Paskat yleisömäärät negatiivisten FF2-kirjoitusten piikkiin, täältäkö luin? Montakohan prosenttia pelissä käyvistä lukee tätä topikkia tai edes tietää koko foorumin olemassaolosta...
On melko koomista kyllä ajatella, että FF2-kirjoituksilla olis yhtään mitään vaikutusta yleisömääriin. Pidän itseäni keskivertoa innokkaampana VPS-tuularifanina, ja siltikin ehdin käydä matseissa noin 10 vuotta ennen kuin kävin koko futisforumilla ekaa kertaa muutama vuosi sitten (olin sentään saattanut tiedostaa sen olemassa olon aiemminkin). Pelkkä ajatuskin tuntuu hullulta, että joku keskivertotuulari kävisi hakemassa tai menettämässä matsiinlähtömotivaatiota foorumin kautta.
Odottaako sitten vaasalaiset peruskatsojat että jatkossa pitäisi olla aina top 5 sijoituksilla ja taistella mitaleista / europaikasta joka vuosi?
En usko että menestystä odotetaan joka vuosi, mutta jos menestystä ei tule, niin matseissa käydä niin paljoa. Vaikka Vepsun sijoitukset ovatkin tosiaan olleet loistavia kautta 2015 lukuun ottamatta, perusjanarit eivät saa hurmosta päälle sijoista 4-7, vaikka ne Vepsun mittapuulla ovatkin aika jees.
Missä ongelma siis on?- Kotisohvassa ja Ruudussa. Moni valitsee mieluummin halvan "Ruutu-kausikortin" ja katsoo matsit kotona, sillä se on ensiksikin halvempaa ja toiseksi paljon helpommin sovitettavissa kiireiseen arkeen, varsinkin jos elää lapsiperhe-elämää. Matsiin ei aina kerkeä tai jaksa lähteä, jos yhtään aikatauluissa tekee tiukkaa tai muuten 40 tunnin työviikko imee mehut ihmisestä. Silloin laiskuus voittaa.
- Laatufutisniiloissa. Omaankin kaveri/tuttavapiiriin kuuluu ihan liikaa innokkaita jalkapallon ystäviä, jotka katsovat mielellään kotona pippeli märkänä kun suosikkijoukkueensa Manchester City tai Barcelona voittaa pelinsä 6-0. Sitten kun heitä yrittää houkutella Vepsun peliin, niin ei onnistu vaikka ilmaiseksi pääsisi. Ei kuulemma kiinnosta paskalaatuinen futis, kun tietää että laukaukset menee päin helvettiä ja puolenvaihdot ovat surkeita. Nämä ihmiset kun saisi jotenkin innostumaan kotimaisesta futiksesta, niin olisi paljon lisää katsojia stadioneilla.
- Mielikuvissa. Vepsu on (tällä hetkellä osin aiheettakin) "Vuorisen pimputtelun" maineen vankina, ja potentiaalinen yleisö ei tunnu tajuavan, että peli on muuttunut paljon aktiivisemmaksi kun vertaa kausiin 2016 ja 2017. Kun koittaa houkutella vaikkapa työkavereita peliin, niin kommentti on usein "että ei sitä nyhjäystä jaksa katsoa".
- Paskassa kotisuorittamisessa. Ihmisille jää hyvä mieli pelistä, kun joukkue on vähintäänkin taistellut miehekkäästi ja mielellään voittanut pelin. Kun peli on hävitty ja yleisölle yhtään jää fiilis, ettei tuossa nyt ihan kaikkea annettu, niin sitten ei seuraavalla kerralla lähdetäkään niin helposti matsiin. Ei paljoa auta vaikka siinä välissä voitettaisiin KuPS tai Honka vieraissa, jos kotona kaikki muut paitsi paskimmista paskimmat käyvät hakemassa pisteet.
Mitä tehdä?- Kansalle pitää tarjota sirkushuveja. Esim. derbyissä olisi paljon enemmänkin potentiaalia hienoihin tapahtumiin. Ei mitään korotettuja lippuhintoja niihin, vaan mielellään jotain erikoistarjouksia, vaikkapa ilmainen VPS-ilmapallo lapsille tai ilmainen kahvi puoliajalla. Noihin kun saisi enemmän suuren urheilujuhlan tuntua, se lisäisi kävijämääriä muihinkin peleihin.
- Joukkueen on pärjättävä paremmin kotona. Tämä on tietysti itsestäänselvyys ja vaikeampi toteuttaa kuin sanoa, mutta sitä vaaditaan. Yleisöä turhauttaa lähteä naama väärinpäin kotiin matsin jälkeen. Varsinkin derbyissä se on mennyt jo melkein automaatioksi, että SJK bailaa ja vaasalaisia vituttaa. Ei näin.
- Enemmän näkyvyyttä ja mainostusta. Ihan vaikka erillisiä matsimainoksia postiluukuista koteihin ja jotakin erityisempää porkkanaa niihin peleihin. Kaupungilla jakamaan lipukkeita, joilla saa matsilipun jonkinlaisella alennuksella. Suomalaiset ovat tarjouskansaa ja silloin lähdetään helpommin liikenteeseen, kun koetaan että nyt on halpaa ja kannattaa. Tällaisilla keinoilla voitaisiin hyötyä pitkällä tähtäimellä, kun saataisiin ne ihmiset peleihin ja kuluttamaan rahaa myös oheispalveluihin.
Ei buumin rakentaminen välttämättä helppoa ole, mutta se alkaa siitä, että saadaan kansa liikkeelle. Menestys kentällä, erikoistarjoukset ja näkyvyys ovat avainasemassa. Kausarikampanja on mielestäni oikein hyvä alku tähän.