Ikuisuusasioita.
Paradoksihan on, että juuri haaste tarvitsisi sen paremman valmentajan kuin kilpa.
Nyt tilanne monessa pienemmässä seurassa on, että valmentaja joutuu ns. pakosta huolehtimaan koko ikäluokasta, mutta keskittyy kilpaan.
Täydellisessä maailmassa haasteen hyvä valmentaja olisi arvostetuin valmentaja, koska kehittäisi suhteellisesti eniten pelaajia paremmaksi.
Tämä on erinomainen pointti. Ihan jo futiksen tasoakin ajatellen sitä isoa massaa pitäisi pystyä kehittämään pienlapsivaiheessa.
Mikrotasolla itsekin kamppailen saman dillemman kanssa. Joukkueessa 40poikaa mutta hyvin vähän
valmentajia jotka ymmärtää kokonaisvaltaisen valmentamisen edes vähää alusta aina fysiikasta sinne erittäin tärkeälle henkiselle tasolle.
Sama dilemma se on isossa kokonaisuidessa: intohimoisia valmentajia, joilla on halu kehittyä on aivan liian vähän.
Periaatteessa mistään tasoryhmistä tai niiden tuomista eduista/haitoista ei tarvitsisi keskustella jos meillä olisi osaavia koutseja jokaiselle tasolle.
Iso ongelma on se, että eri tasojen lapsia pitää koutsata eri tavalla, ja se erikoistuminen/valmentajan mielen malli tietylle tasolle pitäisi olla omanlaisensa ja tasoa vastaava.
Mä saan toisaalta yhtä paljon kiksejä oman joukkueen harrastetason kehittämisestä ja heidän pelinohjaamisesta kun ne pelaavat kaksi vuotta nuorempia vastaan tasaisia matseja, kuin että meidän ykköspojat kehittyisivät siten, että saisivat tasaisen matsin oman alueenaa 1divaritason jengiä vastaan ensi kesänä.
Mä en vaan itse pysty tekemään kaikkea, enkä toisaalta voi kuin kannustaa omia koutsikavereita kehittymään samalla innolla kuin itse yritän.
Ja koska mä en kerkeä tekemään kaikkea, mun pääpaino on meidän ykköspojissa, joita mä yritän kehittää kohti meidän kilpatasoa ja samalla herättämään heidän palonsa futista kohtaan 100% tasolle koska mä aidosti uskon että edelleen kenestä noista vaan voi tulla ihan mitä vaan.
Ehkä meidän harrastepoikien kohdalla mä ajattelen just niin että se pelaamisen taso pitää räätälöidä sellaiseksi että se on mielekästä ja into harrastamiseen pysyy pitkään. Ihan tyytyväisenä voin katsella kun ne hymy huulilla pelaa niitä kaksi vuotta nuorempia vastaan ja saavat onnistumisia.