FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.04.2024 klo 12:45:26 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]
 
Kirjoittaja Aihe: Tuomareiden räikeä kotiinpäin vetäminen  (Luettu 8870 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
rexpex

Poissa Poissa


: 25.07.2019 klo 11:49:46

Minkälaisia kokemuksia on junioreiden otteluiden tuomaroinneista?

Asia tuli mieleen kun kävimme Vaasassa pelaamassa ottelun VIFk joukkuetta vastaan.

Paljon on näitä otteluita tullut nähtyä ja huonoja tuomarointeja mutta tämä meni kyllä historiaan paskimpana suorituksena koskaan.

Vastustajan ulosajoa,viheltämättä jättämistä kun vierailevan joukkueen pelaaja taklataan kyynärpäällä pelikyvyttömäksi ja heti tämän jälkeen vierailevan joukkueen pelaajan ulosajo kun pallon tavoittelu tilanteessa kenkä hipaisee vastustajan päätä jonka hän itse työntää lapikkaaseen kiinni.

Ja sitten kotijoukkueen vastaavat tilanteet....ei mitään.

Vaikuttaa ottelun tulokseen todella ratkaisevasti ja vierailevan joukkueen keskittymiseen.

Jostain syystä VIFK:n otteluissa on aina tuomareiden tyyli ja taso aika erikoinen.

Furu

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 25.07.2019 klo 12:47:41

Aikoinaan Jämsässä pelatessani olin vastustajan hyökkääjän mielestä maalillani hieman liian liekeissä ja hän hyppäsi ottelun toisella puolikkaalla polvitaklauksella selkääni yrittäen selvästi samalla päättää peliurani. Maassa maatessani hyökkääjä vielä sylki päälleni ja potki lippalakkiani pitkin kenttää. Tuomari, joka oli muutenkin vähän valikoivasti viheltänyt esim. paitsioita, muisti hyökkääjää keltaisella. Kotijoukkueen valmentaja häpesi tapahtunutta niin suuresti, että otti itse riehujan loppupeliksi penkin puolelle. Silloin vitutti, vaikka ottelun voitimmekin. Vitun jämsäläiset.
jjs

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Uolevi, Myy


Vastaus #2 : 25.07.2019 klo 13:04:01

Junnuvuosien paras Iittalasta: Olin yksin läpi ja tuomari viheltää matsin päättyneeksi. Tasapeli. 10 sekuntia aiemmin tuomari ilmoitti, että peliä on 3 minuuttia jäljellä.
-Auvo-

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 25.07.2019 klo 13:42:54

Tää on tätä. Kovin on tuhanteen kertaan kuultu tarina, kuinka kaikilla paikkakunnilla, paitsi nimenomaan sillä omalla, tuomarit vetävät kotiin päin.
D mies

Paikalla Paikalla


Vastaus #4 : 25.07.2019 klo 13:43:43

Onhan näitä tarinoita kuultu. Ahvenmaalta kai hurjimmat. Itse tuomarina toimivana en haluaisi uskoa kenenkään olevan missään tilanteessa puolueellinen, mutta eihän sitä tietenkään kenenkään pään sisään pääse. Osa kotiedusta aivan huipputasoa myöten johtuu juuri tuosta kotiyleisön paineesta. Se on eri asia kuin puolueellisuus. Itse Lappeenrannasta kotoisin olevana ja Muuramessa asuvana ei ainakaan ole mitään syytä vetää kotiinpäin jossain JJK-KuPS pelissä. Keski-Suomessa onkin valitettu minullekin siitä, etteivät tuomarit vedä koskaan kotiinpäin kun muualla aina! Aina joutuu pelaamaan tuomareitakin vastaan.

Tuo topikin aloittajan esimerkki kuulostaa luettuna siltä, että tuomari on varmaan tehnyt huonoja päätöksiä, mutten niitä suoralta kädeltä puolueellisuudeksi sanoisi. Tuomari on varmasti ains silloin tällöin huono, mutta äärimmäisen harvoin tietoisesti uolueellinen. Näin väittäisin.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2019 klo 13:47:56 kirjoittanut D mies »
Penkkipelaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat, KuuLa


Vastaus #5 : 25.07.2019 klo 13:46:59

En tiedä onko tämä niinkään kotiinpäin vetämistä, mutta tuomari kävi kotijoukkueen penkille sanomassa pelin ollessa "selvä" että voitaisiinko peli lopettaa aikasemmin, koska hänellä alkaa saunavuoro? kyse siis harjoituspelistä.
tumma jutila

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PuiU, Huuhkajat


Vastaus #6 : 25.07.2019 klo 13:48:17

Tää on tätä. Kovin on tuhanteen kertaan kuultu tarina, kuinka kaikilla paikkakunnilla, paitsi nimenomaan sillä omalla, tuomarit vetävät kotiin päin.
Tämä. Yleisesti ottaen pahimmat puusilmät löytyy sieltä kentän laidalta
marcelo vieira da silva

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Morbo


Vastaus #7 : 25.07.2019 klo 14:03:43

Tämä. Yleisesti ottaen pahimmat puusilmät löytyy sieltä kentän laidalta

Tätä myöden kaikki oleellinen onkin tullut sanottua, ketju lukkoon ja avaajalle bänniä.

Mitä väliä sillä muutenkaan on, jos jossain junioreiden pelissä menee muutama tuomio silloin tällöin väärin, kuuluu lajin luonteeseen.
Furu

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 25.07.2019 klo 14:28:36

Tää on tätä. Kovin on tuhanteen kertaan kuultu tarina, kuinka kaikilla paikkakunnilla, paitsi nimenomaan sillä omalla, tuomarit vetävät kotiin päin.
Onhan tuo tuhanteen kertaan kuultu joo, mutta se ei poista sitä faktaa, että osa niistä tarinoista on ihan totta. Esim. Keski-Suomessa Petäjävesi ja Jämsä olivat aikoinaan hyvin selviä tapauksia, mutta muualla ongelmaa ei muistaakseni juuri esiintynyt. Jännästi täällä taas jotkut herkkähipiäiset tuomarit(?) lappaavat kasettitolkulla hiekkaa vaginoihinsa.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2019 klo 14:36:18 kirjoittanut Furu »
Takatasku

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: LFC


Vastaus #9 : 25.07.2019 klo 15:59:22

Vaikuttaa ottelun tulokseen todella ratkaisevasti ja vierailevan joukkueen keskittymiseen.

Tuomari nyt on yksi tekijä siellä kentällä, johon et voi vaikuttaa. Voit vaikuttaa siihen annatko sen vaikuttaa omaan pelaamiseen/valmentamiseen. Ehkä kannattaisi keskittyä siihen, ettei itse/omat pelaajat tee virheitä kentällä, kun siihen voi vaikuttaa. En ole vielä nähnyt yhtään joukkuetta, jossa pelaajat eivät tekisi pelin aikana yhtään virhettä tai huonoa ratkaisua. Aina se joku harhasyöttö tulee tai keskitys epäonnistuu.
batong

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KoiPS, West Ham United


Vastaus #10 : 25.07.2019 klo 16:16:38

Nevöfoget Pedoissa Nelosen kausi 2013 ja NJS:n seurapomo NJS:n (lohkovoittaja) ratkaisupeleissä tuomarina :)

Toiveisiinne on vastattu nahkainen kollegani :)

Fc Vantaa- Njs 4-5  (3-1)

Peli odotettua hurlumheitä suurimmalta osin. Ekat 20min nähtiin laadukasta jalkapalloa kaikilta (tuomareilta myös).
Sen jälkeen Njs pelaajien tuplataklaus (sandwich) meidän purkupalloa yrittääneeseen pelaajaan. Toinen selkään, toinen edessä tavoitteena pysäyttää pelaaja. Tuomio: meille 2 keltaista ja vapaapotku Njs:lle. Siihen loppui hyvän pelin merkit. Sanon jo tässä vaiheessa, että tällä kyseisellä Markku Siivosella (päätuomari) on jotain ambitioita ihan tosiaan meitä vastaan. En muista peliä tältä kaudelta, missä se ei olisi tehnyt kaikkeansa yrittääkseen vaikuttaa pelin lopputulokseen meitä vastaan. Tuomarin sanoja pelistä: painu vittuun, teille käy huonosti tässä pelissä, te ootte ihan paskoja, ihan oikein teille ym. ym. (ihan oikeesti näin sanoi, i was there) jos lähtöjohta on tuomarilla tuo niin kuinka objektiivinen voi pelissä olla?!
En missään nimessä allekirjoita meidän joukkuetta miksikään kitisijäjengiksi, vaikka minkä lasien läpi katsoo. Päinvastoin. Ok, tulee pelaajilta normaaleja reagtioita väärinpäin menneistä heitoista, kulmista tyyliin--> heeei!
Keneltä ei?! Mut jos meidän jätkiä vedetään lasarettiin tai kylmäks päivänselvästi tyyliin viime kauden Espoon pelit tai tällä kaudella tämän miehen pelit niin pitäiskö vaan näytellä peukkua?!?!?
Monelta tuomarilta myös kuultua: Teiän pelejä on kiva viheltää ku ei oo sitä perustyhmää kitinää (esim. Jäps peli) 0 keltasta koko pelissä. Tai kiva sunnuntaihöntsä, onneks oli Fc  Vantaan peli (Hyps peli). Monelta dumarilta kuullu samanlaisia kommentteja. Et, on se myös itsestä (tuomari) kiinni mihin suuntaan annat pelin mennä.
Jos pelissä olisi ollut panosta niin olisin anonut tuomarisiirtoa. Nyt jälkeenpäin ajateltuna--> onneksi ei ollut.
Uskon, että Njs pelaajatkin olisi halunnut pelata rehellisen mittelön joukkueiden välillä, missä tuomari ei halua nousta tärkeimmäksi henkilöksi. Vai kuinka?! Tästä esim. tämä Njs pilkku taas, mikä oli minkä tahansa lasien jopa Njs katsomon mielestä huvittava. Taas, ei yhtään mitään tilanteessa. Selvä maalipotku ja tuomio pilkku+ pari keltasta meille. Vastaavia tilanteita tämän miehen peleissä lukuisia. Tällä kaudella oli 17 peliä, missä tämä tuomari ei ollut. Niissä suunsoitosta: 2-3 keltasta. Niissä peleissä, missä kyseinen Siivonen oli dumarina tai jopa linjalla liputtelemassa omia mielipiteitään korteista: suunsoitosta n.20kpl. Eiköhän tämä kerro oleellisen...
Olen itse koulutettu Kujekin erotuomari ja ymmärrän myös heidän näkökulmaansa.
Tämä mies ei ole objektiivinen...piste. 

Sanon tähän peliin samat sanat kuin Ihk peliin. Me ei hävitty tuomarin takia. Se pilasi hyvän pelin.
Olisi Njs voinut voittaa ilman tätä miestäkin, sitä en kiistä. Peli tosin oli erikoinen, molempien tehdessä niin paljon vaihtoja. 
Itseasiassa Njs osoitti allekirjoittaneelle ensimmäistä kertaa (4 peliä) nähneenä, hyvää taitotasoa ja edellytyksiäkin olla lohkon ykkönen. Ei silti mielestäni Jäpsin tasoinen esimerkiksi.
Jos pelissä olisi ollut panosta, niin uskon että olisi tullut vähän toisenlainen.
Näissä tuomioissa en syytä siis Njs miehiä. Minusta ihan ok nippu, näin verbaalisestikkin. Ei isompia mussutuksia tai lapsellisia lässytyksiä. 

Se, että jälleen foorumistit lukevat rivien välistä ja ajattelevat vain että: "taas se baletti hävisi tuomarin takia ja kitisi jotain siellä". On vääristynyt mielikuva. Meidän joukkueen oikeasti tuntevat tietävät, että kyseessä on rehti ja reilu joukkue. Miksi muuten näitä treenimatsi pyyntöjä satelee jo syksyllä iso liuta...
En minä ainakaan halua pelata mitään kitisijä/ valittaja/sikailija jengejä vastaan jos itse saan päättää.

Itse pelissä Njs siis ehkä sen maalin verran parempi. Onnittelut noususta ja hyvää ensi kautta!
Jalitsumies

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nigel Winterburnin munat ja pekoni


Vastaus #11 : 25.07.2019 klo 16:25:01

En tiedä onko tämä niinkään kotiinpäin vetämistä, mutta tuomari kävi kotijoukkueen penkille sanomassa pelin ollessa "selvä" että voitaisiinko peli lopettaa aikasemmin, koska hänellä alkaa saunavuoro? kyse siis harjoituspelistä.
Seppo "Volvo" Markkasen topicissa nämä.
rexpex

Poissa Poissa


Vastaus #12 : 25.07.2019 klo 16:26:53

Tätä myöden kaikki oleellinen onkin tullut sanottua, ketju lukkoon ja avaajalle bänniä.

Mitä väliä sillä muutenkaan on, jos jossain junioreiden pelissä menee muutama tuomio silloin tällöin väärin, kuuluu lajin luonteeseen.

Olipa surkea kommentti !

Ei tässäkään sentään mistään lapsista enään puhuta vaan b-poikien ikäluokasta.
-Auvo-

Poissa Poissa


Vastaus #13 : 25.07.2019 klo 19:29:51

Onhan tuo tuhanteen kertaan kuultu joo, mutta se ei poista sitä faktaa, että osa niistä tarinoista on ihan totta.

Eikä osittainen todellisuus poista sitä faktaa, että isp valtaosa näistä tarinoista on täyttä paskaa. Peliä jommankumman seuran värein katsova ihminen on kovin usein täysin sokea itselleen edullisille ratkaisulle.

Ihan omakohtaisesti voin todeta, että mun olis tuomitessa erittäin vaikeaa suosia jompaa kumpaa. Kun näen rikkeen, tulee vihellys enemmän tai vähemmän selkärangasta, koen todella hankalaksi miettiä siinä välissä oliko rikkoja tällä kertaa keltaisessa vai sinisessä paidassa.

Lisäiksi vanha ikivanha klisee, jonka myönnän osittain olevan provo. Jos kokeen tuomaritoiminnan  oleva paskaa, niin kannattaa itse lähteä korjaamaan sitä lähtemällä kurssille.
hoc

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dogmaattinen Struktuuri


Vastaus #14 : 25.07.2019 klo 20:18:07

Seppo "Volvo" Markkasen topicissa nämä.

Mistäs tämän myyttisen tuomari-hahmon topikki taas löytyikään?
Jäyhä Jököttäjä

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jäps, HIFK 2-4


Vastaus #15 : 25.07.2019 klo 22:29:57

Mistäs tämän myyttisen tuomari-hahmon topikki taas löytyikään?

Nämä ininät  eivät tosiaan omaa uutta otsikkoa ansaitse.

stalkkaus vähistä viesteistä: avaaja ei ollut Vaasassa käymässä.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2019 klo 22:34:34 kirjoittanut Tex Topattu »
Jalitsumies

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nigel Winterburnin munat ja pekoni


Vastaus #16 : 26.07.2019 klo 22:49:19

Mistäs tämän myyttisen tuomari-hahmon topikki taas löytyikään?
Tästähän se:

http://futisforum2.org/index.php?topic=49646.0

Kuriositeettina mainittakoon, että olen itse saanut Sepolta urani ainoan punaisen kortin.
BlueJ

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 29.07.2019 klo 00:45:51

Asia tuli mieleen kun kävimme Vaasassa pelaamassa ottelun VIFk joukkuetta vastaan.
...
Ei tässäkään sentään mistään lapsista enään puhuta vaan b-poikien ikäluokasta.

Mikähän trolli tämä taas on?
Vai joku takauma juniorivuosilta?

B-poikien VIFK YJ - joukkue näyttää pelaavan P17 kakkosta. Ei ole yhdessäkään kevään kotipelissä ollut punaisia kortteja kummallakaan joukkueella.
Syksyn kotipelejä ei vielä ole.

Taitaa siis olla omia fantasioita nämä muille ei mitään ja meidän pelaaja ulos.

BlueJ

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 29.07.2019 klo 00:58:59


Ehkä topicin ekassa kommentissa kyse on tästä pelistä:
https://www.palloliitto.fi/ottelupoytakirja&1329724
Vierasjoukkueen pelaaja on saanut punaisen kortin syykoodilla H ( raaka peli ).
Pelaaja on yli-ikäinen - siinä mielessä on totta, että kentältä poistettu pelaaja on B-ikäinen.

Varsinaiseen asiaan: Onko muita pelin nähneitä - oliko tuomaritoiminnassa jotain ihmeellistä muiden mielestä?



Vippi

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 30.07.2019 klo 01:14:40

Kolmella alueella toiminut erotuomarina ja joka alueella aina välillä ennen matsia kotijoukkueen kanssa jutellessa saa kuulla, miten onneksi täällä on hyvät tuomarit, kun muualla vedetään kotiinpäin.
Kiharatukka

Paikalla Paikalla


Vastaus #20 : 30.07.2019 klo 01:31:40

Mieleenjäänein muisto sijoittuu muistaakseni vuodelle 2006 tai 2007. Pelasimme tuolloin kolmosdivaria Porvoossa.
Tuomari vihelsi johdonmukaisesti KAIKKI tilanteet vastustajajoukkueelle. Räikeimpänä esimerkkinä ehkäpä, kun pelin lopussa topparimme pelasi pallon maalivahdillemme, joka avasi pitkällä. Tästä vastustajalle n. 16metristä vapaapotku.
Mitään selitystä tähän emme saaneet, ainoastaan yhden varoituksen. Vielä tänä päivänäkään en tiedä, mistä tuo vapaapotku keksittiin. Ja samankaltaisia ihmeellisyyksiä oli PALJON.
Joka tapauksessa peli päättyi muistaakseni 0-0 tasapeliin.
Suihkun jälkeen autolle kävellessämme huomasimme tuomarin istuutuvan vastustajajoukkueen valmentajan kanssa tuttavallisesti samaan autoon :D Tuolloin vitutti, enää ei asialle voi kuin nauraa.
Baggio_

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Arsenal


Vastaus #21 : 31.07.2019 klo 00:14:01

Tästähän se:

http://futisforum2.org/index.php?topic=49646.0

Kuriositeettina mainittakoon, että olen itse saanut Sepolta urani ainoan punaisen kortin.

Seppohan viheltää vieläkin, junnujen pelejä. Ei ole vielä muita tullut vastaan kuka olisi viheltänyt mun pelejä 20 vuotta sitten ja junnun pelejä pari vuotta sitten :D Ei sitä toki AL, ELL päästetä(onneksi), mutta pikkujunnujen piirinsarjoihin.
BlueJ

Poissa Poissa


Vastaus #22 : 31.07.2019 klo 01:32:32

Seppohan viheltää vieläkin, junnujen pelejä. Ei ole vielä muita tullut vastaan kuka olisi viheltänyt mun pelejä 20 vuotta sitten ja junnun pelejä pari vuotta sitten :D Ei sitä toki AL, ELL päästetä(onneksi), mutta pikkujunnujen piirinsarjoihin.
Ja sen lisäksi Sepon voi tavata viheltämästä KKI pelejä. M45/M50/M55/M60 ja välillä myös M6/M7 pelejä.
Kannattaa mennä peleihin, kun vielä on mahdollisuus. Katsomaan tai pelaamaan :)
Konauttaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ekenäs IF


Vastaus #23 : 23.09.2023 klo 15:55:50

Saanko mennä eroyuomariksi tai avustavaksi peliin, ja tiedän että kentällä pelaa kavereitani?
RTS

Poissa Poissa


Vastaus #24 : 24.09.2023 klo 11:19:40

Saanko mennä eroyuomariksi tai avustavaksi peliin, ja tiedän että kentällä pelaa kavereitani?
Kannattaisiko ensin miettiä pystytkö olemaan puolueeton, itse aikoinani laitoin sellaiset joukkueet esteellisiksi itselleni.

 
Sivuja: [1]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa