset ovat alemman tason asiakkaita.

Kuulostaa erittäin hyvältä idealta varmistaa, ettei kukaan alekausarin ostaja vahingossakaan erehdy toistamaan ostostaan.

Lapin oikeat kuninkaat

Poissa Poissa


Vastaus #89 : 02.01.2018 klo 14:53:48

Eli ensin pitäisi ostaa kausari, sen jälkeen jonottaa joka matsiin irtolippujonossa vaihtaakseen ne sisäänpääsyyn oikeuttavaan lippuun? Ja kun jonotat 17 kertaa vuodessa, säästät mitä, 30 €? Ja jos et ole kiinnostavassa matsissa ajoissa paikalla, voi olla että et kausaristasi huolimatta pääse matsiin lainkaan, koska seura joko myi kausareita enemmän kuin on paikkoja tai myi kausarilaisten paikat irtolippuina koska alekausarilaiset ovat alemman tason asiakkaita.

Kuulostaa erittäin hyvältä idealta varmistaa, ettei kukaan alekausarin ostaja vahingossakaan erehdy toistamaan ostostaan.



Jos tulet ajoissa peliin, kausarilla tai ilman, saat hyvän paikan.
Piste.
Oma häpeä jos et tule ajoissa, tai vaihtoehtoisesti osta paikka-numeroitu kausari (kalliimmalla).

Ja haluaisin nähdä kausarin joka maksaa vain 30€ enemmän koko kentän kattavaan aluekausariin verrattuna ilman numeroitua paikkaa.

Ja kuten jo sanoin aiemmin, seura (ainakin RoPS aurinkokatsomoineen ja laajoine alueineen kentän ympärillä) voi määritellä miten toimia asian kanssa.

En nähnyt yhtään valitusta liian pienestä kapasiteetista lehdissä , tai muualla , kun 2015 RoPS sai noin 4800 katsojaa HJK:a vastaan sarjan kärjestä kamppaillessa.
Ihmiset seisoivat kiltisti useammassa rivissä maalienkin takana vaikka eivät tuskin sen aidan tai tuskin edellä olevien riviläisten takaa nähneet mitään.
Untermars

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #90 : 02.01.2018 klo 21:30:08

Ja täyttä paskapuhetta että esim. Soneeraa (Telia 5G-piste?) ei voitaisi samalla taktiikalla myydä täyteen, alekausareilla lunastetaan numerollinen paikka vasta portilta (tule siis ajoissa peliin, kuten monet täällä jo kirvanneet), joten aina jää reilusti myös irtolippujen myyntiin jos paikkaa ei lunasteta (huom- paikka pysyy esim. irtolippulaiselle yhtä tavoitettavana jos tulee vain portille aiemmin kuin alekausarilainen).

Tottakai pystyisi. Klubi tuskin näin haluaa tehdä, eikä sen ole moneen vuoteen edes ole ollut mitään tarvetta kerätä näin rahoitusta kokoon. Tuo kampanja siis Klubin tapauksessa toisi 60 * 7000 = 420 000€ tai 60 * 5000 = 300 000€ jos jätetään yläkatsomo yritysmyyntiä varten tyhjäksi. Se olisi Klubin noin 8 M€ liikevaihdosta korkeintaan 5%. Lähtökohdat ovat täysin erilaiset, ja Klubilla on ollut jo monta vuotta samanlainen tapa toimia. Klubi on pyrkinyt kasvattamaan maltillisesti kausikorttimyyntiä niin, että ne jotka ostavat sen ostaisivat sen aina (muistelen lukeneeni tämän jostain Mikkola-Mannilan haastattelusta vuodelta 2013 tai jotain). Se ei toki tarkoita sitä, että tästä ei voitaisi oppia tai jollain lailla soveltaa tai että tuon nykyisen toimintatavan tulokset olisivat vallan erinomaisia aina.

Kampanjat pääosin on tehty yritysmyynnin avulla sekä ottelukohtaisilla kampanjoilla. Tai myymällä Olympia-stadion täyteen. Seuraavana vuonnahan se ei enää onnistunutkaan, mutta silloin HJK ei kantanut ottelusta taloudellista riskiä.

Klubi on ollut kohtuullisen tarkka siitä, että hintoihin ei kosketa - etenkään alaspäin. Kuten aiemmin totesin, myös näiden eurolippujen kohdalla hinnat ovat olleet kohtuullisen korkealla, ja joillain kausilla jopa kipurajoilla. Kysymys on siitä, että riskeerataanko alihinnoittelulla potentiaalinen myynti vai hinnoitellaanko tuote niin, että mahdollista lisämyyntiä on mahdollista toteuttaa vielä myöhemminkin. Klubi on valinnut jälkimmäisen tien.

Iso asia tässä RoPS:n kampanjassa on se, että lanseeraamalla tämän tuotteen, tuleeko se jollain lailla kärsimään jonkun muun (irtolippujen, sponsorimyynnin, seuraavan kauden kausikortti tai irtolippumyynnin) tuotteen myynnistä niin, että tämä ei ehkä olekaan niin loistavalta kuullostava idea kuin miltä se näiden myyntilukujen ja huuman keskellä näyttää. Eli saiko RoPS nyt vain tilitettyä budjetoidun myynnin alkuvuodesta, jonka se olisi todennäköisesti kerännyt myös myöhemmin ilman noita mainittuja riskejä? Ja miksi tähän vaihtoehtoon päädyttiin, jos kerran Taylorista ja Staviskistakin on massia tullut/tulossa ja mihinkään ei olla rahoja hassattu?

Vai pitikö tämän kampanjan itseasiassa epäonnistua, mutta saada aikaan kunnon pöhinä tavalliseen kausarimyyntiin?

Minulla on sellainen mielikuva tästä, että ropsilaiset eivät odottaneet, että tämä kampanja menee läpi.

Ja joo, olen silti sitä mieltä että tuolla hinnalla myyty tuote voi vaikuttaa myös mielikuvaan muista kausarituotteista, ja siten myös vaikuttaa myös niiden myyntiin sekä tällä että tulevalla kaudella.
Lapin oikeat kuninkaat

Poissa Poissa


Vastaus #91 : 02.01.2018 klo 23:49:35


Iso asia tässä RoPS:n kampanjassa on se, että lanseeraamalla tämän tuotteen, tuleeko se jollain lailla kärsimään jonkun muun (irtolippujen, sponsorimyynnin, seuraavan kauden kausikortti tai irtolippumyynnin) tuotteen myynnistä niin, että tämä ei ehkä olekaan niin loistavalta kuullostava idea kuin miltä se näiden myyntilukujen ja huuman keskellä näyttää. Eli saiko RoPS nyt vain tilitettyä budjetoidun myynnin alkuvuodesta, jonka se olisi todennäköisesti kerännyt myös myöhemmin ilman noita mainittuja riskejä? Ja miksi tähän vaihtoehtoon päädyttiin, jos kerran Taylorista ja Staviskistakin on massia tullut/tulossa ja mihinkään ei olla rahoja hassattu?

Vai pitikö tämän kampanjan itseasiassa epäonnistua, mutta saada aikaan kunnon pöhinä tavalliseen kausarimyyntiin?

Minulla on sellainen mielikuva tästä, että ropsilaiset eivät odottaneet, että tämä kampanja menee läpi.

Ja joo, olen silti sitä mieltä että tuolla hinnalla myyty tuote voi vaikuttaa myös mielikuvaan muista kausarituotteista, ja siten myös vaikuttaa myös niiden myyntiin sekä tällä että tulevalla kaudella.

Kirjoituksesi aloitukseen, toki Klubi on tässä hieman erilaisessa asemassa kuin muut seurat.
Mutta...

Lisää yleisöä tarkoittaisi myös lisää sponsoreita esimerkiksi, myös Helsingissä. Suuremmalla yleisöllä saadaan myös parempaa tunnelmaa, jolla lisätään positiivista kierrettä satunnaiskatsojien käymisessä otteluissa sekä sen kautta sitoutumisessa seuraan tunteittenkin tasolla.

Kyllä tämän kampanjan RoPS sekä sen kannattajat toivoivat menevän läpi, ja enkä usko irtolippujenkaan myynnin täysin romahtavan tuon takia.

Aina on niitä matti-myöhäisiä, satunnaiskävijöitä yms. varsinkin kesällä, jotka muutamassa ottelussa (neljässä?) ottelussa maksavat kassaan tuon 59€ lopulta.

Ja saahan seura rahaa näin jo kauden alkuun, mm. pelaajahankintoihin (velat taidettiin hoitaa pois jo pelkästään tuolla yhdellä 600K siirrolla).

Sitä en tajua että miksi luulet ettei RoPS voisi uusia tätä kampanjaa myös jatkossa, vaikka sitten 2000:n tavoitteella (mikä luultavasti menisi jälleen lähemmäs sitä kolmea tonnia kuitenkin), tai että miksi tulevaisuudessa kausareita myytäisiin normaaliin hintaan ja yleisö karttaisi niitä.

Onhan RoPSin kausarilaiset tähänkin asti ostaneet kausarin lähinnä seuran tukemisen takia, ne muutamat sadat (ehkä parhaimmillaan lähes tuhat), jotka eivät varmasti ennen yhdenkään kauden alkua odottaneet minään vuonna realistisesti mitalitaistelua.

Jos HJK:lla olisi tupa täynnä muissakin kuin paikallisotteluissa, siitä varmasti seuraisi jo lätkästäkin tuttu "festari-ilmiö":
Katsojat ja tukijat (sponsorit) menevät kuin sopulit sinne missä tietävät olevan muutenkin jo paljon porukkaa..

Suomalaiset tykkää olla yhdessä isossa porukassa, kun yleensä ollaan varsin vähässä porukassa. Siksi menemme festareillekin, vaikka kotonakin voisi kuunnella samoja biisejä ilmaiseksi ja vetää halvempaa kaljaa.
Erkka

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS, RFC Liége


Vastaus #92 : 03.01.2018 klo 00:19:38

Luen, mutta en kirjoita -osasto kysyy onko jo spekuloitu sillä, edellytetäänkö RoPSilta nyt automaattisesti jokaiseen otteluun 3000 katsojan vaatima määrä järjestyksenvalvojia?
Susivouti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RoPS


Vastaus #93 : 03.01.2018 klo 00:38:03

Mitä jos tässä pyritäänkin saamaan yleisöä ja tunnelmaa takaisin kausilta 2015 ja 2016, ei ole tämmöinen käynyt kellään mielessä.

Sonerallakaan ei voi sanoa että on tunnelmaa muissa kuin derbyissä, sekä kun on klassikko joukkue RoPS, KuPS ym.

Jopa oma pääty tyhjänä monessa pelissä. Paljonko se vetää?

IS TV OLISI ESTETTÄVÄ PELIPAIKKAKUNNALLA. Menis kaikilla enempi lippuja mutta ISTV myynti olis about sama?
Paviaani

Poissa Poissa


Vastaus #94 : 03.01.2018 klo 01:00:00

Ostettu.
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Slavia Sofia


Vastaus #95 : 03.01.2018 klo 01:38:40

Kirjoituksesi aloitukseen, toki Klubi on tässä hieman erilaisessa asemassa kuin muut seurat.

No ainakaan Ilveksen ei olisi MITÄÄN järkeä pistää tällaista kamppista pystyyn...

Lainaus
Mutta...

Lisää yleisöä tarkoittaisi myös lisää sponsoreita esimerkiksi, myös Helsingissä. Suuremmalla yleisöllä saadaan myös parempaa tunnelmaa, jolla lisätään positiivista kierrettä satunnaiskatsojien käymisessä otteluissa sekä sen kautta sitoutumisessa seuraan tunteittenkin tasolla.

(...)

Jos HJK:lla olisi tupa täynnä muissakin kuin paikallisotteluissa, siitä varmasti seuraisi jo lätkästäkin tuttu "festari-ilmiö":
Katsojat ja tukijat (sponsorit) menevät kuin sopulit sinne missä tietävät olevan muutenkin jo paljon porukkaa..

Suomalaiset tykkää olla yhdessä isossa porukassa, kun yleensä ollaan varsin vähässä porukassa. Siksi menemme festareillekin, vaikka kotonakin voisi kuunnella samoja biisejä ilmaiseksi ja vetää halvempaa kaljaa.

Näillä argumenteilla voisi hyvin perustella myös wanhoja kunnon surullisenkuuluisia ilmaislippukampanjoita. Ja perusteltiinkin.

Ropsin kamppis tuntuu nyt erittäin onnistuneelta, mutta väitän että idea ”laimenee” hyvin nopeasti, jos siitä aletaan tekemään rutiinia. Tuossa kerättiin nyt hienosti paikalliset ihmiset seuran taakse, mutta jos moni muukin tähän lähtee, ajatus saattaa tuntua perässähiihtämiseltä joka ei enää samalla tavalla kiinnostakaan.

Samoin jos Rops tekee tästä ”perinteen”, väitän että näyttämisen halu ja into häviää ihmisiltä hyvin nopeasti ja hienosta kampanjasta on jäljellä vain 1/3-hintaiset kausarit.

Summa summarum: kaikenlaiset kampanjat ovat markkinoinnillisesti uniikkeja juttuja eikä näihin ole mitään patenttiratkaisuja, kuten ilmaisliput tai halpiskausarit.
Tarja Saulukko

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Koskelan pojat


Vastaus #96 : 03.01.2018 klo 10:03:59

Miten saadaan kausikorttilaiset uusimaan ostos, jos hinta ensi vuonna on 120€ tai 90€? Sama tuote, mutta hintamielikuva on nyt 60€:ssa.
Voisin kuvitella, että jos ensi kaudella on vähänkään urheillullista menestystä viime vuosien tapaan (kyllä, myös kuudes sija 2016 ja seitsemäs sija 2017 ovat RoPSille menestyksen vuosia) niin helposti vuonna 2019 kaupaksi saadaan 2000 korttia n.100€ kappalehintaan.

Tämä kampanja (jonka en uskonut millään menevän läpi) oli täydellisesti ajoitettu. Viime kausi sai monta kertaa miettimään, että onko seuran touhussa mitään järkeä.
Untermars

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #97 : 03.01.2018 klo 11:15:00

Voisin kuvitella, että jos ensi kaudella on vähänkään urheillullista menestystä viime vuosien tapaan (kyllä, myös kuudes sija 2016 ja seitsemäs sija 2017 ovat RoPSille menestyksen vuosia) niin helposti vuonna 2019 kaupaksi saadaan 2000 korttia n.100€ kappalehintaan.

Tämä kampanja (jonka en uskonut millään menevän läpi) oli täydellisesti ajoitettu. Viime kausi sai monta kertaa miettimään, että onko seuran touhussa mitään järkeä.

Hassua sinällään, että nimenomaan urheilullinen menestys ei juurikaan korreloi Klubin katsojatilastojen kanssa. Kausikorteistahan en osaa sanoa mitään.

Mutta niinkuin 13ergkamp tuossa totesikin, että kampanja on kampanja. Miten siitä eteenpäin on hyvä kysymys. Klubillakin 2014 vuosi oli huikea, ja sitten ollaankin tiputtu tasaisesti. Silloin HJK:lla oli Kampanja.

Kokonaiskatsojamäärät - VL
2011 089 342 - 61 370 tuplamestaruus
2012 086 407 - 63 684
2013 095 384 - 86 660
2014 159 175 - 68 293 tuplamestaruus, EL, HJK - Barcelona
2015 131 708 - 89 683 pronssi, HJK - Liverpool
2016 106 023 - 86 710 hopea
2017 095 776 - 81 243 tuplamestaruus

No mitä tapahtui kauden 2012 jälkeen? Sari Mikkola-Mannila palkattiin, ja 2017 jäi hänen viimeiseksi kaudeksi.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Avram Grant


Vastaus #98 : 03.01.2018 klo 11:57:22

Jännä ajatella, että nämä RoPS:n kausarit ovat alentavaan sävyyn nimetty halpiskausareiksi. Kampanjakausarikin on parempi nimitys, mutta halpis? Eikö kyse ole jalkapalloliigassa kysynnän ja tarjonnan laista? Näin itse kokisin asian. Jos kysyntää ei ole 200 €uron kausikorteilla, niin silloin hinta on liian kova. Tuote ei ole tarpeeksi kiinnostava. Silloin pitää joko parantaa tuotetta tai pudottaa hintaa. RoPS teki jälkimmäisen, ja kuten monesti on todettu, he tekivät sen onnistuneesti. Nyt seura sai normaalin kauden lipunmyyntituotot itselleen jo ennen kauden alkua. Se ei ole välttämättä huono asia, eikä se myöskään tarkoita pakollista hinnan nousua kaudelle 2019. Miksi tarkoittaisi, jos menot ja tulot on suhteutettu tällä rahasummalla toimivaksi?

Suomalaisessa futiksessa on kuitenkin aika iso tekijä se hinta. Toki itse toivon, että kaikkiin seuroihin tungettaisiin miljoonia tyyliin Håkans, Lahti ja Sarajärvi, mutta se ei ole mahdollista tällä haavaa. Kun Veikkausliigan matsi maksaa noin 20 € irtolipulla on se aika paljon ihmisille, jotka eivät koe omaavansa vahvaa sidettä lajiin. Eihän se meille forumisteille ole paljoa, mutta me olemme kuitenkin aika marginaalinen nippu, ja seurojen tulobudjetissa hyvin pieni osa kokonaisuutta. Onhan forumilla yrittäjiäkin tai ainakin yrittäjien kavereita (Jasserin parturi mm.), jotka laittavat isommin rahaa, mutta kokonaiskuvassa he ovat häviävän pieni osa tätä porukkaa, jotka haluavat tukea kotimaista futista.

Ei se ole tuotteen halpuuttamista, jos irtolippujen ja kausareiden hintaa pudotetaan. Se on kysynnän ja tarjonnan tarkistamista. Siksi olen edelleen sitä mieltä, että Turussa voisi myydä Olympiakausaria á 50 €/joukkue. Sillä opetetaan maksamaan futiksesta, joten ei ole verrattavissa ilmaislippukamppiksiin. Ässät tekee saman lätkän seisomakatsomon suhteen ja joskus vuosia sitten kiekkopuolen TPS myi alle satkulla kausareita liigaan.

Vaikka futis on parasta urheilua koko maailmassa, niin ei silti tarvitse pyytää siitä maailman kovimmasta Veikkausliigasta kovempaa hintaa mitä futisturistit maksavat ottelulipusta esimerkiksi Tukholman derbyyn.
13ergkamp

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Slavia Sofia


Vastaus #99 : 03.01.2018 klo 12:37:03

Jännä ajatella, että nämä RoPS:n kausarit ovat alentavaan sävyyn nimetty halpiskausareiksi. Kampanjakausarikin on parempi nimitys, mutta halpis?

Viestini sanavalinta "halpiskausari" taisi nyt välittyä väärin (tai oikeastaan koko viestin pointti). Kuten sanottua tämä oli hienosti onnistunut kampanja: innostetaan yleisöä haastamalla "saadaanko 3000 kokoon"? Mutta jos samaa toistetaan vuodesta toiseen, ennusteeni on, että kiima kampanjan ympäriltä hälvenee ja jäljelle jää vain se "halpiskausari".

Lainaus
Eikö kyse ole jalkapalloliigassa kysynnän ja tarjonnan laista? Näin itse kokisin asian. Jos kysyntää ei ole 200 €uron kausikorteilla, niin silloin hinta on liian kova. Tuote ei ole tarpeeksi kiinnostava. Silloin pitää joko parantaa tuotetta tai pudottaa hintaa. RoPS teki jälkimmäisen, ja kuten monesti on todettu, he tekivät sen onnistuneesti. Nyt seura sai normaalin kauden lipunmyyntituotot itselleen jo ennen kauden alkua. Se ei ole välttämättä huono asia, eikä se myöskään tarkoita pakollista hinnan nousua kaudelle 2019. Miksi tarkoittaisi, jos menot ja tulot on suhteutettu tällä rahasummalla toimivaksi?

RoPS ei "pudottanut hintaa" vaan järjesti yleisölle haasteen. Joku markkinoinnin ammattilainen voi tarkentaa, mutta hinnan vaikutus kysyntään ei ole läheskään lineaarinen asia (varsinkaan suomifudiksen tms. viihdepläjäyksen tapauksessa). Jos RoPS olisi vain tiputtanut kausarin hinnan 59 euroon ilman tuota varsinaista kampanjaa (eli haaste)-osuutta, ei kausareita olisi varmasti mennyt tällaista määrää: ehkä jonkin verran enemmän kuin normaalisti, mutta todennäköisesti hinta olisi lähinnä herättänyt ihmettelyä.

Lainaus
Suomalaisessa futiksessa on kuitenkin aika iso tekijä se hinta. Toki itse toivon, että kaikkiin seuroihin tungettaisiin miljoonia tyyliin Håkans, Lahti ja Sarajärvi, mutta se ei ole mahdollista tällä haavaa. Kun Veikkausliigan matsi maksaa noin 20 € irtolipulla on se aika paljon ihmisille, jotka eivät koe omaavansa vahvaa sidettä lajiin. Eihän se meille forumisteille ole paljoa, mutta me olemme kuitenkin aika marginaalinen nippu, ja seurojen tulobudjetissa hyvin pieni osa kokonaisuutta. Onhan forumilla yrittäjiäkin tai ainakin yrittäjien kavereita (Jasserin parturi mm.), jotka laittavat isommin rahaa, mutta kokonaiskuvassa he ovat häviävän pieni osa tätä porukkaa, jotka haluavat tukea kotimaista futista.

Ei se ole tuotteen halpuuttamista, jos irtolippujen ja kausareiden hintaa pudotetaan. Se on kysynnän ja tarjonnan tarkistamista. Siksi olen edelleen sitä mieltä, että Turussa voisi myydä Olympiakausaria á 50 €/joukkue. Sillä opetetaan maksamaan futiksesta, joten ei ole verrattavissa ilmaislippukamppiksiin. Ässät tekee saman lätkän seisomakatsomon suhteen ja joskus vuosia sitten kiekkopuolen TPS myi alle satkulla kausareita liigaan.

Vaikka futis on parasta urheilua koko maailmassa, niin ei silti tarvitse pyytää siitä maailman kovimmasta Veikkausliigasta kovempaa hintaa mitä futisturistit maksavat ottelulipusta esimerkiksi Tukholman derbyyn.

Hinnoittelussa on varmasti optimoinnin varaa monessa paikassa ja mahdollisesti sitä tehdään joissain seuroissa "perstuntumalta" eikä tutkimustietoon pohjautuen. Mutta lopulta suomifutis on sellainen hyödyke joka kilpailee maksullisten tapahtumien lisäksi myös lukemattomien ilmaisten aktiviteettien kanssa ihmisten ajankäytöstä.

On suhteellisen helppoa selvittää kyselytutkimuksella, minkä verran lisää ihmisiä matseihin tulisi milläkin hinnoittelulla. Oma perstuntuma on, että jos irtolippujen hintaa tiputetaan, ei kävijämäärän lisäys ole läheskään samassa suhteessa hinnanalennukseen nähden (esim. jos liput ovat nyt 15/25, ei 5/8-hinnalla revitä läheskään kolminertaista katsojamäärää).

Viime kaudella tulee mieleen kauden kotipäätös Ilves-Kemi, johon hinnoiteltiin ei-pääkatsomoliput kymppiin. Tupa oli hienosti täynnä mutta se tuskin oli hinnan ansiota, vaan kampanjan. Lippujen halvennusta kyllä mainostettiin, mutta sillä rakennettiin enemmänkin hypeä matsia kohtaan.

Väität, että raha on yllättävän monelle isokin kynnyskysymys Veikkausliigan seuraamiseen. Oma tuntuma ihmisten kulutuskäyttäytymiseen on melko lailla päinvastainen. Jos leffalippu ja VL-lippu maksavat nyt saman verran, niin hyvin harva vaihtaisi leffassa käynnin veikkausliigamatsiin, vaikka VL-lipun hinta olisi mikä. Enemmän jengiä kiinnostaa muut asiat, kuten vaikka tuntuuko mielekkäältä viettää kaunis kesäpäivä ottelutapahtumassa.

 
Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 7
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines