FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.04.2024 klo 14:39:14 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 3 [4]
 
Kirjoittaja Aihe: Tutkapari - jalkapallopodcast pintaa syvemmältä  (Luettu 40934 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
suomifutiksen Janne Tähkä

Poissa Poissa


Vastaus #75 : 22.04.2019 klo 21:03:17

Sinä et kuuntele etkä lue mutta vaadit lisätietoja? Tyylikästä menoa. Tarkoitin kielenraiskaamisella juuri sitä mitä yllä kuvattiin: väännetään englanninkielestä joku typeränkuuloinen epäsana, vaikka sille on jo suomenkielinen vastine. Tämä varmasti toimii 9-vuotiailla kuulijoilla, mutta itse kuuntelen suomenkielisiä podcasteja kansainvälisestä jalkapallosta kuullakseni suomea.

Yleensä ammattimaiset jalkapallotoimittajat, ym. pyrkivät kieleen joka ei sulje kuuntelijoita ulos ja jota mahdollisimman moni pystyy kuuntelemaan ärsyyntymättä. Tuntuu että tässä ohjelmassa yritetään väkisin päinvastaista.

MM-kisojen aikaan tuli kyllä kuunneltua öbaut kaikki matsku ja sen jälkeenkin satunnaisesti.

Jos laina- eiku siis epäsanoja viljelemällä saa 9-vuotiaat podcastin ääreen, niin eiköhän se ole sen arvoista. Voisivat tekijät toki tulla sen verran vastaan varttuneempaa kuulijakuntaansa, että pakko kompata -paidat vedettäisiin pois markkinoilta ja korvattaisiin oikeaa ja puhdasta suomen kieltä juhlistavilla pakko säestää -paidoilla.
marcelo vieira da silva

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Morbo


Vastaus #76 : 22.04.2019 klo 21:37:24

Toisella tekijöistä menossa jonkin sortin mental breakdown (kuten hän itse ehkä asian ilmaisisi) Twitterissä. Hirveä määrä sanoja ja uhoa, mutta en oikein saa kiinni sisällöstä ja pointista. Tituleeraa itseään Suomen vihatuimmaksi jätkäksi. :D

Harmi, että tuota määrää jalkapallokompetenssia ja pelien katsomista ei saanut mihinkään muuhun pakettiin. Jätkä valmistui toimittajaksi, mutta ei ilmeisesti osaa suomea/ruotsia kuitenkaan sen vertaa, että pystyisi omia ajatuksiaan esittämään yleiskielellä ikinä.
Raul Nivunen
Vastaus #77 : 22.04.2019 klo 22:01:25

No huh. En minä sellaista toivonut. Pahoittelut. Joskus sitä pukee kritiikin niin kömpelösti, että siitä seuraa vain harmia. Olin vähän kova sanoissani. Turhauttaa vain kun asiantuntemus ja tietämys katoaa turhan show‘n taakse.

Pyydän anteeksi.
Cojones

Poissa Poissa


Vastaus #78 : 23.04.2019 klo 12:53:10

No huh. En minä sellaista toivonut. Pahoittelut. Joskus sitä pukee kritiikin niin kömpelösti, että siitä seuraa vain harmia. Olin vähän kova sanoissani. Turhauttaa vain kun asiantuntemus ja tietämys katoaa turhan show‘n taakse.

Pyydän anteeksi.

Pakko kompata. Tekisi mieli kuunnella sisällön puolesta muuten, mutta ilmaisutapa ja minkäänlainen oman osaamisen kyseenalaistamisen puute pitävät tätä nykyä loitolla. Keskinäistä selkääntaputtelua kyllä riittää koska molemmat ovat kaikesta oikeassa ja siten samaa mieltä, voisi olla tekijöille sopiva paikka pohtia kuuntelevatko itse kuinka pitkään keskusteluohjelmia joissa ei keskustella vaan toistetaan toisen sanomisia.
jobbe33

Poissa Poissa


Vastaus #79 : 23.04.2019 klo 22:26:14

Tää palaute tais mennä kunnolla tunteisiin, tosi hyvää kipuilua twitterin puolella.
Raul Nivunen
Vastaus #80 : 24.04.2019 klo 13:16:00

Onneksi ystävät tukee ja kannustaa. Oli kyllä viimeinen kerta kun kommentoin ikinä mitään. Ja tästä lähin kuuntelen vain ulkolaisia podcasteja :)

Voimia kaikille elämisen tuskan keskellä Ylos
pomelo anderson

Poissa Poissa


Vastaus #81 : 24.04.2019 klo 13:46:49

Kesällä tuli MM-kisojen aikaan ja valjukauden alussa kuunneltua muutama jakso, viimeksi kuuntelin muutama viikko sitten yhden podcastin kokonaan.

Aika kovalla itseluottamuksella tunnutaan studiossa olevan, mutkia vedetään suoriksi ja luodaan kovia linjoja. Tiedä sitten, onko meininki muuttunut kokemuksen karttuessa. Toki on hienoa, että studiossa kyetään olemaan samaa mieltä asioista ja löydetään yhteinen sävel asioihin, mutta ainakin aiemmissa jaksoissa selkääntaputtelu paistoi läpi. Hieman väkisin yritetään löytää otteluista jotain suuria pisteitä ja asioita (ainakin nimenomaan valjukauden alun jaksoista jäi tällainen kuva), joihin ottelu ratkesi tms. Monesti näistä syvemmälle kaivautumista yrittävistä podcasteista jää hieman sellainen kuva, kuin tässä oltaisiin päähenkilöiden toimesta tekemässä jotain elämää suurempaa, jalkapalloa tulevaisuudessa määrittävää analyysiä ja jostain yksittäisistä nyansseista halutaan tehdä ottelun kuvaa ja tulosta määrittäviä tekijöitä. Jalkapallo on kuitenkin usein yksittäisen ottelun tasolla kiinni yksittäisistä tilanteista, onnistumisista ja epäonnistumisista, oivalluksista valmentajilta ja pelaajilta, joita ei oikeastaan voi pukea millään tavalla järkevään muotoon analyysiä varten tai niitä ei voi lukea tilastoista. Termi väkisintekeminen voisi hieman kuvata tätä.

Lisäksi hieman päässyt ärsyttämään toisen päähenkilön varsin teennäisenoloinen somepreesens, tämä kommentti koskee toki aika montaa muutakin suomalaista twitteröijää.

Loppuun haluan kuitenkin todeta, että tällekin podcastille varmasti on kuulijansa ja kysyntää tuolla saralla onkin laadukkaille podcasteille. Omaksi iloksihan tätäkin varmasti suurelta osin tehdään, jolloin tuleekin tehdä juuri sellainen podcast kuin itsestä tuntuu. Keskittykää enemmän kotimaiseen ja voin luvata antavani vielä toisen mahdollisuuden :)

Nämä ajatukset muutaman jakson perusteella, antakaa ihmeessä mahdollisuus.

winnie

Poissa Poissa


Vastaus #82 : 24.04.2019 klo 15:32:46

Itse olen tykännyt, tai siis digannut, tätä podcastia silloin kun olen kuunnellut. Viime aikoina vähemmän mikä nyt johtuu ihan vaan yleisesti vähäisestä futiksen seuraamisesta, somepreesensiä toki tulee nähtyä. Varsinkin viime kesän MM-kisojen aikaan tuli kuunneltua ja kavereiden yleiskompetenssi kyllä vakuutti, toki välillä tuli jotain heittoja jossa koin heti että kaverit meni ton kanssa metsään.

Paljon tulee lainasanoja, ilmeisesti tämä Keränen ei oikeasti puhu kovin hyvää suomea, muistaakseni jotain suomenruotsalaista taustaa kaverilla. Lisäksi monet termit kääntyvät huonosti suomeksi, esimerkiksi Xg on parempi olla ihan vaan Xg, eikä mikään maaliodotusarvo. Toisaalta, ymmärrän myös että monia saattaa ärsyttää lukuisat lainasanat yhdistettynä slangiin, varsinkin pk-seudun ulkopuolisia kuulijoilla voin tällaisen kuvitella. Monille saattaa myös tulla tunne että kompetenssin puutetta yritetään paikata hienolla ja vaikealla termistöllä, esim Gert Remmeliä dissattiin tästä, vaikka nykyisin tuskin kukaan järkevä epäilee kaverin kompetenssia. Hänen kohdallaanhan on käynyt niin että aluksi häntä kritisoitiin vierasperäisistä ja vaikeista termeistä, nykyisin häntä kiitellään suomalaisen futistermistön kehittämisestä.

Tekijät ilmeisen aktiivisesti seuraa forumia, tsemppiä sinne ja ottakaa lisääntynyt keskustelu merkkinä siitä että jotain olette tehneet oikein mutta yrittäkää myös kehittyä. Esimerkiksi tuo kieli, en tiedä kavereiden ambitioista, mutta jos esimerkiksi haluaisi kirjoittaa analyysejään siten, että joku niistä maksaisi, niin pitäisi osata kirjoittaa edes tyydyttävää Suomea.

Plussaa myös siitä että haastetaan muita toimittajia, joiden taso ei Suomessa päätä huimaa. Tässäkin tosin välillä tuntuu menevän yli, varsinkin jos oma pää ei kestä kritiikkiä ilman uhriutumista, niin turhan kärkkäästi itse annettu kritiikki vaikuttaa pidemmän päälle lapselliselle.
Zdenek

Poissa Poissa


Vastaus #83 : 25.04.2019 klo 00:43:08

Yllättävän kovasti meni kritiikki ihon alle. Miehet itse paljon puhuneet tuosta kritiikistä ja siitä miten ihmiset hirttäytyvät omiin ajatusmaailmoihin liialti, pyytävät aktiivisesti palautetta jne. Sitten kun sieltä tuleekin suoraa negatiivista palautetta niin vedetään herneet nenään. Olen kuunnellut lähes jokaisen jakson ja tulen jatkossakin kuuntelemaan. Itse sisällöllisesti laatu on kiitettävällä tasolla ja potentiaalia on kehittyä vaikka mihin. Mutta pakko komppata myös täältä tuota kielellistä ulossaantia. Kun joka kolmas sana on joko slangia tai englantia niin kyllä se vaan syö kuuntelunautintoa. Mutta landelta mä oonkin. Tietysti miehillä on oikeus tehdä ohjelmaa juuri sillä tyylillä kuin itse haluavat, mutta kun missioksi on esitetty kehittää suomalaista jalkapallokulttuuria niin voisiko yleiskielellisempi lähestymistapa palvella tuota missiota paremmin? Joka tapauksessa tsemiä jatkoon!
Ensimmäinen kosketus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oi kallis Suomenmaa


Vastaus #84 : 25.04.2019 klo 01:46:39

En oikeastaan jaksanut 5 minuuttia pidempää kuunnella valitsemaani satunnaista jaksoa, jonka näiden kommenttien innoittamana pistin kokeiluun. Ei lyhyen äkkiseltään ulosannista päätellen ainakaan ne rautaisimmat ammattitoimittajat olleet asialla, omaksi iloksi näitä kai tehdäänkin.
Mutta toisen tekijöistä Twitterin perusteella voisi tehdä hyvää vetäytyä maaseudun rauhaan ilman sosiaalista mediaa muutamaksi päiväksi. Helposti lähtee keulimaan, jos kaiken aikaa täälläpäin notkuu.
suomifutiksen Janne Tähkä

Poissa Poissa


Vastaus #85 : 25.04.2019 klo 02:04:27

Yllättävän kovasti meni kritiikki ihon alle. Miehet itse paljon puhuneet tuosta kritiikistä ja siitä miten ihmiset hirttäytyvät omiin ajatusmaailmoihin liialti, pyytävät aktiivisesti palautetta jne. Sitten kun sieltä tuleekin suoraa negatiivista palautetta niin vedetään herneet nenään.

Jep. Kävin itsekin tsekkaamassa Twitterissä ja näytti kyllä olevan hämmentävää kyvyttömyyttä ottaa ihan asiallista palautetta vastaan. "Ei hetkauta itseä pätkän vertaa" kuulemma. Miksi sitä palautetta sitten pyydetään, jos ei hetkauta pätkän vertaa?

Sitten siellä on pelattu tuokin kortti, että palaute keskittyy johonkin muuhun kuin "itse asiaan". Tämän nyt luulisi olevan itsestään selvää, mutta kyllä puheohjelmaa tehdessä on väliä paitsi sillä mistä puhuu, myös sillä miten puhuu. Samoin kuin kirjoittavilla toimittajilla on väliä asiantuntemuksen yms. lisäksi sillä, miten kirjoittaa.

Samaa mieltä parin muun kirjoittajan kanssa siitä, että olisi ihan virkistävää jos joskus olisikin pakko olla komppaamatta. Hirveän harvoin on tutkapari keskenään eri mieltä mistään, mikä ei ole podcastille kovin hyvä piirre - mielenkiintoisinta keskustelua syntyy usein silloin, kun keskustelijoilla on erilaisia näkemyksiä jostakin asiasta ja perustelevat sitten omiaan.
6-paikka

Poissa Poissa


Vastaus #86 : 25.04.2019 klo 04:00:52

Täällä kun näköjään on keskustelua käyty niin pakko liittyä seuraan. Pistin kuunteluun syksyllä, pystyin kuuntelemaan n. 15 minuuttia. Annoin uuden yrityksen nyt keväämmällä, kuuntelin n. 5 min. Ei vaan pysty. Ja kyse siis tuosta puhetyylistä, tosi raskasta kuunneltavaa eikä siinä oikein pystynyt edes kuuntelemaan sisältöä, kun ajattelin vaan että vitun speden oloisia tyyppejä ja typerän (väkinäisen) kuuloista slangia.

Oikeastaan se oli vaan toi toinen janari (tai hänen ääni ja tyyli), joka alkoi ärsyttää.

Mutta. Kaikki jalkapallo-podcastit ovat enemmän kuin tervetulleita ja varmasti tällekin löytyy kuuntelijoita. Tavallaan positiivinenkin juttu, että on myös vahvasti mieliä jakavia podcasteja. United smile jne.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2019 klo 04:22:22 kirjoittanut 6-paikka »
villejs

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 1907


Vastaus #87 : 26.04.2019 klo 11:59:40

Mielestäni tekijät ovat saaneet ansaittuja kehuja ansiokkaasta analyysista tässä ketjussa ja tekijöillä tosiaan vaikuttaa olevan paljonkin potentiaalia edistää suomalaista jalkapallopuhetta laajemminkin. Sisältö on omaleimaista ja näkökulmat tavallisesta jargonista hyvällä tavalla poikkeavia.

Itse kommentoin jo aiemmin, ja tarkennan nyt vielä, että slangi on itselleni ok, mutta turhan taajaan viljellyt anglismit ja etenkin englannin kielen sekoittaminen suomen sekaan tuntuu pidemmän päälle ikävältä kuunnella. Asiasisältö jää sitten helposti varjoon. Suomenruotsissa arkipuheen koodinvaihto kesken lauseen ruotsin ja suomen välillä taitaa tosin yleisesti olla paljon tyypillisempää kuin suomenkielisessä puheessa. Kenties suomenkielisille puhe saattaa siksi kuulostaa teinimäiseltä. Varmaan tämä onkin osin tottumiskysymys, kuten slanginkin osalta. Uutta kuuntelijakuntaa voisi tavoittaa pientä kielenhuoltoa yleiskielen suuntaan tekemällä.

Korostan, että tekijöillä on kaikki oikeudet tehdä ohjelmaa juuri kuten haluavat ja tunnistettava tyyli on hyvä asia. Tsemppiä jatkoon ja toivottavasti hommat jatkuvat! Otetaan taas lähitulevaisuudessa joku jakso kuunteluun.
p_cacmac

Poissa Poissa


Vastaus #88 : 26.08.2019 klo 14:39:07

Kaikki viestit luettiin ja palautteet pureskeltiin. Kiitos niistä. Ehkä pientä oppiakin tuli onkeen - se jääköön kuulijoiden arvioitavaksi.

Uusi kausi aloitetiin pari viikkoa sitten, ja nyt pukkaa jo toista osaa. Pyöritään Cruyffin jättämän perinnön ympärillä pitkälti.

https://radioplay.fi/podcast/tutkapari/listen/2019053/
potQball

Poissa Poissa


Vastaus #89 : 11.09.2019 klo 11:34:50

Nyt oli kyllä lyijynen jakso :D WC 2018 aikana oli älyttömän hyvää settii, mut nykyään tää toinen jannu lukee jonkun teineille suunnatun self help -oppaan ja julistaa.. straight up.. no bullshit.
p_cacmac

Poissa Poissa


Vastaus #90 : 04.06.2021 klo 12:03:50

Yllätys. EM-skabat herätti nukkuvan karhun. Lohkoennakot on tehty ja ne julkaistaan yksi kerrallaan, yksi jakso päivässä, eilisestä alkaen.

Täältä pääsee halukkaat ja innokkaat kuulolle:

Spotify:
https://open.spotify.com/episode/15GGMwOlsOEG0ILOrIvIiG?si=aba0991f4111476a

iTunes:
https://podcasts.apple.com/fi/podcast/euro-21-lohko-a/id1352829947?i=1000524080849&l=fi

SoundCloud:
https://soundcloud.com/user-655230576/euro-21-lohko-a

 
Sivuja: 1 ... 3 [4]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa