Lappi-Seppälä itse arvasi aiheen nousevan esille ja ymmärtää kysymyksen, muttei sen logiikkaa.
– Minun on vaikea kuvitella, mitkä olisivat käytännön esimerkit, joiden kautta minusta tulisi välikappale tällaiseen. En ole edes jalkapallomaailmassa mitenkään nimekäs ihminen, enkä usko, että minun kasvoillani tai nimelläni on mitään pr-arvoa, hän vastaa.
– En ole ollut esillä tai mukana missään, mikä ei liittyisi suoraan naisten maajoukkueeseen ja tyttö- ja naisjalkapallon kehitykseen. Siksi en usko tähän pr-juttuun. Täällä on alusta asti tehty selväksi, että minut on valittu osaamiseni ja kansainvälisen kokemukseni vuoksi, hän sanoo.
Minunkin mielestäni Lappi-Seppälä vähättelee rooliaan. Vaikka hän ei olisikaan itse nimekäs henkilö maailmalla, niin saudiarabialaista naisten jalkapalloa nostamalla ja siten myös Saudi-Arabiaa salonkikelpoiseksi tekemällä on kyllä todella iso riski siihen, että hän päätyy urheilupesun välineeksi.
Toki saavutukset voivat olla ainakin toiminnassa mukana olevien naisten kannalta hyviä ja voihan olla, että kehitys on myös pitkäkestoista, eikä niin, että rahahanat vedetään kiinni välittömästi, kun FIFAn seteleillä teljettyjen ovien takaa nousee valkoinen savu Saudien MM-kisaisännyyden merkiksi.
Ainakaan Lappi-Seppälän kohdalla en näe asiasta noussutta keskustelua toimittajien naisvihana, vaan enemmänkin jatkumona Qatarin MM-kisojen keskustelulle. Mielestäni on ihan aiheellista ainakin kysymysmerkillä yhdistää pisteitä Lappi-Seppälän pestin, naisten MM-kisojen huhutun saudi-sponsoroinnin ja vuoden 2030 miesten MM-kisojen hakuprosessin välillä.
Tuokaan ei pidä paikkaansa, että kukaan ei näe ongelmana (miesten) huippujalkapallon kehitystä, jossa rahoitus tulee yhä useammin sheikeiltä, oligarkeilta jne. namusediltä. Ronaldon saudi-sopimuskaan ei sannut kovinkaan ylistävää vastaanottoa saanut jalkapallomaailmassa, vaan pikemminkin moni suri (ja yhtä moni varmaan nauroi), että yksi kaikkien aikojen kovimmista pilaa uransa lopun ja jättää jälkeensä kyseenalaisen perinnön jalkapallolle. Monien silmissä Messinkin kuva sai ison tahran, kun lopulta MM-pystiä nostaessaan se tapahtui sheikkien keskellä jossain paikallisessa kylpytakissa. Toki monen silmissä arvostus oli laskenut jo aiemmin, kun Barça-ura päättyi siirrolla Qatar-mannekiiniksi. PSG:t, Cityt jne. namusetien rahoilla maailman huipulle nousseet seurat eivät myöskään kerää jalkapalloa seuraavien varauksetonta ihailua, vaan monen silmissä monesta perinteisestäkin seurasta on tullut muoviseura näiden omistus- ja rahoituskuvioiden vuoksi.
Mutta vielä Lappi-Seppälään. Hänellä on epäilemättä mahdollisuus tehdä paljon hyvää projektissaan ja omasta taustastaan johtuen voi olla siihen jopa ihan oikea henkilökin. Vaikea tuota ratkaisua on kuitenkaan ylistää, kun todennäköisesti sitä hyvää käytetään kiiltokuvana peittämään enemmän sellaista, mikä ei kestä päivänvaloa ja pilaa jalkapalloa lajina.