Sydsvenskan kirjoittaa kauniisti Sparvista.
Sparv har gjort Finland frispråkigt – när tar Sverige efter?Finlands sak är svår. Men den blir i alla fall lite lättare av att de har Tim Sparv.
Den 34-årige lagkaptenen är en nyckelfigur för Finland som gör sitt historiska första mästerskap. Blir det succé kan Sveriges förbundskapten Janne Andersson nöjt konstatera att han har ett litet finger med i spelet.
Det var nämligen den svenske förbundskaptenen som en gång i tiden plockade Sparv från Southamptons ungdomsakademi till Halmstads BK, där finländaren blev kvar i tre säsonger.
Janne Andersson sken upp när jag frågade om Sparv i Båstad. Han inledde med en anekdot från en HBK-träning på Sannarpsfältet där finländaren kämpat med duellspelet, fortsatte med att hylla Sparvs karaktär och avslutade med en underlig anekdot från januariturnén i Qatar 2019 där Sverige mötte Finland.
Janne Andersson hade skadad knät i en padelmatch och stapplade fram på hotellet.
”Jag stod framåtböjd och kunde knappt ta mig upp för trappan. Då kom Tim gående och trodde jag fått hjärtinfarkt. Så han skulle rädda mig där i trappen. Han är snäll Tim, så han tog hand om mig där, det löste sig.”
I en ofta slätstruken fotbollsvärld är Sparv en udda fågel (förlåt).
Han talar hellre om jämställdhet, rasism och klimathot än hörnvarianter och närkampsspelet.
Samhällsengagemanget har länge varit starkt.
Under vintern har han dragit igång en egen bokklubb med syfta att väcka läsinspiration hos dem som inte brukar plocka upp böcker.
”Jag oroar mig för ungas sinande läsintresse”, berättar han.
Tim Sparv har tagit tydlig ställning mot att VM ska arrangeras i Qatar nästa år. Och han hoppas fler manliga fotbollspelare ska våga höja sin röst i kontroversiella frågor.
”Vi frågar oss ofta vad vi kan göra i vårt dagliga liv för att skapa ett rättvist samhälle. Jag vill att Berguvarna ska vara mer än ett framgångsrikt fotbollslag”, sa Sparv efter att ha lett Finland i en Black lives matter-protest i Nations League i höstas.
När kommer en svensk lagkapten som resonerar så?
Det är lätt att unna en spelare som Tim Sparv framgång. Och det blir än enklare om man ser till hans historik.
Tim Sparv har upplevt sin beskärda del av motgångar med Finland sedan landslagsdebuten 2009.
För bara fyra år sedan låg landet på 110:e plats på Fifas världsrankning – efter Färöarna, Mauretanien och Curacao.
Det går förstås inte att summera Finlands utveckling sedan dess i bara ett par rader.
Men klart är att man efter en generationsväxling kliver in i EM utan att behöva bli slagpåse i en grupp där Danmark, Ryssland och Belgien utgör motstånd.
I truppen finns flera spelare från Bundesliga och Premier League.
Och så Tim Sparv då förstås, som efter sex år i Midtjylland förra sommaren flyttade till grekiska AE Larissa.
För att stärka EM-formen? Eller för att casha in i slutet av karriären?
Nej, för att få uppleva lite galenskap.
”Varje dag händer det något som jag inte varit med om i fotbollen”, berättade han glatt för Yle i februari när klubben fått sin tredje tränare för säsongen.
Återstår att se hur EM blir för Tim Sparvs del. Men nog lär det bjuda på en del galenskap det också.
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-29/sparv-har-gjort-finland-frisprakigt--nar-tar-sverige-efter