Tuomela har en tuff uppgift i år
Ska försöka rädda kvar unga IFK
Marko Tuomela har en tuff utmaning framför sig.
Han ska försöka rädda kvar ett IFK Sundsvall, med en medelålder på 21,3 år, i tvåan.
– I år finns bara en målsättning, och det är att hålla oss kvar. Och det tror jag vi ska klara av, för det finns mycket talang i det här laget, säger Tuomela.
Titta på faktarutan här intill över nyförvärv och förluster i årets IFK Sundsvall. Då kommer du ganska snabbt fram till att det här är ett lag som har tappat många rutinerade spelare och i stort sett bara ersatt dem med flera unga spelare.
Med andra ord så har tränaren Marko Tuomela en mycket tuff uppgift framför sig.
Något som han är väl medveten om.
”Ser bättre och bättre ut”
– Man var lite orolig i höstas då man såg flera rutinerade spelare lämna klubben. Då såg det tunt ut. Men vi håller på att bygga upp ett nytt lag nu och jag tycker att det ser bättre och bättre ut. De unga spelarna vi har har gått framåt väldigt mycket under försäsongen, säger Marko, och tillägger:
– Men i år finns bara en målsättning, och det är att hålla oss kvar. Och det tror jag vi ska klara av, för det finns mycket talang i det här laget. Men vi har inte någon bred trupp, så det gäller att alla får vara friska för att det ska gå vägen.
Har lärt sig mycket
Tuomela gör sitt andra år som tränare för IFK och tycker att han lärde sig mycket av fjolåret.
– Det känns som man har en helt annan koll nu jämfört med då man började som tränare. Nu är man bättre på att planera inför träningar och vet fler sätt på hur vi kan ändra spelet under en match, till exempel. Det känns som jag lärt mig väldigt mycket, säger han.
Funderade på att sluta
Men Tuomela tvekade på om han skulle fortsätta som tränare överhuvudtaget.
– Jag funderade på att sluta redan efter fjolårssäsongen, för det tar en väldig massa tid att vara tränare. Och när man jobbar heltid och har familj så blir det inte många minuter över. Men efter att ha funderat ett tag så bestämde jag mig för att köra ett år till i alla fall, så att jag känner att jag provat på det ordentligt. Sedan får vi se hur det blir, berättar han.
I premiären hemma på lördag väntar Luleå FF för IFK, ett lag som Tuomela förväntar sig ska ligga i botten av serien i år.
– Jag tror det är lag som Luleå, Infjärden och Umedalen vi måste slå för att hänga kvar. Så det blir en väldigt viktig match för oss på en gång. Så förhoppningsvis kan vi börja med en seger där, säger Tuomela.
Saknar två nyckelspelare
Två spelare som Tuomela hoppas mycket på i år, Daniel Martinsson och Rickard Johansson, missar dock premiären. Martinsson är på väg tillbaka efter en fotskada och en bihåleinflammation och Johansson är på väg tillbaka från en knäskada.
– Det är synd, för det är två viktiga spelare för oss. Men de är tillbaka om ett par veckor i alla fall, säger IFK-tränaren.