FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.04.2024 klo 10:34:35 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 3 [4]
 
Kirjoittaja Aihe: Kutosdivariveskariksi?  (Luettu 40306 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kovis11

Poissa Poissa


Vastaus #75 : 15.03.2018 klo 00:30:14

Aika paljon myös riippuu joukkueesta johon pääset kassariksi. Omien sarjojensa parhaiden veskana riittää kun saat annettua maalipotkun lyhyenä pakille jalkaan ja välillä katkaistua jonkun pitkän pallon. Siltikään joukkue ei kaadu sinuun, kuin ehkä sitten sarjakakkosta vastaan. Huonossa tapauksessa sitten vastustaja myllyttää ja kohtaat toistakymmentä vaarallista vetoa. Välillä näkee sitten ihan väärässä sarjassa olevia kumiukkoja kannattelemassa joukkuetta. Siltikään joukkue ei kaadu sinuun jos et pysty ihmetekoihin, ei ole kivaa silti päästää kahdeksaa maalia :)

Älä pelkää palloa ja pidä pää kylmänä. Usein näkee aikamoisia aivopieruja, varmaan johtuu vaan jännityksestä. Yleensä 2x35min tasaisessa pelissä tulee keskimäärin 2-5 torjuntaa ja 1-3 'epämiellyttävää' keskitystä, läpiajoa jne. Perusasiat kun on kunnossa niin hyvin se menee.

Kentänlaidalla

Poissa Poissa


Vastaus #76 : 15.03.2018 klo 12:13:33

Aika paljon myös riippuu joukkueesta johon pääset kassariksi. Omien sarjojensa parhaiden veskana riittää kun saat annettua maalipotkun lyhyenä pakille jalkaan ja välillä katkaistua jonkun pitkän pallon. Siltikään joukkue ei kaadu sinuun, kuin ehkä sitten sarjakakkosta vastaan. Huonossa tapauksessa sitten vastustaja myllyttää ja kohtaat toistakymmentä vaarallista vetoa. Välillä näkee sitten ihan väärässä sarjassa olevia kumiukkoja kannattelemassa joukkuetta. Siltikään joukkue ei kaadu sinuun jos et pysty ihmetekoihin, ei ole kivaa silti päästää kahdeksaa maalia :)

Älä pelkää palloa ja pidä pää kylmänä. Usein näkee aikamoisia aivopieruja, varmaan johtuu vaan jännityksestä. Yleensä 2x35min tasaisessa pelissä tulee keskimäärin 2-5 torjuntaa ja 1-3 'epämiellyttävää' keskitystä, läpiajoa jne. Perusasiat kun on kunnossa niin hyvin se menee.



Jees kiitos! Pitää palautella kaikki vanha mieleen. Keskitykset tulevat olevat hankaluus ja muutenkin korkeat pallot itselle. Jalalla pelaaminen on suhteellisen hyvin hallussa, kun kentällä pelannut pitkään. Vastaantulot ovat oma vahvuus ja se, että tykkään ohjata puolustusta äänellä.
Kentänlaidalla

Poissa Poissa


Vastaus #77 : 15.03.2018 klo 12:15:54

Toi paino on sellainen, että nivelten mielestä voi alkaa jäädä jo kiinni, jos ei aktiivista urheilua ole tullut harjoiteltua. Varsinkin tekikset eivät tottumattomalle tee niin hyvää. Koppi varmaan tolla taustalla tarttuu sen verran hyvin, että ooet sarjaan tarpeeksi hyvä vahti, ts. pelit eivät kaadu sinuun. Treeneissä kannattaa käydä ahkerasti, koska rutiini on erityisesti maalivahdille tärkein juttu. Ja siellä sitten äänenkäyttö jo haltuun. Tuhannen desibelin MINÄÄÄÄÄ pelottaa aladivaripelaajia, vaikka lopulta syöksyisit pallosta ohi.

Näiden lisäksi jos osaat ottaa haltuun ja monottamaan pallon keskiviivan tuntumaan toisella kosketuksella, niin olet jo sarjatasolle oikeinkin pätevä maalivahti.

Sen lisäksi jos reperttuaariin kuuluu myös maata pitkin syötöt ainakin tilanteissa kun prässi ei ole aivan iholla, niin olet todenäköisesti sarjan parhaita pelipaikallasi.

Eli perusteista lähdet liikkeelle. Torjunnat ja ulostulot teknisinä suorituksina, äänenkäyttö, maalipotkut ja potku käsistä.

Kun näistä pääset hajulle, että mikä on vahvuus ja mikä heikkous, niin sitten pitää miettiä vähän pelityyliä sen mukaan. Oletko viivahiiri, dominoiva sweeper keeper vaiko ns. Toni Doblas, eli holtiton all-in seikkailja. Puolustuksen kanssa on keskusteltava, että tuletko keskityksissä kauas maalilta vai koetatko torjua ja että mieluumminko katkot läpipalloja vastaantulolla vai vetoja kuudentoista takaa.

Nämä kun on selvillä ja perusteet tuntuvat olevan hyvin hallussa, niin keskity jalalla pelaamisen ja puolustuksen ohjaamisen opetteluun. Aika iso plussa peliavaukseen on, jos maalivahdille pystyy syöttämään ja tällä on valikoimissaan joku muukin kuin 20m lentävä hätäripurku. Eli vastarista pitkää palloa, haltuunottoa ja sitten pitkää palloa ja jopa maasyöttöjä vapaille pelaajille voi hifistellä.

Kiitos tähänkin. Äänenkäytöstä ei ole koskaan jäänyt kiinni ja elopainoa on hyvällä tahdilla nyt tippunut, kun talven aktiivisesti treenannut muiden lajien parissa. Jalalla pelaamisen pitäisi olla ihan ok, kun kentälläkin tullut jonkun verran pelattua. Ainakin lyhyttä palloa pystyn pelaamaan suhthyvin maatapitkin kovaa jalkaan, pitkät maasta eivät taas ole vahvuus.

Kiitos erikseen vastanneille. Nämä auttaa ajattelemaan, että urakka ei ole toivon.
Muistimetalli

Poissa Poissa


Vastaus #78 : 18.03.2018 klo 15:50:49

Tulikin tuon toisen veskarin kommenteista mieleen, itse olen huomattavasti pienempi veskari (178cm/73kg). Onko jotain erityistä, mitä tavallista lyhyemmän veskarin pitäisi ottaa huomioon?
Hippo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen maajoukkueet - FC Ilves - Tampere


Vastaus #79 : 19.03.2018 klo 00:19:36

Tulikin tuon toisen veskarin kommenteista mieleen, itse olen huomattavasti pienempi veskari (178cm/73kg). Onko jotain erityistä, mitä tavallista lyhyemmän veskarin pitäisi ottaa huomioon?
Ei, ei ole oikeastaan mitään sen erityisempää varsinkin, kun et oikeastaan ole yhtään sen pienempi kuin muutkaan. Aika harvoin sitä on alasarjoissa nähnyt yli 190 cm veskareita. "Pienempänä" ja kevyempänä sitä tuppaa olemaan sitten puolestaan paljon vikkelämpi liikkeissään joka suuntaan, mikä kompensoi puuttuvia senttejä.
Lime

Poissa Poissa


Vastaus #80 : 19.03.2018 klo 13:24:26

Tulikin tuon toisen veskarin kommenteista mieleen, itse olen huomattavasti pienempi veskari (178cm/73kg). Onko jotain erityistä, mitä tavallista lyhyemmän veskarin pitäisi ottaa huomioon?

Itse myös lyhyenä veskarina (180cm) olen ainaskin huomannut, että oikein sijoittumalla pystyy kompensoimaan pituuden puutetta suhteellisen hyvin. Muuten kutosdivarissa pituudella ei ole huomattavaa vaikutusta, sillä suurimmalla osalla pelaajista ei ole niin hyvää potkutekniikkaa, jolla saisivat hyödynnettyä veskarin puuttuvaa pituutta.
Muistimetalli

Poissa Poissa


Vastaus #81 : 17.07.2018 klo 08:03:48

Tässä kauden aikana olen huomannut, että otteluissa tuntuu vaikeammalta torjua vetoja, koska suuren osan ajasta on joutuu olemaan tavallaan toimettomana. Laukauksia ei tietenkään tule läheskään yhtä paljon, kuin treeneeissä, saati kaveriporukan "pelataan yhteen maaliin" -peleissä. Tämä korostuu etenkin otteluissa, joita oma joukkue hallitsee ylivoimaisesti. Löytyisikö teiltä vinkkejä tähän tilanteeseen?
Hippo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen maajoukkueet - FC Ilves - Tampere


Vastaus #82 : 17.07.2018 klo 09:17:50

Itse käytin aktiivisen ohjaamisen tapaa pitääkseni pään mukana pelissä sekä jatkuvaa pientä liikettä, jolla olin pelattavissa tilanteen mukaan.
Yllättävän hyvin sitä pysyy iskussa, kun ajankulukseen huutaa. Ohjaavia huutoja. Kehuvia huutoja. Positiivisia huutoja! Ja näin.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2018 klo 09:31:56 kirjoittanut Hippo »
Vastapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Isabelle Forrerin massiivinen juomapullo


Vastaus #83 : 17.07.2018 klo 09:41:55

Itse käytin aktiivisen ohjaamisen tapaa pitääkseni pään mukana pelissä sekä jatkuvaa pientä liikettä, jolla olin pelattavissa tilanteen mukaan.
Yllättävän hyvin sitä pysyy iskussa, kun ajankulukseen huutaa. Ohjaavia huutoja. Kehuvia huutoja. Positiivisia huutoja! Ja näin.

Sama. Puhetta, huutoa ja liikettä on ihan hyvä yhdistelmä tuohon. Oman jengin hieroessa vastustajan boksin tuntumassa saatan hyvinkin kävellä melkein keskiympyrän kaarelle saakka ihmettelemään, ohjaamaan ja tsemppaamaan.

Kävin viikonloppuna pelaamassa ensimmäistä kertaa kolmeen kesään 2 x 30 min 11 vs. 11 -matsin tolppien välissä. Olihan se nyt jumalattoman hauskaa. Ei kai Pirkanmaalla olisi mitään paskasakkia, joka tarvitsisi keskinkertaisen, mutta varsin leppoisan maalivahdin loppukaudeksi?
Rieko Mararona

Poissa Poissa


Vastaus #84 : 28.07.2018 klo 16:45:29

Itse olen 40v, 179 cm ja 110kg veskari. Aloitin 6-7 vuotta sitten yli 10v tauon jälkeen pelaamaan 6 divaria. Taustaa sen verran, että 15 v.na 4 divarissa veskana, 1 kausi B-junnujen sm.ää ja 21 vuotiaaksi asti 3-4 divaria. Tuolloin oli se painokin alle 80 kg.

Eka peli kutosessa Turussa Pansion betonilla ja pelattiin 2 vajaalla. Ekan kerran tuli ns rispektiä, kun kävin pari keskitystä katkomassa. Tuli muutama huipputorjuntakin tehtyä. Paras ehkä kun vastustaja pääsi vetämään vastapalloon 16 viivalta kohti etuyläkulmaa. Heittäydyin ja yhdellä kädellä sain torjuttua pallon kulmaksi. Peli päättyi muistaakseni vastustajalle 6,7-0.

Turun kutosessa on ainakin mv-pulaa, koska minua pyydettiin täksi kaudeksi maaliin. Viime kaudella en pelannut. Uskallan väittää, että olen Turun kutosen parhaimpia veskareita. Oma joukkue päästäisi monessa pelissä yli 10 maalia, koska lähes joka pelissä joudun torjumaan sen 5-10 avopaikkaa, katkon alueen ulkopuolelta pystysyöttöjä sekä käyn muutamat keskitykset poimimassa (niihin johon varmasti pääsen. Vedän pelissä usein sen 20-30 maalipotkua. Pelin jälkeen on usein vetojalan takareisi jumissa, kun yleensä on pakko laittaa pitkä pallo.

Vastapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Isabelle Forrerin massiivinen juomapullo


Vastaus #85 : 28.07.2018 klo 19:01:55

Huonon jengin takana paskempikin veskari näyttää vähän tasoaan paremmalta, kun vetoja ja tilanteita tulee niin paljon, että väkisinkin sattuu muutaman tielle.

T. Nimim. Kokemusta on.
Masa Kikkara

Poissa Poissa


Vastaus #86 : 29.07.2018 klo 02:16:31

Huonon jengin takana paskempikin veskari näyttää vähän tasoaan paremmalta, kun vetoja ja tilanteita tulee niin paljon, että väkisinkin sattuu muutaman tielle.

T. Nimim. Kokemusta on.

Ja huonon jengin hyvä maalivahti näyttää hyvältä, ansaitusti. Rieko Mararona saattaa olla tällainen.
Rieko Mararona

Poissa Poissa


Vastaus #87 : 30.07.2018 klo 17:48:14

Ja huonon jengin hyvä maalivahti näyttää hyvältä, ansaitusti. Rieko Mararona saattaa olla tällainen.

Kai sitä ihan kohtuu hyvä on, kun monessa pelissä vastustaja kehuu kesken pelin. Tosin kyllä niitä helpohkojan menee, eikä tän ikäisenä ja kuntoisena ihan joka palloon vaan ehdi. Jos ei olisi tuota ylipainoa, niin saattaisin vielä pelata 4-5 divaria.

 
Sivuja: 1 ... 3 [4]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa