FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.11.2024 klo 13:40:36 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: Kehittuminen  (Luettu 6772 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Straikkeri28

Poissa Poissa

: 01.12.2017 klo 22:18:02

Minulla on Try outit muutaman kuukauden päästä ja ulkomaille valitaan vain yksi pelaaja, olen siis 14 vuotias juniori.
Treenaan omasta mielestäni paljon ja Kaverini treenaa paljon vähemmän, mutta kehittyy silti enemmän. Esimerkiksi, jos meillä on ollut joukkue treenit ja minä lähden treenin jälkeen vielä lenkille ja hän kotiin, mutta hänellä on silti parempi kunto kuin minulla tai minä käyn treenaamassa nopeutta ja hän ei, mutta hän on minua nopeampi mistä Tämä johtuu? Ja miten pystyisin kehittyä häntä/kaikkia muita enemmän?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2017 klo 22:22:13 kirjoittanut Straikkeri28 »
Voiman Valtias

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen A-maajoukkue

Vastaus #1 : 06.12.2017 klo 18:35:58

Kehitystä tulee yleensä kun poistutaan mukavuusalueelta. Tuollainen hölköttelylenkki ei kehitä juurikaan, jos kunto on jo hyvä. Juokse mielummin treenien jälkeen vaikka sivurajalta toiselle KOVAA ja kävele tai hölkkää takaisin. Tee vaikka 5 minuuttia tätä ja sit sen jälkeen loppulämpönä hölkkää ja lyhytkestoisia venytyksiä 5 min.

Erot kestävyydessä ja nopeudessa voi myös johtua vaikka huonosta juoksutekniikasta tai murrosiästä, jos kaveri on vaikka kasvanut enemmän tai olet itse kasvanut ja tullut kömpelömmäksi.

Yksi vaihtoehto on, että syöt tai nukut kasvavassa iässä liian vähän ja siksi lihaksilla ei ole rakennuspalikoita kehittyä tai aikaa palautua.
4-5-2

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Helsingin Jalkapalloklubi

Vastaus #2 : 06.12.2017 klo 18:54:37

Pidäthän myös huolen siitä, että harjoittelusi on nousujohteista ja jos keho vaatii, pitää esim. kerran kuukaudessa 4-6 päivän palautumisjakson. Tämä on toki melko yksilöllistä, mutta itselläni se oli aikanaan täysi välttämättömyys kehityksen kannalta. Treeniohjelma kannattaa suunnitella siten, että siinä mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään ns. superkompensaatiota:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/06/nakokulma-superkykyja-superkompensaatiolla-urheilutiedetta-osa-6
https://tikis.fi/naisten-treeni/superkompensaatio-pahkinankuoressa/

Kiihtyvyyden ja huippunopeuden treenaaminen kannattaa eriyttää siten, että huippunopeutta haetaan sarjoilla, joissa esim. 50m matkalla kiihdytetään tasaisesti nollasta maksimiin. Kiihtyvyydessä sitten taas toki toisin päin (ainakin periaatteen tasolla näin).

Unen ja ravinnon merkitystä ei voi liikaa korostaa, kuten edelläkin mainittiin. Voit heittää unelmat kehityksestä romukoppaan, jos et saa laadukasta unta tai ravintoa riittävästi.

e: Ja kuten edelläkin todettiin, on juoksu myös tekniikkalaji, joten etsi youtubesta ideoita harjoitteluun vaikka hakusanoilla "sprint technique drills".
« Viimeksi muokattu: 06.12.2017 klo 20:36:23 kirjoittanut 4-5-2 »

Sivuja: [1]

Siirry: