Tuli joululahjaksi ostettua kimpassa "melkein sukulaiselle" lentolippu+futislippu Herthan otteluun ja maksoin itseni myös mukaan matkalle. Syitä juuri Berliinin menoon oli jokunen. Viime vuoden puolella Estonian Air myi inter net pilettejä suorille lennoille ja hinnaksi tuli huimat 59 euroa. Olen nuorempana asunut Berliinissä jonkun kuukauden ja mielenkiinto Borussiaa kohti sekä ei niin mielenkiinto nykyistä hörökorvapalloa sumusaarilla vei tulokseen että Bundesliigaa katsomaan.
Tokikin lentoyhtiö ehti pistää kapuloita rattaaseen lopettamalla Berliinin reitin kun omien sanojensa mukaan oli häviöllä kilpailussa Easyjetin kanssa samalla reitillä. No,hinta pysyi samana ,mutta matkaa tuli koneen vaihto Kööpenhaminassa ja tutustuminen oikeasti vitun kalliiseen lentoasemaan.
Pe 20.4.
Matka alkoi Pärnu-Tallinna Ulemiste lentokentälle ajamalla ja kaverin noukkimisella Tallinasta. Lentoyhtiö on pieni ja itse kenttäkin sellainen että 9 askeleella voi kävellä päästä päähän. Matka sujui tietenkin niin,että koneen varmaan ainut ihminen joka matkan ajaksi laskee tuolin lepoasentoon niin istui minun edessä. Aika lujaa tuli "vitun kyrväksi" tokaistua ja huomiota kerättyä ympäriltä,mutta edessä istuva olikin hienostunut lädi joten minkäs teet..savua korvista ja odottelua.
Köpis-Berliini Tegel meni yhtä saatanan huonolla menestyksellä kun jouduin niin lihavan + leveän miehen viereen että lentokoirashomo joutu tuomaan hänelle turvavyöhön lisäkappaleen...vittu että siinä kohtaa sapetti istua polvet yhdessä ja mieli mustana.
Berliinistä olin valinnut meille
www.hotel.de palvelun kautta Pension-Hostel Trautenautin. Hinta 45€ / yö / huone ja sisälsi aamupalan. Sijainti Suoraan Berlin Zoosta etelään kilometrin verran ja tosi rauhallisella alueella. Hostellissa tapaamamme receptionin vanhahko mies ja aamiaisten aikaan meitä palvellut nainen olivat superystävällisiä ja jättivät hyvän fiiliksen paikasta. Aamiainen oli suppea ,mutta ihan sopiva. Kahvi+mehu+tuoretta sämpylää+kananmunaa+valikoima erinlaisia kinkkuja+juustoja.. Siinä se..
Ennen reissua olin kysellyt forumisti Hertha&Unionilta paikkoja joissa käydä sekä
Googlettanut itselle sopivia ajanviettojuttuja. Nämä pakolliset nähtävyydet on tullu aikoinaan kierrettyä ja pääpaino olikin Olutmerkit+schnitzelit+döner+jalkapallo. Muutaman kohteen olin päättänyt ja ensimmäiseksi tuli hakuun Charlottenburgissa sijaitseva Brauhaus Lemke (
http://www.brauhaus-lemke.com ) joka valmistaa itse 4 erinlaista olutta ja se pisti miehiin mielenkiintoa paikkaa kohti. No,illalla tultiin siihen päätökseen,että syömme ensin ja katsomme jossain Screeniltä Bremenin ottelun joten matkasimme Richard Wagner platzille ja noustiin ylös tutkimaan sijaintia. Heti metron vieressä oli 2 ravintolaa joista toinen mainosti tarjouksessa Schnitzel+paistetut perunat 6.40€. Eikun sisään. Paikan nimi Wendel (
http://www.kneipen-suche.com/berlin-wendel-3257.html ) Helvetin mukavan oloinen pikku baari jossa suuria maalauksia seinissä ja todella ystävällinen tarjoilijaSirpa. Oluella aloitettiin ja muutaman jälkeen kyselin tarjousruokaa ja ne tilattiin.
Ja millainen annos
Annos sisälsi 2 kappaletta leikkeitä, paitetut perunat jossa kinkkua mukana ja kaiken kruunasi uhkeana kokonaista 1 kpl tomaattiviipaletta ja vähän jotain vihreää perunan päällä. Eli salaatit ei jyllänny ja ruoka oli sitä itseään. Nauratti niin pitkään asia ,että tarjoilijakin tuli kysymään ,että onko ruoka hyvää. Pakko oli toistella ,että kyllä kyllä ja sitähän se olikin. Mukaan sotkettiin oluen kanssa myös jääkylmiä Kummerling pikkupulloja jotta "vatsa pysyy kunnossa". Jos joku tämän hyvän aineen tietää.
Bremen ottelun katselupaikka oli vielä auki ja matkasimme 600-700m alkuperäisen kohteeseen eli panimoravintolaan. Suuri ilo oli huomata,että kyseisen paikan seinänaapuri olikin Hattrick Sportsbar (
http://www.hattrick.sportkneipe.de ) ja kiireesti sinne. Sisällä 2 iso screeniä (joissa kyllä aikas huono kuvanlaatu) ja ihmisiä senverran vähän ,että mukaan sopi hyvin. Juuri istuessamme Aachen tekikin ainokaisensa joten tuli säkällä nähtyä siis sen ottelun kaikki maalit.
Matsi olikin todella mukavaa seurattavaa (etenkin pari ottaneena ) ja viimeinen "64m" laukaisu olikin kruunu illalle. Pasanen pelasi aika näkymättömästi,mutta toisaalta hyvä niin.
Kunto rupes pitkän päivän päätteeksi jossain vaiheessa loppumaan ja jätimme baarin ja hyvätissisen tarjoilijan sinne hyörimään. Matkalla tietenkin syömään vielä Dönerit ja jestas että kamalan suuria nekin...hintaa 2.5€.
21.4 pelipäivä
Aamiainen napaan ja aikaisin kylille pörräämään. Reitti meni näitä tunnettuja Europa Centeristä Brandenburgin porttiin yms. Herthan fanikauppa tuli myös käytyä läpi,mutta mukaan ei mitään jaksanu ostaa. Palasimme takaisin Charlottenburgiin ja metroasemien vieressä olleiden pubien maastoon. Paikkojen aivan tuntumassa on Army Shop ja vaikka kyseiset shopit eivät ole lähellä minua niin ostoslistalla mielessä oli lämmintä paitaa tms. No,siellähän niitä riitti. Valikoima oli kyllä kattava ja sisälsi ainakin Saksan,venäjän ja Naton vaatetusta jos oikein asioita tulkitsin. Ostin yhden pitkähihaisen paidan ja yhden paksun villapaidan about 50 eurolla.
Metroaseman vieressä vielä käymätön baari, Bierhaus 3 ja tulikin astuttua sinne. Siellä 0.5ltr maksoi 2.7e ja niitä muutama nautittiin. Oli aika lähteä Olympiastadionia kohti ja minulla riesana muovikassi jossa ostetut paidat. Kysyin baarin myyjältä josko voin jättää paidat hänelle ja sehän tietenkin sopi...olimmehan Berliinissä
Koko ajan sisällä kasvava tunne hienoista ja sympaattisista ihmisistä kasvoi ja kasvoi.
Matkalla matsiin oli jo junissa ruuhkaa ja sopuisasti molempien joukkkueiden kannattajat kulkivat ruuhkissa. Stadionin ulkopuolihan on pyhitetty pelkästään Bratwurstille+kaljalle ja ostajia todella riitti. Yhden kojun luona törmäsimme muutamaan Suomalaiseen teinijanariin jotka silmät kiiluen paikalla olivat
Joten nickit kehiin!!!!!
Etukäteen maksettujen lippujen nouto toimi saksalaiseen tyyliin helvetin nopeasti ja vaivatta.
Ottelusta en kovin jaksa kertoilla,mutta Ostkurven "Nur nach Hause" oli kyllä pettymys...sellainen väkisin vinguttu yritys...ehkä meidän katsomoon ei vaan kuulunu tai sitten sitä vaan odotti enemmän (kun niin kehuttu on). Borussian vieraskatsomo jaksoi pitää todella hyvin laulua ja ääntä ja sitä oli ilo kuunnella. Pelin ensimmäinen 45min oli kyllä aika "eestinpalloa". BVB suorastaan sysipaska ja järkyttäviä virheitä aika ajoin. Mutta kun Hertha ei sen kummoisempi niin 0-0.
Toisen puoliajan alku oli sitten Dortmundin kohdalta kuin ero yöllä ja päivällä. Hyökkäyksiä,kulmaa peräperään ja toki siitä maali rakennettiin ja onneksi juuri sinne puolelle ,missä meidän paikat
Hertha oli aivan paniikissa ja sekös nauratti.
Dortmundin toinen maali olikin sitten kaunis sommitelma ja syy,että se hylättiin paitsiona ei vieläkään ole selvillä minulle. Linjamies seisoi juuri meidän kohdalla ja lippu ei noussut ainakaan hänellä. Tuli seurattua niin tarkkaan maalintekijä Frein tuuletuksia ja joukkueen riemua niin en huomannut mitä tuomari teki ja kenen kanssa jutteli. Mutta aika sekaannus oli sekin sessio.
Ottelu päättyi minulle sopivalla tavalla ja nauratti suuresti kun jokapuolella stadionia olleet BVBn kannattajat ottivat ilon irti ja lauloivat vuorostaan Nur nach Hausenia. Heille
Ottelun jälkeen metrolla poispäin kaupungista Spandauhun ja tutustumaan googlen avulla löytyneeseen ravintolaan jonka nimi Schnitzel Werkstatt. (
http://www.schnitzelwerkstatt.de ) Paikka joka mainostaa yli 100 variaatiolla Schnitzeleistä. Ruoka oli todella hyvää ja tulihan tämän paikan takia matkustettua metroradan päähän.
Kolmannen kerran reissu veti Charlottenburgiin kun samasta paikasta olimme jo löytäneet meille sopivia ravintoloita yms. Nyt vihdoin pääsimme tutustumaan Panimoravintolaan joka edellisenä iltana jäi käymäti. Joka ikinen paikan neljästä omasta oluesta maisteltiin ja baarimikko kertoi ystävällisesti sanasen kaikista.
Yöllä vielä tuttuun Wendeliin ottamaan muutama olut+terävä ja Dönerin kautta Pensioniin.
22.4 Päivä menikin sitten kävellessä ja käymällä Trödel Marktilla "kesäkuun 16 kadun" varrella. Siinä sai tutkia jos jonkinmoista tavaraa ,ilman ostotarvetta. Viimeisenä reissuna matkasimme itäBerliinin puolelle kauas Köpenickiin joka minulle tuttu. siellä tovi ja alle viimeinen döner. Tällä kertaa jo terassilla kun ilma oli sopivan lämmin.
Paluumatka alkoi ja bussissa lentoasemalle siirsin omaisuuteni vanhasta lompakosta torilta ostettuun uuteen ja vanhan jätin tyhjänä pikkasen piilotettuna bussin penkin viereen ja sisälle pienen lapun jossa luki yksinkertaisesti.. HA HA ! IDIOT! Löytäjä on kuitenkin muutaman sekunnin ollut innoissaan löydöstä ja sen ajattelu sai hymyilemään.
Loppumatkasta ei kerrottavaa paitsi saatanan kallis Köpiksen kenttä. Tultiin lopputuloksen,että koko Tanska ihan turha maa ja sen vois poistaaa kartalta.
Summa Summarum on se,että jestas että Berliinissä voi nauttia elämästä ja pyöriä tutkimassa paikkoja , maisemia, historian rakennuksia sekä nauttia syömisestä ja juomisesta. Bundesliiga on mainettaan paljon parempi sarja ja itseä ainakin inhottaa kalinasarja päivä päivältä enempi ja enempi. Noita valioliigan "pelaaja X tienaa 100 000£ viikossa" on oikeasti jo oksettavaa lukea ja jollain Chelseatyylisellä joukkueella ei pikkuhiljaa ole mitään tekemistä viihdyttävän jalkapallon kanssa" No,tämä minun mielipide.
Reissu tuli maksamaan lento n.60 euroa,majoitus 45 euroa,48h/3zonen turistilippu julkisiin kulkuneuvoihin 16.90€ ja lippu M3 katsomoon oli 33.50. Tarkoituksella otimme vähän arvokkaammat istumapaikat kun harvoin tulee paikalla livenä oltua. Joten yhteissumma ei paha.
Ja matkalla tuli testattua 10 eri olutta joista osa oli entuudestaan tuttuja.
1. Berliner Kindl ( Paljon!! )
2. König Pils
3. Schultheiss
3. Berliner Weise Pur ( outoa kuraa)
4. Lemke Original
5. Lemke Hell
6. Lemke Pils
7. Lemke Saisonbier
8. Radenberger
ja 2 joiden nimi ja katos mielestä.
Vielä jälkilisäyksenä se,että 3 päivää Berliiniä tuli kierrettyä niin aika saatanan rumia naisia kaupunki täynnä. Oikeasti yhtään helmeä ei tullu edes ydinkeskustassa nähtyä eikä lentoasemilla. Tokikin voi olla,että ajatus turtunu täällä Pärnussä missä silmä lepää koko ajan
Pensionissa oli mukava vieraskirja ja sinne tein tekstiä Englanniksi+Suomeksi. Suomen osuudesta bongattavissa myös sanat "mieshuoraamassa", " EOM" ja "Ota brenkkua Mjataaah!!"