FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.04.2024 klo 15:26:48 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 20 [21] 22 23
 
Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2021 - Nya tag på målrakan - Kom igen Grönvitt  (Luettu 111354 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #500 : 27.09.2021 klo 16:31:29

Man är ju fortfarande smått lyrisk efter igår, men måste bara skriva angående en annan sak också. Om det nu är så, att man hamnar att ta in reserv för reserven som speaker. Då tycker jag man ska skrota alla svåra moment som att köra måljingel etc (sådant som inte behövs). Det blev ju direkt pinsamt igår med musik som lämnades på och som kom igång helt fel. Absolut inte den som jobbades fel, förstår att ingen kan sätta det där bra utan erfarenhet. Utan man måste ju få instruktioner som är möjliga att fixa.
Dalamaria

Paikalla Paikalla


Vastaus #501 : 28.09.2021 klo 08:29:57

Man är ju fortfarande smått lyrisk efter igår, men måste bara skriva angående en annan sak också. Om det nu är så, att man hamnar att ta in reserv för reserven som speaker. Då tycker jag man ska skrota alla svåra moment som att köra måljingel etc (sådant som inte behövs). Det blev ju direkt pinsamt igår med musik som lämnades på och som kom igång helt fel. Absolut inte den som jobbades fel, förstår att ingen kan sätta det där bra utan erfarenhet. Utan man måste ju få instruktioner som är möjliga att fixa.
Största problem för mig var att det var så pass låg volym, att man nästan inte hörde nånting (satt i A-läktaren så det var "lite noisy" där). Samtidigt man kunde börja fundera på att modernisera lite den där "match-experience". T.ex ha vinnande ticket/tv-lotteri numrena publicerat nånstans. Ha speaker annonsa produkter , matcher osv. sponsorsaker mera. Jag vet att det är svårt att uppgradera vanliga system OCH många års gamla vanor, men kanske det är dags att flytta IFKM till 2020-talet på "live" också. Mer saker på sociala medier? Folk här i forum pratar om att man inte ens vet när det är matchdag i större städer, här det är lätt: fotboll är nummer ett sport och vi hoppas att laget stannar kvar i högsta finska ligan.
Wanha futaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jag ser rött...


Vastaus #502 : 28.09.2021 klo 08:47:24

…här det är lätt: fotboll är nummer ett sport och vi hoppas att laget stannar kvar i högsta finska ligan.

Det här önskemålet delar jag gärna. Jag har t.o.m. egna fina fotbollsminnen från Åland i början av 70-talet. Ylos
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #503 : 28.09.2021 klo 09:39:03

http://www.veikkausliiga.com/uutiset/2021/09/27/ifk-mariehamnilla-vain-yksi-sopimus-ensi-kaudelle-meidan-pitaa-ensin-tietaa-missa-mennaan

Lukaseffekten, förutom att ekonomin säkert är dragen i botten så blir man förståeligt nog sen i lagbygget då serieplatsen är osäker. Visst har Peter bra med optioner, men bör komma igåg att få av dem är nyckelspelare och inte alls säkert att man skall utnyttja så många av optionerna. O andra sidan har IFK tidigare också varit rätt sen i lagbygget också av ekonomiska orsaker så får lita på att Peter klarar upp detta efter årets felbedömningar.

Viktigast är väl att få tränarfrågan löst, före det är det svårt att få nya kontrakt skrivna.
Dalamaria

Paikalla Paikalla


Vastaus #504 : 01.10.2021 klo 10:50:07

OBS! Hemmamatcher är i fel ordning på IFK-hemsidan, där står Lahti först och KTP andra. Enligt Veikkausligan det borde vara:

la 2.10. klo 15.00 FC Honka - IFK Mariehamn
la 16.10. klo 17.00 AC Oulu – IFK Mariehamn
la 23.10. klo 17.00 IFK Mariehamn – KTP
ke 27.10. klo 18.30 IFK Mariehamn – FC Lahti
su 31.10. klo 15.00 FC Haka – IFK Mariehamn

Hoppas alla har möjlighet att komma till WHA och supportera laget!

ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #505 : 02.10.2021 klo 08:59:11

Man kan väl konstatera att om Haka som väntat slår Oulu, och sedan IFK åtminstone skulle lyckas plocka en pinne borta i Oulu, då ska det nog mycket till för att man ska hamna på kvalplats.

Idag har jag inte så jättehöga krav eller förhoppningar, Honka borta är en svår match. Intressant vilka mittfältare som spelar idag och om Hambo fortsätter framför Dé. Det känns som en match Dé skulle funka något bättre i. Men som sagt, mest intressant blir det nog om Haka slår Oulu imorgon.

OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #506 : 02.10.2021 klo 10:02:05

Ja det blir inte lätt match idag med Baliso,Abubakari och Tendeng borta. Undrar om inte mittfält blir Sjöroos-Mäenpää-Mattson, brytande passningar skall man nog inte vänta sig då utan kanske mera då Calles långbollar.
Håller nog med om att dagens match kanske De' skulle kunna göra någon nytta på plan, men lät nog på Hambo som om han redan visste att han öppnar och efter hattrick så skall han väl få det också.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #507 : 02.10.2021 klo 14:36:48

Jättetråkigt förstås med Buwalda borta, blir en rejäl uppförsbacke...

Men det ska bli spännande att se Tähti på mitten.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #508 : 02.10.2021 klo 22:16:57

Harmar ju att man tappade segern på slutet, men samtidigt så börjar man den här serien genom att spela in en poäng som man inte riktigt kunde räkna med. Så en bra start. Om jag inte är helt ute och cyklar, om vi leker med tanken att Haka vinner imorgon som måste anses som sannolikt pga deras fina form, då måste Oulu typ vinna 3 matcher av de resterande 4 för att vara i racet.

Extra bra känns det ju med att man tog en pinne borta mot Honka samtidigt som man hade så kännbara avbräck av viktiga spelare. Norrmén kommer fan att fixa detta, riktigt strongt!
Dalamaria

Paikalla Paikalla


Vastaus #509 : 12.10.2021 klo 08:37:26

Lite tidbits som nu har kommits fram: Baliso missar resten av säsongen, det är tufft för oss. Och det blir tuffare till nästa säsongen framåt: Forsman lämnar klubben efter den här säsongen. IS och Nya Åland har rapporterats om hans familjeläget, och hur Oskari vill bo lite närmare sonen som bor i Rovaniemi.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #510 : 12.10.2021 klo 12:41:35

Ja synd men förståeligt att Forsman lämnar. Målvakter finns nog på marknaden men att hitta en finsk målvakt är inte lätt, så det går lätt en non-HG plats till det.
Om Baliso sade Nils att man inte tar risker så att han säkert skall vara i skick då nästa säsong börjar. Jag hade inte märkt att Baliso skulle ha kontrakt eller option till nästa år så det är en god nyhet om han fortsätter.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #511 : 13.10.2021 klo 10:39:44

Man har hört mycket om att det är så viktigt att ha en homegrown målvakt, men å andra sidan har man en garanterat startspelare som är finsk i försvaret eller någon annanstans så är det lika mycket värt. Vi har ju också haft utländska målvakter genom åren.

Ska man snöa in på att det måste vara en finsk så är det väl helst en comebackande Viitala. Sen kanske en dark horse in Anton Lepola som jag inte riktigt vet hur bra han varit i KTP. Sen finns det flera unga finska målvakter i Premier League som är typ 3-4 val och unga, kanske de kan vara intresserade (Jesse Joronen gjorde en liknande flytt för 10 år sedan eller så). Sen Saku-Pekka Sahlgren från Norge med utgående kontrakt. Kanske någon i Ettan ytterligare?
Hiljainen kostaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TuPV, FC Inter, FC Inter M35


Vastaus #512 : 13.10.2021 klo 11:05:02

Man har hört mycket om att det är så viktigt att ha en homegrown målvakt, men å andra sidan har man en garanterat startspelare som är finsk i försvaret eller någon annanstans så är det lika mycket värt. Vi har ju också haft utländska målvakter genom åren.

Ska man snöa in på att det måste vara en finsk så är det väl helst en comebackande Viitala. Sen kanske en dark horse in Anton Lepola som jag inte riktigt vet hur bra han varit i KTP. Sen finns det flera unga finska målvakter i Premier League som är typ 3-4 val och unga, kanske de kan vara intresserade (Jesse Joronen gjorde en liknande flytt för 10 år sedan eller så). Sen Saku-Pekka Sahlgren från Norge med utgående kontrakt. Kanske någon i Ettan ytterligare?

Det finns två ganska bra målvakter i Åbo, som kunde vara intresserad av kontrakt med IFK.
- Aati Marttinen (1997), som behöver minuter i ligan. Jag tror att Moisander gör 1+1-årskontrakt med Inter och därför yngre målvakt kommer att sitta på bänken (igen).
- Jere Koponen (1992), som troligtvis vill spela i ligan, om tps inte stiger upp.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #513 : 17.10.2021 klo 11:55:47

Efter en säsong som varit lite som en mardröm kan man nu äntligen dra en lättnadens suck. Som tur är kom man tillslut fram till att tränaren behövde bytas, och det som är så otroligt roligt är att Norrmén visade sig vara en kanonlösning. Förmodligen har han nu (trots förstås få matcher) mest poäng per match av alla våra gamla tränare.

Det som är lite svårt nu är ju hur man ska se på spelarna och vilka man vill ha kvar nästa säsong. Jag är nog inne på att man helt ska glömma deras insatser innan tränarbytet, för de gavs inte rätt möjligheter att visa vad de kan. Det man också ser är att nästan alla spelares prestationer är rejält förbättrade med det nya ledarskapet på plats.

Jag räknar dock med att många av de utländska spelarna kommer att försvinna av olika orsaker och behöva ersättas. Våra inhemska spelare har man gärna kvar i de flesta fall.

Målvakten är väl prio ett förstås, kanske lutar det lite åt han i TPS som ett förstaalternativ nu när de verkar som de kanske blir kvar i Ettan. Man tar ju helst en nordisk målvakt kring 30. Han där i Ekenäs som det också nämnts, han var riktigt dålig senast och det känns som en riskvärvning i så fall.

Det känns troligt att det kommer behöva värvas en helt ny centrallinje från målvakt, ledande mittback, sittande mittfältare och en striker.
Strongbow

Poissa Poissa


Vastaus #514 : 17.10.2021 klo 15:04:31

Två mardrömssäsonger går nu mot sitt slut med god chans till nytt kontrakt. Hur klubben skall klara nästa säsong rent ekonomiskt är ett stort frågetecken för mig efter alla sportsliga misslyckanden och värvningar av spelare som inte gjort en match för laget. Förhoppningen är att Tähti och Svensson blir kvar tillsammans med Joel, Baliso, Wiklöf, Tamminen och Mäeänpää tvillingarna. Gissar dock på att de två lämnar tillsammans med Buwalda och Abubakari som gärna får en säsong till trots åldern. Kanske också Bruhn kan spela till sig en ytterbacksposition. Tehes fysik och vilja passar IFK kanske återkommer den förlorade sonen från SJK? Hursomhelst väntar en svår tid för IFK. Givetvis behövs en homegrown målvakt. Tror dock TPS tar kvalplatsen före RoPS och förhoppningsvis slår ut ACO så dessa eländiga Lapplandsresor får sitt slut.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #515 : 22.10.2021 klo 23:32:52

Vi fixade en och en halv säsong utan degradering från Veikkausliiga trots att vi hade en filosof istället för en tränare! Otroligt lyckosamt!

Antar att det inte finns någon som tycker att inte Ahna ska fortsätta. Men hur är det med licensen? Måste man ta in en backup som har alla papper i skick?
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #516 : 25.10.2021 klo 15:21:16

Låter nog som att Ahna fortsätter eftersom förhandligar uppenbart pågår om det. Åtminstone i IS intervju fick jag bilden att det behövs en tränare med licens vid sidan om eftersom han inte hinner få Pro licens (heter det så?) till nästa år.

Tråkigt att vi aldrig får veta hur högt man kunnat nå med det här laget. Osannolikt att IFK får ihop ett lika bra lag de kommande åren, det satsades väl ändå extra mha Ademipengarna det här året. Dessutom går kontrakt ut för de flesta nyckelspelare. Visst var 3 av 4 av de här panikvärvningarna onödiga (De, Balaniuk,Tatar), men i övrigt var ju laget bra nog att kämpa om en plats i övre halvan.
Strongbow

Poissa Poissa


Vastaus #517 : 25.10.2021 klo 15:32:49

Inte lätt för goda spelare att övervinna en inkompetent och envis tränare utan utvecklingspotential. IFK har fått betala ett högt sportsligt och ekonomiskt pris för värvandet av denna juniortränare på alla plan. Men nu gäller det att glömma dessa två bortkastade två år och hoppas och planera för bättre tider samt lära sig av alla misstag. Tror Ahna passar in i bilden hos IFK och ålänningarna. Frågan är om IFK har de ekonomiska musklerna för en säsong på övreplan i ligan nästa säsong. Blir inte lätta att hämta sig efter denna nära katastroftid....
Dalamaria

Paikalla Paikalla


Vastaus #518 : 01.11.2021 klo 09:06:47

Tack för säsongen! Vill inte göra nån sammanfattning, bara vill säga att hoppas nästa säsongen blir bra, och vi behöver inte vara rädd för "relegation".
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #519 : 01.11.2021 klo 17:34:20

Skönt att två års fiasko är över. Känns nog inte som om man orkar göra någon större sammanfattning utan blickar hellre framåt. Tyvärr lämnar väl dock många av de viktiga spelarna så det blir väl som vanligt stora förändringar. Hoppas PM ändå lyckas knyta några av de nyckelspelare som står utan kontrakt. Av dem som har option är det tyvär inte så många som är viktiga att hålla, men någon kontinuitet måste man försöka ha.

Allra viktigast förstås att slå fast Ahnas fortsättning, utan att tränaren är klar är det svårt att förhandla med spelare.

Vi var väl inte så många aktiva här men tack för diskussionerna!
Super_Jack Grealish

Poissa Poissa


Vastaus #520 : 01.11.2021 klo 17:56:26

Blir en riktig utmaning att få ihop tillräckligt många homegrown-spelare som håller måttet nästa år i.om. att Forsman och Aapo Mäenpää åtminstone meddelat att de lämnar klubben. Osäkert också med Niilo Mäenpää och Joel Mattsson också vad jag har förstått. Wiklöf fortsätter helt säkert och jag antar att också Tamminens option utnyttjas. Men sen blir det knepigare. Helt klart att det behövs mer kvalitet i klubben istället för dyra floppar som t.ex. Kennedy och Tendeng.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #521 : 02.11.2021 klo 22:55:59

Det skulle inte vara helt fel med Wiitala, Backaliden och Nissinen som återkommande spelare till truppen.  Tror alla hur utgående kontrakt.
Skulle ge lite arbetsro efter att många spelare lämnar kommande dagar.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #522 : 22.11.2021 klo 11:14:20

Kanske man efter en liten paus får börja se mot nästa säsong. Så här långt ser det oklart ut då så lite kontrakt publicerats, men de kommande veckorna ger förhoppningsvis nya homegrown kontrakt. Marknaden för HG spelare ser inte lätt ut tyvärr, dock förvånad att man tar in det osäkra kortet Fillion och inte lyckats få in någon finsk första målvakt. Då inte finska cupen spelas på vintern så ger det säkert tid att ta in nya utländska spelare först senare och spara en slant där.

Läget i truppen:
Målvakter:
Yann Fillion            (AC Oulu)

Backar:
Mikko Sumusalo
Timi Lahti              (FC Lahti)

Mittfält:
Yanga Baliso
Eero Tamminen
Oscar Wiklöf

Anfall:
Vahid Hambo
De'

Tränare:
Daniel Norrmen
Jari Pyykölä


Spelare med utgående kontrakt som inte ännu bekräftat att de lämnar:
Henrique, Svensson, Almström-Tähti,Sjöroos, N Mäenpää, Abubakari, Tendeng.

Försvararna + Abu,Mäenpää skulle alla förstås vara mycket viktiga att knyta. Tendeng och Sjöroos kan bra gå, men kanske Sjöroos stannar pga HG status.

Edit: Timi Lahti ansluter från Lahti

« Viimeksi muokattu: 23.11.2021 klo 12:20:47 kirjoittanut OEA »
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #523 : 22.11.2021 klo 12:42:29

Ja det är nog huggsexa nu om finska spelare, så allt annat får man ta i ett senare skede. Jag hoppas fortfarande dock att Wiitala kan tänkas komma in och konkurrera med Fillion.

Sen är ju det holländska kapitlet slut nu och som varje silly season hoppas jag igen att man lyckas hitta något där, otroligt att man fick in Ketting och Buwalda inom ett par veckor eller så för några år sedan. Det måste väl kunna gå att hitta något till intressant på den marknaden efter januari?

Annars är väl drömmen att hitta en homogen grupp med gärna ganska mycket spelare från samma miljö/nation så det blir bättre gruppgemenskap och få som står utanför.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #524 : 23.11.2021 klo 12:38:22

Positivt med Timi Lahti, får han bara vara frisk så är han given startspelare i mittförsvaret. Hoppas den erfarna profilen inte betyder att Calle lämnar.

 
Sivuja: 1 ... 20 [21] 22 23
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa