FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.04.2024 klo 17:42:49 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2] 3 ... 23
 
Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2021 - Nya tag på målrakan - Kom igen Grönvitt  (Luettu 111355 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #25 : 04.01.2021 klo 17:51:13

Undrar var det är tänkt att han ska spela? 
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #26 : 04.01.2021 klo 18:08:56

Undrar var det är tänkt att han ska spela? 
Kan det vara så här (efter att Ademi sålts)?

 Mastokangas        Hambo        Mattsson
Sumusalo       Mäenpää   Tendeng        AMäenpää
        Svensson      xxxxx       xxxxx
                          Forsman

Avbytare:
Nordqvist, Okoye, Sjöroos,Tamminen,Baliso, Wiklöf
Singer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Grönvitt


Vastaus #27 : 05.01.2021 klo 13:12:09

Mattsson hoppades väl på en större roll i ett annat lag, men att Ketting skulle ha råkat ut för vassa armbågar och inhumant bemötande i IFK har jag inte hört något om. Knappast är Inter isåfall ett mjukare armbågsalternativ. Tror nog mer på det naturliga klivet uppåt både på karriärsstege och i lönenivå.




Vad jag läste i den lokala blaskan så var det bara avhängigt av ett telefonsamtal i rätt minut för att Rick kunde getts möjlighet till fortsatt kontrakt. Med lite mera omtanke skulle det kanske fixats, som med allt, som har att göra med IFK, värvningar, inställning till fans, publik och media.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #28 : 06.01.2021 klo 20:13:55

Det ryktas att Johannes Hopf ska flytta till Åland, en målvakt med väldigt fint CV för Veikkausliiga. Dock blir det nog inte aktuellt med spel i IFK då Forsman är på plats och Hopf officiellt lade skorna på hyllan efter att ha lämnat Anakaragücu förra säsongen.

Men det finns dock en koppling till IFK. Säsongen 2018-2019 spelade han i nämnda turkiska klubb tillsammans med Dever Orgill.

En annan lite långsökt IFK-koppling är att hans sista match var mot Bursaspor, som bekant räddade flera år av IFK:s ekonomi genom att köpa Petteri Forsell.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2021 klo 20:31:59 kirjoittanut ifkerik »
shots

Poissa Poissa


Vastaus #29 : 07.01.2021 klo 12:27:07

Moussa Kone ja TPS:ssa viime kaudella pelannut Muhamed Tehe Olawale  vuoden lainalle.

http://www.ifkfotboll.ax/nyheter/parma-spelare-ansluter-ifk
Gunvald Larsson

Poissa Poissa


Vastaus #30 : 07.01.2021 klo 12:31:22

Edit. Granlund till Polen.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2021 klo 12:50:31 kirjoittanut Gunvald Larsson »
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #31 : 07.01.2021 klo 15:33:38

Det var ju otroligt oväntat att samarbetet eller vad man ska kalla det, var med italienska Parma. Jag väntade mig nog av de lite bättre klubbarna i Norden. Undrar hur detta egentligen gått till? Hur Parma kommer på att låna ut spelare till Mariehamn, även om den ena var i TPS förra året.

Hoppas att det går bättre än samarbetet med Sheffield United back in the day :)
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #32 : 07.01.2021 klo 16:15:15

Nu Buwalda hoppas stanna. (Backaliden lämnar också, och Pelvas och Makrillos.)
http://www.ifkfotboll.ax/nyheter/tack

Och jag tänker Tehe är faktiskt Töhö (menar lite klumpigt), hoppas han förbättrar sig från TPS-tiden.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #33 : 07.01.2021 klo 18:14:41

Tehe leder inte till stora hurra rop, men eftersom alternativet till Tehe och Kone är ingen alls så ser jag dessa lånespelare som mycket positivt. IFKs trupp har varit så tunn att några skador leder till att i stort sett alla friska spelare går rakt in i öppningselvan så det är välkommet med lite bredare trupp och tävling om speltid.

Då Backaliden lämnar behövs väl ännu en innermittfältare(?), anfall och kantspelare finns det tillräckligt nu. Och så försvaret förstås, Buwalda + en till holländare skulle sitta bra.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #34 : 08.01.2021 klo 12:52:02

Vet inte mycket om Tehe, men han gjorde åtminstone mål på oss i den där kämpiga matchen borta mot TPS.  Där gick man nästan och gav upp ligaplatsen mentalt.

Trist med Backaliden, men det är som det är. Hans säsong 2019 var starkare än 2020 och vi kommer hitta ersättare.

Buwalda är jag väldigt tveksam till fortsättningsvis, känns ju nog som IFK är sista alternativet om inget annat dyker upp, knappast jättesugen. Därför kanske det är bättre att få in någon mer taggad spelare.

ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #35 : 08.01.2021 klo 12:54:40



En annan sak angående lån av spelare är att man gör så stor grej av det, "nu har vi lånat x antal spelare och förra året lånade vi Ylätupa".  Det är ju knappast något nytt mirakulöst som hänt på marknaden som gör det bättre eller sämre att låna spelare. Om det är så bra, varför har man inte gjort det tidigare? Jag antar att det enda som är bra med att låna spelare är antingen att man får in dem väldigt förmånligt, att kostnaderna understiger kontrakterade spelare. Eller att det är etablerade spelare som man ändå inte skulle kunna förädla eller sälja vidare. Eller att de helt enkelt är så bra så det inte går att signa dem permanent.

laitakoira

Poissa Poissa


Vastaus #36 : 08.01.2021 klo 12:59:31

Det var ju otroligt oväntat att samarbetet eller vad man ska kalla det, var med italienska Parma. Jag väntade mig nog av de lite bättre klubbarna i Norden. Undrar hur detta egentligen gått till? Hur Parma kommer på att låna ut spelare till Mariehamn, även om den ena var i TPS förra året.
Inte så oväntat med tanke på Tehe-tps kopplingen. Troligtvis var Parma nöjd med speltiden som Tehe fick i Åbo och märkte att nivån passade honom. Problemet var bara att tps föll och att man därmed behövde en ny klubb att samarbeta med i samma liga.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #37 : 11.01.2021 klo 11:31:20

Hienoa, sieltä tuli Buwaldan jatkosopimus! Vielä yksi hyvää liigatasoa oleva toppari tarvitaan toki puolustukseen, jotta saadaan pakollinen tason parannus viime vuoteen nähden.

Vanhoista pelaajista vain Joel Karlström vielä auki jatkon osalta.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #38 : 11.01.2021 klo 19:19:10

Buwaldalle peukkua, ja samaan hengenvetoon toivottava vielä paria puolustajaa rinkiin. En vieläkään ymmärrä miksei Grönlundia pidetty, mutta voihan olla, että pelaaja itse halusi takaisin alemmas.

Bra att ha Buwalda tillbaks, hoppas att några försvarare hittas...särskilt när ifjol det var många kandidat redan på plats.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #39 : 12.01.2021 klo 12:01:31

Och Karlström har varit med laget nu, enligt bilder från lagets fb-sidan. Så vet ej om dom har skrivits nytt kontrakt.

Keskikenttämies J. Karlström siis on joukkueen mukana, sopimustilanne tuntematon.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #40 : 12.01.2021 klo 13:47:30

IFK har nu kontrakt med 17 utespelare. Normalt har det varit 19 (ifjol 20 efter att Ylätupa anslöt). Om jag förstått rätt är Parmas lånespelare "extra" spelare, dvs upp till 21 utespelare kan vara målet.

Om vi antar att Ademi lämnar finns utrymme för upp till 5 utespelare ännu. Av dessa bör det vara en mittback, en ytterback och en innermittfältare. Möjligen ännu en extra back och kanske då Joel som ännu en mittfältare. Joel borde dock få en miljö där han får regelbundet med speltid för att utvecklas, frågan är om IFK kan erbjuda det.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 13.01.2021 klo 12:58:52

Det känns som det börjar hetta kring till Ademi nu, även om det är ytterst diffusa källor så känns det som något kan hända inom kort. Trabzonspor, Basel, Greuther Furth och AZ är klubbar som nämnts, ja det låter ju bra. Känns som han kan realitiskt slå igenom i de lagen.  Angående Sverige-rykten så hoppas man väl inte på AIK, för där brukar nästan aldrig spelare från Veikkausliiga lyckas. Däremot känns ju Norrköping med vidareföräljningsklausul inte helt fel, för de är bevisat duktiga för att sälja mycket och dyrt.
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland


Vastaus #42 : 14.01.2021 klo 14:44:30

Vår gamla vän Dylan Murnane lär ha skrivit på ett kontrakt med provperiod för självaste KuPS.
Hans räder på kanten och in mot mitten kunde va strålande, men han kunde också hamna fel å lämna luckor bakåt.
Men överlag goda minnen av Dylan.
Wanha futaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jag ser rött...


Vastaus #43 : 14.01.2021 klo 14:56:52

Det känns som det börjar hetta kring till Ademi nu, även om det är ytterst diffusa källor så känns det som något kan hända inom kort. Trabzonspor, Basel, Greuther Furth och AZ är klubbar som nämnts, ja det låter ju bra. Känns som han kan realitiskt slå igenom i de lagen.  Angående Sverige-rykten så hoppas man väl inte på AIK, för där brukar nästan aldrig spelare från Veikkausliiga lyckas. Däremot känns ju Norrköping med vidareföräljningsklausul inte helt fel, för de är bevisat duktiga för att sälja mycket och dyrt.

Nu snackas det ju om rätt stora klubbar på kontinenten om dessa rykten stämmer. Med detsamma kan man även konstatera att det i såfall också handlar om riktiga pengar.
laitakoira

Poissa Poissa


Vastaus #44 : 14.01.2021 klo 15:02:54

IFK har nu kontrakt med 17 utespelare. Normalt har det varit 19 (ifjol 20 efter att Ylätupa anslöt). Om jag förstått rätt är Parmas lånespelare "extra" spelare, dvs upp till 21 utespelare kan vara målet.
Problemet med dessa "extra" spelare är bara att de tar en plats i non-home grown kvoten. Detta innebär att IFK endast har rum för två utländska spelare i nuläget, resten måste vara finska spelare.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2021 klo 15:07:11 kirjoittanut laitakoira »
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #45 : 14.01.2021 klo 21:12:29

Ja visst känns det som vanligt tråkigt när utländska spelare som IFK hämtat till landet hamnar i andra lag. Som med Ketting förra året. Hursomhelst, jag tror Dylan gjorde bort sig karriärmässigt som stack förra året och hamnade i en situation där han inte spelade fotboll på hela 2020. Han kan aldrig vara i lika bra slag nu som efter utgången av 2019. Det kommer nog ta många månader att komma tillbaka i bra form, och frågan är om han ens får den speltiden som krävs för det i Kups. Jag hade en känsla att han inte var långt ifrån Allsvenskan eller liknande efter sin sista säsong i IFK, men nu är det nog tveksamt om han någonsin hamnar i en bättre liga än Veikkausliiga.

Det nämns fler och fler klubbar i Ademi-fallet. Blir mycket spännande att se vad som händer, hoppas åtminstone att det inte blir IK Sirius, det var nog med råge det tråkigaste ryktet jag läst! :D
Läski-Julle

Poissa Poissa


Vastaus #46 : 15.01.2021 klo 10:54:22

Det nämns fler och fler klubbar i Ademi-fallet. Blir mycket spännande att se vad som händer, hoppas åtminstone att det inte blir IK Sirius, det var nog med råge det tråkigaste ryktet jag läst! :D
Tjaa. Luulisi Mariehamnista olevan helpointa siirtyä juuri Allsvenskaniin varsinkin nuorelle ja kunnianhimoiselle pelaajalla. Veikkausliigasta on kuitenkin aika pitkä harppaus suoraan mihinkään Euroopan huippuliigaan ja Allsvenskaniin sopeutumisen luulisi olevan Ademille helppoa. Sama toki pätee suomalaisiin lupauksiin yleensäkin.
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland


Vastaus #47 : 18.01.2021 klo 14:18:22

Det är ju en smärre skandal att Backaliden går till SJK!
Är det bara pengarna eller är det pga att Syberjyski spelade flipper med honom?

https://sjk.fi/uutiset/monipuolinen-gustaf-backaliden-sjk-paitaan/
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #48 : 18.01.2021 klo 15:35:14

SJK lär enligt uppgifter på stan närmast dubblat Keatons och Sids löner förra året, så nog förstår man att Backaliden som dessutom är utlänning utan någon större klubbkänsla går dit.

Helt ok spelare som var bra men skadad en del första året, förra året kan man inte säga så mycket om när han spelade överallt utan att få sin fasta position. Tre-plus säsong kanske, en av de lite stabilare.

Däremot, skulle man vilja att IFK betalade 5-6 tusen för honom i lön? Aldrig, den spetskompetensen har han inte. För de pengarna kommer vi snart få hem Orgill (om han inte snart får ordning på spelet / målen) i Turkiet igen. När det gäller så dyra spelare vill man ju sådana som gör skillnad offensivt, bidrar med mål.

OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #49 : 18.01.2021 klo 15:41:58

Fördelen med Backaliden är att han hade kunnat ta en roll som både offensiv och defensiv mittfältare, men jag har fortfarande svårt att se att  Backaliden skulle ha fått en given plats i öppningselvan i IFK nästa år om spelsystemet är 3-4-3 som oftast 2020.

I spets finns Hambo/Tehe och på kanterna är Mastokangas+Mattson säkert första val. Dvs han hade säkert fått sin önskeposition på centralt mittfält där det ännu saknas spelare. N.Mäenpää verkar given som defensiv central mittfältare, men hade Mäenpää-Backaliden varit tillräckligt bra duo för att styra anfallsspelet? Tendengs form är dock fullständigt frågetecken och här hade väl Backalidens styrka varit, dvs han hade kunnat ersätta både Mäenpää och Tendeng, men Backaliden har heller ingen spetskompetens som IFK skulle sakna. En krigare är han dock och dem har IFK inte för många av och mångsidigheten naturligtvis värdefull.

Visst gjorde omständigheterna att Backaliden fick spela på fel positioner senaste år, men hade han varit oersättlig på mittfält hade han säkert spelat där. Vi får lita på att Mattson hittar en bra ersättare som sen kan gå till Inter inför 2022. Fint tycker jag att han fortsätter i Veikkausliiga i stället för att gå tillbaka till Sverige.

 
Sivuja: 1 [2] 3 ... 23
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa