Kokeile laittaa vaihteeksi joku yksi rakentava ajatus: Mikä konkreettinen asia Järkkärin mielestä seuran pitäisi tehdä, että se pärjäisi paremmin kaudella 2019 tai pidemmällä tulevaisuudessa? Pistä joku ihan toteutettavissa oleva uusi idea, ei siis mitään mielenköyhiä heittoja tyyliin "parempaa valmennusta" tai "lisää myyntiä". Jos tämä uusi idea vaatii rahaa, kerro myös miten se rahoitetaan: velaksi, säästämällä jostain muusta vai kehittämällä jotain ihan uusia ansaintamalleja.
Juhani Tamminen antoi Turkulaisen sivuilla yleisökadosta kärsivälle (suomalaisista seurajoukkueista kolmanneksi suurin katsojakeskiarvo) kiekkojaostollemme seuraavia ohjeita.
Turkulaisen kiekkoasiantuntija Juhani Tamminen muistuttaa, että menestyvä joukkue ei yksin riitä houkuttelemaan väkeä otteluun.
– Ihmettelen, miksi organisaatio ei tee enempää jalkatyötä eli mene sinne, missä ihmiset ovat. TPS ei näy hallin ulkopuolella oikein missään. Otteluiden ulkopuoliset TPS-tapahtumat ovat aivan yksittäisiä, hän toteaa.
Tammisen mukaan TPS:n ilosanomaa pitää viedä muun muassa kauppakeskuksiin, työpaikoille, Puolustusvoimien yksiköihin sekä korkeakouluihin ja muihin koulutuslaitoksiin ja kun Suomi on eri yhdistysten kultamaa, niin sinne pitää iskeä tähtipelaajien, coachien ja yhtiön myyntitykkien.
– Tähtien fyysisellä läsnäololla on valtava merkitys populariteetin kasvattamisessa.
– Kun Juha Junnon kanssa rakensimme ”uuden Kärppä-ilmiön” 1998-2001, niin se brändi oli kaikkien aikojen kriisissä, urheilullisesti joukkue kävi pohjalla aina 2. divisioonassa asti ja taloudellinen lähtökohta oli konkurssin savuavat rauniot ja sen mukanaan tuoma maine ja ”uskottavuus”.
– Silloin ei koko Lapisssa taatusti ollut yhtään kunnon paikkakuntaa, jossa Junno ja Tamminen eivät olisi vierailleet milloin tupailloissa, milloin kiekkokoulussa yritysmaailmasta puhumattakaan. Huippuna olivat Raksilan ulkojään tapahtumat, joissa me valmentajat ja tähtipelaajat toimimme luistelunopettajina ja kuuman mehun tarjoilijoina.
– Kun olin TUTO:ssa varatoimitusjohtajana 2010-luvun alussa, järjestimme jatkuvasti pelaajien kanssa erilaisia tilaisuuksia ja tempauksia. TUTO:n yleisökeskiarvo nousi huimasti.
”Tami” sanoo TPS:n ottelun olevan vain yksi viihdetapahtuma Turussa, jossa tarjonta on moninkertaistunut viidessä, kymmenessä vuodessa. Jalkautumista kansan pariin täytyy siis tehdä kaikkien muidenkin kulttuuri- ja urheilutahojen.
Tammisen jutut nyt toki aina ovat sellaisia, että vastuu on kuulijalla, mutta eihän tässä mielestäni paskaa puhu ja iso osa tästä ei-paskapuheesta pätee mielestäni myös jalkapallopuoleen.
Otteluiden ulkopuoliset TPS-tapahtumat esimerkiksi. Keväällä on kauden avajaiset Pikku-Torressa, paitsi että ei ole enää, kun Pikku-Torre ei enää sponsoroi. Saa nähdä ottaako Into tuon paikan, tai onko kukaan uhrannut asialle ajatustakaan. Sitten kauden päättäjäiset Aallossa. Välissä perutaan TPS-risteily, jota ei muistettu mainostaa. Sitten on lapsille Tiikeripäivä, joka on hyvä juttu. Sitten vielä kerran vuoteen on TPS Chef, mutta sen jälkeen loppuu minulta muistikuvat. Ai niin ja Laurikaisen taktiikkakoulu! Jos vaan paikka löytyy, niin sellainenkin kehiin Pikkaraisen johdolla.
Innovaatiotyöryhmälle siinä työnsarkaa. Keksikää muutama aikuisten tiikeripäivä. Ei niiden tarvitse mitään maailmaa mullistavia olla.
Kahden minuutin mietinnällä:
Tepsi pelaa Kupittaalla. Ainakin Suomen Cupin. Todennäköisesti Ykkösenkin, vaikka siellä jotain jompi kumpi tai molemmat osapuolet ärhenteleekin. Tepsillä on keilailujaosto. Kupittaalla on keilahalli. Keilailu on laji, jota kukaan ei vihaa, eikä osaa. -> Keila-Tepsin Seppo esittäytyy, kertoo vartin siitä mitä keilailu on ja millaista on TPS Keilailun toiminta. -> Seuraavan tunnin ajan Kupittaan keilahallin 16 radalla, 16 TPS:n edustusjoukkueen pelaajaa ja 48 ensimmäistä ilmoittautujaa paiskovat palloa. Tai mikä parasta, yksi heittää samalla kun edustuksen pelaaja kertoo kalajuttujaan kahdelle muulle. Myynnissä kausikortteja/kampanjahintaisia ottelulippuja ja fanituotteita. -> Kaikilla oli kivaa ja jos hyvin kävi, jäi seuran kassaan muutama kolikko.
Joukkue pitää sisäisen FIFA-turnauksen. Parhaat haastettavissa yhteistyöravintola X:n screenillä. Myynnissä kausikortteja/kampanjahintaisia ottelulippuja ja fanituotteita.
Ihan oikea aikuisten Tiikeripäivä. Jamppa Virtanen (jos jatkaa) näyttämässä ja kertomassa miten vapari laitetaan kolmestakympistä ristikon alle. Rasmus Holma näyttämässä miltä tuntuu olla häntä vastaan kulmatilanteessa. Mikko Hyyrynen kertomassa minkä takia hän pysyi(si edelleen yli) nelikymppisenä helposti puolta nuorempien vauhdissa Ykkösessä, pilkkukisaa edustuksen kassarille yms jne. Myynnissä kausikortteja/kampanjahintaisia ottelulippuja ja fanituotteita. Massiväelle jatkot pääyhteistyökumppani Maunon saunatiloissa.
Toiseksi "lisää myyntiä" on minun mielestäni ihan perusteltu toive, kun siellä nyt on pari myyjää palkkalistoilla (joojoo, Kytölä tekee kaiken muunkin mitä muut eivät osaa, mutta kai se myyjäksi sinne hankittiin) ja siihen päälle koko puljun toimistojohtaja ja melkein koko hallitus ovat valittuina tehtäväänsä, koska rahantekotaidot on niin perusteellisen kovat, että ei haittaa vaikka jalkapallosta ei ymmärrä hevonpaskaa.
Kattelin tuolta nettisivuilta tuota Tepsin Partner Poolia, siinä on saatana liki 300 yritystä. Pronetworkissa reilu 40 lisää. Yhteistyökumppaneja on vajaa 20, VIP-kumppaneita kymmenen ja pääyhteistyökumppaneita viisi. Päällekkäisyyksiä tuossa on varmasti jonkin, mutta hirveästi en valehtele väittäessäni, että 350 yritystä on ilmoittautui viime vuonna kiinnostuneiksi tukemaan Tepsiä. Näiltä kun nämä meidän myyntitykit nyhtäisivät keskimäärin 20 euroa kuussa enemmän, niin sillä saisi esimerkiksi edustukseen kaksi-kolme sellaista jätkää, jotka Statisti mainitsisi Liiga-puolelle avaamassaan TPS 2020 -ketjussa, että nämä muodostavat hyvän rungon alempaa keskikastia tavoittelevalle seuralle.