FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
21.05.2019 klo 02:35:16 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
FF2-futisfurnaus 2019, FF2-kauppa:kauppa.ff2.fi, Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]
 
Kirjoittaja Aihe: Keskikentän ominaisuudet  (Luettu 1927 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Never Walk Alone

Poissa Poissa


: 14.05.2019 klo 23:44:54

Mitäs porukka on mieltä hyvän keskimmäisen keskikentän ominaisuuksista? Mitkä ovat tärkeimmät ominaisuudet tuolle "kkk" paikalla pelaavalle pelaajalle?" Kyseessä siis suht pieni pelaaja, joten mitkä olisivat hänelle tärkeimmät ominaisuudet, että pärjää tuossa keskimmäisen keskikentän roolissa.
Kiharatukka

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 15.05.2019 klo 01:03:06

Mitäs porukka on mieltä hyvän keskimmäisen keskikentän ominaisuuksista? Mitkä ovat tärkeimmät ominaisuudet tuolle "kkk" paikalla pelaavalle pelaajalle?" Kyseessä siis suht pieni pelaaja, joten mitkä olisivat hänelle tärkeimmät ominaisuudet, että pärjää tuossa keskimmäisen keskikentän roolissa.

Nopeus, pallollinen osaaminen, pelisilmä, fysiikka. Tuossa järjestyksessä.

Etenkin nopeus on edellytys, yksinkertaisesti hitaalla jalalla ei tuossa paikalla tahdo pärjätä, silloin kannattaisi tippua kk-pohjalle häärimään, mikäli ei jalka riitä.

Keskellä pelatessa tulee oltua paljon pallon kanssa tekemisissä, täytyy olla pelattavana oikeastaan aina. Pallovarmuus todella tärkeä, mikäli sitä ei ole, keskellä ei kannata pelata.

Pelisilmällä tarkoitan oikeastaan pelin tasapainottamista, pelin kulun rytmittämistä. Pitää ymmärtää milloin mennä nopeasti, milloin hitaammin yms.

Fysiikalla tarkoitan pääasiallisesti tasapainoa, sekä että osaa käyttää kroppaansa siten, että on pallon ja vastustajan välissä. Tämä voisi lukea myös pelisilmän kohdalla.

Minkä ikäinen kaveri kyseessä? Onko ennen pelaillut?
Never Walk Alone

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 17.05.2019 klo 00:35:09

Nopeus, pallollinen osaaminen, pelisilmä, fysiikka. Tuossa järjestyksessä.

Etenkin nopeus on edellytys, yksinkertaisesti hitaalla jalalla ei tuossa paikalla tahdo pärjätä, silloin kannattaisi tippua kk-pohjalle häärimään, mikäli ei jalka riitä.

Keskellä pelatessa tulee oltua paljon pallon kanssa tekemisissä, täytyy olla pelattavana oikeastaan aina. Pallovarmuus todella tärkeä, mikäli sitä ei ole, keskellä ei kannata pelata.

Pelisilmällä tarkoitan oikeastaan pelin tasapainottamista, pelin kulun rytmittämistä. Pitää ymmärtää milloin mennä nopeasti, milloin hitaammin yms.

Fysiikalla tarkoitan pääasiallisesti tasapainoa, sekä että osaa käyttää kroppaansa siten, että on pallon ja vastustajan välissä. Tämä voisi lukea myös pelisilmän kohdalla.

Minkä ikäinen kaveri kyseessä? Onko ennen pelaillut?

Kyseessä on suht lyhyt ja ei mikään iso kaveri muutenkaan. Myös nuori pelaaja (20-vuotias) kyseessä, joten kokemusta miesten peleistä ei ole niin paljon, kun vanhemmilla pelaajilla. Nopeus ja juoksukunto riittää oikeastaan mille pelipaikalle tahansa. Pallovarmuus on pieni heikkous ja sitä pitäis kehittää, joten miten sitä olisi paras kehittää kehitetään? Ja mitkä ovat tärkeimmät ominaisuudet fysiikassa mihin siinä kannattaisi keskittyä?
fairplay

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 17.05.2019 klo 01:01:28

Kyseessä on suht lyhyt ja ei mikään iso kaveri muutenkaan. Myös nuori pelaaja (20-vuotias) kyseessä, joten kokemusta miesten peleistä ei ole niin paljon, kun vanhemmilla pelaajilla. Nopeus ja juoksukunto riittää oikeastaan mille pelipaikalle tahansa. Pallovarmuus on pieni heikkous ja sitä pitäis kehittää, joten miten sitä olisi paras kehittää kehitetään? Ja mitkä ovat tärkeimmät ominaisuudet fysiikassa mihin siinä kannattaisi keskittyä?

Kannattaa ensiksi katsoa, mihin sarjatasolle kyvyt realistisesti tällä hetkellä riittävät. Mikäli ei pääse säännöllisesti pelaamaan, tämä syö itsevarmuutta, joka heijastuu nimenomaan pallovarmuuteen.
Pallovarmuutta voi kehittää yksinkertaisesti pallon kanssa olemalla. Pomputtelemalla, syöttelemällä seinään, harjoittelemalla haltuunottoja jnejne. Toistoja vaan toistojen perään. Samoja yksinkertaisia juttuja ammattilaiset hierovat treeneissään vieläkin, kuin 14w junnu lähikentällä.
Mikäli kyseessä pieni ja nopea kaveri, en suosittelisi punttisalitreeniä aloittamaan. Usein näkyy hidastumisena + loukkaantumisriski kasvaa. Enemmänkin kuntopiiri-tyyppistä treeniä.
Muuten, mistä syystä pelipaikan täytyy nimenomaan olla keskikentän keskellä?
Takatasku

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: LFC


Vastaus #4 : 17.05.2019 klo 11:04:41

Mikäli kyseessä pieni ja nopea kaveri, en suosittelisi punttisalitreeniä aloittamaan. Usein näkyy hidastumisena + loukkaantumisriski kasvaa. Enemmänkin kuntopiiri-tyyppistä treeniä.

Mielelläni lukisin tästä hidastumisesta ja loukkaantumisriskistä lisää. Linkkejä tutkimuksiin tms?
PaoloRos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oulun Pallo-Veikot


Vastaus #5 : 17.05.2019 klo 12:16:04

Mielelläni lukisin tästä hidastumisesta ja loukkaantumisriskistä lisää. Linkkejä tutkimuksiin tms?
samoin ja millaista punttisalireeniä tarkoitat ? Punteillakin (tai voimaa) voi tehdä hyvin erilailla esim. oikein ja väärin, yleisvoimaa, lajin omaista, pikavoimaa, maksimivoimaa yms.. yms..
fairplay

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 17.05.2019 klo 23:46:32

samoin ja millaista punttisalireeniä tarkoitat ? Punteillakin (tai voimaa) voi tehdä hyvin erilailla esim. oikein ja väärin, yleisvoimaa, lajin omaista, pikavoimaa, maksimivoimaa yms.. yms..

Ei ikävä kyllä ole tästä tutkimustuloksia suoralta kädeltä laittaa.
Uskallan väittää, että puntilla viihtyvistä harrastelijafutaajista moni hidastuu, juurikin siitä syystä ettei tiedetä mitä siellä tehdä, muuta kuin nostaa rautaa. Been there done that. Kuten moni muukin.

Kuntosalilla käymisellä voi toki myös ehkäistä mahdollisia vammoja/saada nopeutta, mikäli treenaamisen tekee oikein. Mielestäni juurikin nyrkkisääntönä lihaskunto-tyyppinen treeni on tähän erittäin mainio.

Heijastelin vastauksella tuota kuvailtua futaria. Luultavasti painojen lisääminen ja näkyvien lihasten saaminen vie mielenkiinnon siitä, mikä on jalkapalloilullisesti fiksuinta.
Takatasku

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: LFC


Vastaus #7 : 18.05.2019 klo 15:09:14

Ei ikävä kyllä ole tästä tutkimustuloksia suoralta kädeltä laittaa.
Uskallan väittää, että puntilla viihtyvistä harrastelijafutaajista moni hidastuu, juurikin siitä syystä ettei tiedetä mitä siellä tehdä, muuta kuin nostaa rautaa. Been there done that. Kuten moni muukin.

Väärin harjoittelemalla on suuri mahdollisuus loukata itsensä.

Kuntosalilla käymisellä voi toki myös ehkäistä mahdollisia vammoja/saada nopeutta, mikäli treenaamisen tekee oikein. Mielestäni juurikin nyrkkisääntönä lihaskunto-tyyppinen treeni on tähän erittäin mainio.


Nopeus on kykyä suorittaa liike tai liikesarja mahdollsimman nopeasti. Eli liikkeen suorittavan lihaksen/lihasryhmän tulee supistua mahdollisimman nopeasti. Tämän kehittämisessä voimaharjoittelulla on iso osa. Tietysti pohjat pitää olla kunnossa, että voi tehdä perus-, maksimi- ja nopeusvoimaharjoitteita. Lihaskuntotyyppinen (kuntopiiri) harjoitus on muulle voimaharjoittelulle pohjaa luovaa harjoittelua. Pääsääntöisesti se rasittaa hitaita lihassoluja, kasvattaa lihaksen hiussuonitusta ja parantaa aerobista energiantuottoa. Siis käytännössä syö nopeutta. Ja kun tässä on esimerkkinä kaveri, joka on ainakin aloittajan mielestä nopea, niin miksi hänen pitäisi luopua tästä vahvuudesta harjoittelemalla väärin? Tietysti jos pohjia ei ole niin ensin hoidetaan ne kuntoon, mutta sehän ei ole näissä viesteissä selvinnyt.

Heijastelin vastauksella tuota kuvailtua futaria. Luultavasti painojen lisääminen ja näkyvien lihasten saaminen vie mielenkiinnon siitä, mikä on jalkapalloilullisesti fiksuinta.

Se on sitten ko. futarin valinta eikä meidän.
Never Walk Alone

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 19.05.2019 klo 00:15:11

Kannattaa ensiksi katsoa, mihin sarjatasolle kyvyt realistisesti tällä hetkellä riittävät. Mikäli ei pääse säännöllisesti pelaamaan, tämä syö itsevarmuutta, joka heijastuu nimenomaan pallovarmuuteen.
Pallovarmuutta voi kehittää yksinkertaisesti pallon kanssa olemalla. Pomputtelemalla, syöttelemällä seinään, harjoittelemalla haltuunottoja jnejne. Toistoja vaan toistojen perään. Samoja yksinkertaisia juttuja ammattilaiset hierovat treeneissään vieläkin, kuin 14w junnu lähikentällä.
Mikäli kyseessä pieni ja nopea kaveri, en suosittelisi punttisalitreeniä aloittamaan. Usein näkyy hidastumisena + loukkaantumisriski kasvaa. Enemmänkin kuntopiiri-tyyppistä treeniä.
Muuten, mistä syystä pelipaikan täytyy nimenomaan olla keskikentän keskellä?

Minkälaisia asioita erityisesti? Syöttäminen lienee tärkeimpiä asioita? Miten syöttämistä pitäisi harjoitella yksin, muutenkin kun hakkaamalla tuhansia syöttöjä mitään miettimättä seinään tai penkkiin?
Kiharatukka

Poissa Poissa


Vastaus #9 : 19.05.2019 klo 21:31:21

Väärin harjoittelemalla on suuri mahdollisuus loukata itsensä.
 

Nopeus on kykyä suorittaa liike tai liikesarja mahdollsimman nopeasti. Eli liikkeen suorittavan lihaksen/lihasryhmän tulee supistua mahdollisimman nopeasti. Tämän kehittämisessä voimaharjoittelulla on iso osa. Tietysti pohjat pitää olla kunnossa, että voi tehdä perus-, maksimi- ja nopeusvoimaharjoitteita. Lihaskuntotyyppinen (kuntopiiri) harjoitus on muulle voimaharjoittelulle pohjaa luovaa harjoittelua. Pääsääntöisesti se rasittaa hitaita lihassoluja, kasvattaa lihaksen hiussuonitusta ja parantaa aerobista energiantuottoa. Siis käytännössä syö nopeutta. Ja kun tässä on esimerkkinä kaveri, joka on ainakin aloittajan mielestä nopea, niin miksi hänen pitäisi luopua tästä vahvuudesta harjoittelemalla väärin? Tietysti jos pohjia ei ole niin ensin hoidetaan ne kuntoon, mutta sehän ei ole näissä viesteissä selvinnyt.

Se on sitten ko. futarin valinta eikä meidän.

Nimenomaan, väärin harjoittelemalla on suuri vaara loukata itsensä. Mikäli tahtoo fysiikkaa punttisalin kautta, siihen kannattanee hankkia ammattitaitoinen ihminen, joka tietää mitä tehdä.
Ja tuohon hidastumiseen, itse tunsin aikanaan hidastuneeni ns. vitusti kun voimaa ja lihasta tarttui, etenkin yläkroppaan. Ennen kaikkea kääntymiset jne. tuntuivat todella paljon hitaammilta aikaisempaan verrattuna.
Kiharatukka

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 19.05.2019 klo 21:38:19

Minkälaisia asioita erityisesti? Syöttäminen lienee tärkeimpiä asioita? Miten syöttämistä pitäisi harjoitella yksin, muutenkin kun hakkaamalla tuhansia syöttöjä mitään miettimättä seinään tai penkkiin?

Kaikki mitä teet pallon kanssa on kotiinpäin.
Syöttöjä, lyhyitä ja pitkiä. Haltuunottoja, kaikenlaisia haltuunottoja. Kuljettamista, suosittelen tötsäpinon hankkimista. Vetoja, eri puolilta. Puolenvaihtoja, korkeana ja matalana.

Kaikki mitä pallon kanssa teet on kuin rahaa laittaisi pankkiin. Teet sellaisia asioita, jotka tuntuvat itsestä kivoilta, treenaamisen tulee tuntua mielekkäältä.
PaoloRos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oulun Pallo-Veikot


Vastaus #11 : eilen kello 09:59:48


Nopeus on kykyä suorittaa liike tai liikesarja mahdollsimman nopeasti. Eli liikkeen suorittavan lihaksen/lihasryhmän tulee supistua mahdollisimman nopeasti. Tämän kehittämisessä voimaharjoittelulla on iso osa. Tietysti pohjat pitää olla kunnossa, että voi tehdä perus-, maksimi- ja nopeusvoimaharjoitteita. Lihaskuntotyyppinen (kuntopiiri) harjoitus on muulle voimaharjoittelulle pohjaa luovaa harjoittelua. Pääsääntöisesti se rasittaa hitaita lihassoluja, kasvattaa lihaksen hiussuonitusta ja parantaa aerobista energiantuottoa. Siis käytännössä syö nopeutta. Ja kun tässä on esimerkkinä kaveri, joka on ainakin aloittajan mielestä nopea, niin miksi hänen pitäisi luopua tästä vahvuudesta harjoittelemalla väärin? Tietysti jos pohjia ei ole niin ensin hoidetaan ne kuntoon, mutta sehän ei ole näissä viesteissä selvinnyt.


Tässäpä se tuli aika tyhjentävästi sanottua, vahvuuksia kehittämällä saa jo hyvistä ominaisuuksista vielä parempia. Ja sitten perus- ja ylimenokausilla sopivasti niitä heikompia ominaisuuksia kehittäen, jotta ne ovat hieman parempia seuraavalla kaudella,.

 
Sivuja: [1]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines