FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
27.05.2018 klo 05:03:18 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 2 [3]

Kirjoittaja Aihe: Miten Suomen jalkapallo saavuttaa pohjoismaisen tason?  (Luettu 16733 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Callit

Poissa Poissa

Vastaus #50 : 26.03.2018 klo 11:10:18

Papadopuloksella ihan asiaa, mutta pakko korjata, että kyllä jääkiekkoväki ihan itse saa ansion lukuisista halleista. Varoja kerättiin, talkootöitä tehtiin ja asian puolesta lobbailtiin eli politikoitiin. Kaiken takana oli pyhä ajatus siitä, että hallien määrä on olennainen asia. Ja oikeassahan siinä oltiin. Ei siinä kuunneltu niitä, jotka sössöttivät ulkojäistä tai muitten lajien tarpeista. Olen itse joskus ottanut esille sen, että Suomi-futis ottaisi jättiharppauksen eteen päin, jos voimistelusaleissa pelattaisiin talvisin futsalia eikä sählyä. Heti on joku futisihminen toteamassa, että pitää kunnioittaa muita lajeja. Ninpä tietysti, mutta ei se ole mikään syy vetäytyä koloon.

Tuo hallien rakentaminen on hyvä vertailukohta. Odotan yhä sitä suomalaista futisjohtajaa, joka ottaa taidon samanlaiseksi autuaaksi tekeväksi tavoitteeksi.
papadopoulos

Poissa Poissa

Vastaus #51 : 26.03.2018 klo 11:29:51

Papadopuloksella ihan asiaa, mutta pakko korjata, että kyllä jääkiekkoväki ihan itse saa ansion lukuisista halleista. Varoja kerättiin, talkootöitä tehtiin ja asian puolesta lobbailtiin eli politikoitiin. Kaiken takana oli pyhä ajatus siitä, että hallien määrä on olennainen asia. Ja oikeassahan siinä oltiin. Ei siinä kuunneltu niitä, jotka sössöttivät ulkojäistä tai muitten lajien tarpeista. Olen itse joskus ottanut esille sen, että Suomi-futis ottaisi jättiharppauksen eteen päin, jos voimistelusaleissa pelattaisiin talvisin futsalia eikä sählyä. Heti on joku futisihminen toteamassa, että pitää kunnioittaa muita lajeja. Ninpä tietysti, mutta ei se ole mikään syy vetäytyä koloon.

Tuo hallien rakentaminen on hyvä vertailukohta. Odotan yhä sitä suomalaista futisjohtajaa, joka ottaa taidon samanlaiseksi autuaaksi tekeväksi tavoitteeksi.

Koko ongelman ydin ei ole se mitä on tehty ja mitä ei, vaan se mitkä ovat olleet sen tekemisen onnistumisen mahdollisuudet.

Ei kyse ole pelkästään taidosta, vaan siitä mitä asiakas haluaa. Jalkapallo on ollut Suomessa niin vaikeasti myytävä tuote juuri tuon lajivihan johdosta, että ei lobbaamisella ole juurikaan paljon mahdollista saavuttaa. Harva siihen jaksaa edes panoksia laittaa, kun on jo valmiiksi tiedossa mielipiteet joiden kanssa joutuu painimaan.

En väitä etteikö hallien eteen olisi tehty töitä, vaan sanon, että sitä työtä oli helppo tehdä ja halukkaita tekijöitä löytyi, koska niitä halleja haluttiin. Suomalaisten henkinen tila oli sellainen johon talvinen macho -laji sopi kuin nyrkki silmään.

Jos asiat olisivat toisin, olisi meillä joka kylässä futishalli, koska lajin kansainvälinen menestys koettaisiin tärkeäksi.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että pitää olla itsekunnioitusta ja kykyä olla kumartamatta muille. Ongelma tässäkin on vain se, että se muille lajeille kumartaminen ja huono itsetunto johtuu juuri siitä historiallisesta lajivihasta.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2018 klo 11:33:31 kirjoittanut papadopoulos »
gv39

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tuomarit sekä kyläjoukkueet

Vastaus #52 : 26.03.2018 klo 14:29:40

Olkinukkeja?

Otokseni todella pieni, mutta ei siihen tarvita huomaavaisuutta sählyä kohtaan, kyllä se tehdään ihan itse. Omat havaintoni, etteivät valmentajat arvostaneet futsalia vaan oikea futis on oikeaa futista. Monessako "kasvattaja"seurassa on juniori futsal-joukkueita?

E: Monessa paikassa on nyt uusia halleja, jotka auttavat talvitreenausta vrt joku aika sitten.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2018 klo 15:18:37 kirjoittanut gv39 »
papadopoulos

Poissa Poissa

Vastaus #53 : 26.03.2018 klo 15:04:12

Olkinukkeja?

Otokseni todella pieni, mutta ei siihen tarvita huomaavaisuutta sählyä kohtaan, kyllä se tehdään ihan itse. Omat havaintoni, etteivät valmentajat arvostaneet futsalia vaan oikea futis on oikeaa futista. Monessako "kasvattaja"seurassa on juniori futsal-joukkueita?

Onhan se noinkin, mutta suurimmaksi osaksi olen itse huomannut ongelman olevan se, että ei sitä Futsaliakaan oikein pysty missään pelaamaan.

Jos minulla olisi mahdollisuus riittävän suureen saliin ja siihen, että pelaajia olisi paikalla vain n. 10 niin futsal menisi hienosti. Ongelma vain on se, että pelaajia on varsinkin nuoremmissa paikalla noin 20 jolloin kaiken jalkapalloon liittyvän saa unohtaa. Itseasiassa nyt tilanne on se, että saleihin ei oikein pääse enää ollenkaan...
tab

Poissa Poissa

Vastaus #54 : 29.03.2018 klo 19:39:04

Kun tässä ketjussa on keskusteltu yleisesti Suomen maajoukkueen tasosta suhteessa muihin maihin, laadin tällaisen yhteenvedon Suomen sijoituksista kaikissa MM- ja EM-karsinnoissa. Kaaviosta myös näkee kisapaikkojen, jatkokarsintapaikkojen ja karsintoihin osallistuneiden Euroopan maiden lukumäärän kaikissa karsinnoissa. Sijoituksellisesti kaikista lähimpänä Suomen arvokisapaikka oli EM-karsinnoissa 2016. Eli tuolloin Suomi oli toisiksi paras lohkonelonen ( = 30.). Lohkokolmoset pääsivät vielä jatkokarsintaan eli sijoittuivat 28 parhaan joukkoon.

Nyt Venäjän MM-kisojen karsinnoissa Suomen sijoitus oli kaikkien aikojen "huonoin". Toisaalta 60- ja 70-luvuilla Suomi oli lähempänä pohjaa, kun Suomi oli karsinnoissa usein yksi Euroopan huonoimmista maista.

Keskiarvona Suomen sijoitus karsinnoissa on ollut 28. Tällä keskimääräisellä sijoittumisella olisi päässyt EM-2016-karsinnoissa jatkokarsintaan. Toki tuohon sijoittumiseen vaikuttaa hyvin paljon lohkoarvonta, joten nämä kokonaissijoitukset eivät välttämättä kerro koko totuutta. Lisäksi 90-luvulla Europpan karsintoihin tuli lisää kovia maita mukaan (esim. Kroatia, Ukraina, Slovakia, Slovenia), ja sen jälkeen Suomen karsintasijoitusten keskiarvo on ollut 29.

« Viimeksi muokattu: 29.03.2018 klo 20:03:25 kirjoittanut tab »
Tresor

Poissa Poissa

Vastaus #55 : 29.03.2018 klo 20:48:17

Mielenkiintoinen tilasto. Esiin tulee nopealla vilkaisulla, että Baxterin karsinta oli yllättävän hyvä tässä katsannossa. Ja samoin Mixin viimeinen karsinta osoittautuu todella pupellusten pupellukseksi, koska pitkän aikavälin katsannnossa perustaso olisi riittänyt aivan mainiosti kisoihin.
Hugh

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kilo IF

Vastaus #56 : 29.03.2018 klo 23:15:17

Havainnollinen graafi tabilta. Ylos
Historiasta ei voi tietenkään vedellä suoria johtopäätöksiä tulevaisuudesta, mutta kyllä tämäkin tilasto ylläpitää uskoani siihen, että Suomi nähdään ainakin EM-kisoissa 2020-luvun aikana. Viime aikojen parista heikosta karsinnasta huolimatta ollaan kuitenkin usein oltu 30 joukossa, joten ei siinä ihmeitä tarvita, että 24 maan kisoihin selvitään. Tietenkään se ei helppoa ole, ja muidenkin maiden taso nousee, mutta kyllä se arvokisapaikka nyt sieltä saa luvan tulla 20-luvulla. Prkl.
donggarit

Poissa Poissa

Vastaus #57 : 30.03.2018 klo 00:04:30

Suomen paras mahdollisuus päästä arvokisoihin lienee hermomyrkky joka "väärin" käytettynä aiheuttaa boikotointi-aallon missä toinen toisiaan suurempi Eurooppalainen futismaa(ruotsi, tanska, norja, islanti mukaan lukien) jättänee kisat välit jolloin kisapaikka aukeaisi piskuiselle Suomelle joka taas Malta-voitosta(mahdollinen sopupeli epäily) sokaistuneena haaveilee kuitenkin pääsevänsä ihan vain pelaamalla joku päivä mukaan näihin karkeloihin.

Voihan FiFa!

Sivuja: 1 2 [3]

Siirry: