FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
28.04.2024 klo 22:49:41 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]
 
Kirjoittaja Aihe: Valmentajaksi aikuisjoukkueelle  (Luettu 8475 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
OppiPoika

Poissa Poissa


: 18.10.2018 klo 13:21:58

En löytänyt ainakaan nopeasti sopivaa keskustelua, joten avaan uuden. Jos aiheesta on jo keskustelua, niin voin jatkaa siellä.

Eli olen saanut alustavaa kyselyä kiinnostuksesta valmentaa aladivarissa pelaavaa joukkuetta. Itsellä on kokemusta jalkapallon parista vähän juniorivalmennuksesta ja vähän kokemusta aikuisten valmentamisesta yksilölajissa.

Eli jos tällaiseen rumbaan lähden, niin olisiko jotain vinkkiä mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Eli jotain luettavaa tms. olisi hakusessa. Kiire onneksi ei ole kun kausi on just loppumassa ja mahdollinen projekti konkretisoituu vasta ensi vuonna.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 18.10.2018 klo 13:28:46

Valmistaudu siihen että melkein kaiken saa todennäköisesti tehdä yksin, treenejä ei voi suunnitella kun kukaan ei ilmoita menoistaan eikä tiedä paljon jengiä on tulossa mestoille, peleihin saa pyytämällä pyytää pelaajia, viikonloppupeleihin tilanne vielä vaikeampi jne. :) Tsemppiä toki jos meinaat tarttua härkää sarvista Ylos
RTS

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 26.10.2018 klo 14:24:11

Hattu päästä ihan alkajaiseksi. Siis sinun edessä. Juuri sinunlaisia ihmisiä meidän jalkapallo tarvitsee. Ihmisiä jotkaovat valmiita ottamaan haasteen vastaan ja antamaan oman panoksensa.

Ensimmäisenä pitäisi selvittää pelaajien sitoutuneisuus, kolmisenkymmentä pelaajaa tarvitaan helposti ellei kyseessä ole todella hyvin yhteenhitsautunut porukka. Sitten mitä pelaajat itse haluavat ja mitä ovat valmiit panostamaan ajallisesti. Onko vaan kiinnostus peleissä ja saunaillassa vai onko oikeasti kilpailullisiakin tavotteita. Kerran viikossa jos saa hyvän treenitapahtuman niin se auttaa paljon eteenpäin. Varsinkin jos pelaajat ovat edes kohtuullisessa kunnossa.

Onko joukkueessa kokeneita palaajia jotka voisivat auttaa esim. treeneissä, porukka kahtia ja hieman erilaista treeniä eri ryhmille. Ettei mene vain pelkäksi pelaamiseksi. Millaista jalkapalloa sinä haluat joukkueen pelaavan ja millaista taas pelaajat haluaisivat? Ja millaiseen pelityyliin materiaali riittää?

Netistä löytyy aika paljon englanninkielistä luettavaa ja erilaisia valmennukseen erikoistuneita lehtiä on useampia. Kirjallisuutta löytyy paljon ihan vaikka Amazonista.

Tässä ihan aluksi kolme linkkiä joita ehkä kannattaa katsella.
http://www.soccer-coaches.com
https://www.soccercoachweekly.net
https://www.worldclasscoaching.com

Tsemppiä!
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #3 : 21.11.2018 klo 21:18:30

En tiedä onko parempaa topikkia omalle pohdinnalle / kyselylle, vaikkei koske suoraan aikuisjoukkuetta.

Itse jo kolmisen vuotta sitten silloiselta seuralta kyselin, pääsisinkö valmennuskursseille seuran maksamana ja voisin sitten "maksaa takaisin" toimimalla jonkun joukkueen valmentajana. Asiaan piti aina palata, muttei se edennyt mihinkään ja itsekkin kyselin piiristä, onko ihan pakko sille ihan alkeellisimmalle kurssille mennä, kun olen kuitenkin nyt jalkapalloa pelannut sen 28 vuotta, jonka lisäksi olen käynyt vuosituhannen alussa silloisen peruskurssin jo kertaalleen. Liiton mielipide oli, että olisi parempi käydä tämä nykyinen ja itse en ole kyllä valmis käyttämään kokonaista viikonloppua johonkin perusjargoniin, mikä ei todenäköisesti anna itselle yhtään mitään.

Otin yhteyttä toiseen seuraan ja esitin saman toiveen ja minuun otettiinkin heti yhteyttä, mutta sen sijaan että olisin päässyt kursseille niihinkin piti palailla ja heitettiinkin heti junnujoukkueen mukaan. Sen mitä ensi alkuun ehti mukana käydä, oli ihan hauskaa ja mielenkiintoista, mutta silti tunsin oloni jotenkin todella epämukavaksi, koska ei ole mitään konkreettista teoriaa siitä, miten minun pitäisi valmentajana ensin itse jäsennellä ajatukset harjoituksista päässäni ja organisoida ne sitten tehokkaasti harjoituksiin. Oli koko ajan sellainen "sormi suussa" -olo. Sitten päälle tuli vielä omat siviilielämän haasteet, mitkä käytännössä estivät alkukesän jälkeen osallistumisen joukkueen toimintaan. Loppukesän jälkeen minuun ei ole kukaan ollutkaan yhteydessä laisinkaan, vaikka vastasin sähköpostiinkin, että olisin halukas yrittämään uudelleen (kun joku ryhmäsähköposti minullekkin tuli, missä tiedusteltiin tulevan kauden innokkaita valmentajia).

Nyt itsellä on jotenkin totaalisen neuvoton olo ensinnäkin miten ja mihin suuntaan nyt lähden hommaa yrittämään ja toisekseen lähdenkö enää edes yrittämään. Olen aina epäillyt, onko oma persoonallisuus (sisäänpäinsuuntautunut ja ajoittain vähän outo ajatusmaailma, kuten olette forumilla varmasti huomaneet) edes oikeanlainen valmentamishommiin laisinkaan. Jotain haluaisin jalkapallon parissa tehdä ja unelma on, kuten varmasti monilla, että saisin elantoni joku päivä tehden töitä jalkapallon parissa. Voisin täytellä vaikka divarijoukkueen juomapulloja 10 tuntia päivässä jos siitä saisi lähellekkään bussikuskin palkan. Itse olisin valmis harkitsemaan ja ottamaan selvää vaikka mistä hommista oli se sitten pelaajatarkkailija tai videokoosteiden tekijä, mutta mistä näihinkään lähden hakemaan oppia, kokemusta ja joku päivä mahdollisesti töitä?
Vikkelä vaihtomies

Paikalla Paikalla


Vastaus #4 : 22.11.2018 klo 00:31:46

Voisin täytellä vaikka divarijoukkueen juomapulloja 10 tuntia päivässä jos siitä saisi lähellekkään bussikuskin palkan.

No itse asiassa huoltaja-bussikuski on sellainen juttu josta voisi isossa seurassa saada ainakin jonkinlaista korvausta. Sillä oletuksella siis, että seuralla on bussi: harvoilla enää on, kun nykyään on niin pirun tiukat vaatimukset kuka saa ajaa sellaista (ennen riitti rekkakortti, nykään pitää olla kait erillinen bussikortti + ammattipätevyys)
RTS

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 22.11.2018 klo 10:40:22

Itse olisin valmis harkitsemaan ja ottamaan selvää vaikka mistä hommista oli se sitten pelaajatarkkailija tai videokoosteiden tekijä, mutta mistä näihinkään lähden hakemaan oppia, kokemusta ja joku päivä mahdollisesti töitä?
Palloliitto on aika ajoin kouluttanut videoanalyysistä kiinnostuneita kursseillaan. Sitä kautta on sitten voinut päästä nuorten maajoukkueiden toimintaan mukaan. Toki monesti nuo softan tekijätkin järjestävät itseopiskeluun perustuvia sertifikaattitutkintoja, millaiseen tulotasoon sitä kautta on mahdollista päästä on sitten ihan toinen kysymys. Tietenkin jos siihen voisi yhdistää jonkun toisen toimen seuran parissa, liitolla maajoukkuetapahtumia on sen verran harvoin.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2018 klo 12:59:20 kirjoittanut RTS »
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #6 : 22.11.2018 klo 14:25:26

Palloliitto on aika ajoin kouluttanut videoanalyysistä kiinnostuneita kursseillaan. Sitä kautta on sitten voinut päästä nurten maajoukkueiden toimintaan mukaan. Toki monesti nuo softan tekijätkin järjestävät itseopiskeluun perustuvia sertifikaattitutkintoja. Toki millaiseen tulotasoon sitä kautta on mahdollista päästä on sitten ihan toinen kysymys. Tietenkin jos siihen voisi yhdistää jonkun toisen toimen seuran parissa, liitolla maajoukkuetapahtumia on sen verran harvoin.

Tietysti kaikkeen tekemiseen jalkapallon parissa olen realistisesti ajatellut homman etenevän harrastelupohjalta lähtevästä touhusta, josta homma sitten opiskelun ja harrastelutekemisen kanssa kehittyy tai on kehittymättä siihen palkkatyöhön jos vain taidot ja näytöt riittävät sitten joskus.
RTS

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 23.11.2018 klo 13:01:50

Tietysti kaikkeen tekemiseen jalkapallon parissa olen realistisesti ajatellut homman etenevän harrastelupohjalta lähtevästä touhusta, josta homma sitten opiskelun ja harrastelutekemisen kanssa kehittyy tai on kehittymättä siihen palkkatyöhön jos vain taidot ja näytöt riittävät sitten joskus.
Varmasti pääkaupunkiseudulla on monta joukkuetta jotka kaipaisivat apukäsiä jos minkälaiseen toimeen ottelutapahtumien yhteydessä, ehkä treeneihinkin. Rohkeasti vaan kyselyä peliin.
Lenko

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 30.11.2018 klo 15:02:39

-
« Viimeksi muokattu: 03.04.2019 klo 00:31:09 kirjoittanut Lenko »

 
Sivuja: [1]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa